Joskus diesel tuli edullisemmaksi kuin bensa jos ajoi yli 17 000 km vuodessa
Nyt kun dieselin ja bensan hintaero on vain 15 snt niin tasoihin pääsee noin 50 000 km paikkeilla. Kallista on.
Kommentit (25)
Ei ole ihan niin yksinkertaista. Dieselautoja voi saada paljon edullisemmin kuin vastaavia bensakoneella, ja käyttövoimaveron määrä myös vaihtelee auton mukaan.
50000km/v 5L/100km 2€/L = 5000€/v
50000km/v 15kWh/100km 0,1€/kWh = 750€/v
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan niin yksinkertaista. Dieselautoja voi saada paljon edullisemmin kuin vastaavia bensakoneella, ja käyttövoimaveron määrä myös vaihtelee auton mukaan.
Vaihtelua on tietenkin autosta, kulutuksesta ja päästöistä riippuen. Pointti oli se ettei tuo vanha hokema pidä enää alkuunkaan paikkaansa. Dieselvero tuntuu nykyisin perusteettomalta rangaistukselta.
Dieselvero (eli käyttövoimavero) kompensoi sitä, että diesel-öljy on kevyemmin verotettua kuin bensiini. Jos sitä ei perittäisi, olisi dieselin litrahinta vastaavasti korkeampi. Nyt paljon ajava säästää.
n 20.000 km vuodessa pidetään rajana jolloin dieselillä kannattaa ajaa, jos kyseessä samanveroiset ja panoiset autot. Diesel kuluttaa yleensä vähemmän mutta toisaalta jos bennsa-autossa on jonkinlainen hybridi ominaisuus joko ladattava tai sellaine joka on Tyoyotalla nii bensa voi tulla kaiken kaikkiaan halvemmaksi.
Toisaalta diesel saastuttaa pienhiukkasia ja kaupunkioloissa ei nyyn hyvä juttu.
Koska litran hintaero on enää muutamia snt:ä niin laitetaan diesel seisomaan ja aletaan ajelemaan bensalla.
Vierailija kirjoitti:
n 20.000 km vuodessa pidetään rajana jolloin dieselillä kannattaa ajaa, jos kyseessä samanveroiset ja panoiset autot. Diesel kuluttaa yleensä vähemmän mutta toisaalta jos bennsa-autossa on jonkinlainen hybridi ominaisuus joko ladattava tai sellaine joka on Tyoyotalla nii bensa voi tulla kaiken kaikkiaan halvemmaksi.
Toisaalta diesel saastuttaa pienhiukkasia ja kaupunkioloissa ei nyyn hyvä juttu.
Tämä 20tkm rajana ei pidä enää paikkaansa. Se on paljon enemmän.
Sähköautot tuhoaa tiet mutta niille ei saatu vielä veroa.
Hyvin on minulla kannattanut alle 10tkm ajollakin.
Diesel vie yleensä aika vähän verrattuna saman kokoiseen/painoiseen bensaan.
Itse ajan reilu 50000km vuodessa ja autoni vie 4l/100km
On meillä toki bensa-autojakin pihassa parin dieselin lisäksi, sinänsä mulle ei ole niin väliä mitä maksaa, kunhan pääsen liikkumaan silloin kun haluan.
206 pösö vei jotain 4.5l dieseliä matka-ajossa, vero pakettiautona jotain 150e luokkaa. Oli aika halpaa ajoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n 20.000 km vuodessa pidetään rajana jolloin dieselillä kannattaa ajaa, jos kyseessä samanveroiset ja panoiset autot. Diesel kuluttaa yleensä vähemmän mutta toisaalta jos bennsa-autossa on jonkinlainen hybridi ominaisuus joko ladattava tai sellaine joka on Tyoyotalla nii bensa voi tulla kaiken kaikkiaan halvemmaksi.
Toisaalta diesel saastuttaa pienhiukkasia ja kaupunkioloissa ei nyyn hyvä juttu.
Tämä 20tkm rajana ei pidä enää paikkaansa. Se on paljon enemmän.
Sähköautot tuhoaa tiet mutta niille ei saatu vielä veroa.
Mä puhuin hybridiautoista, en täyssähköautoista. Sellaisen kulutus (bensaa ) on yleensä 4 l/100 km, appiukolla on uudehko Toyota Corolla hybrid joka vie sen verran.
Suomessa raskas liikenne eli rekat kuluttaa tiet, henkilöautossa pari sataa kiloa painoa lisää ei näy kulumisessa. Omat renkaat kuluu ehkä enemmän.
Täyssähköautoista menee käyttövoimavero, tosin vähemmän kuin dieselistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska litran hintaero on enää muutamia snt:ä niin laitetaan diesel seisomaan ja aletaan ajelemaan bensalla.
Tai kannattaisiko luopua dieselistä kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
50000km/v 5L/100km 2€/L = 5000€/v
50000km/v 15kWh/100km 0,1€/kWh = 750€/v
Todellisuudessa
50000km/v 20Kwh/100km 0,15€/kwh 1500€/v
Ei kai dieselillä enää kehtaa ajaa. Häpeällinen se äänikin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50000km/v 5L/100km 2€/L = 5000€/v
50000km/v 15kWh/100km 0,1€/kWh = 750€/v
Todellisuudessa
50000km/v 20Kwh/100km 0,15€/kwh 1500€/v
En saa nykyisellä autollani kulumaan noin paljon edes motarilla luukuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50000km/v 5L/100km 2€/L = 5000€/v
50000km/v 15kWh/100km 0,1€/kWh = 750€/v
Todellisuudessa
50000km/v 20Kwh/100km 0,15€/kwh 1500€/v
En saa nykyisellä autollani kulumaan noin paljon edes motarilla luukuttamalla.
No sit sulla on joku kippo millä ei kyllä ajeta 50000kwh/vuosi.
Puhutaan keskikulutuksesta koko vuoden ajalla, talvella menee heittämällä yli 20Kwh/100km ja kesällä sit alle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska litran hintaero on enää muutamia snt:ä niin laitetaan diesel seisomaan ja aletaan ajelemaan bensalla.
Tai kannattaisiko luopua dieselistä kokonaan?
Joku kun vain ostaisi pois edes kohtuu hinnalla niin heti mutta ei tule onnistumaan. Tarjolla on siis kallis tai kallis ratkaisu, ajanko vai annanko ilmaiseksi pois, siitä voi sitten valita parhaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska litran hintaero on enää muutamia snt:ä niin laitetaan diesel seisomaan ja aletaan ajelemaan bensalla.
Tai kannattaisiko luopua dieselistä kokonaan?
Joku kun vain ostaisi pois edes kohtuu hinnalla niin heti mutta ei tule onnistumaan. Tarjolla on siis kallis tai kallis ratkaisu, ajanko vai annanko ilmaiseksi pois, siitä voi sitten valita parhaan itselleen.
Missä niitä puoli-ilmaisia dieseleitä on myytävänä? Ei ainakaan nettiautossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n 20.000 km vuodessa pidetään rajana jolloin dieselillä kannattaa ajaa, jos kyseessä samanveroiset ja panoiset autot. Diesel kuluttaa yleensä vähemmän mutta toisaalta jos bennsa-autossa on jonkinlainen hybridi ominaisuus joko ladattava tai sellaine joka on Tyoyotalla nii bensa voi tulla kaiken kaikkiaan halvemmaksi.
Toisaalta diesel saastuttaa pienhiukkasia ja kaupunkioloissa ei nyyn hyvä juttu.
Tämä 20tkm rajana ei pidä enää paikkaansa. Se on paljon enemmän.
Sähköautot tuhoaa tiet mutta niille ei saatu vielä veroa.
Mä puhuin hybridiautoista, en täyssähköautoista. Sellaisen kulutus (bensaa ) on yleensä 4 l/100 km, appiukolla on uudehko Toyota Corolla hybrid joka vie sen verran.
Suomessa raskas liikenne eli rekat kuluttaa tiet, henkilöautossa pari sataa kiloa painoa lisää ei näy kulumisessa. Omat renkaat kuluu ehkä enemmän.
Täyssähköautoista menee käyttövoimavero, tosin vähemmän kuin dieselistä.
Tuollaiset Toyotat on voimakkaita autoja. Juuri ne jaksaa vetää ne pisimmät autoletkat maantiellä.
Kävin tänään tankilla ja ihan kaikki 5 snt oli hinnassa eroa 95E vs. diesel (siis diesel edullisempi 😅), näin savossa