Toimistosihteeri, palkka n. 2000 €, mitä kuuluu toimenkuvaasi?
Kaipaisin vertailua siitä, että onko tittelini, toimenkuvani ja palkkani linjassa yleisen käytännön kanssa. Omaan toimenkuvaani kuuluu ostotilausten kirjaus, saapuneiden lähetysten kirjaus, ostolaskujen kierrätys, ostoreskontran hoito, palkanlaskenta, nettisivujen päivitys, markkinointimateriaalien valmistus, puhelinvaihteen hoito, aulaemännän työt, sähkö- ja vakuutusasioiden hoito, arkistointi, tilaajavastuuasiat, puhelin- ja atk-tuki muille työntekijöille ja näiden järjestelmien kehitys- ja ylläpitotyö yhdessä organisaation ulkopuolisten tahojen kanssa, saapuvien lähetysten vastaanotto (päivystys siis, jos jotain saapuu epätyypilliseen aikaan), kustannuslaskenta, henkilöstöasiat (työsopimukset, työtodistukset, TES-tulkinnat, sairauslomat, lomautukset, yhteistyö työterveyshuollon kanssa), satunnaiset käännöstyöt ja nyt minulle ollaan laittamassa myös isohko lisäpesti joka koskee yrityksen koko prosessien aikataulutuksen hallintaa. Työni on tosi kivan monipuolista, mutta joskus tuntuu että tässä olisi hommia ainakin kahdelle työntekijälle eikä palkkakaan ole vastuuseen nähden kohdillaan. Koulutus tradenomi, yrityksessä n. 50 työntekijää, minulla ei alaisia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuuraa sun lomilla tai jos oot saikulla?
Ei kukaan. :D No, osan töistäni tekee joku, mutta käytännössä teen ennen lomaa pitkää päivää, lomailen muutaman päivän, käyn töissä tekemässä akuutit, lomailen muutaman päivän jne. Saikulla en ole vielä ollut, mutta jos olisin niin siellähän ne kasautuisivat tai tekisin kotona. Ap
Eihän tää ole edes laillista! Kesälomaa on saatava pitää ähintään 2 viikkoa yhteenn putkeen.
Ja missä firmassa ollaan näin hölmöjä että noin monet työtehtävät on yhden ihmisen varassa? Meillä puolet pienemmässä yrityksessä jokaisella on ainakin yksi työkaveri joka osaa tarvittaessa tuurata.
Vierailija kirjoitti:
Peruskysymys tässä on nyt se, että suostunko ottamaan vastaan ensimmäisessä viestissä mainitsemani lisätyön koskien koko organisaation prosessien hallintaa. Tämä tarkoittaisi minulle muutamaa alaista ja työmäärä lisääntyisi tunteina ehkä 10 h viikossa. Palkkaa voisi mahdollisesti pyytää enemmän, mutta todennäköisesti vastaus olisi, että nyt minulle vasta voi maksaa toimistosihteerin palkkaa toimistoapulaisen sijaan, kun alan tehdä töitäkin. ;) Olen vähän kahden vaiheilla. Vastuu ja mahdollisesti nouseva palkka houkuttelevat, mutta nytkään ei tahdo työtunnit riittää joka viikko, ja ylitöistä meillä ei makseta. Ap
Taisit jo itsekin vastata kysymykseesi... jos nytkään ei 8h päivässä meinaa riittää niin onko laillista alkaa tekemään 10h päiviä? Vaikka saisitkin sen palkankorotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Taisit jo itsekin vastata kysymykseesi... jos nytkään ei 8h päivässä meinaa riittää niin onko laillista alkaa tekemään 10h päiviä? Vaikka saisitkin sen palkankorotuksen?
Joinain päivinä minulla on kyllä aikaa vaikka lueskella Kauppalehden verkkoversio työaikana, eli ihan aina en mene tukka putkella. Työni on kovin vaihtelevaa, kiireen määrä riippuu siitä onko mitään isoa kustannuslaskentaprojektia menossa yhtä aikaa palkanlaskennan tai jonkun tietojärjestelmäuudistuksen kanssa. Ap
Tämä ei voi olla ihan todellinen tilanne tai sitten ap oikeasti avustaa (tai keksii omiaan) näissä tehtävissä ja se varsinainen palkanlaskija, henkilöstöpäällikkö/sihteeri, talouspäällikkö/sihteeri, kiinteistöpäällikkö/sihteeri, viestintäpäällikkö/tiedottaja, tietoliikennevastaava, johdon assistentti, sihteeri, aulaemäntä/vaihteenhoitaja, markkinointipäällikkö/sihteeri tai muu vastaava on eri henkilö/henkilöt.
Jos tilanne taas on todellinen niin nimike on aivan väärä ja palkan pitäisi olla huomattavasti enemmän. Osa tehtävistä on vastuullisia ja niistä pitäisi maksaa. Olisiko toimistopäällikkö parempi titteli ja palkkapyyntönä 3500 euroa?
En ainakaan ottaisi enempää töitä, jollei kunnolla keskusteltaisi tittelistä ja palkasta ja niissä päästäisi todella hyvään tulokseen. Työskentelin 15 vuotta sitten vastaanotto/vaihteenhoitajan tehtävissä ja sain 10e/h+lisät jolloin kuukausiansiot vaihteli 1600e-2000e välillä. Työaikani käytin omiin opintoihin ja asiakkaiden kanssa jutusteluun.
Sulla on ap ensinnäkin ihan väärä nimike, ja sitä myöten palkkaus. Nimike on korjattava vastaamaan tehtäviä, ja näin palkkakin korjautuu eli nousee.
On ollut firmalla hyvä tuuri, kun on tuollaisen edullisen puurtajan saanut. Onko kyse pikkupaikasta, jossa ajatellaan, että työntekijä olkoon tyytyväinen, että töitä ylipäätään on. Koska kyllä pääkaupunkiseudulla hyville tekijöille on kysyntää. Joten nimike olisi eri ja palkka väh. 2500, ehkä lähelle 3000.
Mun mielestä sulla on ihan väärä nimike. Itse käyn töissä Helsingissä. Vastaavissa tehtävissä, mutta sillä erolla että meillä on markkinoinnissa oma assari ja palkkojen laskenta on ulkoistettu. Meitä on 75. Mun nimike on Office Manager ja palkka 3450 euroa/kk. Mullakaan ei ole sijaista ja teen kiireelliset asiat lomilta/sairaslomilta itse. Joustan mielelläni, koska vastaavasti saan käydä hoitamassa omia asioitani työaikana tarvittaessa esim. lasten hammaslääkärit jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei voi olla ihan todellinen tilanne tai sitten ap oikeasti avustaa (tai keksii omiaan) näissä tehtävissä ja se varsinainen palkanlaskija, henkilöstöpäällikkö/sihteeri, talouspäällikkö/sihteeri, kiinteistöpäällikkö/sihteeri, viestintäpäällikkö/tiedottaja, tietoliikennevastaava, johdon assistentti, sihteeri, aulaemäntä/vaihteenhoitaja, markkinointipäällikkö/sihteeri tai muu vastaava on eri henkilö/henkilöt.
Siinä mielessä kyllä "avustan", että teen töitä tiiviisti toimitusjohtajan kanssa ja monesti hän tekee lopulliset päätökset ja minä vain toteutan. Tj sanoo päämäärän ja minä keksin miten sinne päästään. Alkuperäisestä listastani jäi muuten näemmä pois monenlaista silppua, esim. kokousjärjestelyt ja nyt ajankohtaiset pikkujoulu- ja joulumuistamisasiat, postitus, ostotoiminta jne. Mutta melko yksimielisiä näytte olevan, että palkkani on pienen puoleinen... Ap
On kyllä pieni palkka töihin nähden. Missä kaupungissa / paikkakunnalla olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pieni palkka töihin nähden. Missä kaupungissa / paikkakunnalla olet töissä?
Pikkukaupungissa sen kummemmin erittelemättä. Ap
Hyvä puoli on nyt siinä että olet saanut vaativissa töissä ihan valtavan hyvää työkokemusta ja laaja-alaista osaamista. Jos nykyinen työnantaja ei tätä osaa arvostaa ja nosta palkkaasi kunnolliseksi, niin sun kannattaisi ehdottomasti alkaa katsoa muualta paikkaa. Varmasti noin laajalla osaamisella ei kunnolla palkattu vastaava työ ole vaikeaa löytää.
Ap, katso ammattinetti ja sieltä sihteerin ja myös toimitotyön työtehtävien määrittely. Osa sinun toimenkuvastasi pitää sisällään näitä tehtäviä, mutta myös vaativampia.
Voit siis aloittaa keskustelun työnantajasi kanssa kertoen, että mielestäsi ammattinimikkeesi ei vastaa työn sisältöä, vaan työsi on vaativampaa.
Ammattinetistä löydät varmasti hyviä perusteluja ammattinimikkeesi muuttamiseksi ja sitä kautta perustelet myös palkankorotustoiveesi.
Onnea neuvotteluihin!
Pitäiskö sun myös kysyä mahdollisuutta siihen että tittelisi töissä muuttuisi sellaiseksi, että se kattaa kaiken mitä oikeasti teet? Sillä voisit ohittaa myös nuo TES-argumentit.
Kuulostaa siltä että sulle on annettu nimike jossa olisi mahdollisimman alhainen palkkataso ja kasattu sitten kokonaisen talousosaston tehtävät assarin tehtäväksi.
Aika vammainen argumentti että assistentille ei yleensä makseta ku tämmönen puoltoista tonnia jos tehtäviä neljän ihmisen edestä ja osaaminenkin täytyy olla laajaa ja monipuolista.