Sukunimen vaihtaminen ja uudet henkkarit ym.

Vierailija

Kun aviopari ottaa yhteisellä päätöksellä yhteisen sukunimen, onko uusien ajokortin ym. korttien ja papereiden uusiminen mielestänne yhteinen vai sukunimen vaihtajan oma asia? Kustannuksia siis ajattelen, että eikö ne oikeastaan kuulu maksaa yhteiseltä taloustililtä tai muuten yhdessä, jos päätös sukunimen vaihtamisesta on yhteinen. Mitä mieltä olette?

Kommentit (15)

Vierailija

Mielestäni sukunimen vaihtajan oma asia. Itsehän hän on päättänyt nimensä vaihtaa, ei kai sitä päätöstä kukaan muu ole tehnyt? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sukunimen vaihtajan oma asia. Itsehän hän on päättänyt nimensä vaihtaa, ei kai sitä päätöstä kukaan muu ole tehnyt? 

No jos vaikka molemmat ovat sitä mieltä, että perhettä perustaessa kaikilla on yhteinen sukunimi jne.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ole totta. Minkälaisten ihmisten kanssa menette naimisiin, kun tuollaisia pitää edes miettiä?!?

Mikä oma kantasi on? Meneekö omista vai yhteisistä rahoista?

ap

Vierailija

Aviopari ei ota yhteisellä päätöksellä yhteistä sukunimeä kuin siinä tapauksessa, että molemmat vaihtavat. Muuten asia on aina niin, että toinen - ja yleensä se on vaimo - ottaa itselleen sen sukunimen, joka toisella - yleensä miehellä - jo on. Ja se tietysti maksaa itse, joka vaihtaa.

Eri asia on, jos toinen vaatii, että toisen olisi syytä ottaa hänen sukunimensä. Siinä tapauksessa olisi kohtuullista, että hän myös maksaisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aviopari ei ota yhteisellä päätöksellä yhteistä sukunimeä kuin siinä tapauksessa, että molemmat vaihtavat. Muuten asia on aina niin, että toinen - ja yleensä se on vaimo - ottaa itselleen sen sukunimen, joka toisella - yleensä miehellä - jo on. Ja se tietysti maksaa itse, joka vaihtaa.

Eri asia on, jos toinen vaatii, että toisen olisi syytä ottaa hänen sukunimensä. Siinä tapauksessa olisi kohtuullista, että hän myös maksaisi.

No sanotaan sitten niin, että toinen puolisoista ottaa toisen nimen. Mutta siis päätös tästä on yhteinen ja perustuu kummankin ajatukseen siitä, että perheellä on sama sukunimi.

ap

Vierailija

No ei se päätös ole kuitenkaan yhteinen, koska sinun nimestäsi ei voi päättää kukaan muu. Mies voi olla samaa mieltä. 

Itse ongelmaan en ota kantaa. Kukaan kavereistani ei ole vaihtanut nimeään. 

Vierailija

Maksaisin puoliksi. Olen niin pikkumainen etten halua ottaa vaimoni harvinaista sukunimeä kun lapsillakin on jo minun tusinanimeni. Onhan se epäreilua että vaimo joutuu yksin kustantamaan kaiken vaikka olisinhan se minäkin voinut sitä nimeä vaihtaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ole totta. Minkälaisten ihmisten kanssa menette naimisiin, kun tuollaisia pitää edes miettiä?!?

Mikä oma kantasi on? Meneekö omista vai yhteisistä rahoista?

ap

Yhteisistä tietenkin. Mutta siis niin absurdi kysymys, että tuollaista jotkut miettii. Ja saa kiistan (?) aikaan. Onko jotenkin pikkumainen suhde? Ei kai teidän elämä ole satasesta kiinni?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan sitten niin, että toinen puolisoista ottaa toisen nimen. Mutta siis päätös tästä on yhteinen ja perustuu kummankin ajatukseen siitä, että perheellä on sama sukunimi.

ap

Hoitakaa maksu samoin kuin muutkin avioitumiseenne kuuluvien rituaalien kulut. Osallistuuko morsian sulhasen frakin kustannuksiin, entäpä sulhanen morsiamen meikin ja kampauksen? Vai maksatteko molemmat itse omat pynttäytymisenne?

Vierailija

Joo, ihan törkeesti tulikin kustannuksia. Ajokortti piti uusia ja passi. Olivat yhteensä pisara meressä mitä häät tulivat maksamaan.

ihan omasta pussista maksoin. Ei meillä ole nämä niin tarkkaa.

Vierailija

Ei kyllä tullut mieleenkään vaatia mieheltä rahaa uusiin henkkareihin vaikka hänen sukunimensä valitsin. Ne on mun henkkarit, ei meidän yhteiset. Vähän sama asia jos maksaisi yhteisistä rahoista hammaslääkärillä käynnin.. kuulostaa omituiselta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat