Mitä on seksuaaliterapia?

Vierailija

Olisin mielenkiinnosta kysynyt, että mitä on seksuaaliterapia? Olen itse pohtinut pitäisikö minun mennä ja minne. Tuntuu vähän nololta vaan soitella eri paikkoihin ja kysyä tyhmiä. Kuinka kauan seksuaaliterapeutilla yleensä käydään? Olen kahden pienen lapsen äiti.

Kommentit (1)

Puhu muru
Seuraa 
Liittynyt9.10.2015

Hei.

Kiitos kysymyksistäsi. Et ole varmasti ainoa, joka pohtii mitä seksuaaliterapia tarkoittaa.

Seksuaaliterapiatyössä yhdistyy seksologian osaaminen sekä terapiaprosessi ja se perustuu keskusteluun. Seksuaalikysymysten käsittely luonnistuu usein paremmin, kun terapeutilla on tietoa seksuaalisuuden moniulotteisuudesta sekä käsitys omasta seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuteen liittyvistä asenteista. Seksuaaliterapia kestää yleensä kymmenestä kerrasta kahteen vuoteen ja vastaanotolla käydään joko viikottain tai harvemmin. Seksuaaliterapiaan ei kuulu minkäänlainen eroottinen koskettelu tai seksi.

Seksuaaliterapiassa ihminen voi tutkia yhdessä terapeutin kanssa erilaisia seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä ja mahdollisia ongelmia. Sellaisia voivat olla muun muassa haluttomuus, halujen eriparisuus, seksuaalinen ja sukupuoli-identiteetti kysymykset, seksuaalisen väkivallan tai hyväksikäytön kokemukset, uskottomuus, seksuaaliset pakkomielteet ja riippuvuudet, oman kehon hyväksymisen vaikeudet ja haasteelliset tunteet, kuten häpeä, riittämättömyys tai syyllisyys. Myös toiminnalliset häiriöt, kuten erektion puuttuminen, herkkä siemensyöksy tai orgasmivaikeudet, yhdyntäkivut sekä suoristuspaineet voivat olla syy terapiaan tuloon. Monet aikuisen ihmisen seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset juontavat juurensa varhaisiin kiintymyssuhteisiin ja niissä koettuun turvallisuuteen, luottamukseen ja kiintymykseen.

Seksuaaliterapiassa tarkastellaan rauhassa asiakkaan esiintuomia kysymyksiä seksuaalisuudesta ja tutkaillaan hänen seksuaalista minäkuvaa. Voimavaroja vahvistetaan lisäämällä omien rajojen tuntemusta sekä autetaan arjessa selviytymistä käymällä läpi konkreettisia keinoja. Seksuaaliterapiassa pyritään yhdessä asiakkaan kanssa katsomaan ongelman tai vaikean asiaan taakse oireen synnyttäviin tekijöihin ja pohtimaan niiden merkitystä sekä syytä. Terapiassa autetaan asiakasta kohti eheämpää ja tasapainoisempaa elämää.

Suosittelen sinua rohkeasti tutkimaan seksuaaliterapeuttien nettisivuja. Myös järjestöillä kuten Sexpolla ja Väestöliitolla on seksuaaliterapiapalveluita tarjolla. Terapiasuhteessa on aina tärkeässä osassa terapeutin ja asiakkaan välinen suhde, joten on tärkeää, että etsit itsellesi sopivaa terapeuttia.  Ja muistathan, ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat