Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sektioidut! revittiinkö teidän sängystä kävelemään pitkin osastoa?

Vierailija

minut on siis myös sektioitu, mutta se oli hätäsektio nukutuksessa ja olin kolme päivää teholla sänkyyn sidottuna (no ei nyt kirjaimellisesti .D) ja  vahvasti lääkittynä.. kun pääsin normiosastolle, ei liikkuminen edes tehnyt kovin tiukkaa.

olen kuitenkin parilta ystävältä, joille tehtiin suunniteltu sektio kuullut kauhutarinoita miten  annetaan yksi burana ja pistetään kävelemään ympäriinsä :O

voiko tuo oikeasti olla totta?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

No lääkkeitä san varmasti tuota buranaa enemmän, mutta suunnitellun sektion jälkeen samana iltana kirjaimellisesti pakotettiin omille jaloille. Mikä oli mielestäni hyvä asia, vaikka hurjan kipeää olikin. Ei se kävely niin kipeää tehnyt vaan se ylösnousu.

Vierailija

Ehkäisee laskimoveritulppien syntymistä. Itse olin teholla leikkauksen jälkeen (ei sektio) ja mulle ainakin piikitettiin Klexanet mahaan sen takia etten voinut enkä saanut nousta sängystä. Tukisukat oli jalassa koko ajan samasta syystä. Tehon jälkeen siirtyminen valvontaosastolle, jossa myös ehdoton vuodelepopakko eikä niitten "miljoonien" piuhojen ja tippaletkujen keskeltä nyt muutenkaan olisi päässyt minnekään.

Vierailija

No ei ole:) ainakaan Jorvissa ja NKL:llä, jossa mulle on mun sektiot tehty (3kpl). Toki toivotaan, että ylös noustaisiin mahdollisimman pian, sillä makaamaan jääminen lisää tulehdusriskiä. Mutta kipulääkitys oli cocktail panadolia ja buranaa (eikä mitään 400mg todellakaan), vuorotellen. Hoitsut kävi niitä tuomassa ja vielä muisttivat kun unohdin ne ottaa. Kun kipua ei ole, jaksaa liikkua ja siis paranee nopeammin, ja käsitykseni mukaan maidon tuotantokin lähtee paremmin käyntiin, kun kroppa ei ole kivun takia stressitilassa. Kaikkien, varsinkin tuoreen äidin, etu.

Mutta siis pystyyn olen noussut jokaisen sektion jälkeen viimeistään 6h päästä.

Vierailija

Mulle tehtiin kiireellinen sektio illalla ja aamulla kävelin teholle tapaamaan lastani ensimmäisen kerran. Hoitajat olivat sitä mieltä, että voisivat työntää minut sinne sängyllä tai pyörätuolilla, mutta koin vointini niin hyväksi, että kävelin. Lääkityksiä oli kohdallaan, oli kipupumppu ja useita pillereitä.

Vierailija

En saanut nähdä vauvoja ennen kuin itse menin hakemaan kansliasta. Harmi, että puudute tehosi pitkään ja hartaasti, verenhukan vuoksi hemoglobiini laski alas ja huimaukselta en saanut käveltyä kuin juuri ja juuri vessaan ekana vuorokautena. Vauvoilla oli ikää melkein 2 vrk ennen kuin sain heidät vierelle. Hoitajat oli olettaneet aina vuoron vaihtuessa, että olin imettänyt - siksi antoivat aina "lisämaitoa" nälkäisille. Kun pyysin jonkun tuomaan vauvat huoneeseen, oli vastaus aina sama eli tulevat, kun itse jaksat hakea.

Vierailija

Mulle tehtiin suunniteltu sektio aamuyöstä, ekan päivän makasin sängyssä mutta tokana päivänä piti lähteä liikkeelle. Kipulääkityksenä oli kipupumppu, mutta muistan kuinka silti ne ekat askeleet olivat tuskaa ja teki mieli vaan luovuttaa ja alkaa itkemään. Mutta sitten helpotti ja kävelin hetken päästä jo ihan normaalisti.

