Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joillekin korkea kipukynnys on ylpeilyn aihe?

Vierailija

Mulla ilmeisesti on sitten matala kipukynnys kun hampaan poraaminen, neulan pistot, kyynärpään, polven tai minkä vaan kolautukset sattuu. Hermoratatutkimus sattui ja kierukan laitto vasta tekikin kipeää.
Jos näistä kerron esim yhdelle ystävälleni,niin hän vähättelee kaikkea ja leuhkalla äänellä sanoo, että hänellä on niin korkea kipukynnys ettei noi tunnu missään ja ihmettelee suureen ääneen, että miten voi muka sattua.
Tiedän pari muutakin tällaista korkean kipukynnyksen omaavaa joka nostaa itsensä jalustalle tämän takia.
Miksi se on niin hieno asia että kestää kipua?

Kommentit (9)

Vierailija

Minä tunnen samanlaisen henkilön. On myös kaikilla muilla elämän osa-alueilla muita parempi ja erikoisempi. Myös sairaudet ovat hänellä aina paljon kamalammat ja vaarallisemmat kuin muilla ihmisillä. Jos sulla on vaikka tulehdusarvot pilvissä niin tällä on aina ja monta kertaa niin korkeat, ettei mikään laite edes niitä enää mittaa!!
Verikään ei kuulemma hänellä valu ikinä päähän vaikka roikkuis puoli päivää ylösalaisin, on kuulemma niin voimakas virtaus suonissa ja happea pystyy helposti pidättelemään jopa pidempään kuin yksikään vapaasukeltaja ja mitä kaikkea näitä nyt hänellä onkaan ollut.

Aluksi tuo mahtailu oli huvittavaa ja sittemmin alkoi ärsyttämään, kun mistään ei oikein voinut puhua ilman, että hän keksi siitä jonkun ihmeellisen tarinan miten hän on super-ihminen ja erikoinen.

Vierailija

En minä sillä julkisesti ylpeile, mutta kyllä itse ajattelen että ominaisuus on hieno, helpottaa elämää monella tapaa. Erityisesti olen ylpeä siitä, että olen aktiivisesti opetellut ja kehittänyt tämän ominaisuuden, eikä se ole vaan sattumalta synnynnäisesti tullut. 

Olen siis opetellut eriytymään ruumiini tuntemuksista ja katselemaan niitä ikään kuin ulkopuolelta, niin että enää kipu ei juurikaan haittaa minua vaikka sitä olisikin. 

Vierailija

Ihmisillä, joilla on pahat traumat, on usein korkea kipukynnys. Heidän on pitänyt osata eriyttää itsestään eri tunteet ja sietää ja kieltää niitä, peittää niitä ja oppia kestämään myös kipua. Psyykkistä ja fyysistä, ne ei loppupeleissä eroa niin kovasti toisistaan. 

Että jos jollain on kovin korkea kipukynnys, ajattelen että onkohan sulla psyyke tasapainossa vai onkohan sua kiusattu ja rääkätty joko koulussa tai kotona.

Vierailija

Oma porukkansa on myös ihmiset, jotka eivät koskaan sairasta mitään. Siinä sitä vasta ylpeilemistä riittää.

Vierailija

Eipä ainakaan tartte valittaa koko ajan kavereille, miten semmoinen ja tämmöinenkin kolaus sattu ihan "hirveesti". En muutenkaan jaksa niitä, jotka valittaa koko ajan vaivoistaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä, joilla on pahat traumat, on usein korkea kipukynnys. Heidän on pitänyt osata eriyttää itsestään eri tunteet ja sietää ja kieltää niitä, peittää niitä ja oppia kestämään myös kipua. Psyykkistä ja fyysistä, ne ei loppupeleissä eroa niin kovasti toisistaan. 

Että jos jollain on kovin korkea kipukynnys, ajattelen että onkohan sulla psyyke tasapainossa vai onkohan sua kiusattu ja rääkätty joko koulussa tai kotona.

No, mulla on krooninen kipusairaus, ihan fyysinen sellainen, jo parikymppisenä todettu. Eli joo, pakko on ollut opetella hallitsemaan kipua, mutta ei aina syy mikään psyykkinen ole.

t. 3

Vierailija

No vituttaahan se nyt kuunnella kaiken maailman kolotuksista koko ajan. Eiköhän tuo ole ihan evolutiivinen juttu, että mitä vahvempi ihminen, sen parempi.

Vierailija

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mutta mainitsemasi kivut (esim.  kyynärpään kolautus) eivät varmaan sinullakaan kestä kovin pitkään? Tarkoitan sitä, että aikuisen ihmisen ei pitäisi myöskään liioitella kipukokemuksiaan. Jos lyöt varpaasi katukiveykseen, niin kaikin mokomin voit sanoa siinä hieman kirota, mutta ei sitä kannata enää seuraavana päivänä muistella ja kertoa uudestaan, että hemmetti kun sattui.

Olen huomannut, että joissakin asioissa olen kipuherkempi ja joissakin en. Siitä tiedän, että kivulla on paljonkin tekemistä sen kanssa, miten itse haluan asiaan suhtautua. Nyt siis puhun kaikkia ihmisiä kohtaavista pienistä kivuista, en mistään vakavien sairauksien aiheuttamista säryistä tms.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat