Ärsyttää, kun uudet tuttavuudet kysyvät mistä maasta olen kotoisin
Rasittavinta ikinä, sillä olen täysin suomalainen.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Olin syömässä kesällä suomalaisessa melko tasokkaassa ruokaravintolassa. Minulle tuotiin englanninkielinen menu ja kaverilleni suomalainen. Molemmat olemme ihan suomalaisia. ?????
Tuossa tilanteessa sanoisin yksinkertaisesti että "haluaisin kiitos suomenkielisen menun". Ennemmin ehkä kuvittelisin että englanninkielinen tuli vahingossa kuin tarkoituksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että oikaisu aiheutti noin suuren reaktion. Eikö ole ihan hyvä tietää, mitä asiat oikeasti tarkoittavat? Varmasti jokaisella on jotain opittavaa ja sitten vo valita miten siihen suhtautuu, kun oppii uutta.
Ei, vaan hassua oli se, että sinä luulit että jotenkin opetat oikeita asioita, vaikka oikeasti sinulla on asiasta suppeampi käsitys, kuin meillä muilla.
1. kansallinen, myös kansatieteellinen, kansaa, heimoa tai rotua koskeva
2. muiden kuin länsimaiden kulttuuriin liittyvä
etninen musiikki, etninen ravintola
Ap käytti sitä kyllä muussa tarkoituksessa, hän kirjoitti, että hänellä ei ole mitään etnistä taustaa. Eihän sellainen ole mahdollista. Kyllä minä ymmärsin, mitä hän oikeasti halusi sanoa, mutta tuossa merkityksessä etninen on väärä sana. Hä luuli, että etninen tarkoittaa ulkomaalaista, sinähät et puhu ollenkaan siitä. Mutta olkoon vain, pyysin jo ap:ltä anteeksi.
No joo, olet oikeassa tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asia nyppii sinua ap? Eikö se ole vain hyvä keskustelun avaus ja näet keskustelun kautta nopeasti mikä toinen osapuoli on miehiään. Vai oletko joku tuppisuu introvertti, joka ei halua puhua mistään kenenkään kanssa? Jos se on ongelmasi, niin nyt syysilmoilla voit vetää pipon syvälle päähän ja vaikka hupun vielä perään, tuijottaa kenkiisi tai olla ihan sisällä. Voit myös värjätä hiuksesi ja ottaa siniharmaat piilarit.. Aika vähäiset ongelmat sinulla on.
No kysymyksenasettelussa kuuluu itselle myös hiven ajattelua, että et ole täysin meitä. Ai en ole vai?
t. se japanilaisen näköinen.
Näin minustakin. En oikein ymmärrä missä yhteydessä keskustelun avaus pitäisi tehdä sillä mistä tai mitä alkuperää joku on. Enemmän se kertoo avauksen tekijän taidoista keskustella tai tehdä avaus keskusteluun kuin vastaajasta.
Itseäni toistaiseksi kysymykset on lähinnä huvittanut ei oikeastaan ärsyttänyt, mm. pojastani on kysytty "onko toi kotimainen"... "juu on hän ihan suomalainen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että oikaisu aiheutti noin suuren reaktion. Eikö ole ihan hyvä tietää, mitä asiat oikeasti tarkoittavat? Varmasti jokaisella on jotain opittavaa ja sitten vo valita miten siihen suhtautuu, kun oppii uutta.
Ei, vaan hassua oli se, että sinä luulit että jotenkin opetat oikeita asioita, vaikka oikeasti sinulla on asiasta suppeampi käsitys, kuin meillä muilla.
1. kansallinen, myös kansatieteellinen, kansaa, heimoa tai rotua koskeva
2. muiden kuin länsimaiden kulttuuriin liittyvä
etninen musiikki, etninen ravintolaAp käytti sitä kyllä muussa tarkoituksessa, hän kirjoitti, että hänellä ei ole mitään etnistä taustaa. Eihän sellainen ole mahdollista. Kyllä minä ymmärsin, mitä hän oikeasti halusi sanoa, mutta tuossa merkityksessä etninen on väärä sana. Hä luuli, että etninen tarkoittaa ulkomaalaista, sinähät et puhu ollenkaan siitä. Mutta olkoon vain, pyysin jo ap:ltä anteeksi.
No joo, olet oikeassa tuossa.
Ei riidellä:) Liian kaunis päivä siihen. Ja muutenkin, saisin sitä itse miettiä useammin, miten ilmaisee asioita, ettei turhaa nillitä.
Itse kysyn alkuperäisestä kotimaasta siksi, että minä sekä mieheni ja lapsemme ovat maahanmuuttajia. Yleensä keskustelusta tulee ihan mielenkiintoinen. Tosin jos kyseessä nuori ihminen ja aksentti ns. virheetön suomi, otaksun että hän on elänyt koko elämänsä Suomessa.
Mua on Suomessa luultu monta kertaa ulkomaalaiseksi aksenttini vuoksi. Lapsuudenkodissani vanhempani puhuivat hoonoa suomea ja se kai tarttui ;) Äitini suomenruotsalainen ja isäpuoleni meksikolainen (oma isäni ihan kantasuomalainen, mutta häntä ei paljoa näkynyt).
Itse rakastan kansainvälistä elämää ja olen aina valmiina lähtöön. En osaa ottaa ilkeilynä kysymyksiä alkuperästäni tai kotimaastani. Vasta sitten olen takajaloillani, kun joku wt alkaa puistossa tivata, miten mieheni elättää itsensä Suomessa ja eikö vain, että mieheni maasta tulee paljon Suomeen elintasopakolaisia (mieheni perhe tulee Italiasta ja Espanjasta ja he muuttivat siirtolaisiksi Amerikan mantereelle maailmansotien myötä).
No on ärsyttävää, kun Suomessa ei saa olla yhtään erinäköinen.
Vierailija kirjoitti:
No on ärsyttävää, kun Suomessa ei saa olla yhtään erinäköinen.
Jos sinulta kysytään asiasta, niin se tarkoittaa ettet saisi olla yhtään erinäköinen?
Aika vahva tulkinta.
On se kyllä aika ärsyttävää. Olen itse puoliksi ulkomaalainen, mutta Suomessa ikäni asunut. Ärsyttää tuntemattomien ihmisten kyselyt alkuperästäni, mitä se heille kuuluu? En minäkään tivaa tuntemattomilta heidän sukupuutaan.
Muakin ärsyttää. Olen ihan Suomessa syntynyt ja 1/4 suomalainen. Silti kaikki aina olettavat minun olevan ulkomaalainen!
En ymmärrä, miksi toisen taustasta edes pitää kysellä.
N21
No se nyt ei kauhean ihmeellistä ole, jos tummaihoista ihmistä luullaan afrikkalaiseksi.