Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä ajattelee ihminen, joka antaa eettisen lahjan?

Vierailija

Just näitä "lahjotin sun nimissäs vuohen afrikkaan" -lahjoja. Vittu mitä paskaa. Missä se lahjansaajalle tarkoitettu lahja on?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

No siellä Afrikassa? Meillä on yks sellanen ihminen lähipiirissä, joka löytää aina arvosteltavaa saamistaan lahjoistaan tai hänelle tarjotusta ruuasta tai ihan mistä vain. Hänelle voisin antaa juurikin tuollaisen lahjan, olisipahan edes joku siitä vilpittömästi iloinen. Toinen vaihtoehto on olla antamatta mitään (mitä olen myös viime aikoina harrastanut).

Vierailija

Mielestäni tuo on eräänlainen epälahja ja ainakin itselleni tuli vähän sellainen "meh"-olo kun kerran jonkin tällaisen sain. Ainakin olisi kiva jos lahjan saaja saisi valita avustuskohteen itse. En tykkäisi jos minulle tulisi tuollainen vaikka "Hei, olen lahjoittanut nimissäsi 100 euroa paikkakuntasi vanhoillislestadiolaiselle rauhanyhdistykselle. Jumalan siunausta!".

Vierailija

Lahjan antaja ajattelee minua. Minulla on kaikki mitä tarvitsen. Mielummin lahjoitus Unisefille kuin lisää tavaraa minulle.

Vierailija

Ottaisin polisiin yhteyttä että nimeni on otettu käyttöön ilman suostumistani. Lisäksi vaatisin toimenpiteen tekijää mitätöimään toimensa.

Vierailija

Mitäkö ajattelee? Eettisyyttä, maapalloa, ympäristöä, vähäosaisia, muun muassa.

Esimerkiksi mun sisarukset ja mä annetaan aina jouluiksi ja merkkipäiviksi toisillemme eettiset lahjat. Joku todella köyhä Afrikassa saa vuohen, joka voi pelastaa perheen lapset elämälle. Ja me (koko maailman mitassa) yltiörikkaat, joilla tavaroita pursuaa jo korvistakin, vältytään lisäkrääsältä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Just näitä "lahjotin sun nimissäs vuohen afrikkaan" -lahjoja. Vittu mitä paskaa. Missä se lahjansaajalle tarkoitettu lahja on?

Täytyy olla laitonta toimintaa.

Kenenkään nimissä ei saa tehdä mitään toimenpiteitä. "Lahjan antaja"  rupeaa saamaan uniseefin kerjuukirjeitä ja pelastakaa lapset , punainen risti sun muut rupeaa pommittamaan kerjuukirjeillä.

Kuluttajansuojaviranomasiiin yhteyttä tai juuri poliisiin.

Vierailija

Ovatko aikuiset ihmiset todellakin noin lahjojen perään? Eikö teillä ole varaa hankkia itsellenne mitä tarvitsette? Turhakkeita riittää, minusta eettiset lahjat ovat mainio vaihtoehto ja  minua ainakin ilahduttaisi saada eettinen lahja..sellainen lahja viestii myös siitä että lahjan antaja ajattelee minusta positiivisia asioita kun ajattelee minun osaavan arvostaa hyväntekeväisyyslahjaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö ajattelee? Eettisyyttä, maapalloa, ympäristöä, vähäosaisia, muun muassa.

Esimerkiksi mun sisarukset ja mä annetaan aina jouluiksi ja merkkipäiviksi toisillemme eettiset lahjat. Joku todella köyhä Afrikassa saa vuohen, joka voi pelastaa perheen lapset elämälle. Ja me (koko maailman mitassa) yltiörikkaat, joilla tavaroita pursuaa jo korvistakin, vältytään lisäkrääsältä.

Eli et anna mitään lahjaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ovatko aikuiset ihmiset todellakin noin lahjojen perään? Eikö teillä ole varaa hankkia itsellenne mitä tarvitsette? Turhakkeita riittää, minusta eettiset lahjat ovat mainio vaihtoehto ja  minua ainakin ilahduttaisi saada eettinen lahja..sellainen lahja viestii myös siitä että lahjan antaja ajattelee minusta positiivisia asioita kun ajattelee minun osaavan arvostaa hyväntekeväisyyslahjaa.

Lahjan on tarkoitus ilahduttaa toista. Olisko kiva kun sä saisit lahjaksi lapun, missä lukee, että "lahjoitin sun nimissä itelleni viinapullon"?

Vierailija

Nykyään moni jopa ahdistuu saamistaan lahjoista. Tavara on halpaa ja sen kanssa puljaaminen vie hirveästi energiaa. Siksi tuollainen lahja ilahduttaa monia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä arvostaisin, en halua mitään turhaa halpiskrääsää.

Aloituksen pontimena oli mahdollisesti kertomani juttu ketjussa "surkein saamasi lahja". 

Sain siis lahjana ilmoituksen, että lahjanantaja oli nimissäni tukenut vuohien hankintaa kehitysmaiden syrjäseuduille. 

Kyse on nyt siitä, että tämä ei ole mikään lahja! On ihan hienoa tukea pienellä panoksella vuohia kylän elinkelpoisena pitämisen nimissä. 

Mutta tuo itsensä korottaminen lahjan nimissä oli minusta tökeröä ja mautonta. Jokainen lahjoittaa mitä lahjoittaa. Toisen nimissä ei ilman hänen lupaansa lahjoiteta yhtään mitään. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat