Onko jonkun lapsi lopettanut valinnaisen kielen kun ei pidä siitä?

Vierailija

Lapsi jankuttaa jatkuvasti, että "erota mut siitä ruotsin ryhmästä"---  opettaja on kuulemma sanonut, että se on mahdollista, ja kysyinkin niin ei muuta kuin yhteys rehtoriin, niin kielen opiskelun voi lopettaa.

Kyseessä 10 vuotias, ja olisi halunnut joko ranskan tai saksan, mutta kun niihin oli liian vähän osallistujia, niitä ei sitten perustettu. Ruotsin ryhmään liittyminen oli minun ideani....  ja nyt se naputtaa jatkuvasti että haluaa lopettaa sen. en kestä,

ei minun aikanani tuollaista takaporttia ollut?!

Kommentit (12)

Vierailija

Olen vaihtanut valinnaista joskus 90-luvulla 8. luokalla kun menin jostain mielenhäiriöstä valitsemaan saksan valinnaiseksi. Huh huh, onneksi sain vaihtaa!

Vierailija

Minusta se tuntuu vaan niin järjenvastaiselta, että saa lyödä hanskat tiskiin, tuntuu että ihan liian lellittyä sakkia kasvamassa.

Tokikaan, lapsi ei halunnut sitä hiton ruotsia, vaan minä laitoin sen siihen. Ja lisäksi häntä harmittaa, kun osa kavereista pääsee jo tuntia aiemmin, kun eivät ottaneet ruotsia....

Ruotsihan kyllä alkaa pakollisena kuudennelta/ seiskalta, että miksi sitä edes tarjottiin nyt neljännelle..?

Mutta tuo jatkuva naukuminen saa hermot menemään!!

-ap

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

En nyt muista yksityiskohtia mutta minulta lopetettiin saksa max.parin vuoden jälkeen. Opettaja haukkui minua luokan nähden. Kyläkoulussamme oli pari oppilasta, joille lisäkieltä suositeltiin kun vaihdettiin kaupunkiin ja minä olin yksi.

25-vuotiaana aloitin saksan uudelleen nollasta ja kävin lyhyen ja pitkän saksan kurssit nopeasti putkeen.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta se tuntuu vaan niin järjenvastaiselta, että saa lyödä hanskat tiskiin, tuntuu että ihan liian lellittyä sakkia kasvamassa.

Tokikaan, lapsi ei halunnut sitä hiton ruotsia, vaan minä laitoin sen siihen. Ja lisäksi häntä harmittaa, kun osa kavereista pääsee jo tuntia aiemmin, kun eivät ottaneet ruotsia....

Ruotsihan kyllä alkaa pakollisena kuudennelta/ seiskalta, että miksi sitä edes tarjottiin nyt neljännelle..?

-ap

Miksi pakotit ottamaan ruotsia, jos lastasi ei kiinnostanut?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ajattelin, että se on hyvästä, se opiskelu, lisää tietoa ja taitoa....   ruotsin kieltä tarvitaan.....    virhe oli. Iso virhe.

Minutkin pakotettiin aikoinaan ottamaan ruotsi, en saanut valita englantia, vaikka olisin halunnut. Ei se kivaa ollut, mutta nyt aikuisena olen iloinen, että tulen toimeen myös ruotsin kielellä.

Jotenkin se vaan tuntuisi aivan saakelin häpeälliseltä mennä rehtorin luo, että " meidän jessica haluaa nyt lopettaa ruotsin"

-ap

Vierailija

Tyttärelläni oli ns. ylimääräisenä valinnaisena ranska, ala-asteella siis. Sen lopettamiseen riitti ihan kirjallinen ilmoitus. Syynä tosin oli tytön vakava sairastuminen.

Vierailija

Erikoinen kysymys, ap. Miksi ruotsia ylipäänsä tarjotaan jo neljännellä? Hyvä valinta: saa kaksinkertaisen määrän opetusta kielessä jota kuitenkin on luettava viimeistään yläkoulussa. Mitä aiemmin aloittaa (nuorempana siis) sitä vahvemman kielitaidon saa. Ja tässä tapauksessa myös siis tuplat opetustunnit.

Jos ei ole motivaatiota, on parempi lopettaa. Kapinointi johtaa helposti häiriköintiin tunneilla ja se on ikävää muiden, motivoituneiden oppilaiden kannalta. Suosittelen lopettamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ajattelin, että se on hyvästä, se opiskelu, lisää tietoa ja taitoa....   ruotsin kieltä tarvitaan.....    virhe oli. Iso virhe.

Minutkin pakotettiin aikoinaan ottamaan ruotsi, en saanut valita englantia, vaikka olisin halunnut. Ei se kivaa ollut, mutta nyt aikuisena olen iloinen, että tulen toimeen myös ruotsin kielellä.

Jotenkin se vaan tuntuisi aivan saakelin häpeälliseltä mennä rehtorin luo, että " meidän jessica haluaa nyt lopettaa ruotsin"

-ap

Siis jos hän on 10 v. (syntynyt vuonna 2005) niin hänellähän alkaa pakkoruotsi kuudennella. Miksi ihmeessä pakotit hänet aloittamaan sen jo nyt? Mitä ihmettä ajattelit sen hyödyttävän? Ei kai sitä nyt kannata lopettaa, kun se pakkona tulee eteen ihan just.

Lapseni luokalla on muutama näitä, joilla on ollut A2 kielenä saksa ja kun 7. on alkanut ruotsi, on saksasta luovuttu ja sitten kuitenkin aloitettu se uudestaan, kun on ollut valinnaisena se B2 -kieli. Huomattu siis a)ruotsin helppous b) turhuus.

Meillä kuopuksella on A2 -kielenä ranska. En ikinä olisi ottanut ruotsia hänelle, eipä kyllä ollut edes tarjolla. Ehtii nyt rauhassa opiskella 4. ja 5. luokan ranskaa, josta on innostunut ja sitten tulee se ruotsi siihen. Ruotsi nyt on niin helppo kieli, ette se nyt hartioita halkaise, jos pystyy muuten kieliä oppimaan. Melko turhahan se on, mutta menee sivussa. En kyllä tajua ruotsin aloittamista A2 -kielenä, ellei asu jossain Närpiössä, jossa ruotsia todella tarvitaan asiakaspalvelutyössä. Mitä ihmettä sitten aloitetaan sen pakkoruotsin tilalla 6./7. luokalla? Tuleeko muka silloin paremmin ryhmiä oikeisiin kieliin, kun kaikilla on jo englanti ja ruotsi pakollisena?

Vierailija

voi jestas. A2-kielen valinnassa painotetaan ja korostetaan moneen kertaan, että päätöksen pitää olla tarkkaan harkittu, koska sitä ei noin vain voi lopettaa. Juuri nämä "meidän mussukka ei nyt tykkääkään" -huoltajat ovat todella rasittavia.

Opettakaa niille lapsille pitkäjänteisyyttä, kaikki ei aina ole kivaa. Toisekseen koulu tekee päätöksen A2-ryhmän muodostamisesta aloittajien lukumäärän mukaan ja siihen on määräraha, koulun tulee myös taata, että jos ryhmä aloittaa, niin se saa jatkaa loppuun asti - mutta jos ryhmän oppilasmäärä pienenee, jatko ei olekaan selvää. Siitä tässä on myös kyse.

Ja jos oppilas aloittaa A2-ruotsin nelosella, ei hän tietenkään aloita B1-ruotsia kuutosella, vaan jatkaa siinä A2-ruotsin ryhmässään. Sama siis yläkoulussa, on erikseen A2-ruotsin ryhmä ja B1-ruotsin ryhmä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsi jankuttaa jatkuvasti, että "erota mut siitä ruotsin ryhmästä"---  opettaja on kuulemma sanonut, että se on mahdollista, ja kysyinkin niin ei muuta kuin yhteys rehtoriin, niin kielen opiskelun voi lopettaa.

Kyseessä 10 vuotias, ja olisi halunnut joko ranskan tai saksan, mutta kun niihin oli liian vähän osallistujia, niitä ei sitten perustettu. Ruotsin ryhmään liittyminen oli minun ideani....  ja nyt se naputtaa jatkuvasti että haluaa lopettaa sen. en kestä,

ei minun aikanani tuollaista takaporttia ollut?!

Sinun aikanansi ei tainnut noin nuorilla olla ylimääräisiä valinnaisia, esim. minä luin vain englantia tuon ikäisenä samoin tekee lapseni. Lapsen koulussa ei 10 vuotiaille ole tarjolla mitään valinnaisia. 6. luokalla alkaa ruotis, joka on pakollinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat