Vuokralla-asujat ovat alempaa kastia

Vierailija

"Meidän pitäisi päästä jo tästä sitkeästä pinttymästä eroon."

Näin puhuttiin aamulla radiossa klo 6:41, kun aiheena oli asuminen.

Jokin aika sitten radiosta tuli mainoskampanja, jossa joku aina dissasi jotakuta koska tämä asui vuokralla - ja sitten oli joku twisti, ja jotain. En tiedä.

Pointtini on se, että ennen näitä juttuja, en edes tiennyt että vuokralla asuminen olisi jotenkin alempiarvoista. Ei mulla ollut mitään hajua.

Sama rasismin kanssa. Pienenä en erottanut tummaihoista valkoisesta. Sillä oli vaan tummempi iho. Sitten tuli 2000-luku ja alkoi hirveä hössötys - tämä tummaihoinen on sitten saman arvoinen kuin sinä! Älä kohtele häntä eri tavalla! Tämä on meillä iso ongelma!

No, yht'äkkiä olikin sitten kategoriat valkoiset ja tummaihoiset mun elämässä, eikä vaan ihmiset.

Pitäisikö tälle ilmiölle keksiä joku nimi? Siis sille, että hössötetään ja huolehditaan jostain, mikä ei ole kovin iso ongelma, ja tullaankin tahtomattaan tekemään ongelmasta isompi.

Olisiko "The road to hell is paved with good intentions" mitään?

Terveisin: Rasismi oli marginaaliluokan hommaa 90-luvulla. Nyt, 2015, JOKAINEN suomalainen katsoo ulkomaalaista eri tavalla kuin valkoista suomalaista. Suvaitsevaisetkin. Miten meni, noin niinkun omasta mielestä?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen lause pilasi koko viestin.

Mä en edes tiedä mistä se on peräisin, mutta musta se kuulostaa hauskalta. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Muttajoo pointti tuli selväks. Mut asioista kuitenki pakko puhua, kyllä tääki sitten taas myöhemmin jää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes tiedä mistä se on peräisin, mutta musta se kuulostaa hauskalta. :D

No ei se nyt kuulostanut. Ihan kuin olisi irrotettu jostain aivan eri aiheen kontekstista. Lässähti koko homma. Mutta muuten ihan oikeaa asiaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Muttajoo pointti tuli selväks. Mut asioista kuitenki pakko puhua, kyllä tääki sitten taas myöhemmin jää.

Joo, nytkun tuota katselen ja mietin niin kyllähän se vähän lässähtää - itse olen niin tottunut meemeihin että se ei näyttänyt niin pahalta. Muistetaan ehkä tulevaisuudessa.

Itse asiaan: Asioista on kuitenki pakko puhua? Mitä tarkoitat tuolla? Kyllä minäkin uskon että tämä myöhemmin taas jää, mutta minua nyt vaivaa se, että miten tässä mielestäni toimitaan huonosti, ja jos se "taas jää" niin ei siitä opita mitään. Sitten tulee taas seuraava asia, josta tehdään isompi ongelma, kuin mitä se alunperin oli.

Vierailija

Sama juttu homojen ja sukupuolenvaihtajien kanssa. Ennen kaikki tollanen oli ihan tavallista ja jos joku oli homppeli niin sit oli. Ei iso juttu. Mut sit yhtäkkiä venäjällä ei enää hyväksyttykään homoja, josta olin aivan järkyttynyt. Sama kun joku ois sanonut et mummot on kielletty tmv. Sit alko Räsänen huutamaan omia mielipiteitään ja yhtäkkiä kauhee haloo jostain normaalista. Miksi? En tajua.

Vierailija

Ai. Kyllä rasismi oli 90-luvulla iso ongelma esim. Joensuun seudulla, jossa oli vastaanottokeskus. Skinheadit riehuivat ja hakkasivat ihmisiä. Niillä oli pilottitakit, reisitaskuhousut ja maihinnousukengät, joillain oli rautakärjet kengissä ja hakaristimerkkejä takissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ai. Kyllä rasismi oli 90-luvulla iso ongelma esim. Joensuun seudulla, jossa oli vastaanottokeskus. Skinheadit riehuivat ja hakkasivat ihmisiä. Niillä oli pilottitakit, reisitaskuhousut ja maihinnousukengät, joillain oli rautakärjet kengissä ja hakaristimerkkejä takissa. 

Rasismi oli iso ongelma..............jossain Joensuussa jossa oli VOKki ja siellä olevien skinheadien keskuudessa. Niin. Mutta rasismi ei ollut iso ongelma. Kuka on sitten 80-luvun ottanut skinheadeja vakavasti...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten suvaitsevaisena olisin voinut toimia toisin!!! Että jos vähän selität, miksi suvaitsevaisten syyksi tätä laitat...

Ei tässä pelkästään rasismista ole kyse, vaan kohtuudesta kaikessa.

Yleensä, kun ihminen on jotain mieltä, hän ajattelee aika mustavalkoisesti. Se on ihan luonnollista. Ihminen pyrkii ottamaan kaiken irti asioista, ymmärrettävää. Mutta mitä PITÄISI tehdä, on tiedostaa, että asiat ovat isoja kokonaisuuksia, monet asiat vaikuttavat, on rajoja yms. IHAN KAIKESSA. Eli mitä pitäisi tehdä, on sanoa "kyllä, olen sitä mieltä, mutta on myös näin että..." eikä aina "Kyllä, olen sitä mieltä". Haluamme aina sanoa jälkimmäisen, koska haluamme olla varmoja ja tykkäämme selkeistä asioista. Mutta todellisuus ei meidän mieltymyksistämme piittaa, ja siksi näitä ongelmia syntyy.

Vierailija

Kyllä mä vaan pelkäsin kaikkia mustaihoisia miehiä 90-luvulla. Silloin tuli somaleja, jotka käyttäytyivät eri tavalla kuin suomalaiset. En nykyään pelkää, koska asuin Myllypurossa ja siellä on paljon maahanmuuttajia. Olen saanut siedätyshoitoa. En asu enää Mylliksessä, koska haluttiin ostaa oma kämppä, ja Itä-Helsinki tuntui levottomalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä vaan pelkäsin kaikkia mustaihoisia miehiä 90-luvulla. Silloin tuli somaleja, jotka käyttäytyivät eri tavalla kuin suomalaiset. En nykyään pelkää, koska asuin Myllypurossa ja siellä on paljon maahanmuuttajia. Olen saanut siedätyshoitoa. En asu enää Mylliksessä, koska haluttiin ostaa oma kämppä, ja Itä-Helsinki tuntui levottomalta.

Tää ironia että et enää pelkää mutta itä-helsinki susta tuntuu levottomalta...

No, joka tapauksessa, en ymmärrä miten sun henkilökohtainen rasistisuutesi tähän asiaan liittyy. Toivottavasti pääset ennakkoluuloistasi muissakin asioissa, jos niitä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No eihän katso. Tervetuloa monikansalliseen firmaan ja asumaan pääkaupunkiseudulle vuokralle.

Nimenomaan.

Itse olen vientiyrittäjä, matkustan paljon ja toimin milloin missäkin maassa kaikkien mahdollisten eriväristen ihmisten kanssa. Myös asiakkainani on kaikenlaisia kiinalaisista arabeihin ja kalpeista irlantilaisista tummaihoisiin, jotka voivat olla ties mistä maailman kolkista peräisin. Toimisto Helsingissä, jossa täälläkin yhteistyökumppaneinamme on kaikenlaisia ihmisiä. Kyllä siinä hyvin nopeasti menettää merkityksensä sellaiset "rotuun" tai uskontoon tai muuhun sellaiseen liittyvät pohdinnat ja kategorisoinnit, kun näkee että jokaisen rodun ja kulttuurin edustajissa on mätämunia ja samoin jokaisessa on myös niitä hyviä tyyppejä, joiden kanssa haluaa olla tekemisissä. 

Se, miksi tästä asiasta Suomessa kohkataan, johtuu ihan vain siitä että täällä on toistaiseksi aivan liian vähän erilaisia ihmisiä. Sitten kun heitä on riittävä määrä, kaikki tajuavat ettei siinä ole mitään kummallista tai pelottavaa, vaan erinäköiset ovat aivan samanlaisia ihmisiä kuin me suomalaiset persjalkapallinaamatkin.

Valitettavasti puhumalla ja valistamalla tilanne tuskin muuttuu. Niin kauan kuin erilaiset ovat selkeä, häviävän pieni vähemmistö, on liian helppoa sulkea heidät ulkopuolelle ja nähdä heidät perusteettomasti uhkana. Tilanne muuttuu vasta sitten, kun tapahtuu se mamukriittisten mielestä "pahin", eli maahanmuutto suorastaan räjähtää käsiin. Silloin ei ole enää varaa paheksua muita ilman perusteita, koska on tärkeämpää työskennellä yhdessä hyvän Suomen eteen sen sijaan että jäädään kinastelemaan jonkun ihonväristä ja annetaan koko maan talouden ja kulttuurin taantua kehitysmaatasolle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat