Mitkä asiat estävät sinua muuttamaan ulkomaille?

Vierailija

Kerro ne asiat, joiden takia sinä et muuta ulkomaille. Syitä voi olla haluttomuus, työpaikka täällä jne. Mutta ne syyt, mikset halua pois Suomesta?

Minulla: perhe ei voi lähteä mukaan. 

Ei muita syitä.

Kommentit (15)

Vierailija

Minulla on vain raha. Tai meillä molemmilla on työpaikat Suomessa, ja mies voisi saada töitä varmaan ulkomailta, minä en. Mutta eläkkeellä muutamme ainakin Suomesta pous, ainakin haluan kokeilla sitä, vuosi ekaksi. Ja perhe haluua kyllä muuttaa. Lapsi toivoo pääsevänsä ulkomaille yliopistoon tulevaisuudessa, Britanniaan, ja me mentäis Irlantiin.

Vierailija

En voi tehdä työtäni ulkomailla, olisi pitänyt lähteä paljon nuorempana, jos olisin halunnut ulkomaille töihin. Nyt on enää muutama vuosi eläkkeeseen, toivon mukaan. Sitten voi tehdä mitä mielii.

Vierailija

Minulla on vain muutamia läheisempiä sukulaisia, perhe on pieni ja en halua jättää äitiä Suomeen. On tullut jotenkin elämän rajallisuus mieleen, äidilläni ollut terveyshuolia viime aikoina.

Vierailija

En osaa mitään sellaista, mitä joku muu ei jo osaisi. En siis työllistyisi.

Jos voisin elättää itseni ilman töitä (esim. lottovoitolla), niin varmaankin asuisin talvet jossain muualla kuin Suomessa.

Vierailija

Muualta tuskin saisin yhtä hyväpalkkaista työtä. Vaimolla oma yritys Suomessa. Eikä erityistä haluakaan ole, olemme ihan tyytyväisiä täällä.

Vierailija

Opiskelut on kesken ja miehen työllistyminen ulkomailla olisi todennäköisesti hankalaa. Itselläni tulee valmistuttuani kyllä olemaan hyvinkin helposti työllistävä koulutus myös Suomen ulkopuolella. Lisäksi olisi vaikeaa muuttaa pois turvaverkon luota. Perhe on niin tärkeä.

Vierailija

Perhe. Siis puoliso ja lapsi pitävät minut Suomessa. Olen asunut jo kahteen eri otteeseen ulkomailla, sinkkuna. Jos ajattelisin vain itseäni, muuttaisin kyllä ulkomaille. 

Vierailija

Olen asunut ulkomailla, ja muutan taas pian. Eikä ole mikään estänyt. Se, mikä voisi estää, on työkuviot, eli kyllä siellä ulkomailla joku työ pitää olla, mitä edes joku perheestä lähtee tekemään.

Vierailija

Kaverit on täällä.

Lisäksi rasittaisi ajatus, että pitäisi koko ajan puhua jotakin vierasta kieltä. Vaikka kyllä taannoin pari vuotta työskentelinkin englanniksi, mutta että sillä vieraalla kielellä pitäisi hoitaa kaikki asiat.

Vierailija

Ei mikään. Muutin juuri puoli vuotta sitten Briteistä Keski-Eurooppaan, tämä on nyt neljäs asuinmaani. Toivon mukaan vielä monta uutta seikkailua edessä! Suomeen palaaminen ei ole käynyt mielessäkään. Olen onnellisempi näin.

Vierailija

Omat ystävät ja lasten ystävät. Mun elämä on täällä. Ulkomailla käyn vain lomailemassa. Osaan hyvin englantia ja varmastikin saisin töitä mutta syvät ystävyyssuhteet jäisivät elämässä taka-alalle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat