etätyö

Vierailija

Kuvittelin aina, että olen ahkera työntekijä, kun kotoa käsin tein töitä, miksi minulle muut tuttavat sanovat koko ajan, että ethäm sinä missään töissä käy, kun kotona olet. Jaa enkö, kukas mulle sitten palkan maksaa, naapurin Perttikö?

Että ihan itsestään se raha tilille tipahtaa, raivostuttaa tuollainen kateus .

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Älä välitä. Osa ihmisistä ei voi tehdä etätyötä joko työtä ei pysty tekemään, työnantaja ei suostu tai koska eivät pystyisi keskittymään työhön kotona (järjestämään aikaa)

Vierailija

Mitä noista sanojista väliä sitten? Itse teen etätyötä 2-3 päivää viikossa, it-alan hommissa, ja minua ei kyllä kiinnosta pätkääkään se, mitä mieltä jotkut muut asiasta on. Voihan olla että naapurit esim. luulee ettei mulla ole töitä lainkaan, mutta se on aivan sama. 

Vierailija

Minä ihmettelen kanssa. Tyhmiä on sun tuttavasi. Olen vasta aloittanut 1-2 päivää viikossa etätyön, enkä todellakaan ehdi päivän aikana tekemään muuta kuin töitä, ei se ole vapaa-aikaa. Puhelin soi, nettikameralla ollaan yhteydessä, sähköposti laulaa, raportteja tehdään ja keskustellaan yksityiskohdista. Ehkä se ei näytä työnteolta jonkun fyysisen työn tekijän silmään, että istun makkarissa kirjoituspöydän ääressä, mutta ei minulle tyhjästä makseta. Lapsetkin ymmärtää, ja antaa mun olla rauhassa silloin koulun jälkeen, menevät huoneisiinsa.

Työn huono puoli on sen yksinäisyys ja lounaslautasesi tiskaat itse. Millä lailla se tuttaviesi mielestä muuten eroaa siitä, että matkustat kaksi tuntia päivässä ja teet sitten töissä samat hommat kuin kotona makkarissasi? Kysyppä tarkempia perusteluita.

Vierailija

No se syy on lähinnä se että olen kotona, eli vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä etätyön käsitettä, että työpiste on kotona osittain. Kaikissa töissähän se ei ole mahdollista, mutta omassani sellainen mahdollisuus annettiin, uskotaan siis, että ihminen ei olev töissä kun ei lähde kotoa mihinkään.

Vierailija

Minäpä tässä aionkin kohta siirtyä ikuiselle lomalle, eli olen vaihtamassa työpaikkaan (it-ala) jossa saa tehdä 100% etätyötä ja mainostavat että ei ole väliä mistä päin maailmaa työnsä tekee. Ensi alkuun olen ajatellut Espanjan aurinkorannikolle siirtyä koodailemaan :)

Vierailija

Samaa huomannut itsekin. Olen jopa yrittanyt selittaa etta yksittainen tyopiste Helsingin ytimessa maksaa vuosittain eri arvioiden mukaan 15-20ke vuodessa - Oma tyonantajani lahestyy tata siten etta tyopisteista on arviolta 50-70% ihmisista ja alle kahdelle prosentille on oma paikkansa, lahinna HRlle, legalille ja toimitusjohtajalle siis kaytannossa omat huoneet. Ohjeistus on tehda 1-2 paivaa viikossa toita kotona, sohvalla, kahvilassa tai vaikka makuuhuoneessa alasti.

Vierailija

Työskentely etänä, varsinkin kotona on mielestäni henkisesti vielä rankempaa mitä työpaikalla. Koti on mukava pitää kotina, eli paikkana jossa voisi olla vapaana rassaavista työasioista.

Vierailija

Suuri osa etätyöntekijöistä ei ymmärrä itsekään etätyön käsitettä. Olihan Hesarissakin ennen edellistä lakkoa juttuja, miten ihmiset jää kotiin etätöihin, jos bussit ei kulje eikä lapsia saa päiväkotiin. Eli monelle etäpäivä on päivä lasten kanssa kotona, ei ehkä ihan niin tehokasta työntekoa kuin mitä työnantaja edellyttää.

Esimerkiksi minun työpaikallani etätyöoikeutta ei saa, jos perheestä on joku kotona klo 8-16 välisenä aikana eikä kykene osoittamaan, että työpiste on "äänieristetyssä" tilassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työskentely etänä, varsinkin kotona on mielestäni henkisesti vielä rankempaa mitä työpaikalla. Koti on mukava pitää kotina, eli paikkana jossa voisi olla vapaana rassaavista työasioista.

Ai, minusta se on tosi paljon rennompaa. Eikä mua kyllä työasiat rassaa, ne on kiinnostavia itsessäänkin. 

Meillä töissä on avokonttori, jossa jatkuvasti joku hölöttää puhelimeen tai muuten, enkä pysty siellä oikein yhtään keskittymään. Siksi ainakaan vaativammasta työstä ei tahdo tulla mitään. Kotona saan paljon enemmän etäpäivänä aikaan kuin konttorilla, silti vaikka usein välillä ulkoilutan koiraa, panen pyykkikoneen pyörimään, laitan ruokaa tms. Ei sitä näissä hommissa kukaan muutenkaan 7,5 h pysty itse työtä tekemään, konttorilla siitä vaan tulee sitten nettisurffausta, pitkiä lounaita tms siitä ajasta kun ei tee työtä.

- 2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa etätyöntekijöistä ei ymmärrä itsekään etätyön käsitettä. Olihan Hesarissakin ennen edellistä lakkoa juttuja, miten ihmiset jää kotiin etätöihin, jos bussit ei kulje eikä lapsia saa päiväkotiin. Eli monelle etäpäivä on päivä lasten kanssa kotona, ei ehkä ihan niin tehokasta työntekoa kuin mitä työnantaja edellyttää.

Esimerkiksi minun työpaikallani etätyöoikeutta ei saa, jos perheestä on joku kotona klo 8-16 välisenä aikana eikä kykene osoittamaan, että työpiste on "äänieristetyssä" tilassa.

Onpa nulju työnantaja, epäilee työntekijöitään tuolla tavalla. Meillä saa ihan vapaasti olla lasten kanssa kotona tai käydä kuntosalilla tai mitä vaan. Kunhan projektit valmistuu ajallaan niin työnantajaa ei yhtään kiinnosta tuollaiset asiat että vaikka sitten konttoripäivinä pitäisi 2 tunnin lounaita tai etäpäivinä hoitaisi lasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa nulju työnantaja, epäilee työntekijöitään tuolla tavalla. Meillä saa ihan vapaasti olla lasten kanssa kotona tai käydä kuntosalilla tai mitä vaan. Kunhan projektit valmistuu ajallaan niin työnantajaa ei yhtään kiinnosta tuollaiset asiat että vaikka sitten konttoripäivinä pitäisi 2 tunnin lounaita tai etäpäivinä hoitaisi lasta.

Meillä pitää olla 8-16 välisenä aikana valmiina vastaamaan puhelimeen ja puhumaan asioista, jotka voivat olla salassapidettäviä eli eivät kuulu kenenkään ulkopuolisen korville. Asiakas ei välttämättä koe vastapuolta kovin luotettavaksi, jos taustalta kuuluu lasten hälinää ja keskustelukumppani aina välillä ohjeistaa perhettä kotitöissä tms.

Harva tekee tavallasi urakkatöitä. Lisäksi jos projektisi ei jostain syystä valmistu ajallaan (sinusta riippumattomasta syystä), niin mitä työnantajasi tekee? Etäpäivinä ole hoitanut lapsia, käynyt kirjastossa, kuntosalilla jne. ja projekti jäi kesken...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla 8-16 välisenä aikana valmiina vastaamaan puhelimeen ja puhumaan asioista, jotka voivat olla salassapidettäviä eli eivät kuulu kenenkään ulkopuolisen korville. Asiakas ei välttämättä koe vastapuolta kovin luotettavaksi, jos taustalta kuuluu lasten hälinää ja keskustelukumppani aina välillä ohjeistaa perhettä kotitöissä tms.

Harva tekee tavallasi urakkatöitä. Lisäksi jos projektisi ei jostain syystä valmistu ajallaan (sinusta riippumattomasta syystä), niin mitä työnantajasi tekee? Etäpäivinä ole hoitanut lapsia, käynyt kirjastossa, kuntosalilla jne. ja projekti jäi kesken...

Meilla kaikki ymmartavat etta ihmisilla on muutakin elamaa kuin tyo, ja ihminen saattaa vastata kotoota puhelimeen. Lisaksi, mikali kyseessa on kovin salainen tieto, koen talla hetken vaikeammaksi loytaa tyopaikalta soveltuvan puhelintilan itselleni kuin kotoota.

Toiseen kohtaa, huomaa etta tyosi ja tyohistoriasi perusteella kasityksesi toimistolla olemisen ja tyon tuottavuuden valilla on kuin suoraan 1980-luvulta. Valitettavan usein tosin tyoelamassa vielakin vedetaan yhta suuri kuin - merkki paikalla olemisen ja toiden tekemisen valilla. Tama on tietysti helpointa manageerausta toki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti olla, mutta minulle se taas sopii paremmin koska kärsin selkäkivuista ja on terveydelle parempaa jos pääsee liikkumaan työaikana tehden välillä muita askareita, enhän minä töissäkään tee pakkotahdilla asioita vaan välillä teen jotain muuta, miksi jotenkib koetaan vieraaksi se että töissä todella tehdään muutakin kuin töitä, käyn vaikka syömässä tylkaverien kanssa tai kirjastossa tai jopa kävelyllä keskellä päivää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilla kaikki ymmartavat etta ihmisilla on muutakin elamaa kuin tyo, ja ihminen saattaa vastata kotoota puhelimeen. Lisaksi, mikali kyseessa on kovin salainen tieto, koen talla hetken vaikeammaksi loytaa tyopaikalta soveltuvan puhelintilan itselleni kuin kotoota.

Toiseen kohtaa, huomaa etta tyosi ja tyohistoriasi perusteella kasityksesi toimistolla olemisen ja tyon tuottavuuden valilla on kuin suoraan 1980-luvulta. Valitettavan usein tosin tyoelamassa vielakin vedetaan yhta suuri kuin - merkki paikalla olemisen ja toiden tekemisen valilla. Tama on tietysti helpointa manageerausta toki.

Olenkin aina miettinyt, miksi työnantaja ei maksa minulle siitä, kun laitan astioita tiskikoneeseen, ripustan pyykkiä kuivumaan tai imuroin illalla töiden jälkeen. Sen sijaan saan ko. töistä palkkaa, kun olen etäpäivällä. Etäpäivähän on mitä parhain pieneen puuhasteluun kotona, koska palkka maksetaan tehdyn työn eikä työajan mukaan. Mutta jos ja kun projekti kusee, niin maksaako työnantaja mielellään tekemistäsi kotitöistä vai maksaisiko hän kuitenkin mieluummin siitä, että olisit tehnyt sen projektin kunnialla loppuun. Joko kotona tai työpaikalla.

Useimmilla meistä työn tuottavuus on kiinni niistä tunneista, jolloin ko. työtä tehdään. Etätyöajalta maksettu palkka on aina eräänlainen urakkapalkka, koska työnantaja ei voi tietää, montako tuntia työntekijä sitä työtä teki.

Jos sinun pitää olla päivittäisen työaikasi verran tavoitettavissa puhelimeen työasioissa, niin keskustelukumppani ei pidä kovinkaan suotavana, että puhelun aikana et keskity häneen ja työhön vaan perheeseesi ja sen hyvinvointiin.

Olen joskus soittanut virastoaikaan maahanmuuttoasioista vastaavalle valtion virkamiehelle ja hän on vastannut kuntosalilta kertoen, että nyt on etäpäivä, hän ei pääse lukemaan ministeriöstä aamulla tulleita uusia ohjeita. Ei anna kovin pätevää kuvaa ko. viranhaltijasta.

Vierailija

En tietenkaan vaita etta etatyo sopisi joka tyohon tai ihmiselle. Tiedan kuitenkin, luultavasti yhta hyvin kuin sinakin, etta toimistolla oleminen fyysisesti ei ole tulosmittari jolla mitataan projektien tai minka tahansa tyotehtavan onnistumista. Onnistumisen mittari on tyypillisesti se etta tyo on valmis maaraaikaan mennessa vahintaan odotetun laatuisena. En usko etta sina tai managerisi saisitte vastuuvapautta siinakaan tapauksessa etta projekti ei valmistu, mutta olet ollut kiltisti toimistolla fyysisesti. Tyon edistymisen seuranta ja raportointi on tehtava joka tapauksessa ja mielestani, kuten onneksi monen tyonantajankin mielesta, on irrelevanttia missa itse tyo tehdaan ja ennen kaikkea, miten tyo aikataulutetaan, varsinkaan kun kyse ei ole asiakaspalvelutehtavissa missa pitaa oikeasti olla valmiina palvememaan asiakkaita ad hoc virka-aikana. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat