Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on normaali määrä riitoja vai milloin kannattaa erota

Vierailija

:/

Kommentit (11)

Vierailija

Pitää olla tosi itsekäs että jaksaa riidellä. Riidalla on tarkoitus vaikuttaa osapuoleen ja sen takia pitää yllä riitaa.

Riitely on ihmisoikeuksien vastaista koska ei suo toiselle mielipiteen vapautta. Ongelmat ei ratkea riitelemällä.

Riitely loppu siihen kun kunnioittaa ihmisoikeuksia.

Vierailija

Mun mielestä riitely ei kuulu hyvään suhteeseen. Toki hermo voi ajoittain palaa puolin ja toisin, mutta toisilleen huutaminen ja meuhkaaminen ei ole kyllä ihan tervettä. Varsinkaan jos sitä tapahtuu usein ja se on tyyliltään loukkaavaa tai siihen liittyy tavaroiden paiskomista tai muuta. Kyllä mullakin hermot menee, mutta lähes poikkeuksetta aina lapsiin ja niiden kolttosiin. En edes muista koska oltais puolison kanssa varsinaisesti riidelty.. Jotain pientä sanaharkkaa on joskus.

Vierailija

Minulle jos se olisi eron aihe, jos säännöllisesti tulisi riitaa. Miksi aikuiset ihmiset riitelee, kun asioista voi puhua? Tietysti kaikilla on huonoja päiviä, väsymystä ja kiukkua, mutta ei niitä tarvitse puolisoon purkaa. Voi opetella hillitsemään itsensä vaikka ottaa päähän. Itsehillintä ei tarkoita samaa kuin tunteiden pidättely; kyllä tunteita saa näyttää, mutta sellaisella tavalla ettei siihen liity huutamista ja paiskomista tms. Inhoan riitelemistä, enkä halua kotiini riitaisaa ilmapiiriä.

Vierailija

Ihmettelen syvästi kun sanotaan että riita puhdistaa ilmaa. Olemme olleet yhdessä yli 30v eikä ole vielä tarvinu riidellä puolison kanssa. Aikuisten pitää osata keskustella asiat ja ottaa toisensa huomioon ilman että täytyy riidellä asioista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oleellisempaa varmaan se, miten riitelette ja mitkä ovat tunnelmat riitojen jälkeen. 

Näin voi sanoa jos ei tiedä mitä riita on. Kiivassanainen väittely ei ole riitaa, vaan sitä että suhtautuu intohimoisesti esittämäänsä asiaan. Kiihko saattaa olla jopa näyteltyä ja tehokeino.

Riita taas on suuttumista ja itkua ja parkua siitä kun vastapuoli ei tee sillä tavalla kuin jalan polkija haluaisi ja tähän "tautiin" auttaa kun hyväksyy ihmisen oikeuden olla se mikä hän on. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen syvästi kun sanotaan että riita puhdistaa ilmaa. Olemme olleet yhdessä yli 30v eikä ole vielä tarvinu riidellä puolison kanssa. Aikuisten pitää osata keskustella asiat ja ottaa toisensa huomioon ilman että täytyy riidellä asioista.

Mitä teet kun puolisosi tekee asiansa/ asiat kuten itse haluaa ja sinun halusi olisi toinen.

Se että riitelettekö testattaisiin vasta siinä tilanteessa kun puolisosi alkaisi tehdä kaiken oamn päänsä mukaan. Keittäisi perunoita ilman kantta, jättäisi vessanistuimen ylös tai oliko se alas tippuisi sokeria, kahvinpuruja jne pöydälle. Jättäisi oven auki kun hakee postia jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

:/

Miksi ap et lopeta sitä riitelyä jos koet sen raskaana. Jos puolisosi vaatii sinulta sellaista mihin et tunnu kykenevän, niin älä tee sitä. Kun puolisosi rupeaa jankkaamaan asiasta,niin älä mene mukaan tähän kinaan. Sano että et halua väitellä asiasta. Sano ettet jaksa toteuttaa hänen halujaan , ei huvita, on  muuta mielessä jne.

Jos haluat vapaaillan lapsista ja tasapuolisuutta  niin ilmoita puolisolle että menet sinne ja sinne huomen illalla klo.19.00. Riidan tästä saa aikaan vain jos alkaa pyytämään lupaa, että voiko poistua kotoa hetkeksi :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet kun puolisosi tekee asiansa/ asiat kuten itse haluaa ja sinun halusi olisi toinen.

Tämä kysymys kertoo riitelijöistä paljon. Se paljastaa taustaoletuksen, että parisuhteessa olisi oikeus langettaa oma tahto kumppanin ylle. Riidattomassa suhteessa näin ei ole, vaan kumpikin kunnioittaa toisen vapautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että riitelettekö testattaisiin vasta siinä tilanteessa kun puolisosi alkaisi tehdä kaiken oamn päänsä mukaan. Keittäisi perunoita ilman kantta, jättäisi vessanistuimen ylös tai oliko se alas tippuisi sokeria, kahvinpuruja jne pöydälle. Jättäisi oven auki kun hakee postia jne.

Ensinnäkään en olisi ottanut puolisokseni miestä, jonka tavat ja siisteyskäsitykset poikkeaisivat hyvin paljon omista tavoistani. Toiseksi, miehen kanssa voi keskustella asiasta, kertoa miten itse haluaisi siisteyttä ylläpidettävän, ja kysellä miten mies asian näkee. Miten siivoaminen hoidetaan niin, ettei kumpikaan joudu sitä tekemään liikaa, ja ettei kumpikaan aiheuta tahallisesti lisää sotkua toisen siivottavaksi. 

Jos mieheni älykkyys ja ymmärrys ei riittäisi tuollaista keskustelua käymään ja asioista sopimiseen, saisi mun puolesta hommata oman kodin missä sotkea.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat