lapsen fysioterapia, kuka maksaa?

Vierailija

Eli ollaan maksettu itse yksityisen käynnit 40e kerta mut tuntuu oudolta kun muuten suomessa ilmainen terveydenhoito lapsille. Lääkörin lähete löytyy jonka ansiosta muutama euro korvataan. Nytkin tulee 400e lasku ja kuukausituloni todella surkeat niin tuntuu väärältä.

Kommentit (13)

Vierailija

Kuulin että jotkut pääsee ilmaiseksi, miten? Soitin neuvolaan kun saatiin lähete ja hänen mielestään yksityinen ainoa vaihtoehto.

Ap

Vierailija

Me käydään ihan ilmaiseksi kunnan fysioterapiassa. Meillä alle 18-vuotiaat pääsevät fyssarille ilmaiseksi ja yli 18 v käynnit maksavat 8 €/käynti. Meillä ei edes tarvitse fysioterapiaan lähetettäkään nykyään vaan voi itse varata fyssariin arviontiajan. Itse tosin mentiin lääkärin lähetteellä mutta ilmankin oltaisiin päästy.

Tottakai yksityisellä maksaa.

Vierailija

Itsekin kävin lukioaikana kunnan fysioterapiassa kroonisen niska-hartiajäykkyyden vuoksi. Kunta tarjosi 10 ilmaista käyntiä muutama vuosi takaperin. Riippuu varmasti kunnastakin tarjoaako vai ei, mutta luulisi alaikäisen pääsevän lääkärin lähetteellä ilmaiseksi tai pienellä omavastuulla?

Vierailija

Riippuu nyt vähän fysioterapian laadusta ja lapsen sairaudesta.

Lähetteen yksityiselle fysioterapiaan saa suurinpiirtein jos vanhempi semmoista toivoo. Vakavasti vammaisille henkilöille joilla erikoislääkärin (julkisen sektorin el, esim. lastenneurogi) tehnyt kuntoutussuunnitelman yleensä maksetaan ostopalveluna fysioterapiapalveluja. Kunnan fysioterapiaan ohjataan hoidon porrastuksen perusteella sellaiset aikuiset ja lapset joilla välttämättä fysioterapiaa edellyttävä kuntoutustarve.

Siis että onhan se fysioterapia mukavaa juu, mutta ei se mitenkään automaattisesti ilmatteeksi kaikille kuulu. Lääkärin lähetteellä saat kuitenkin yksityisen fysioterapeutin kustannuksista osan haettua kelasta takaisin, joten käppäileppä sen laskun ja lähetteen kanssa sinne kelaan.

Vierailija

Yksityisistä palveluista korvataan vain tietty osa, sama se on jos vie lapsen yksityiseen hammashoitoon vaikka kunnallisesta ei tarvitse maksaa, yksityinen maksetaan ja saa pienen korvauksen.

Neuvola ei ole paras mahdollinen paikka kysyä, siellä ei välttämättä tieto riitä joka asiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli ollaan maksettu itse yksityisen käynnit 40e kerta mut tuntuu oudolta kun muuten suomessa ilmainen terveydenhoito lapsille. Lääkörin lähete löytyy jonka ansiosta muutama euro korvataan. Nytkin tulee 400e lasku ja kuukausituloni todella surkeat niin tuntuu väärältä.

'Tuntuu niin väärältä' kun täytyy itse maksaa oman lapsen asioista.

Niin. Tässä hyvin kiteytyy syy miksi Suomi on missä on

Vierailija

Yksityiset ovat voittoa tuottavia liikelaitoksia. Ei siellä myönnetä mitään alennuksia jos asiakkaana on alaikäinen. Ihan samalla tavalla pitää maksaa jos vie lapsen vaikkapa yksityiselle lääkäriasemalle lääkäriin. Lääkärikäynnit tosin korvataan hyvin jos on lapsivakuutus mutta terapiapalvelut ovat suurelta osin vakuutuskorvausten ulkopuolella, poislukien kelakorvaukset.

Millä perusteella ette muka pääsisi kunnallisen puolelle fysioterapiaan? Itse olen käynyt sekä yksityisellä että kunnallisella fysioterapialla ja kunnallinen oli kaikin puolin tasokkaampi, ammattitaitoisempi ja laadukkaampi. Tasoerot ovat varmastikin palveluntuottamisen ja avun saamisen suhteen huikeat ja en voi tietenkään kaikkia yksityisiä tuomita surkeiksi jos olen vain yhdellä yksityisellä käynyt.

Vierailija

Vastaan tuohon otsikon kysymykseen että kuka maksaa? Sinä! Pakkoko se on yksityiselle väkisin mennä kun kunnallakin on fysioterapiaa saatavilla. En kyllä ymmärrä tuota neuvolan kantaa ollenkaan. Perusteltiinko sitä edes neuvolassa mitenkään?

Vierailija

Jos olisin ap niin soittaisin kunnalliseen fysioterapiaan itse, enkä kyselisi neuvolasta. Eiköhän ne siellä fysioterapiassa osaa perustella asian, jos yksityiseltä joudutte palvelut hankkimaan.

Vierailija

minkä syyn vuoksi lapsi saa fysioterapiaa. Kannattaa varata tk-lääkäriltä aika B-lausuntoa varten jos kyse on pidempiaikaisesta tarpeesta. Tällöin kela tekee kuntoutuspäätöksen ja yksityisestä tulee maksuton.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat