Tarvitseeko 4-5-vuotias mielestäsi "virikehoitoa"?

Vierailija

Vai onko ihan luuseri vanhempana, jos vie lapsen päiväkotiin ollessaan itse kotona?

Kommentit (13)

Vierailija

Tarvitsee, jonkin verran. Lapsen on hyvä oppia tulemaan toimeen ikäistensä kanssa. Sinänsä sama, tapahtuuko tämä päiväkodissa vai kerhossa.

Vierailija

En ole ollut hoidossa lapsena, eikä silloin ollut edes eskaria. Ihan sosiaalinen olin ekaluokalla.

Nyt oma lapsi aloitti eskarin, eikä ole ollut hoidossa. Keskimmäinen menee lähes suoraan eskariin ja nuorin aloittaa hoidon kun täyttää kolme. Kaikki kolme on sosiaalisia ja tulevat niin lasten kuin aikuistenkin kanssa hyvin toimeen.

Mun mielestä lapsi kerkeää olemaan hoidossa/eskarissa/koulussa sitten kun vanhemmat menee töihin. Turhaa kuormittamista sillä verukkeella että tarvitsee kehittää sosiaalisia taitoja/ kaverit on tärkeitä puheilla.

Vierailija

Meillä 10pv/kk 4- ja 5-vuotiaat päiväkodissa ja mielestäni se on erittäin hyvä asia.

Itse olin kotihoidossa 7v asti ja koin sen erittäin huonona asiana, kun pienehköön kouluun menin ja muut olivat jo päiväkodista keskenään tuttuja. Eipä tuolloin opettajat osanneet huomioida ja tukea kaverisuhteiden muodostumisessa.

Vierailija

Itse en haluaisi laittaa ns.turhan takia, mutta yllättävän monet (ystäväni, anoppini, neuvolatyöntekijät jne.) ovat sanoneet että lapseni tarvitsisi jo sitä päiväkotiarkea.
Lapsi käy pari kertaa viikossa kerhossa + nähdään muita lapsiperheitä mahdollisimman usein (silti turhan harvoin).
Lapsi on ujo, kömpelöhkö ja kaiken uuden suhteen todella arka. Jäänyt ikätovereistaan jälkeen, eikä edes yritä/halua olla omatoiminen. Joka juttuun saisi patistaa... Kyseessä 4-vuotias.
Onko kenelläkään positiivista kokemusta, että tuosta ns.virikehoidosta olisi oikeasti ollut apua?

Vierailija

Esim kerho riittää ihan hyvin jos sellainen on tarjolla. Ja toki jos on usempi sisarus ja leikkikavereita naapurissa niin kerhokaan ei ole mikään välttämättömyys.

Vierailija

Mun 5-vuotias todellakin tarvitsee virikehoitoa, kavereita ja varhaiskasvatusta. Päiväkotimme kokenut lastentarhanopettaja osaa antaa lapselle kehittäviä tehtäviä joita juuri hän tarvitsee ja paljon ollaan saatu hyvää palautetta mitkä asiat menee hyvin ja mitä voisi harjoitella lisää. Valmistautumista eskariin ja kouluun :) Itse en osaisi kotona samalla tavalla "kehittää" lapsen kykyjä kun ei ole paljon kokemusta lapsista eikä niin selvää käsitystä mitä 5-vuotiaan pitäisi osata...

Vierailija

Mitä nyt kukin lapsi yksilöllisesti tarvitseekaan? Minua ärsyttää ajatus siitä, että kaikkien lapset voidaan hoitaa kotona kouluikään, kun sattumoisin joku on itse pärjännyt näin ihan hyvin. Lasten kouluvalmiudet ovat hyvin yksilölliset ja toisaalta moni tarvitsee harjoittelua sosiaalisissa taidoissa. Oman lapsen "vikoja" tekee mieli kaunistella: mitä haittaa siitä on, vaikka lapsi on ujo, ei osaa lähestyä kavereita eikä ilmaista osaamistaan tai osaamattomuuttaan koululuokassa? Kyllä se siitä oppii.

Muualla maailmassa koulu aloitetaan usein 5-vuotiaana jo ennen sitä on erilaisia esikouluja. Tätä taustaa vasten on ihan hyvä, että meillä on jokin sellainen järjestelmä, joka pystyy tarjoamaan lapsille ns. puolueetonta varhaiskasvatusta. Me vanhemmat kun emme kaikissa asioissa näe metsää puilta.

Vierailija

Meidän 5-vuotias tarvii ja nauttii siitä. Kaverit, aivan hittijuttuja jo porukalla. Poliisi ja rosvoa, jahtausleikkejä, legoleikkejä jne. Tosi kiva poikakööri, jonka kanssa juoksee iloisena aina haettaessa. Lisäksi tehdään kaikkea kivaa: retkiä, askarrellaan, lauletaan, lasketaan yms. Toiminta on kehittävää, hyvin suunniteltua, ryhmässä on rauhallinen henki (kokeneet hyvät hoitajat) ja ennen kaikkea kaverisuhteet on tärkeitä.

Minä koen, että lapseni jäisi todella paljosta paitsi, ellei pääsisi ikäiseensä seuraan laadukkaan varhaiskasvatuksen pariin. Eihän tuon ikäisillä ole kavereitakaan enää muualla kuin päiväkodeissa. Puistoissa pyörii ihan taaperoita päivisin ja taas päiväkotipäivän jälkeen on vaikea löytää kavereita, kun lapset on perheidensä kanssa vapaa-ajan.

Vierailija

Meidän lapsi on 4 v ja nyt on kyllä alkanut tuntua että tarvitsisi enemmän lapsiseuraa.. Perhekerhoissa ja puistoissa muut ovat pienempiä eikä tuttuvillammekaan ole samanikäisinä lapsia. Jonotetaan nyt kerhopaikkaa, toivottavasti saisi, ensi syksynä kyllä jo varmaan haen pk-paikkaa

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat