Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisista kysyttävää

Vierailija

Onko hautajaisissa tapana kätellä muutkin, kuin lähiomaiset? Vai riittääkö vain nyökkäys? Ja jos on tapana kätellä, kätelläänkö jo kirkkoon mennessä vai muistotilaisuudessa?

Jos vasta muistotilaisuudessa, niin  ennen pöytiin menoa vai sitten vasta oman pöytänsä ihmiset?

Edellisistä hautajaisita on niin kauan, etten enää muista miten homma meni.

Kiitos etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija

On kohteliasta kätellä. Vieraita ihmisiä en ole tavannut tuollaisessa tilanteessa kätellä (ellen sitte itse ole lähiomainen). Kättely voi tapahtua ihan hyvin ennen tilaisuuden alkua esim. kirkon pihassa tai muistotilaisuudessa.

Vierailija

Oman pöydän ihmisille totta kai esittäydytään, jos ei muuten tunneta. Lähiomaiset kätellään yleensä muistotilaisuuteen mennessä, mutta osanottonsa voi totta kai käydä esittämässä, mikäli näkee heidät jo ennen kirkkoa. Hautajaisvieraista on tapana käydä kättelemässä tutut, varsinkin sellaiset, joita ei ole nähnyt pitkään aikaan. Yleensä tähän sopiva hetki on kirkon pihalla, tai ennen muistotilaisuutta. Kaikkia vieraita ei tarvitse kätellä.

Vierailija

Jos törmää lähiomaisiin kirkon pihalla kätellään. Kirkossa sisällä ei mielestäni enää kätellä, siellä jokainen menee omalle paikalleen. Muistotilaisuudessa kätellään lähiomaiset (jos ei olla jo kätelty) ja esittäydytään omalle pöytäseurueelle ja kätellään.

Vierailija

Mielestäni riippuu hautajaisten vierasmäärästä.

Itse tein edellisissä hautajaisissa niin, että kappeliin mennessä en erityisesti ketään kätellyt, muutaman lähiomaisen näin kappelin ulkopuolella, heitä kättelin. Ajattelen, että siunaustilaisuus on vaikea lähiomaisille, ennen sitä ihan vältin turhaa keskustelua, kättelyä ja kuulumisten vaihtamista.  Varmaan moni ihan pelkää siunaustilaisuutta ja omia reaktioitaan.

Edelliset hautajaiset olivat rakkaan ystäväni, joten itsekin olin vähän sekaisin. Siunaustilaisuus oli rankka. Siihen tulee valmistautua hiljentyen ja tietyllä arvokkuudella ja hartaudella. Hiljaisuus on hyvä asia ennen tilaisuutta. 

Siunaustilaisuus on periaatteessa avoin tilaisuus, sinne voisi ihan hyvin tulla ihmisiä, joita ei ole muistotilaisuuteen kutsuttu.

Muistotilaisuudessa kättelin kaikki, koska siellä oli alle 20 ihmistä. Jos ihmisiä on paljon, muistotilaisuus menisi pelkäksi kättelyksi. Kättele ainakin oma pöytäseurue, ja omaisille kätellessä sanotaan tietenkin osanotot. Itse kätellessäni kerroin, kuka olen, "olen Saara Surija, olen K:n hyvä ystävä". 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat