Onko migreeni ja niska-hartiaseudun kolotukset turhasta valittajien sairauksia?
Kommentit (29)
Eivät ole.
Mä aloin kärsimään migreenistä synnytyksen jälkeen ja selkä- ja niskavaivoja mulla on ollut aina.
Kävin 20 vuotta erilaisilla hierojilla ja kaikki sanoivat ettei selässä ole mitään vikaa kunnes löysin nykyisen hierojani.
Hän löysi musta monta vikaa ja korjannut mua vuoden verran ja melkein kaikki kivut ja säryt hävinneet.
Saan migreeniä myös ruoka-aineista ja huonona päivänä pelkkä kirkas valo saattaa laukaista sen, vaikka syön myös estolääkitystä.
Mun hieroja on sitä mieltä, että ainakin mun yläkropalle liika liikunta tai liian rankka on ihan liikaa. Mä taas tykkään paahtaa täysillä spinningissä, bodypumpissa jne. monta kertaa viikossa, joten mä olen suorastaan kärsinyt, kun tiettyinä ajanjaksoina olen saanut käydä vain 3 krt viikossa kuntoilemassa kunnolla. Kävely ei ole mun mielestä kunnon liikuntaa.
Jos nro 3 olet vielä "linjoilla", niin yksi kysymys;)
Itselläni myös aurallista migreeniä ollut jo 10v ja asentohuimausta 16v. Niska/hartiaoireita usein myös. 2v sitten alkoi ihan puskista huimaus, joka oireilee kävellessä. Onkohan migreeni ja asentohuimauksella yhteys tähän huimaukseen? Viettää siis oikealle...
Ap, Mielestäni emme me mainitsemistasi oireista kärsivät turhaan valita, koska oireet ovat pirullisia. Itse olen kyllä alkanut vähentää valittamista huomattavan paljon, sillä valitus vaan lisää oireita ja huonoa oloa. Positiivisella meinigillä eteenpäin -oireista huolimatta:)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole.
On toki joitakuita joilla on "kauhee mikreeni" kun päätä vähän kolottaa tai kun hartiat on vähän jumissa niin on vähintään päästävä magneettikuvauksiin ja fysioterapeutille.
Se on jännä, kun tyypit diagnosoi itse niitä "migreenejään", jotka loppujen lopuksi saattaakin olla huonosta nukkumisesta/syömisestä/juomisesta johtuvaa päänsärkyä.
Itse kärsin migreenistä ja kiukuttaa kun yllämainittujen tyyppien vuoksi ihmiset oikeasti luulevat että migreeni on vaan jotain normaalia päänsärkyä. Ei se ole. Näkö ja puhekyky lähtee, liikkuminen vaikeutuu, muisti menee. Useampaan tuntiin mikään ei pysy sisällä, koska oksennan koko ajan. En siis mitään 15 min välein, vaan noin puolen minuutin välein. Vaikka maha olisi tyhjä. Sattuu muuten järjettömästi, mutta vähemmän kuin päähän. Ilmeisesti minun tapauksessani myös aivopaineet nousevat, mutta tutkimuksissa ei ole saatu sitä vielä varmistettua. Jos koskaan kukaan haluaa kuolla, niin migreenikohtauksen aikana.
Niin, no, muista nyt sinäkin, että kaikki migreenit eivät ole samanlaisia. Minulla on aurallinen migreeni, joka on oikeastaan vain harvoin TODELLA paha. On siis aura, on näköhäiriöitä, on julmettu päänsärky, mutta pystyn kyllä yleensä puhumaan, liikkumaan ja toimimaan melko normaalisti. Ajatus on "hidas" ja keskittymiskyky huono, mutta ulospäin ei varmaan moni huomaa, että kärsin erityisesti mistään. Mitä nyt varmaan vaikutan totiselta ja/tai pahantuuliselta.
Aika harvoin joudun menemään makuulle. Oksentanut en ole vuosiin. Kirkkaita valoja en pysty migreenikohtauksen aikana katselemaan; tietokone erityisesti pahentaa asiaa, vaikka olisi hyvin lievä kohtaus. Aurat pelottivat aluksi, mutta niihinkin on tottunut. Joskus on myös aura ilman varsinaista migreeniä - lievä pieni päänsärky + aura on aika oudontuntuinen yhdistelmä, mutta minulla oli sellainen viimeksi tänään.
Toki monen migreenipotilaan mielestä lievempi migreenini on ihan pelleilyä, aivan kuten vakavasti masentuneen ex-ystäväni mielestä kaikki masentuneet, jotka pääsevät ylös sängystä ja pystyvät jopa käymään töissä, ovat ihan feikkejä ja turhasta valittajia. Mutta eihän tämä ole mikään kilpailu. Riittää, että diagnostiset kriteerit täyttyvät.
Sairaus ja kolotus eivät mielestäni ole sama asia. Migreeni on sairaus mutta sitä voivat sairastaa niin turhasta valittajat kuin nekin jotka valittavat vain äärimmäisessä hädässä. Niskahartiaseudun kivut myös voivat johtua monista asioista mm. oikeista sairauksista ja vaatia sen mukaista hoitoa.
Itse kärsin vuosia yksin kivuista koska minulle oli iskostunut päähän, että kaikillahan on kolotuksia niskassa eikä niistä siksi saa valittaa. Kun viimein uskaltauduin sanomaan asiasta lääkärille sain tietää että kyseessä ei ole mikään normaali kolotus vaan selässäni on virheasto ja kulumia. Siihen saakka olin yrittänyt hoitaa "kolotuksia" monenlaisella liikunnalla, (mitä täälläkin palstalla jatkuvasti neuvotaan kaikille meille "turhasta valittajille") jonka lääkäri totesi vain pahentaneen tilannetta ja pari lajia meni kieltoon saman tien loppuelämäksi.
Itsellä aiemmassa tietokonetyössä piti sanoa pomolle asiasta (onko se valittamista?) ja lähteä kotiin migreenin tultua, mutta nykyisessä työssä pystyn usein olemaan töissä vaikka migreeni olisikin, riippuu toki kuinka kova kohtaus . Eikä migreenin todenperäisyys aina riipu siitä, oksentaako tai kuinka kovasti koskee päähän. Joskus se tulee yhdistelmällä kohtalainen päänsärky ja kieltä pistelee, vähän pahoinvointia=voi olla töissä, mutta tietokoneen ruutua ei tällöin tuijotella yhtään, koska yltyy yleensä pahemmaksi. Joskus voi olla että päähän koskee vähän, mutta muuten ei ajatus kulje yhtään ja on ihan tukossa pää= jos lääkkeet ei auta, ei oo työkykyinen. 38 asteen kuumeessa (lämpö noussut 2astetta) oon monesti paremmassa kunnossa kun jälkimmäisessä migreenissä.
Ja minä ainakin vapaalla ollessa haluan levätä vaikka ois lieväkin migreeni, työt on sit erikseen. Tämä ihan jo siksi että kohtaus menee levolla nopeammin kokonaan ohi, kun taas lieväkin migreeni itsellä "ylläpidettynä" ilman lepoa pistää mielialaa alas. Ja urheilu on ainakin itselle tärkeää, lievässä migreenissä en paljon urheilla voi. Jos peruu siis sovitun menon migreenin takia, ja toinen kysyy syytä, onko sanottava ettei kerro ettei vaan valita turhasta? Onko valittamista sanoa toisen kysyessä syytä "mulla on migreeni eli en nyt jaksa tulla, oon pahoillani" vai se, että sanoo "mulla on migreeni ja ketuttaa eli en nyt jaksa tulla, oon pahoillani "? Sori jos ymmärsin pointtisi väärin, ap.
Vierailija kirjoitti:
Sano rehellinen mielipiteesi.
Migreeniin kun kerran sairastuu,se ei parane koskaan.Mulla se diagnosoitiin -98.Välillä ollut vuosikin välissä ilman yhtäkään kohtausta ja sitten kun vähiten sitä osaat odottaa,alkaa kaamea (yleensä yöllä) jyskyttävä
päänsärky.
Niska - hartiavaivat saa hoidettua jumppaamalla,kuntosalilla tai tarvittaessa fyssarilla.
Ja jos kivut oikein koviksi muuttuvat,sitten vain lääkäriin.
Koska jos lihaksisssa on tulehdus,se pitää hoitaa ensin lääkkeillä ja oikeanlaisella jumpalla.
Itellä oli muutama vuosi sitten hirveät niskakivut ja tulehdushan siellä oli.Lääkäri määräs tulehduskipuläkkeen,relaksantteja ja 10 krt fysioterapiaa.
Mielellään joku voi ottaa mun migreenin. Ei ole vaiva eikä mikään! Ihan hyvin pystyy toimimaan, vaikka näkö sumenee, laatta lentää ja pää särkee niin paljon, ettei pysty melkein liikkumaankaan! :)
No en todellakaan ole työkykyinen, jos on migreeni. Työkseni siis opetan lapsia. Haluaisitko sinä itse jättää lapsesi sellaisen opettajan vastuulle, joka sekoilee sanoissaan ja välillä oksentaa? Olen joskus joutunut olosuhteiden pakosta opettamaan migreenissä ja voin sanoa että oli varmasti aivan ruokottoman huonoa opetusta.
Ei ole, MUTTA itsekin voisin vaikuttaa asiaan vaihtamalla ammattia. Heti, kun keksin ammatin jossa työllistyy mutta niska-hartiaseutu ei joudu jatkuvaan rasitukseen. Migreeni tulee, jos on tullakseen. Sitä ei kukaan vapaaehtoisesti itselleen ota kaveriksi.