Vierailija

Kyllä se oli puoli vuorokautta sektiosta kun hoitaja nosti sängystä kävelemään edes vessareissun. Lääkitys gramman panadol. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin suunniteltu sektio aamuyöstä, ekan päivän makasin sängyssä mutta tokana päivänä piti lähteä liikkeelle. Kipulääkityksenä oli kipupumppu, mutta muistan kuinka silti ne ekat askeleet olivat tuskaa ja teki mieli vaan luovuttaa ja alkaa itkemään. Mutta sitten helpotti ja kävelin hetken päästä jo ihan normaalisti.

Mitä hittoa mä sekoilen, siis KIIREELLINEN sektio tehtiin :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisee laskimoveritulppien syntymistä. Itse olin teholla leikkauksen jälkeen (ei sektio) ja mulle ainakin piikitettiin Klexanet mahaan sen takia etten voinut enkä saanut nousta sängystä. Tukisukat oli jalassa koko ajan samasta syystä. Tehon jälkeen siirtyminen valvontaosastolle, jossa myös ehdoton vuodelepopakko eikä niitten "miljoonien" piuhojen ja tippaletkujen keskeltä nyt muutenkaan olisi päässyt minnekään.

juu minulla oli myös ne mahapistokset,  joka ilta sen pari viikkoa minkä osastolla olin.. auts! tukisukkia taas en muista, ihan tavalliset sairaalan "makkarasukat" minulla mielestäni oli.

Ap

Vierailija

Eikös ne potkilähestulkoon  joka leikkauksen jälkeen sängystä ylös, ei vain sektion? Toki poikkeuksiakin on mutta esim. umpilisäkkeen poisto, laparoskooppiset leikkaukset jne. 

Vierailija

Mulle tehtiin hätäsektio ja seuraavana päivänä olis pitäny lähteä kävelemään. Nousin sängystä ja tipahdin lattialle, enpä kävelly vaan sain verta. Hb 78.

Vierailija

kiitoksia  kaikille vastanneille :) ystävilläni on ollut juurikin sellaista ,että Burana naamaan eikä mitään vahvempaa  suostuta antamaan. ja kävellä on pitänyt vaikka miten sattuu tai huippaa.. kuulostaa kamalan brutaalilta :D

itse ei voi edes kuvitella, kun sai hemmetin tuhdit mömmöt ja kehotettiin pyytämään lisää kun siltä tuntuu..   normaalilla osastollakin saimme huonekaverin kanssa jotain sellaista lääkettä oranssista (?) öhh.... putkesta.  annettiinko se nyt suuhun liuoksena vai mitä. no, kuitenkin, vahvempaa lääkettä josta huonekaveri kieltäytyi kun tuli kuulemma "humalainen olo".  noilla mentiin.

ja lopulta en saanut enää mitään, koska pärjäsin ilman.

Ap

Vierailija

on ne vähän muuttuneet ajat, 90 luvulla kärrättiin ylös "vasta" seuraavana päivänä, nuorimmaisen kanssa muutama tunti leikkauksesta. kysyinkin ensin että häh? ylös? vessaan ja minkä armeijan kanssa muka pakotat? verenhukan vuoksi meinasin tietty pökrätä vessaan sellaisen sisarhentovalkoisen kanssa mutta tuntui että toivuin aika hyvin jälkimmäisestä vaikka ikää oli tullut. nyt oli äsken toinenkin iso leikkaus ja siksi olin ihan tsempillä yrittämässä pystyyn heti kun vain pääsin. 

kipulääkkeitä saa piikkiä persiiseen tai taplettia naamaan ihan kun vaan pyytää, kipu ei edistä toipumista mutta ei niitä piikkejä tietysti ylettömiä aikoja anneta, pari pv ja sitten maximissaan buranalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat