Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka eivät ole lämpimiä ja empaattisia vaan ennemminkin lievästi "tunnekylmiä" tai etäisiä?

Vierailija

Missä ammatissa olette?

Minkälainen elämäntilanne?

Onko teillä lapsia? Suunnitteletteko lasten hankintaa?

Minkälainen ystäväiiri teillä on?

Mikälaiset välit teillä on sukulaisiinne?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Täältä löytyy. Työskentelen kaupan alalla esimiesasemassa. Elämäntilanne on ihan ok, vakaa. Asun yksin ja en ole parisuhteessa, lapsia ei ole ja ei tule. Ystäväpiiri on melko suppea, vain muutama läheinen ystävä. Perheeseen melko etäiset välit.

Vierailija

o/

Suunnitteluinsinööri, eli aika itsekseen saa töitä tehdä suurimman osan ajasta.

Lapsi ja mies.

Muutama hyvä ystävä joita tapaan harvakseltaan ja kahdenkesken.

Sukuun en pidä yhteyttä ja kaikki isot tilaisuudet jätän välistä.

Sosiaalisuus on lähinnä rasite.

Mutta ne jotka on päässeet lähelle, kehuvat seuraani ja suoruuttani, eivät arvista jaskanpauhantaa.

Vierailija

Mä, olen yh ja en tiedä p ystyisinkö hyvin parisuhteeseen.
En tiedä onko lapselle periytynyt geeneissä mun luonne, ei ole koskaan ollut sylissä viihtyvä tai halija, on itsenäinen ja omapäinen. Joskus harmittaa ettei meillä oo mitään pusukultturia, mutta en koe mitenkään kokonaan epäonnistuneen ja olen kyllä huolehtiva äiti ja läheisyyttä silti on. Enemmän oon ikäänkuin järkevä-huolehtiva kuin empaattinen. En tykkää lässyttää vauvoille, en osannut edes omalle.
Kavereita ja sukulaisia näen välillä, lopulta he ovat aika yhdentekeviä mulle, mutta tuntuu hyvältä että niitä on olemassa kumminkin.

Vierailija

Olen opettaja yläkoulussa ja lukiossa. Rakastan työtäni ja olen hyvä siinä. Saan älyttömiä kiksejä tiedosta, oppimisista ja opettamisesta.

Olen ollut parisuhteessa monta vuotta. Lapsia ei ole (eikä suunnitteillakaan). En ole hoivaajatyyppiä, enkä jaksaisi lapsiperhe-elämää ollenkaan: liian vähän omaa aikaa, liikaa häsinää.

Ystäviä on jonkin verran, ja he ovat minulle tärkeitä.

Sukulaisiin en pidä yhteyttä lapsuuden perhettäni lukuunottamatta. Jaksan siskoani paljon paremmin kuin äitiäni.

Olen luonnetyypiltäni INTJ.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko lapselle periytynyt geeneissä mun luonne, ei ole koskaan ollut sylissä viihtyvä tai halija, on itsenäinen ja omapäinen. Joskus harmittaa ettei meillä oo mitään pusukultturia

Olin lapsena juuri tuollainen! Ihmettellen kuuntelen muiden kertomuksia siitä, miten heillä oli lapsena tapana halailla ja pussailla koko ajan. Siis pussailla! Omaa äitiä! Jaiks! :D -5

Vierailija

Mitä mieltä te olette empaattisuuden ja lämpimyyden ihannoinnista? Pitäisikö järjelle ja kylmäpäisyydelle antaa enemmän arvoa yhteiskunnassamme?

Vierailija

viisikymppinen lapseton sinkkuinssi. Lapsia en ole koskaan halunnut, parisuhde voisi kyllä mennä niistä hyvääkin kokemusta). Muutama läheinen ystävä ja lisäksi (osin yhteistä) tuttavapiiriä, jonka kanssa hengailla kevyemmin. Laajasta suvustani pidän yhteyttä muutamaan tätiini, joista pidän, muut eivät vain kiinnosta tarpeeksi. 

En ole sillä lailla tunnekylmä, että olisin ehdottoman itsekäs minäminä-ajattelija. Hyväpalkkaisena pistän esim. hyväntekeväisyyteen kyllä kohtalaisesti rahaa; en vain halua tuntea lahjoitusten kohteita mitenkään henkilökohtaisesti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja yläkoulussa ja lukiossa. Rakastan työtäni ja olen hyvä siinä. Saan älyttömiä kiksejä tiedosta, oppimisista ja opettamisesta.

Olen ollut parisuhteessa monta vuotta. Lapsia ei ole (eikä suunnitteillakaan). En ole hoivaajatyyppiä, enkä jaksaisi lapsiperhe-elämää ollenkaan: liian vähän omaa aikaa, liikaa häsinää.

Ystäviä on jonkin verran, ja he ovat minulle tärkeitä.

Sukulaisiin en pidä yhteyttä lapsuuden perhettäni lukuunottamatta. Jaksan siskoani paljon paremmin kuin äitiäni.

Olen luonnetyypiltäni INTJ.

Mistä alapeukut? -5

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä te olette empaattisuuden ja lämpimyyden ihannoinnista? Pitäisikö järjelle ja kylmäpäisyydelle antaa enemmän arvoa yhteiskunnassamme?

Pitäisi hyväksyä ihminen sellaisena kuin on. Teeskennellyllä empatialla ei kukaan ainakaan tee mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy. Työskentelen kaupan alalla esimiesasemassa. Elämäntilanne on ihan ok, vakaa. Asun yksin ja en ole parisuhteessa, lapsia ei ole ja ei tule. Ystäväpiiri on melko suppea, vain muutama läheinen ystävä. Perheeseen melko etäiset välit.

Oletko hyvä työssäsi? Entä oletko pidetty esimies?

Vierailija

Minä olen molempia, päivästä riippuen. No, koskaan en ole semmoinen hösö-yliempaattinen. Olen asiallinen ja huomioin toisia. Näin useimmiten. Välillä empatiakäyrä vetää suoraa viivaa, enkä välttis huomaa ketään saati osoita kiinnostusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi, koska siitä seuraisi myös enemmän hyvää, niin ironista kuin se onkin. Vaihtoehtoja voisi verrata siihen, että täynnä matkustajia oleva bussi ajaa vuoristotiellä, ja yhtäkkiä edessä on lapsi. Ajaako bussi lapsen päälle ja pysyy tiellä, vai väistääkö, ja tappaa kaikki matkustajat? Tunteella ajatteleva kuski tekee kaikkensa väistääkseen lasta, mutta lopputuloksena kymmenet kuolevat. "Kylmän" laskelmoivasti ajatteleva kuski jyrää lapsen, mutta säästä matkustajiensa hengen. Jälkimmäinen on ehdottomasti parempi ja lopputulokseltaan myös empaattisempi ratkaisu.

Nyky-yhteiskunta ei tällaisia vaan suosita, vaan esim. pidetään empaattisuuden nojalla hengissä esim. vaikeasti kehitysvammaisia vauvoja - jos saman panostuksen laittaisi esim. pahoinpideltyjen lasten kuntouttamiseen tai aikuisten syöpähoitoihin, säästettäisiin kymmeniä lapsia syrjäytymiseltä /aikuisia kuolemalta sen sijaan, että pidetään väkisin hengissä yhtä joka ei kuitenkaan ikinä selviä normaaliksi aikuiseksi. Eli "kylmä" päätös olla hoitamatta vakavasti vammaisia vauvoja johtaisi kuitenkin lämpimämpään lopputulokseen, kun yhden sijaan voitaisiin pelastaa monta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat