Kuinkahan nopeasti saan työttömyyspäivärahaa?

Vierailija

Muutetaan kuukauden kuluttua eri kaupunkiin. Lapselle luvattu paikka sieltä n. 3kk:n päästä. Joulukuunhan pärjään vielä, kun marraskuun olen täällä töissä, mutta uudessa kaupungissa en voi aloittaa duunia ennen kun lapsella hoitopaikka.
Joudunko elämään siis miehen palkalla mahdollisesti pari kuukautta? Ja ei, mies ei voi pitää mitään vapaapäiviä että minun työssäkäyntini mahdollistuisi.

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luulen että maaliskuun lopulla saat ekaa kertaa, jos muutat ja lopetat työt marraskuussa.

Ahaa. Eli siis joudun olemaan miehen rahoilla mahdollisesti jonkun aikaa ellei päivähoitopaikka irtoa ajoissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luulen että maaliskuun lopulla saat ekaa kertaa, jos muutat ja lopetat työt marraskuussa.

No just joo. Eiköhän ap ala saamaan sitä heti kun on ilmoittautunut työkkäriin ja toimittanut sinne kaikki tarvittavat dokumentit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just joo. Eiköhän ap ala saamaan sitä heti kun on ilmoittautunut työkkäriin ja toimittanut sinne kaikki tarvittavat dokumentit.

Ei muuten todellakaan saa, jos on itse irtisanoutunut entisestä työpaikastaan. 

Vierailija

Jos on itse irtisanoutunut, ja muutto lasketaan irtisanoutumiseksi, niin tulee 3kk karenssi. Jolloin saisit ekaa kertaa maaliskuun lopulla. Ja miksi sinun pitäisi saada, jos miehesi voi teidät elättää niin miksi yhteiskunnan pitäisi?

Vierailija

Riippuu liitostasi ja liiton käsittelyajoista. Ja jos itse irtisanoudut, saat 3kk:n karenssin, jonka jälkeen pystyt vasta hakemaan rahoja.

Vierailija

Muutto työssäkäyntialueen ulkopuolelle yleensä hyväksytään irtisanoutumissyyksi, jos syynä on esim. puolison työllistyminen. Jos taas muutatte työssäkäyntialueen sisällä, niin karenssia tulee.

Käsittelyaika on vähintään sen pari kuukautta, joillakin kassoilla pitempäänkin. Ja siitä vielä pitenee, jos sinulta pyydetään lisäselvityksiä irtisanoutumiseen liittyen.

Vierailija

Miksi sinä et ole hakenut päivähoitopaikkaa uudelta paikkakunnalta heti kun sait tiedon sinne muutosta? Toiseksi, luuletko tosissasi saavasi sieltä työpaikan ihan tuosta vaan heti kun lapsella on hoitopaikka. Ehkä saatkin, jos olet joku lähihoitaja tai muu sellainen ammattilainen, joista on puutetta.

Karenssi tulee  siitä, että joudut kieltäytymään työstä lapsen päivähoitopaikan puuttumisen vuoksi, jos sinulle tarjotaan työpaikkaa ennen sitä. Sinähän et ole silloin työmarkkinoitten käytettävissä.

Työttömäksi työnhakijaksi sinä tietenkin ilmoittaudut heti, ja kaikin keinoin vakuutat, että työttömyysturvalain mukaan toisella paikkakunnalle muutto koko perheen kanssa on hyväksyttävä irtisanoutumissyy.

Todennäköisesti joudut joka tapauksessa elämään miehen rahoilla, vaikka loppujen lopuksi saisitkin koko ajalta työttömyyskorvauksen. Mutta olisiko sittenkin parempi ratkaisu olla hoitovapaalla siihen saakka, että saisit lapselle hoitopaikan? Olisi edes se pieni tulo siihen saakka, että voisit mennä töihin ja hakisit työttömyyskorvausta - tai siis ilmoittautuisit työttömäksi vasta sitten, kun hoitopaikka on. Kotihoitotuella lapsen hoitaminen on hyväksyttävä syy olla poissa työmarkkinoilta eikä siitä tule karenssia, vain se muutaman päivän omavastuu ja työttömyyskorvauksen saa aikanaan.

Vierailija

Lapsesi saa hoitopaikan 2 viikon sisällä, jos sinä saat töitä. Eli kipin kapin hakemuksia menemään, jotta työllistyt mahdollisimman pian. Jos käy niin, että työsi alkavat ennen lapsen hoitosopimuksen alkamista, palkkaatte hoitajan tuolle parille viikolle. Se nimittäin tulee halvemmaksi kuin  3kk:n karenssi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat