Ärsyttää, kun uudet tuttavuudet kysyvät mistä maasta olen kotoisin
Rasittavinta ikinä, sillä olen täysin suomalainen.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etninen tarkoittaa suomesta katsottuna lähinnä eri näköistä ihmistä. Samoin kuin vaikkapa termi etnomusa. Sekin on profiloitunut köyhempien maiden jollotuslaulujen (maailmanmusiikin) genreksi.
Se, että joku (lue:moni) on ymmärtänyt asian väärin, ei tee siitä oikeaa.
Mun ystäväni on Englannista kotoisin oleva tummaihoinen ihminen ja monet ovat kutsuneet häntä täällä afrikkalaiseksi :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etninen tarkoittaa suomesta katsottuna lähinnä eri näköistä ihmistä. Samoin kuin vaikkapa termi etnomusa. Sekin on profiloitunut köyhempien maiden jollotuslaulujen (maailmanmusiikin) genreksi.
Ei niin, mutta halusin vain ilmaista, että se huomauttaja vaikuttaa aivan pilkunnussijalta, kun ei muka "osaa" ymmärtää, mitä tarkoitettiin, vaan jankkaat jonkun oikean merkityksen perään, jota tosiaan kukaan ei tunne, koska sanaa käytetään tarkoittamaan kuitenkin sitä, miten minä sen sanoin. (Ja en ollut sanan alkuperäinen käyttäjä tässä ketjussa). Hienotunteinen ihminen "osaa" ymmärtää, vaikka toinen käyttäisikin jotain termiä vähän hassusti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita.
Se, että sinä olet ymmärtänyt asian väärin ei tarkoita sitä, että se olisi oikein "Suomesta katsottuna".
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ärsyttää sinua?
Tykkään Suomesta ja on ihanaa olla suomalainen mutta se, ettei minua tunnisteta suomalaiseksi on häiritsevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta halusin vain ilmaista, että se huomauttaja vaikuttaa aivan pilkunnussijalta, kun ei muka "osaa" ymmärtää, mitä tarkoitettiin, vaan jankkaat jonkun oikean merkityksen perään, jota tosiaan kukaan ei tunne, koska sanaa käytetään tarkoittamaan kuitenkin sitä, miten minä sen sanoin. (Ja en ollut sanan alkuperäinen käyttäjä tässä ketjussa). Hienotunteinen ihminen "osaa" ymmärtää, vaikka toinen käyttäisikin jotain termiä vähän hassusti.
Onhan tuossakin perää, myönnän. Mutta eikö ole parempi, että ap tulee tietämään, että hän käytti sanaa väärin, ei vain "vähän hassusti"? Mutta siinä olen samaa mieltä, että olisi voinut ilmaista asian paremmin, anteeksi ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä allekirjoita tuota väittämää, että "kukaan ei tunne".
Ja ei, en osaa ymmärtää mitä sinä tarkoitat jos käytät itsellesi liian hienoja sanoja väärin. Meille muille, joille sanojen oikea merkitys on selvä se kuulostaa vain todella oudolta eikä sitä todellakaan osaa päätellä tai ymmärtää mitähän ihminen tarkoittaa käyttäessään sanoja täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan suomalainen ilman minkäänlaista etnistä taustaa!
Oot kyllä ymmärtänyt väärin mitä etninen tarkoittaa :)
Hä? Eikö se tarkota ulkomaalaista?
No olethan sinäkin ulkomaalainen vaikkapa saksalaisen ihmisen näkökulmasta.
"Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön."
Onneksi merkitys sanalle selvisi nyt, niin ei tulevaisuudessa käytä sitä väärin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossakin perää, myönnän. Mutta eikö ole parempi, että ap tulee tietämään, että hän käytti sanaa väärin, ei vain "vähän hassusti"? Mutta siinä olen samaa mieltä, että olisi voinut ilmaista asian paremmin, anteeksi ap.
piti olla olisin
Miksi asia nyppii sinua ap? Eikö se ole vain hyvä keskustelun avaus ja näet keskustelun kautta nopeasti mikä toinen osapuoli on miehiään. Vai oletko joku tuppisuu introvertti, joka ei halua puhua mistään kenenkään kanssa? Jos se on ongelmasi, niin nyt syysilmoilla voit vetää pipon syvälle päähän ja vaikka hupun vielä perään, tuijottaa kenkiisi tai olla ihan sisällä. Voit myös värjätä hiuksesi ja ottaa siniharmaat piilarit.. Aika vähäiset ongelmat sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita.
Se, että sinä olet ymmärtänyt asian väärin ei tarkoita sitä, että se olisi oikein "Suomesta katsottuna".
Tarkoittakoon mitä tarkoittaa niin sitä käytetään silti muista kansanryhmistä kuin omasta, ja etenkin erinäköisistä, kuin mitä itse on. Ei ole kellekään epäselvää, kun suomalainen sanoo tällaisessa keskustelussa, että en ole etnistä syntyperää. Jos kuulee esim. Englannissa sanan ethnic niin se viittaa aina johonkin muuhun kuin britteihin. Minusta aivan simppeli asia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asia nyppii sinua ap? Eikö se ole vain hyvä keskustelun avaus ja näet keskustelun kautta nopeasti mikä toinen osapuoli on miehiään. Vai oletko joku tuppisuu introvertti, joka ei halua puhua mistään kenenkään kanssa? Jos se on ongelmasi, niin nyt syysilmoilla voit vetää pipon syvälle päähän ja vaikka hupun vielä perään, tuijottaa kenkiisi tai olla ihan sisällä. Voit myös värjätä hiuksesi ja ottaa siniharmaat piilarit.. Aika vähäiset ongelmat sinulla on.
No kysymyksenasettelussa kuuluu itselle myös hiven ajattelua, että et ole täysin meitä. Ai en ole vai?
t. se japanilaisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä allekirjoita tuota väittämää, että "kukaan ei tunne".
Ja ei, en osaa ymmärtää mitä sinä tarkoitat jos käytät itsellesi liian hienoja sanoja väärin. Meille muille, joille sanojen oikea merkitys on selvä se kuulostaa vain todella oudolta eikä sitä todellakaan osaa päätellä tai ymmärtää mitähän ihminen tarkoittaa käyttäessään sanoja täysin väärin.
Käyttääkö brititkin tätä sanaa väärin? ;) Ja itse en käyttänyt sitä, mutta minusta se oli oikea termi tuohon kohtaan. Ja se on sinun ongelmasi, jos et ymmärtänyt, mitä haluttiin sanoa, koska asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää vähänkään enemmän ihmisten kanssa keskustelleille. Puhekielen kanssa eläville. Eikä kyse ollut tosiaan mistään surkeasta ulosannista surkealla puhekielellä, vaan hyvin normaalista ulosannista. Ymmärrä sinä se, jookos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan suomalainen ilman minkäänlaista etnistä taustaa!
Oot kyllä ymmärtänyt väärin mitä etninen tarkoittaa :)
Hä? Eikö se tarkota ulkomaalaista?
No olethan sinäkin ulkomaalainen vaikkapa saksalaisen ihmisen näkökulmasta.
"Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön."
Onneksi merkitys sanalle selvisi nyt, niin ei tulevaisuudessa käytä sitä väärin :)
Mä ainakin aion käyttää. Koska niin asiat vain tulevat helpoiten ymmärrettäviksi. En ala jonkun vaikeilijan elämän pilallemenon takia sanoa että "ulkomaalainen" vaan etninen, varsinkin jos viittaan erilaiseen ulkonäköön.
Outoa, että oikaisu aiheutti noin suuren reaktion. Eikö ole ihan hyvä tietää, mitä asiat oikeasti tarkoittavat? Varmasti jokaisella on jotain opittavaa ja sitten vo valita miten siihen suhtautuu, kun oppii uutta.
Täällä sitäpaitsi aivan kuten sanoin annetaan sille merkitys nimenomaan muuna kuin länsimaiseen kulttuurrin liittyvänä juttuna:
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/etninen
Vaikkei se olekaan (uskon sen) virallisesti sanan etninen merkitys, niin jo tästäkin näkee, että sanaa etninen kyllä käytetään tarkoittamaan nimenomaan niin kuten ap sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että oikaisu aiheutti noin suuren reaktion. Eikö ole ihan hyvä tietää, mitä asiat oikeasti tarkoittavat? Varmasti jokaisella on jotain opittavaa ja sitten vo valita miten siihen suhtautuu, kun oppii uutta.
Ei, vaan hassua oli se, että sinä luulit että jotenkin opetat oikeita asioita, vaikka oikeasti sinulla on asiasta suppeampi käsitys, kuin meillä muilla.
1. kansallinen, myös kansatieteellinen, kansaa, heimoa tai rotua koskeva
2. muiden kuin länsimaiden kulttuuriin liittyvä
etninen musiikki, etninen ravintola
Olin syömässä kesällä suomalaisessa melko tasokkaassa ruokaravintolassa. Minulle tuotiin englanninkielinen menu ja kaverilleni suomalainen. Molemmat olemme ihan suomalaisia. ?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan hassua oli se, että sinä luulit että jotenkin opetat oikeita asioita, vaikka oikeasti sinulla on asiasta suppeampi käsitys, kuin meillä muilla.
1. kansallinen, myös kansatieteellinen, kansaa, heimoa tai rotua koskeva
2. muiden kuin länsimaiden kulttuuriin liittyvä
etninen musiikki, etninen ravintola
Ap käytti sitä kyllä muussa tarkoituksessa, hän kirjoitti, että hänellä ei ole mitään etnistä taustaa. Eihän sellainen ole mahdollista. Kyllä minä ymmärsin, mitä hän oikeasti halusi sanoa, mutta tuossa merkityksessä etninen on väärä sana. Hä luuli, että etninen tarkoittaa ulkomaalaista, sinähät et puhu ollenkaan siitä. Mutta olkoon vain, pyysin jo ap:ltä anteeksi.