Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko erilaisia vitamiineja ja lisäravinteita syödä liikaa? (+ kilpirauhasesta ja väärästä hoidosta!!!)

Vierailija

Itselläni on ollut viitisen vuotta vaikeita ongelmia mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan ja uupumuksen kanssa. Söin pitkään tyroksiinia ja muita lääkkeitä täysin turhaan, ja olo ja kilppariarvot lähtivät kohenemaan vasta kun aloitin syömään D-vitamiinia (!!!) 100-200 mikrogrammaa päivässä. Tästä viisastuneena olen päätellyt monen muunkin ongelman johtuneen varmasti erilaisista puutetiloista, ja ostin valtavan kasan erilaisia vitamiineja. Voiko niistä kuitenkin olla jotain haittaa, jos syö joka päivä paljon erilaisia pillereitä ja valmisteita? Kysyisin muuten ensimmäisenä lääkäriltä (ja aionkin hänen mielipiteensä ehdottomasti kuunnella) mutta uskottavuus suomalaiseen terveydenhoitoon ja yleisesti lääkebisnekseen on "lievästi" sanottuna kärsinyt kun olen saanut vuosia aivan käsittämättömän puutteellista hoitoa ja minulle on potilaana määrätty aivan päin helvettiä vääränlaisia lääkkeitä, mm. mielialalääkettä (lääkäri ei tajunnut että kyse voisi olla vajaatoiminnasta ja piti selvästi masentuneena/mielenvikaisena... oli muuten tosi hauska parin vuoden kokemus nuorena tyttönä kun nämä lääkkeet mm. nostivat painoa toistakymmentä kiloa, vaikka enimmät kilot hävisivätkin lähes välittömästi sitten kun lopetin masennuslääkkeen käytön) Aivan järkyttävää on myös ollut tässä huomata, ettei yksikään, SIIS YKSIKÄÄN!!!! lääkäri ole kertaakaan edes kysynyt ruokavaliostani tai huomauttanut mahdollisten puutetilojen vaikutuksesta. Potilaille ihan oikeasti määrätään vain "helpoimmat" mahdolliset napit oireita helpottamaan, eikä ketään kiinnosta paneutua ongelman alkuperäisiin SYIHIN. Moni lievä vajaatoiminta korjaantuisi 100% varmasti sillä, että potilas kiinnittäisi huomiota ruokavalioonsa (kala ja merenelävät, merilevä, banaani, mansikka, kananmuna yms hyväksi) ja turvaisi mm. jodin, sinkin, raudan, kuparin, seleenin ja muiden välttämättömien vitamiinien saannin.

Pidemmittä puheitta, tällä hetkellä päivittäiseen vitamiinisatsiini siis kuuluu: vahva D-vitamiini, vahva C-vitamiini, vahva Magnesium (sitraatti), Omega-3 (kalanmaksaöljy), Biotiini. Ajattelin vielä kuitenkin lisätä ainakin nämä tabletteina: Sinkki, Merilevä, Rauta. Tuleeko kenellekään mieleen muita, joita kannattaisi kokeilla?

Ruokavaliossa olen muuten vain lisännyt kalaa, banaaneja, kananmunia, mansikkaa ja parapähkinöitä (seleeni). Kuulostaako hyvältä? Ajattelin seuraavan kerran lääkärissä vierraillessani kertoa syömäni vitamiinit ja niiden määrät, mutta siltä varalta että en saa kovin perehtynyttä vastausta (ihan käsittämätöntä, että tässä hyvinvointivaltiossa täytyy näin yleiseen sairauteen liittyvät hoidot kysyä ennemmin keskustelupalstoilta kuin lääkäreiltä...) miltä tämä teistä kuulostaa? Onko ketään vitamiineihin tai kilpirauhasongelmiin paremmin perehtynyttä paikalla?

Ja jos nyt joku vajaatoiminnasta (tai oikeastaan ihan mistä tahansa oireesta/ongelmasta) kärsivä sattuu tämän lukemaan, haluan varoittaa teitä: ÄLKÄÄ AINA USKOKO SOKEASTI LÄÄKÄREITÄ JA ALOITTAKO MITÄ TAHANSA LÄÄKKEITÄ! Ottakaa asioista selvää, perehtykää ja lukekaa oireista ja mahdollisista luonnollisista parannuskeinoista. Ette halua pilata elämäänne vääränlaisella tai puuttellisella hoidolla, kun helpompia ja halvempiakin ratkaisuja on olemassa. Meillä kaikilla pitäisi olla oikeus puolueettomaan tietoon ja kokonaisvaltaiseen hyvään oloon, mutta nykyisessä järjestelmässä emme kuitenkaan ole arvostettuja elävinä olentoina vaan tuemme aivopestyinä rahanahnetta lääkebisnestä oman terveytemme kustannuksella. :(

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Lyhyt vastaus pitkään viestiin: kyllä niitä voi syödä liikaa, niin että saa myrkytyksen. Netistä löydät tietoa turvallisista maksimimääristä, joskin toki näistäkin aina löytyy uusia tutkimuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt vastaus pitkään viestiin: kyllä niitä voi syödä liikaa, niin että saa myrkytyksen. Netistä löydät tietoa turvallisista maksimimääristä, joskin toki näistäkin aina löytyy uusia tutkimuksia.

Mutta jos pysyy suosituksissa (syö siis montaa eri valmistetta, mutta jokaista suositusten mukaisesti) voiko syödä vaikka 20 erilaista pilleriä päivässä turvallisesti? 

Vierailija

Kyllä voi syödä liikaa ja on jopa terveysriski. Minulta lääkäri kielsi vitamiinit ja vastaavat kun maksa-arvot oli kuin juopolla, vaikka en juuri alkoholia käytä. Arvot palautuvat pikku hiljaa normaaliksi, kun lopetin vitamiinien yms. syömisen, eikä mitään muuta syytä löydetty useista tutkimuksista huolimatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt vastaus pitkään viestiin: kyllä niitä voi syödä liikaa, niin että saa myrkytyksen. Netistä löydät tietoa turvallisista maksimimääristä, joskin toki näistäkin aina löytyy uusia tutkimuksia.

Mutta jos pysyy suosituksissa (syö siis montaa eri valmistetta, mutta jokaista suositusten mukaisesti) voiko syödä vaikka 20 erilaista pilleriä päivässä turvallisesti? 

Tarkista, ettei niissä ole päällekkäisiä vitamiineja. Esim. monessa omega 3 -tuotteessa ja kalsiumeissa on D-vitamiinia myös. Tosin niillä määrillä tuskin riskirajat vielä paukkuu, kun suositus on niin matala.

Jos ne ovat eri vitamiineja ja hivenaineita ym. kaikki, ei siitä pitäisi olla haittaa. Niiden määrät on laskettu yleensä sellaisiksi, että niiden lisäksi voi syödä normaalia ruokaa.

Vierailija

Ajattelitko että sun elimistö tietää pillerimerkit ja sen perusteella imeytyy elimistöön sopivat määrät. Iha niin käteviä me ihmiset ei olla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt vastaus pitkään viestiin: kyllä niitä voi syödä liikaa, niin että saa myrkytyksen. Netistä löydät tietoa turvallisista maksimimääristä, joskin toki näistäkin aina löytyy uusia tutkimuksia.

Mutta jos pysyy suosituksissa (syö siis montaa eri valmistetta, mutta jokaista suositusten mukaisesti) voiko syödä vaikka 20 erilaista pilleriä päivässä turvallisesti? 

Käy säännöllisesti mittauttamassa maksa-arvot jos paljon syöt. Tosin maksa ei ole ainoa mikä tuosta voi kärsiä.

Vierailija

Tiesithän ap että kaikkia .vitaminiä yms. ei kukaan valvo, saattavat sisältää vaikka lyijyä. Näin

kertoi lääkärini. Lääketehtaan valmisteissa on ehkä parempi valvonta.

Vierailija

[quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt vastaus pitkään viestiin: kyllä niitä voi syödä liikaa, niin että saa myrkytyksen. Netistä löydät tietoa turvallisista maksimimääristä, joskin toki näistäkin aina löytyy uusia tutkimuksia.

Mutta jos pysyy suosituksissa (syö siis montaa eri valmistetta, mutta jokaista suositusten mukaisesti) voiko syödä vaikka 20 erilaista pilleriä päivässä turvallisesti? "

Ongelma on vain siinä, ettei pitoisuudet välttämättä pidä paikkaansa, mitä purkissa lukee, koska niitä ei kukaan valvo. Muistat varmaan D-vitamiini kohun.

Vierailija

Tää on vähän tämmönen, sanotaanko vaikee aihe. Näissä tuotteissa on ne suositukset ihan tarkoituksella. Toisaalta, ne on usein aika matalat.

Kovimpina punttisaikoina söin itse:

2-3g vahvaa e-epa, e-dha kalaöljyä, 50mg sinkkiä (pikkolinaattina), 1000mg C-vitamiinia, 50mikrogrammaa D:tä kesällä, syksyllä tankkauskausi hetki 200mikrogrammaa, josta takas 50, 600mg magnesiumia (sitraattina) ja Rautaa en nyt muista paljonko, mutta tätä lähinnä johtuen kasvisruokavaliosta.

Ei mulle henkilökohtasesti mitään ongelmia tullut näistä. Aika reippaasti yli päivittäisten saantisuositusten lähes kaikkea, toisaalta, sillon treenasinkin vähän kovemmin, joten noissa saattoi jotain pointtiakin olla.

Se liikaa syöminen ja myrkytykset ovat kuitenkin ihan mahdollisia, ja ilman pätevää syytä en erilaisia valmisteita söisi ihan mielinmäärin.

Vierailija

Perehdy esim. netin kautta tarkkaan, moni onnistuu poksauttamaan maksansa hyvin nopeastikin lisäravinteilla. Vältä maksatoksisia aineita kuten vaikka vihreäteeuutetta sisältäviä juttuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko että sun elimistö tietää pillerimerkit ja sen perusteella imeytyy elimistöön sopivat määrät. Iha niin käteviä me ihmiset ei olla. 

Täh? Missä kohtaa sanoin, että otan ihan mitä tahansa annoksia ja merkkejä? Tottakai seuraan suosituksia, mutta voiko niihin SUOSITUKSIIN aina luottaa, se onkin vaikeampi kysymys ja siitä haluaisin täällä keskustella. En ole idiootti. AP

Vierailija

Mulla meni maksa "paskaksi" liiasta vitamiinien ja hivenaineiden popsimisesta, suosittelen mielummin vaikka ostamaan mehustimen, ja juomaan ihan aitoja vitamiineja kuin näitä teollisia.

Vierailija

Olen sairaalassa töissä ja meillä oli potilaana mies joka jolla oli huimausta ja vapinaa, kuvottavaa oloa yms. Selvisi että hän oli käyttänyt paria kymmentä vitamiinia ja luontaistuotetta ja kaikki oireet johtuivat näistä ja niiden yhteisvaikutuksista.

Pitää myös tietää mitä vitamiineja kannattaa ottaa samanaikaisesti ja mitä ei, jotkut tehostavat ja jotkut estävät toistensa imeytymistä.

Vierailija

Mahtavaa! Oon sun kanssa ihan täysin samaa mieltä ja olen itseasiassa ajatellut tätä jo aikaisemmin. Varsinkin sen kanssa että lääkärit eivät koskaan kysy ruokavaliosta tai ota puutostiloja huomioon. Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta ja minullekin aikoinaanannettiin maaennuslääkitys turhaan. 

Itse syön melkein kaikki vitamiinit ruoasta paitsi D:n ja jos en saa tarpeeksi c:tä joku päivä niin otan esim camu camu jauhetta. On mulla vitamiinipillereitäkin mutta joo, pyrin pysymään synteettisesti valmistetuista vitamiineista erossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat