Immuunipuolustus lapsettomuuden syynä?

edith

Tuli tällainen mieleeni kun lapsien tekeminen on meille niin hankalaa. Ennen esikoista oli useita alkuraskauden keskenmenoja ja sitten vuosien jälkeen esikoisen saimme siitä kierrosta kun söin vahvaa kortisonikuuria. TOista lasta ennen oli taas muutama keskenmeno ja yritystä useampi vuosi, mutta onnistunut raskaus alkoi kierrosta jossa olin vuosisadan flunssassa kiinnittymisestä eteenpäin. Ja nyt on taas pitkälle edennyt raskaus kolme vuotta edellisestä, alkunsa sai kierrosta jossa olin taas tosi kipeänä.

Rupesin miettimään että voisiko olla mahdollista että minulla on niin vahva immuunipuolustus ja siksi eivät raskaudet onnistu? Usein menee vuosia väliä että olen mitenkään kipeänä vaikka lapset ja mies olisivatkin. Ja näin on ollut jo ihan lapsuudesta asti.

Tappaako kroppani alkiot luullen niitä taudeiksi? Ja onnistuneet raskaudet ovat onnistuneet vain siksi että niiden alkamisen aikoihin kropan immuunipuolustus on ollut muutenkin jo kovilla niin on vähemmän vaarallinen päässyt läpi seulan?

Mitään syytä ei koskaan ole löytynyt kummastakaan, ja raskauden alkamisen aikoihin erilaiset hoidotkin ovat olleet tauolla, ainut tuo kortisonikuuri ekan raskauden aikaan.

Mitä mieltä olette? Vai oletteko peräti lukeneet jostain tästä teoriasta?

Kommentit (3)

crohn

Mulla autoimmuunitauti (crohn) ja raskauduin ekasta kierrosta. Mutta mulla oli sillloin immunosupressiivinen lääkitys joka ehkä vaikutti.

v

Sikio on vierasta kudosta, joka elaa 9kuukautta naisen kehossa. Naisella on oltava siedatysmekanismi ja immuunimekanismi, jotta raskaus ylipaansa onnistuu.

Tuon luin jostain Vauva.fi sivuilta ja muistaakseni , jotkut naiset voivat olla

jopa allergisia miehensa spermalle, jolloin naisen immuunijarjestelma tuhoaa niita siittioita, jotain tuollaista olen myos joskus aikaisemmin lukenut netista.

Vierailija

juuri näin kuin ajattelit ap. Mulla kolme lasta kaikki kortisonikuurin aikana saaneet alkunsa+kortisonia tahallisesti jatkettu alkuraskauden. Muuten ei raskauksia, yli 15 v. ilman ehkäisyä säännöllinen seksielämä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat