Terveelliset elämäntavat?Kuka oikeasti elää terveellisesti?
Paljon on puhetta terveellisistä elämäntavoista!Itse tunnen eläväni terveellisesti;syödään tavallista kotiruokaa..salaatteja myös ja paljon hedelmiä.Juon joskus pari lasillista viiniä..flunssan aikana saatoin ottaa snapsit rommia joka päivä..ihan oikeasti!En harrasta liikuntaa sen ihmeemmin,ulkoilen lasten kanssa ja käydään koiran kanssa mettässä sen verran että kerätään sieniä ja marjoja.Pihassa haravoin ja siivoilen sen verran että hengästyn päivittäin.Sisällä imuroin joka päivä noin tunnin ajan ja siinä saan liikuntaa.Tupakkaa poltan puoli askia päivässä.
Miellän eläväni normaalia ja kohtuu terveellistä elämää..terveellistä ruokaa ja arki liikuntaa sopivasti.Ratsastan viikoittain.Olen normaalipainoinen ja lihaksikas.Kuitenkin lääkärit ovat sitä mieltä että olen huonokuntoinen ja elän epäterveellisesti..
Onko muut jotain yli-ihmisiä vai elänkö jossain kuplassa kun kuvittelen eläväni ihan tavallista elämää?
Kommentit (66)
No mitä pahaa siinä leipäpalassa on?Onko se ihmisen epäterve elämä sitä että perheessä syödään aamiaisella leipää??Siitäkö se nyt on kiinni??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi ja jos tavallinen kotiruoka on makkkarakastike ja makaronilaatikko tyyppistä 70-luvun kotiruokaa niin elätte melko epäterveellistä elämää.
No mitäs teillä sitten syödään?
Kouluruuasta johtuen meillä ei enää kotona syödä perunaa, pastaa, riisiä, leipää, yms.
Riistaa, kalaa, kasvikisia, yms. ei teollisesti tuotettua ravintoa.
Eli joka päivä te syötätte lapsillenne pelkkää lihaa ja kasviksia..ihailtavaa.Ei koskaan leipäpalaa välipalaksi?
Leivän syönti on silkaa laiskuutta. Ei tarvitse puputtaa mitään välipaloja, kun jaksaa nähdä sen verran vaivaa, että syö muutakin kun pelkää hiilarihöttöä
Vierailija kirjoitti:
No mitä pahaa siinä leipäpalassa on?Onko se ihmisen epäterve elämä sitä että perheessä syödään aamiaisella leipää??Siitäkö se nyt on kiinni??
Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Ap, me ollaan katoavaa luonnonvaraa.
Oikeasti kaltaisiamme perheitä on vähemmän ja vähemmän - johan sen näkee kadulla ja kaupoissa. Voit olla varma että ne perheet missä äiti on 100 -kiloinen ja lapset tulossa perässä kovaa vauhtia eivät varmaan noudata terveellisiä (siis meille normaaleja!) ruokailutapoja eivätkä liiku kuin ruokapöydän ja jääkaapin väliä!!
Ja ykköselle: terveellinen kotiruoka on sitä mitä tehdään tuoreista aineista kotona itse (ruskeaa kastiketta en lue tähän, sitä en ole syönyt lapsuudenkodista lähdettyäni). Lihaa, kalaa, broileria, kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, meillä menee myös hapankaalia paljon, täysjyväleipää, ruisleipää.... eri muodoissaan.
Juuri tuntuu niin käsittämättömältä että jos ei vedä ihan yli niin sitten elää epäterveellisesti!Musta tuntuu että ihmiset puhuu paljon paskaa elintavoistaan..ei ne oikeasti voi olla kun ne harvat ja valitut jotka eivät juo tippaakaan,eivät polta ja syövät joka päivä luomunaudan pihvin ja salaattia joka aterialla..ja lähtevät sen jälkeen juoksulenkille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Kokeile mitä?Sanon seuraavalla kerralaa että meillä ei syödä leipää?Vai miten tämä nyt vaikuttaa?Onko sillä joku henkinen vaikutus?
Eli voin jättää lasten kanssa ulkoilut väliin ja vetää pullon viiniä päivässä jos vaan lopetetaan leivän syönti aamupalapöydässä?Hiilarimössöä?Nykyleipä on niin terveellistä,täysjyvää ja siemeniä..ei oo mitään mössöä.
Eli ei sullakaan ole mitään sen kummempaa punaista lankaa..kunhan kouhkaat yhdestä asiasta ja kuvittelet sen olevan se juttu??:::
Minä yritän elää terveellisesti mutta se on hemmetin hankalaa, kun joka päivä saa lukea että se ja se terveellisenä pidetty aiheuttaakin syöpää. Toisessa paikkaa sitten sanotaankin että se on maailman terveellisintä :D Hankalaa, kun ei tiedä enää mitä uskoa.
"En harrasta liikuntaa sen ihmeemmin,ulkoilen lasten kanssa ja käydään koiran kanssa mettässä sen verran että kerätään sieniä ja marjoja"
Toivottavasti käytte siellä mettässä keräämässä niitä sieniä ja marjoja joka päivä... Nimittäin koira tarvitsee liikuntaa päivittäin.
Meilläkin syödään leipää ja lasken kyllä elämäntapamme terveelliseksi. Aamuisin n 1km kävelyä lapsen kanssa päiväkotiin, siitä töihin n 1,2km kävellen. Lounaaksi yleensä mukana salaattia tai uunissa paahdettuja kasviksia ja kanaa/kalaa sekä villiriisiä.
Välipalaksi kahvia, vettä, iso kourallinen pähkinöitä, banaani ja 1% viili. Kävely töistä päiväkodin kautta kotiin se 2,2km, jos mies on tehnyt illallisen (3xviikossa tekee) niin teen lihaskuntotreenin, jos on miehen treeni-ilta niin minä teen illallisen. Aamupalaksi aina kaura-tai ohrapuuroa marjoilla tai kanelilla, iltapalaksi yleensä ruisleipää, avocado ja tomaatti, lapsi syö iltapalaksikin puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Kokeile mitä?Sanon seuraavalla kerralaa että meillä ei syödä leipää?Vai miten tämä nyt vaikuttaa?Onko sillä joku henkinen vaikutus?
Kokeilette olla pari viikoa olla ilman leipää, muroja, jogurtteja yms sikkaa laiskutta aamiasia ja välipaloja. Ihmiset ovat erinlaisia ja vaikutukset ovat erinlaisia. Joidenkin vireystasossa tapahtuu merkittäviäkin muutoksia kun sokereiden määrää ruokavaliossa vähennetään. Napostelun sijaan alkaa tehdä mieli purjaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
"En harrasta liikuntaa sen ihmeemmin,ulkoilen lasten kanssa ja käydään koiran kanssa mettässä sen verran että kerätään sieniä ja marjoja"
Toivottavasti käytte siellä mettässä keräämässä niitä sieniä ja marjoja joka päivä... Nimittäin koira tarvitsee liikuntaa päivittäin.
No koira elää yhtä epäterveellisesti kuin mekin..päästän koiran irti kun mennään ulos ja lenkittää itse itsensä..maalla kun ollaan..koira parka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
No näköjään alkaa v...tuttamaan aika paljon kun pitää täällä kouhkata. En suosittele ;)
Tupakka on epäterveellistä, samoin väheinen liikunta. Ruokavalio on lääkärin mielestä terveellinen, jos siihen kuuluu: kalaa, kanaa, lihaa kohtuudella, rasvattomat maitotuotteet, rypsiöljy, 60% margariinin leivälle, kaviksia, hedelmiä, ruisleipää, perunaa, täysjyväpastaa, kaurapuuroa. Nämä ainakin. Herkkuja voi syödä kohtuudella ja samoin alkoholia kohtuudella.
Kyllä leipä on parempi vaihtoehto kuin pulla tai joku kaupasta ostettu valmisvanukas tai perunalstut. Kysehän on siitä, mihin asioita vertaa. Miksi leivän syönti olisi laiskuutta..ison työn takana leivän valmistus kotona on ,etenkiin ruisleivän. Laiskuus on ihan muuta kuin leivän syontiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Kokeilette olla pari viikoa olla ilman leipää, muroja, jogurtteja yms sikkaa laiskutta aamiasia ja välipaloja. Ihmiset ovat erinlaisia ja vaikutukset ovat erinlaisia. Joidenkin vireystasossa tapahtuu merkittäviäkin muutoksia kun sokereiden määrää ruokavaliossa vähennetään. Napostelun sijaan alkaa tehdä mieli purjaa energiaa.
Ohis, mutta kerro nyt hyvä ihminen miten aamupalan syöminen on laiskuutta!?
No mitäs mää laitan noille sitten?Aamupalalla syödään leipää ja päälle kinkku juusto tomaatti salaatti ja kurkku..jukurttia ja maitoo..joskus keitän puuron tai joskus juhlitaan ja paistan pekonia ja munia..
Ei se elämä oikeesti voi olla tosta hei kiinni!Mieti nyt itse hetki..Ja ota itse se suklaa pois sieltä jääkaapista..ei voi olla terveellistä popsia suklaata joka päivä..sehän romuttaa ton sun kaiken muun kouhkaamisen eikö niin?
Minä elän omasta mielestäni terveellisesti ja tavallisesti. En käytä alkoholia ollenkaan, en tupakoi, syön melko kevyesti ja paljon salaattia ja hedelmiä, syön d-vitamiinia ja omega-3 kapseleita, liikun 3-5h viikossa + hyötyliikunta päälle. Viimeksi terveystarkastuksessa kaikki veriarvot oli viitearvojen sisällä. Sain erityisesti kehuja korkeasta hyvästä kolesterolista.
Oikeesti te ette nyt löydä tästä mun elämästä mitään mistä nurista..myöntäkää pois että tää on ihan normaalia..syödään ja juodaan kohtuudella ja hyvin ja terveellisesti..koira parkakin liikkuu vapaasti niinkuin mekin..yhteenvetona..olen ollut aina oikeassa kun olen vain ihmetellyt tätä "terveellistä elämää"..
* Et harrasta liikuntaa (siivous ei ole liikuntaa, jos et tee sitä työksesi 8h/päivä)
* Tupakoit
* Käytät säännöllisesti alkoholia (montako annosta viikossa?)
* Syöt pääasiassa perunaa/pastaa/riisiä ja tuskin tulee esim. 500g vihanneksia päivässä täyteen?
Ja sitten vielä ihmettelet että miten joku voi sanoa että elät epäterveellisesti... Totta hemmetissä elät, mitä oikein kuvittelet epäterveelliseksi jos et tuota? Joo, joku elää varmaan epäterveellisemminkin, mutta ei se tee tuosta yhtään sen parempaa. Keskiverrosti ihmiset varmaan elääkin melko epäterveellisesti, eli sekään, että yllät "keskivertoon" ei tarkoita että elämäntyylisi olisi terveellinen!
Terveellinen elämä minun silmissä:
* Kunnon liikuntaa vähintään 3-4 tuntia viikossa
* Ei tupakointia
* Ruokavaliossa ei suurta määrää nopeita hiilihydraatteja, vaan niiden tilalla kasviksia. Joskus täysjyväriisiä, leivänsyönti järkevässä mitassa ja sekin ruisleipää. Ei eineksiä, ei sokerilisäkkeitä kuin satunnaisina herkkuina. Lihana pääasiassa kalaa ja kanaa.
* Alkoholinkäyttö vähäistä, ei todellakaan päivittäistä. Viikkomäärä maks. 3-4 annosta ja niitäkään ei kerrallaan kuin harvoin.
Uskoisin että tämän tyylinen määritelmä on useimmilla lääkäreilläkin, ja siitä sinä olet tooooooodella kaukana.
No juuri näin..meillä syödään kasviksia ja salaatteja..hedelmiä ja marjoja..paljon.Ihan tavallista..tavallista just tuoreista raaka-aineista tehtyä kotiruokaa..ja herkutellaan joskus kekseillä ja karamelleillä..se on mun ainoo pinttymä etten antaisi mielellään lapsille kamalasti sokeria..
Siis ihan tavallista!!!Mikä tässä nyt on niin kovin epätavallista ja miksi pitäisi petrata?
Kun juuri katselee noita suuria äitejä ja kuuntelee esim. kuinka paljon ihmiset juovat voi vaan käsi päässä ihmetellä miten omat elämäntavat on NIIIN epäterveelliset!!??