Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Changen myyjä tyrkytti vääränkokoiset liivit

Vierailija
24.10.2015 |

Äitini päätti tässä syksyllä panostaa hiukan itseensä ja käydä ostamassa kunnolliset rintsikat ekaa kertaa ihan rintaliiviliikkeestä, kun tarvitsi nopeasti sopivat ihonväriset liivit ennen työmatkaa. Hän on pienikokoinen nainen, rintaliivit yleensä 75A. Kuitenkin Changessa myyjä oli ehdottomasti sitä mieltä, että joo kyllä se koko on 65D! Äitini oli aika äimänä, ja kun hän valitteli testatessaan, kuinka ne liivit puristivat ikävästi, hyvä että edes kiinni sai, niin myyjä vakuutti, että niin sen kuuluukin olla, kun ne venähtävät sitten kumminkin niiin nopeasti!

Äitini ajatteli, että hän olisi itse "pudonnut kärryiltä" nykypäivän rintsikkanormien suhteen, ja päätti luottaa ammattilaisen sanaan ja osti ne liivit, varsinkin kun niiden hankinnalla oli muutenkin vähän kiire.

Tulin itse käymään vanhempieni luona muutama päivä tuon jälkeen, ja äitini otti puheeksi nuo puristavat rintsikat, ja kysyi multa, onko se tosiaan niin, että niiden pitää puristaa niin paljon, vaikka hän on niitä liivejään yrittänyt venyttää jo vaikka kuinka, että niitä pystyisi edes pitämään päällä. Hän on muutenki herkkä millekään puristamiselle (tyyliin sukkienkin pitää olla resorittomia ettei purista), joten kokeilin niitä itsekin. Ollaan aika samankokoisia ja itelläni on vielä pienempi ympärysmitta, mutta ne liivit olivat kyllä ihan tuskaa pitää päällä!! Mikä ihmeen rintsikkaliikkeen myyjä myy IHAN vääränkokoiset liivit ja perustelee sen että "joo kyllä niiden pitää puristaa koska löystyvät sitten niin nopeasti!" Eikö niissä ole sitä varten ne hakaset, että voi ostaa oikean kokoiset liivit ja jos ne löystyvät, niin voi sitten asettaa tiukempaan hakaseen sen ensimmäisen sijaan? Ihan älytöntä, jos tommoset kalliit rintsikat olisivat jotenkin niin venyvät, että pitäisi ostaa monta kokoa liian pienet liivit,ja kärvistellä viikkoja tai ties kuinka kauan, ennenkuin ne venyisivät riittävän mukaviksi käyttää....

Äiti palasi sitten sinne kauppaan palauttamaan ne liivit, ja siellä sitten kävi vielä ilmi, että niiden koko ei edes ollut 65D vaan 60D! Se myyjä oli ilmeisesti pienen naisen nähdessään nähnyt tilaisuuden päästä eroon jostain erikoiskokoisista liiveistä, joiden mallista ei edes ollut enää muita kappaleita jäljellä... Paikalla oli tuolla palautushetkellä toinen myyjä, joka joutui kyllä soittelemaan sille aikaisemmalle, koska ei itse tiennyt, miten otetaan tommonen palautus vastaan, kun kuulema niitä ei usein tule. Ihmettelen...

No mutta, äiti sai työreissulleen sopivat liivit lainaan multa, ettei tarvinnut hätäpäissään tehdä enää muita ostopäätöksiä. Mutta vähän vaikea kuvitella, että asioitaisiin Changessa enää tämän jälkeen. Millaisia kokemuksia teillä on Changesta? Varsinkin jos ootte pienikokoisia: onko teille osattu tarjota oikeasti oikeankokoiset liivit?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla suomalaisista on väärän kokoiset liivit. Ostetaan liian pienet kupit ja liian suuri ympärysmitta. Naiset ei tajua, että vaikka rinnat kerran oli kokoa A, voi ne vuosien myötä päätyä olemaan kokoa C tai D. Lisätään vain sitä ympärysmittaa eikä tajuta, että rinnat ei ole enää kupeissa lainkaan.

Äiti lienee näitä naisia, joilla on kainaloiden alla makkarat liian pienien liivikuppien takia.

Vierailija
22/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat suomalaiset naiset pitävät vääränkokoisia liivejä, koska oikeankokoisia ei ole edes saatavilla normaaleista vaatekaupoista. Oikeankokoisia pitää mennä ostamaan liiviliikkeistä (ja ne maksaa paljon).

Kuljin vuosikaudet liivikoossa 75C. Liivit tietenkin löystyi muutaman pesun jälkeen, mutta oli ainoa, jossa rinnat eivät tursunneet ulos.

Kuitenkin, muutama vuosi sitten menin Englantiin ja kävin myös ostoksilla ja jumantsuikka kun löysin oikeankokoisia liivejä. Oma kokoni on oikeasti siis 65D. Debenhamsin tavaratalosta taisin ostaa varmaan 10 erilaiset ja eriväriset liivit kun niitä oikeankokoisia alkoi löytymään vaikka millä mitalla.

Tietenkin näissä on aina valmistajakohtaisia eroja. Myöskin mitoitukset tekevät heti sen, että heittävät häränpyllyä. Esim. Espanjasta en ole löytänyt itselleni yksiäkään rintaliivejä. Pyysin kuppikokoa D ja ympärysmittaa 65 tai 70 niin ainoa D -kuppikoko löytyi ympärysmitalla 90 ja vielä kysyivät, etteikö se ollut hyvä. :D  Ja olen kuitenkin hoikkavartaloinen.

Wonderbran sellaiset olkaimettomat vähän kuin korsettityyliset rintaliivit on kokoa 70E.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. Kaupoissa erityäin oudot kokojärjestelmät. Lisäksi myyjätyttösanoi minullekin, että liivien pitää ympärysmitasta " pureutua kunnolla lihaan". "Vanhanajanliivimyyjät" eivät koskaan suositelleet liivejä, jotka liikaa puristivat. Ei ole oikein ammattitaitoa tuossa touhussa.

Vierailija
24/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat suomalaiset naiset pitävät vääränkokoisia liivejä, koska oikeankokoisia ei ole edes saatavilla normaaleista vaatekaupoista. Oikeankokoisia pitää mennä ostamaan liiviliikkeistä (ja ne maksaa paljon).

Kuljin vuosikaudet liivikoossa 75C. Liivit tietenkin löystyi muutaman pesun jälkeen, mutta oli ainoa, jossa rinnat eivät tursunneet ulos.

Kuitenkin, muutama vuosi sitten menin Englantiin ja kävin myös ostoksilla ja jumantsuikka kun löysin oikeankokoisia liivejä. Oma kokoni on oikeasti siis 65D. Debenhamsin tavaratalosta taisin ostaa varmaan 10 erilaiset ja eriväriset liivit kun niitä oikeankokoisia alkoi löytymään vaikka millä mitalla.

Tietenkin näissä on aina valmistajakohtaisia eroja. Myöskin mitoitukset tekevät heti sen, että heittävät häränpyllyä. Esim. Espanjasta en ole löytänyt itselleni yksiäkään rintaliivejä. Pyysin kuppikokoa D ja ympärysmittaa 65 tai 70 niin ainoa D -kuppikoko löytyi ympärysmitalla 90 ja vielä kysyivät, etteikö se ollut hyvä. :D  Ja olen kuitenkin hoikkavartaloinen.

Wonderbran sellaiset olkaimettomat vähän kuin korsettityyliset rintaliivit on kokoa 70E.

Eikö 75C kuppi ole tilavuudeltaan paljon suurempi kuin 65D? Luulisi että tursuat tuosta pienestä D-kupistakin ulos. 

Vierailija
25/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 47-kiloisena käytin kokoa 85 A. Se oli juuri sopiva ympärysmitta, vaikka yleensä kai luetaan ylipainoisen mitoiksi. 

Vierailija
26/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 47-kiloisena käytin kokoa 85 A. Se oli juuri sopiva ympärysmitta, vaikka yleensä kai luetaan ylipainoisen mitoiksi. 

Mikä oli mittasi rintojen alta? Vaikea kuvitella että 47-kiloisella pysyisi 85 ympäryksinen liivi edes yllä. 

Vierailija
27/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliiveihin on olemassa hakasiin kiinnitettäviä jatkopaloja. Eivät maksa montaa euroa. Omani olen kai ihan Lindexistä tms. ostanut. 

Vierailija
28/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli mittasi rintojen alta? Vaikea kuvitella että 47-kiloisella pysyisi 85 ympäryksinen liivi edes yllä. 

Tuota vartalotyyppiä sanotaan amatsoniksi.

Vierailija
29/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän yleensä 75A:ta. Changessa sanoivat, että pitää ottaa 70B tai jopa 65C. Tuo viimeisin oli aivan karseat päällä. Otin B:n ja on kyllä hyvin istuvat kupit mitta ympärysmitta on vähän liian tiukka.

Joo tässä oli aika sama. En ihan ymmärrä millä logiikalla tyrkytetään 75A -kokoiselle kokoa 60D, varsinkin jos siinä sovittaessa jo oikeasti voi todeta, että on tosiaan liian tiukka ympysmitta, hyvä jos sormia saa enää liivin ja ihon väliin tai liivia edes ollenkaan kiinni, ja hetkenkin käyttämisestä jää ihan hirveät puristusjäljet. Ihan sama vaikka joskus sitten venyisivät, ei tommosessa vaan oo järkeä. Mun äiti on yleensä tosi harkitsevainen ostoksissaan, mutta on yleensä ostanut rintsikat marketeista tai tavallisista vaatekaupoista, ja ajatteli että tuolla olisi voinut luottaa sen "asiansa osaavan myyjän" sanaan... -ap

En ymmärrä millä logiikalla joku menee ostamaan liian pieneltä tuntuvan liivin. Jos ei saa suutaan auki siellä sovituskopissa ja pyydä isompaa kokoa voi vaan syyttää itseään. 

Nojaa, jos myyjän puheet saa sut ajattelemaan että oot itse se joka on ihan pihalla, en siinä oo kovin vaikea uskoa, että se ammattilainen on se joka on oikeassa. Kyllä hän sanoi siellä sovituskopissa siitä puristamisesta ja miten tuntuivat pieniltä, myyjä sanoi että niin kuuluukin olla. Mutta eipä tuossa mitään, ainakin osaa jatkossa kuunnella enemmän omia tuntemuksiaan. Halusin vaan kuulla, onko muilla millaisia kokemuksia. Itse en ole liikkeessä asioinut. -ap

Vierailija
30/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki varmasti ymmärtävät, että Changella on ihan oma mitoitus? Turha ihmetellä, että normisti kuppikokoni on se ja se ja Changella oli tämä ja tämä?! Vai onko vielä joku joka ei tätä tiennyt.

Joo no, tommosia brändejä aika vähänlaisesti tuntevalle äidilleni se oli kyllä aika yllätys, että A-kuppiin tottuneelle tarjottiinkin D-kuppia. :) Itse olen kuullut, että siellä on ihan oma mitoituksensa, mutta pointti tässä ei ollutkaan erilaisen mitoituksen ihmettely vaan se, että tarjottiin ihan selkeesti ympärysmitaltaan liian pienet liivit. Ja koska sitä samaa liivimallia ei edes ollut siellä enempää, jäi fiilis, että siinä nähtiin vaan riittävän hyväuskoinen, asioista sen enempää tietämätön ja "ammattilaista" uskova, sopivan pienikokoinen asiakas, jota itseään ei kuunneltu, vaan nähtiin vaan hyvänä tilaisuutena saada myytyä pois varastosta pölyttymästä ne jotkut superpienet ylijäämärintsikat... -ap

Vierailija
31/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki varmasti ymmärtävät, että Changella on ihan oma mitoitus? Turha ihmetellä, että normisti kuppikokoni on se ja se ja Changella oli tämä ja tämä?! Vai onko vielä joku joka ei tätä tiennyt.

Joo no, tommosia brändejä aika vähänlaisesti tuntevalle äidilleni se oli kyllä aika yllätys, että A-kuppiin tottuneelle tarjottiinkin D-kuppia. :) Itse olen kuullut, että siellä on ihan oma mitoituksensa, mutta pointti tässä ei ollutkaan erilaisen mitoituksen ihmettely vaan se, että tarjottiin ihan selkeesti ympärysmitaltaan liian pienet liivit. Ja koska sitä samaa liivimallia ei edes ollut siellä enempää, jäi fiilis, että siinä nähtiin vaan riittävän hyväuskoinen, asioista sen enempää tietämätön ja "ammattilaista" uskova, sopivan pienikokoinen asiakas, jota itseään ei kuunneltu, vaan nähtiin vaan hyvänä tilaisuutena saada myytyä pois varastosta pölyttymästä ne jotkut superpienet ylijäämärintsikat... -ap

Tuskinpa tuo liike nyt niin suuren suurta voittoa saa jostain ylijäämärintsikoista, että vaivautuisi niitä ehdoin tahdoin vilpillä jollekin myymään. 

Ja äidilläsi voi hyvinkin olla d-kuppi, varsinkin jos on hoikka (eli pieniympäryksinen). Linkissä 70D kokoisia rintoja oikean kokoisissa rintaliiveissä. Ei mitään jättihinkkejä, niin kuin yleensä D-kupin kuvitellaan olevan. 

http://www.brabandproject.com/gallery/search?band=32&cup=D&age=&brand=&…

Vierailija
32/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä monella alusvaateliikkeen myyjällä ei ole hajuakaan mitä he ovat tekemässä. Itse olen suorastaan neuroottisuuteen asti tarkka rintsikoideni istuvuudesta ja useammalla myyjällä ei ole edes perustietoja myymiensä liivien leikkauksista ja niiden sopivuudesta erimallisille rinnoille. Monta kertaa on myyjä tullut ihastelemaan miten hyvin joku liivi istuu päälleni, vaikka selvästi näkee että kuppi on ihan väärän mallinen tai ympärysnauha on liian löysä tms. 

Vierailija
33/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa oikein miten tavallisille suomalaisille naisille tavallisine pienine/keskikokoisine tisseineen pitää myydä erikoisliikkeessä jotain 70DD-liivejä itsetuntosyistä :D Ymmärrän jos on oikeasti epätavallisen kokoiset rinnat, mutta onhan noi kokomäärittelyt ihan hatusta vedettyjä...

t.nim. 80A/B ja löydän hyviä liivejä ihan tavallisista kaupoista!

Vierailija
34/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tyytyväinen Changen liiveihin aiemmin, mutta nyt viimeksi ostin kesällä uudet ja niissä tuntui toinen kaarituki jotenkin pistävän (ei ole tullut ulos kuitenkaan) jo alussa. Nämä liivit ovat mielestäni myös kulahtaneet aikaisemmin kuin yleensä.

Vierailija
35/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan myymälässä myyjä toi sovitukseen liivit ja sanoi haluavansa katsoa miten istuvat. Odottelin siinä sitten hetken ja kohta kuulin että oli siirtynyt palvelemaan seuraavaa asiakasta. Olisiko pitänyt puolialastomana rynnätä myymälän puolelle vilauttamaan? Ostin kuitenkin liivit ja kotona huomasin että hintalaatusuhde ei oikein täsmännyt. 

Vierailija
36/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tyytyväinen Changen liiveihin aiemmin, mutta nyt viimeksi ostin kesällä uudet ja niissä tuntui toinen kaarituki jotenkin pistävän (ei ole tullut ulos kuitenkaan) jo alussa. Nämä liivit ovat mielestäni myös kulahtaneet aikaisemmin kuin yleensä.

Kaarituen pistävyys myös huomattu!

Vierailija
37/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri merkeillä on erilainen mitoitus. Esim yhden merkin 75 ympärys voi olla paljon tiukempi, tai löysempi kuin toisen. Changen 65 vastaa mielestäni joissain liiveissä toisten valmistajien ympärystä 70. Jo liivien malli ja materiaali vaikuttaa siihen, miten ne istuvat ja miltä ne tuntuvat. Sen takia niitä liivejä kannattaa aina sovittaa. Liiveihin tulisi aina mahtua sormi tai pari liivin ja ihon väliin, mutta ei esim koko kämmentä(!). Sovittaa tulisi aina ensimmäsillä/löysimmillä hakasilla, jotta on varaa kiristää liivien venyessä käytössä. Kupista ei saa pursuta mitään mihinkään suuntaan, sikä siihen saa jäädä tyhjää tilaa. Näillä opeilla pitäisi jokaiselle löytyä sopivat.

T: Ex-myyjä

Vierailija
38/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa oikein miten tavallisille suomalaisille naisille tavallisine pienine/keskikokoisine tisseineen pitää myydä erikoisliikkeessä jotain 70DD-liivejä itsetuntosyistä :D Ymmärrän jos on oikeasti epätavallisen kokoiset rinnat, mutta onhan noi kokomäärittelyt ihan hatusta vedettyjä...

t.nim. 80A/B ja löydän hyviä liivejä ihan tavallisista kaupoista!

Kyllä se taitaa olla tuo sinun koko 80A/B joka on hatusta vedetty. 

Vierailija
39/71 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on sellaiset laakeat ja leveät rinnat nk. kainalotissit, joihin Changen liivit sopivat erinomaisesti. 

Lindexin kokotaulukko näyttää tämän liivikoko ongelman hyvin. Heidän antamilla mitoilla olisin 70B tai jopa A mutta näiden kokojen mittasuhteet ovat aivan pielessä ja kuppi jää rinnan päälle törröttämään enkä saa sitä sisälle kuppiin edes asettelemalla. Jos taas käytän kokoa 65D niin se istuu hyvin. Tätä kokoa en ole valitettavasti saanut kuin Changesta, joten en tiedä olisiko Lindexin vastaava sopiva. Lindexin taulukosta siis näkyy, että mitat ovat melkein samat näissä kahdessa liivissä, mutta iso ero on siinä mihin se kangas tulee onko se kupissa vai kiinnikkeessä (rinnan ympärys 84 ja rinnan alta 68 cm).

http://www.lindex.com/fi/asiakaspalvelu/koko-opas/alusvaatteet/

40/71 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Changesta myytiin mulle liian tiukat liivit. Pidin niitä töissä, ja henkeä alkoi ahdistaa. Jouduin lähtemään pois töistä, ulkona hengenahdistus paheni. Menin terveyskeskukseen, ja mut laitettiin jopa sydänfilmiin ym. Kotiin päästyä helpotti, ja moinen kohtaus ei ikinä toistunut. Ymmärsin pitkän ajan päästä, että ahdistus johtui liian tiukoista liiveistä. Aika nolo juttu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä