Nyt LAADUKKAAT vaatevalmistajat pinoon. Meni hermot!
En jaksa enää näitä ekassa pesussa nukkaantuvia seitinohuita rättejä joista saa silti pulittaa 50 euroa! Nyt pinoon oikeasti laadukaat vaatevalmistajat. Kaikki vinkit kehiin.
Kommentit (72)
Prismasta ostetut Lee Cooperin farkut ovat ainakin minulla maltillisesti ja oikeaoppisesti pestyinä menettäneet väriään ja raidoittuneet aika nopeasti :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaatteet rupeaa heti ensimmäisen käytön jälkeen haisemaan hielle. Vai johtuuko se minusta? Muilla?
Pesu 60 asteessa. 40 asteessa tai alle eivät puhdistu kunnolla, esim bakteerit eivät kuole.
Eivät bakteerit kuole 60 asteessakaan, eikä pyykinpesun tarkoitus ole vaatteista steriilejä tehdäkään. Useimmat bakteerit ovat ihmiselle hyödyllisiä tai jopa välttämättömiä.
Ei kai nyt ole kyse siitä. Vaan siitä, että pinttynyt hienhaju johtuu usein bakteeritoiminnasta.
Kun mietin vastausta kysymykseen, niin tajusin että mun kaikki 2 vuoden aikana ostamani vaatteet ovat joko Masain, Gudrun Sjödenin, Nanson tai Sandwichin tekoa. Ja hyvin ovat kestäneet.
Minun suosikkejani: Filippa K, Andiata, Ril's, Your Face.
Mulle halvempien vaatemerkkien joukossa myönteinen yllätys on ollut Mark&Spencerin vaatteet. Sieltä saa myös toimistokelpoisia vaatteita.
Lindex, H&M, Vero Moda, uniqlo... näistä olen vaatteeni ostanut, ja kestävät 10 vuottakin. Hinnalla et laatua saa, ja hintavat vaattet ovatkin yleensä niitä jotka menevät ekassa pesussa pilalle.
Eettisyys ja ekologisuus ovat sitten eri juttu. Toisaalta, 10 vuotta käytetty paita on tasan ekologisempi kuin eko-paita joka kestää puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaat vaatteet ovat useimmiten niitä, joita ei saa edes pestä vesipesussa. Suomessa on ihan käsittämätön pesulakulttuuri, tai siis sen puute. Muualla laatuvaatteet pesetetään pesulassa, jossa on käytössä kemiallinen pesu, ja käyttökertojen välillä tuuletetaan.
Kas kun 90-luvulla ja aikaisemmin vaatteet kesti vesipesua aivan loistavasti...
Minulta juuri hajosi ahkerasti käytössä olleen henkkamaukan trikoopyjaman paita, jota käytin melkein 15 vuotta. Ei nypyn nyppyä, kangas vaan kului puhki.
Ostin sitten eilen henkkamaukalta uuden pyjaman. Pesin sen. Paita nyppyyntyi ekassa pesussa. Aivan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaatteet rupeaa heti ensimmäisen käytön jälkeen haisemaan hielle. Vai johtuuko se minusta? Muilla?
Käytä alus- tai t-paitaa paitiksen alla. Puuvilla- ja silkkipuserot hengittävät ja saa hienhajun pois pesussa.
Mä olen päätynyt Esprit:iin. Niitä käyttävät meillä minä, mies ja kouluikäiset lapset. Toki joskus tulee huti, mutta pääsääntöisesti hinta ja laatu kohtaavat hyvin. Kannattaa niistäkin tarkistaa pesulämpötila ja materiaali. Collegehuppari, jossa on mukana keinokuitua ja pesu 30 asteessa kannattaa jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Lindex, H&M, Vero Moda, uniqlo... näistä olen vaatteeni ostanut, ja kestävät 10 vuottakin. Hinnalla et laatua saa, ja hintavat vaattet ovatkin yleensä niitä jotka menevät ekassa pesussa pilalle.
No hei, sä olet ostanut vaatteesi silloin 10 vuotta sitten ja ne olivat parempia kuin ne joita ostetaan NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei, sä olet ostanut vaatteesi silloin 10 vuotta sitten ja ne olivat parempia kuin ne joita ostetaan NYT.
Itseasiassa ostelen vaatteita vähän joka vuosi. Kauimmin kestävät H&M, Seppälä, Vero Moda ja Uniqlo. En tietenkään osta mitään paskalaatua, kai sitä nyt järkeänsä voi siellä kaupassakin käyttää. Halusin vaan tuoda esille sen, että laatu ja merkki eivät ole mitenkään tekemisissä toistensa kanssa. Katsot kaupassa sitä materiaalia, ja mietit, että miten ajattelit sen pestä. Ja ihan rehellisesti, montako kertaa viikossa teet käsipyykkiä? Et tee, joten jätät ne hienopesuvaatteet ihan sinne kauppaan vaan.
Uniqlo, ei Suomessa fyysistä kauppaa, mutta postituskulut eivät ole suuret. Todella loistava hinta-laatu -suhde, saa esim. konepesun kestävää merinovillaa huomattavasti halvemmalla kuin muualta.
Muistathan harjata villavaatteitasi? Sitä nukkaa tulee nimittäin laadukkaimpiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kyllästynyt samaan, ja odotan mielenkiinnolla, mitä vinkkejä ketjuun tulee.
Itse olen ostanut (alerekistä, ovat melkoisen hinnakkaita normihinnalla) muutaman Filippa K:n trikoopaidan ja neuleen sekä neuletakin, ja ovat kyllä todellakin hintansa väärtejä! Trikoo on aivan ihanan tuntuista päällä (100% tencel) eikä mene miksikään vaikka kuinka pesee. Uskon, että nämä pari paitaa kestävän minulla siistinä vuosia. Samoin neuleet ovat laadukkaita, eivät ole nyppyyntyneet, niihin ei tartu hiuksia ym. samalla lailla kuin moniin muihin neuleisiin jne.
Kannattaa kyllä perehtyä kangaslaatuihin ja AINA ennen ostopäätöstä lukea se lappu ja miettiä, kannattaako ko. materiaalista valmistettuun vaatteeseen satsata mitään. Akryyli on tietysti ihan no-no, en osta enää mitään, missä on vähänkin akryyliä. Materiaaleissa on myös laatueroja. Kannattaa tehdä kaupassa testejä. Esim. polyesterivaatteita kannattaa rypistellä käsissä > jos rypistyy, on huonolaatuista, jos ei tapahdu mitään, on hyvälaatuista eli ei tarvitse koko ajan silittää. Kaikille kankaille kannattaa tehdä myös hankaustesti, eli hankaat kangasta hetken ja katsot mitä tapahtuu. Jos kangas alkaa rispaantua, nyppyyntyä tms. älä osta.
Loistavia vinkkejä saa Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi-kirjasta
Tiesitkö että sinulla ei ole oikeutta tuhota toisen omaisuutta?
Oie Moment, Comma, Ralph Lauren Polo, Betty Barclay, Tiger of Sweden, Ivo Nikkolo,
Rils, Part Two, Sand.
Uni Glo on ihana merkki. Juuri tulin Berliinistä ja siellä ko. kaupan avajaiset ja ostin ihania vaatteita. Laatu ainakin vaikutti hyvältä ja hintataso kohtuullinen.
Nanson vaatteita olen tykännyt ostaa. Ovat pitäneet hyvin muotonsa eikä pinta ole mennyt huonoksi. Vasta ostin Lindexiltä jonkun Organic cotton peruspaidan, pitkähihaisen. Jämäkkää kunnon kangasta eikä mitään nykyajan lirua. Käynyt kahdessa pesussa eikä ole muuten mennyt miksikään, mutta kutistui hieman alkuperäisestä koostaan.
Jos yhtään armeija-tyyli natsaa, niin Varusteleka. Takit ja housut kestäviä ja käytännöllisiä. Eivät toki mikään naisellisuuden huippu, mutta enpä minä sellaista etsikään.