Lihavat, kuinka paljon liikutte, oikeasti?
Täällähän on jo puhuttu Iltasanomien kertomasta tutkimuksesta, jossa paljastui, että lihavat eivät paljon liiku.
Panin merkille, että tutkimuksessa oli mukana vain 18-40 painoindeksin omaavia ihmisiä, eli ei lainkaan sairaalloisen lihavan painoindeksin (yli 40 bmi ) omaavia kansalaisia.
Kun olen eri keskusteluista täällä havainnut, että palstalla on paljon yli 50 bmi:n väkeä, niin kysynpä myös teiltä ja ylipäätään kaikilta yli 40 bmi:n omaavilta, että miten te liikutte, vai liikutteko ollenkaan?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte jankuttaa lihavien ihmisten asioista joka ikinen päivä? Pitäisikö ihan oikeasti miettiä sitä omaa mielenterveyttä?
Täällä on varmaan sadat kertoneet liikkumisistaan, ruokailutottumuksistaan, tekemisistään ja laihdutusyrityksistään. KUINKA MONTA KERTAA teille uteliaille ja muiden asioilla mässääville täytyy vastata näihin jatkuviin kyselyihin? Kertokaahan mitä nautintoa tästä saatte? Ihan sairasta touhua!
Näihin ketjuihin ryntää valtava joukko huutamaan läskiä ja valasta, ja millä aggressiolla! Ihan tyrmäävää luettavaa! Nyt on vastauksen paikka! Ja ei kelpaa mikään "huolissaan olo"! Jättäkää jo aikuiset ? ihmiset tuo palstakiusaaminen ja solvaaminen. Ennemmin vaikka lihava, kuin moukkamainen ja sivistymätön idiootti.
Kysele sinäkin vaikka joltain tuttavaltasi, jos kehtaat, nämä samat asiat, ole hyvä!
Lihavuus nyt sattuu olemaan kansanterveydellisesti aika iso juttu. Ja sitä myöten siitä tulee minunkin asiani, koska lihavuuden aiheuttamia sairauksia hoidetaan verovaroin. Ja hoikkana ihmisenä sinä jatkuvasti miettii, että ilman ylimääräistä painoa elämä on huomattavasti kevyempää. Itse olen ihan rehellisesti huolissani. Toki näe mitään syytä, että miksi lähtisin haukkumaan lihavia.
Mielestäni on kuitenkin täysin ok sanoa, että ei ole millään muotoa terveellistä olla 50kiloa ylipainoinen. Samoin kun voi sanoa, että ei ole millään muotoa terveellistä olla 10 kiloa alipainoinen. Lapsille ei missään tapauksessa tule opettaa, että ylipaino on ok.
Etkö ole lainkaan kiinnostunut muista itseaiheutetuista vaaratekijöistä? Montako aloitusta olet tehnyt tälle palstalle alkoholisteista, narkomaaneista, rikollisista, tupakoijista ym? Miksi verorahasi menevät ainoastaan lihavuuden hoitoon? Mistä tiedät, että menevät? Etkö huomaa tätä jankkausta? Oletko jo niin turtunut läskifanaatikko?
Kyselepä välillä esim. puliukkojen liikkumisista tai juoppojen juoksuista...
Suomalaisista miehistä tupakoivia on 17% ja naisista 14%. Suomalaisista miehistä ylipainoisia on 66% (joista lihavia = BMI >30 on 20%), naisista 46% (joista lihavia 19%).
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupak...
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/k...
Näiden tilastojen valossa ylipaino on siis Suomessa suurempi ongelma kuin esim. tupakointi.
Niin, ja istuminen on vaarallisempaa kuin lihavuus. Moniko istuu?
Normaalipainoisista naisista 20% käytännössä istuu koko päivän. Ylipainoisista naisista vastaava prosentti tutkimuksen mukaan on 65%. Näyttäisikin siltä, että lihavuus ja istuminen kulkevat käsikädessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa oli kuitenkin paljon lihavia, jotka liikkuivat paljon, vaikka osa ei sitten liikkunutkaan. Eli ei se ihan niin yksioikoista ole kuitenkaan.
Itse olen bmi 25, ja liikun kunnolla noin tunnin päivässä. Päälle arkiliikunta. Tänään esim olen pyöräillyt yli 20 km.
Bmi 25 on just ja just lievää ylipainoa. Jutussa erotettiin lievä ylipaino ja lihavuus, jolloin puhutaan bmi:stä 30+. Tällöin ylipainoa alkaa olla lähempänä 20 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte jankuttaa lihavien ihmisten asioista joka ikinen päivä? Pitäisikö ihan oikeasti miettiä sitä omaa mielenterveyttä?
Täällä on varmaan sadat kertoneet liikkumisistaan, ruokailutottumuksistaan, tekemisistään ja laihdutusyrityksistään. KUINKA MONTA KERTAA teille uteliaille ja muiden asioilla mässääville täytyy vastata näihin jatkuviin kyselyihin? Kertokaahan mitä nautintoa tästä saatte? Ihan sairasta touhua!
Näihin ketjuihin ryntää valtava joukko huutamaan läskiä ja valasta, ja millä aggressiolla! Ihan tyrmäävää luettavaa! Nyt on vastauksen paikka! Ja ei kelpaa mikään "huolissaan olo"! Jättäkää jo aikuiset ? ihmiset tuo palstakiusaaminen ja solvaaminen. Ennemmin vaikka lihava, kuin moukkamainen ja sivistymätön idiootti.
Kysele sinäkin vaikka joltain tuttavaltasi, jos kehtaat, nämä samat asiat, ole hyvä!
Lihavuus nyt sattuu olemaan kansanterveydellisesti aika iso juttu. Ja sitä myöten siitä tulee minunkin asiani, koska lihavuuden aiheuttamia sairauksia hoidetaan verovaroin. Ja hoikkana ihmisenä sinä jatkuvasti miettii, että ilman ylimääräistä painoa elämä on huomattavasti kevyempää. Itse olen ihan rehellisesti huolissani. Toki näe mitään syytä, että miksi lähtisin haukkumaan lihavia.
Mielestäni on kuitenkin täysin ok sanoa, että ei ole millään muotoa terveellistä olla 50kiloa ylipainoinen. Samoin kun voi sanoa, että ei ole millään muotoa terveellistä olla 10 kiloa alipainoinen. Lapsille ei missään tapauksessa tule opettaa, että ylipaino on ok.
Etkö ole lainkaan kiinnostunut muista itseaiheutetuista vaaratekijöistä? Montako aloitusta olet tehnyt tälle palstalle alkoholisteista, narkomaaneista, rikollisista, tupakoijista ym? Miksi verorahasi menevät ainoastaan lihavuuden hoitoon? Mistä tiedät, että menevät? Etkö huomaa tätä jankkausta? Oletko jo niin turtunut läskifanaatikko?
Suomalaisista miehistä tupakoivia on 17% ja naisista 14%. Suomalaisista miehistä ylipainoisia on 66% (joista lihavia = BMI >30 on 20%), naisista 46% (joista lihavia 19%).
Näiden tilastojen valossa ylipaino on siis Suomessa suurempi ongelma kuin esim. tupakointi.
Thl:n sivuilta löytyy myös ne kustannukset, joita ylipainosta ja tupakoinnista aiheutuu. Ylipainon aiheuttamat kustannukset ovat minimaaliset verrattuna tupakoinnin aiheuttamiin kuluihin. Todennäköisesti laihaläskien sairauskulut eivät ole merkittävästi pienemmät kuin ylipainoisten.
Asoita voi korreloida miten tahtoo: jos on pieni penis, on suuremmat tulot. Todiste: Keniassa on helvetin isot penikset ja vähän tuloja, kun taas jenkeillä ja aasiassa on pienet penikset ja paljon tuloja. Jokainen uskokoot mihin tahtoo, mutta fakta on se, että lihavuusongelma ei korjaannu ihmisiä syyttelemällä. Alkusyyt juontaa juurensa politiikkaan ja businekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thl:n sivuilta löytyy myös ne kustannukset, joita ylipainosta ja tupakoinnista aiheutuu. Ylipainon aiheuttamat kustannukset ovat minimaaliset verrattuna tupakoinnin aiheuttamiin kuluihin. Todennäköisesti laihaläskien sairauskulut eivät ole merkittävästi pienemmät kuin ylipainoisten.
Täytyy huomata, että ihmiset ovat näissä mittasuhteissa olleet lihavia vasta hyvin vähän aikaa. Vielä 30 vuotta sitten liikalihavia oli huomattavasti vähemmän. Nämä ylipainoin aiheuttamat sairaudet tulevat näkymään tilastoissa vasta myöhemmin. Tupakoivia ihmisiä taas on ollut jo pitkän aikaa, joten heidän sairastumisensa näkyy nykypäivänä vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa oli kuitenkin paljon lihavia, jotka liikkuivat paljon, vaikka osa ei sitten liikkunutkaan. Eli ei se ihan niin yksioikoista ole kuitenkaan.
Itse olen bmi 25, ja liikun kunnolla noin tunnin päivässä. Päälle arkiliikunta. Tänään esim olen pyöräillyt yli 20 km.
Bmi 25 on just ja just lievää ylipainoa. Jutussa erotettiin lievä ylipaino ja lihavuus, jolloin puhutaan bmi:stä 30+. Tällöin ylipainoa alkaa olla lähempänä 20 kiloa.
Ja mitäpä se BMI kertoikaan ihmisen kunnosta? Ei yhtään mitään.
En liiku kuin pakolliset eli ei montaakaan sataa askelta päivässä. Syön mitä huvittaa. Yleensä paljon herkkuja. Elämä on nauttimista varten. Seksiä harrastan kun huvittaa. Jääkaapissa on nytkin kaikenlaista herkkua.
Painan 68kg. Pituus 166. Olen tyytyväinen itseeni. En halveksi lihavia enkä laihoja enkä ketään.
Arvostan kaikkia ihmisiä kokoon tai näköön katsomatta. Olen positiivinen ihminen . Siksi varmaan myös terveyteni on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua nyppii näissä terveysfasistisissa ylipainoisiin kohdistuvissa keskusteluissa se, että sitten sanotaan omilla verovaroillaan kustantavansa muiden sairauden hoitoja. Todella harva meistä kattaa kuitenkaan esim edes omien lastensa päivähoidon kustannukset, koulukustannukset saati muita kuluja. Ylipainoinen joo, maksan veroja 1500 euroa kuussa, ylipainostani ei yhteiskunnalle ole tullut kustannuksia ja koko ajan laihdun, joten tuskin tuleekaan.
Väärin: voi hyvinkin olla, että olet totaalisen romuna, kun alat liikumaan kropan kestävyyden yli ja hajoitat itsesi. En tunne yhtään tervettä urheilijaa. Esimerkiksi lähes kaikilla palomiehillä on selkä tai muut nivelet paskana jo nuorena, vaikka ovat varmasti timmissä kunnossa koko työuransa ajan.
Mä olen liikkunut jo vuosia, uin 9 km viikossa, käyn kolmesti viikossa salilla. Mä oon jo liki 5-kymppinen eli mitään himourheilusuorituksia ei tässä iässä enää tavoitella. Urheilua olen jossain muodossa harrastanut ylipainosta huolimatta aina.
BMI 43, liikun päivittäin vähintään kauppamatkan eli 4,5km. Asun kolmannessa kerroksessa ja käytän vain rappusia. Pyrin liikkumaan vapaa-ajallani myös, vien lasta puistoon vähän pidemmälle ym.
Väärin: voi hyvinkin olla, että olet totaalisen romuna, kun alat liikumaan kropan kestävyyden yli ja hajoitat itsesi. En tunne yhtään tervettä urheilijaa. Esimerkiksi lähes kaikilla palomiehillä on selkä tai muut nivelet paskana jo nuorena, vaikka ovat varmasti timmissä kunnossa koko työuransa ajan.