Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tällaisesta päiväkodin toiminnasta? Onkohan yleistäkin?

Vierailija
09.02.2006 |

Poikamme on kunnallisessa päiväkodissa 1-3 -vuotiaiden taaperoiden ryhmässä. Hän aloitti hoidon syksyllä ja on tykännyt olla hoidossa, koska saa kunnon tekemistä ja hänellä on kavereita. Poikani on nyt 2 v. 4 kk.

Päiväkoti on ihan muuten hyvä paikka ja hoitajat mukavia, mutta jotenkin silti tuntuu, että lapsia hoidetaan hyvin pintapuolisesti. Lapsellani oli syksyn ajan hoitaja, joka ei tuntunut oikein motivoituunelta omaan työhönsä ja hän lähtikin opiskelemaan muuta alaa vuodenvaihteessa. Meillä jäi lakisääteinen kasvatuskeskustelu pitämättä ja kun valitin siitä johtajalle, tämä vähätteli koko keskustelun merkitystä.

Totta helkkarissa minä haluan tietää, miten lapseni syksy on hoidossa mennyt, kun olen sitä joka päivä muutenkin yrittänyt kysyä ja vastaus on aina ollut sama: " Hyvin on mennyt. On nukuttu ja syöty." Eihän meillä kotioloissakaan mene joka päivä hyvin.

Lisäksi olen ihmetellyt ryhmän toiminnassa sitä, että meille vanhemmille ei kerrota mitään etukäteen, jos lapsilla on vaikka retki tiedossa tai on jumppapäivä. Tai että tänään vaikka askarrellaan ja piirretään. Minkäänlaista viikkosuunnitelmaa ei ole näkyvillä.

Siksipä kysynkin, onko tämä laimea tiedottamispolitiikka päiväkodeissa kovin yleistäkin vai vain tämän yhden päiväkodin näkemys toteuttaa " hyvää ja kokonaisvaltaista" hoitoa. Meillä kun ei ole kokemuksia muusta kuin tästä päiväkodista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärryksessäni ei ole mitään vikaa. Asianmukainen hoito on hyvä juttu, mutta onko se joka käänteessä riittävää? Eikö viriketoiminnasta saisi kysyä tai sitä vaatia? Tai että äiti tai isä kysyvät hoitajalta, miten lapsen päivä on OIKEASTI mennyt?

Tiedän, että toisen lapsen äiti on valittanut kaupungille ryhmämme paljon mainostetusta, mutta huonosti todellisuudessa toteutetusta viriketoiminnasta. Joten en minä ihan yksin valita. Ja tiedän senkin, että alle 3-vuotias ei niitä virikkeitä niin hirveästi tarvitse, mutta kyllä 2-3 -vuotias kaipaa kuitenkin monenlaista puuhaa päiviinsä.

Ap.

Vierailija
22/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku muu tässä ketjussa oli yh., en minä (ap.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään kasvatuskeskustelut, jossa puhutaan lapsen vahvuuksista ja heikkouksista, missä asioissa häntä kannattaisi tukea ja mitä pitäisi harjoitella. Monenlaista hyödyllistä käydään läpi. Olen pitänyt keskusteluja erittäin tarpeellisina.

Viikko-ohjelma on käytävällä, kauden alussa se jaetaan myös kotiin, kuukausitiedote retkistä ym. saadaan aina kuun vaihtuessa.

Päivittäin jutellaan siitä miten on mennyt, syömiset ja nukkumiset kuuluvat asiaan. Aamuisinkin itse kerron, jos jotain sellaista on tapahtunut, jonka katson päiväkodissa olevan aiheellista tietää.

Itsekin olen ollut yh, ja pienten ryhmässä voisin ajatella levottumuutta voivan aiheuttaa lapsen vanhempien suht. tuore ero, jota lapsi saattaa työstää, ja jollakin tapaa siihen reagoida. Onhan ero lapsellekin kriisi. Mutta muutoin yh:den lapset lienevät samanlaisia lapsia kuin kaikki muutkin.

Vierailija
24/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varottelua on tullut lähinnä siitä kuinka lapset kuulema saattavat olla julmia erilaisuutta kohtaan (en ole kyllä sellaista tuolla vielä huomannut emmekä me ole kovinkaan erilaisia ;) ) ja sitten ihan syyllistämistä sen takia ettei lapseni isä ole mukana elämässämme ja kun en halua selitellä elämämme vaiheita kaikille pohjamutia myöten. Vaikutan kuulema negatiivisesti lapseni kehitykseen. Kaikenlaiset ongelmatilanteet yritetään aina ensimmäiseksi ratkaista " isättömyydellä" .

t.8/14

Vierailija
25/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy niin, että henkilökunnan vaihtuessa tai vanhetessa päiväkodi sisäinen kemia muuttuu ja monista hyvistä päiväkodeista tulee " varastoja" .

Itse olen työskennellyt n.10päiväkodissa ja jokaisessa oli omat ongelmansa.

Nyt vaikuttaisi siltä, että tämä viime syksyn omahoitaja, ei ollut motivoitunut tai vältteli vanhempainkeskuteluja (eivät ole niin mieleisiä monelle). Hyökkäävä tyylisi (varmaankin siksi, että olet huolissasi) vaan pistää miettimään, ettekö olisi vaikeasti lähestyttävä ihminen ja vanhempi?

Tämä ihan ystävällisesti vihjeenä sinulle, koska työtään e yrittävät vain tehdä. Itselläni on todella paljon sympatioita päiväkotityöntekijöille koska tiedän mitä se on. Ja purkauksesi kuullostaa mielestäni hieman erikoiselta, koska lapsesi voi hyvin, hänellä on kavereita ja menee mielellään!

Yleensä vanhemmat ovat enemmän niiden virkkeiden perään kun lapset, noin pienille lapsille riittää monesti vapaa leikki tutussa turvallisessa ympäristössä kaveriden kanssa.

T. 7/19

Vierailija
26/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se ihan noin mene. Lapsen saa hyvin helposti viihtymään --- annetaan tehdä mitä haluaa. Oma hieman alle kaksi vuotias poika aloitti hiljan päiväkodissa. Olin pariin otteeseen käynyt keskustelemassa lapsemme erityistarpeista. Kotiin tultiin hymyillen ja poika oli tosi tyytyvinen. Itse kyselin kuinka menee ja miten lapsen hoito on saatu onnistumaan- vastaus oli kaikki ok.

viikon verran olitiin hoidossa kunnes tuli sairaala keikka. Kyselin taas, että siis mitenkä menee ja miten lapsen__ hoito__ on saatu sujumaan. No sitten vasta kerrottiin , et eipä ollut oikein aikaa noista erityistarpeista huolehtia. Ja ilmeisemmin ei ollut oikein haluja kertoa totuutta.

Vierailija
27/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotukseni olivat melko realistiset, sillä olenhan tietysti seurannut käytyä päivähoitokeskustelua. Tottakai minulla oli kova hinku saada lapseni päiväkotiin, joka on hyvämaineinen ja jossa lapsista oikeasti huolehditaan.

Minä en ole vaikeasti lähestyttävä ihminen, päinvastoin. Olen erittäin sosiaalinen ihminen ja ystävällinen myös päiväkodin hoitajia kohtaan.

Sinulla taitaa nyt olla puolustusvaihe päällä, etkä näe sitä tosiasiaa, että myös päiväkodin toimintoja saa ja pitää pystyä kritisoimaan? Vaikka he tekevätkin raskasta työtä paineessa, niin tästä palvelusta kuitenkin maksetaan ja jokaisen tulee pyrkiä hoitamaan työnsä hyvin. Ei mikään työpaikka nykypäivänä ole valitettavasti enää mikään " mukava paikka, missä viihdytään" .

Ap.

Vierailija:

Joskus käy niin, että henkilökunnan vaihtuessa tai vanhetessa päiväkodi sisäinen kemia muuttuu ja monista hyvistä päiväkodeista tulee " varastoja" .

Itse olen työskennellyt n.10päiväkodissa ja jokaisessa oli omat ongelmansa.

Nyt vaikuttaisi siltä, että tämä viime syksyn omahoitaja, ei ollut motivoitunut tai vältteli vanhempainkeskuteluja (eivät ole niin mieleisiä monelle). Hyökkäävä tyylisi (varmaankin siksi, että olet huolissasi) vaan pistää miettimään, ettekö olisi vaikeasti lähestyttävä ihminen ja vanhempi?

Tämä ihan ystävällisesti vihjeenä sinulle, koska työtään e yrittävät vain tehdä. Itselläni on todella paljon sympatioita päiväkotityöntekijöille koska tiedän mitä se on. Ja purkauksesi kuullostaa mielestäni hieman erikoiselta, koska lapsesi voi hyvin, hänellä on kavereita ja menee mielellään!

Yleensä vanhemmat ovat enemmän niiden virkkeiden perään kun lapset, noin pienille lapsille riittää monesti vapaa leikki tutussa turvallisessa ympäristössä kaveriden kanssa.

T. 7/19

Vierailija
28/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valitettavasti sinusta ei välity " mukava ja helposti lähestyttävä ihminen" -kuvaa. En sano, tätä pahalla, mutta mielestäni sinulla ei ole aihetta " näin isoon ongelmaan" ..

Sanoinhan, että itse ne kestänyt työn paineita vaikka olin erittäin pidetty työntekijä jokaisessa päiväkodissa jossa työskentelin sekä työyhteisön, lasten, että vanhempien keskuudessa (tein lyhyitä tai piedempi sijaisuuksia kun en halunnut vatiuista työstä perhesyiden takia).

Toivottavasti saat luottamuksen päiväkotiin!

T.7,19ja 27

Vierailija
29/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minä en tunne sinua etkä sinä minua muuten kuin tämän palstan kautta. Sinusta saa sen kuvan, että et kestä kritiikkiä ja kuljet laput silmillä etkä halua myöntää virheitä. Ja minusta taas sinä olet saanut hankalan tyypin kuvan. Varmaan kumpikaan ei osapuoli ei ole oikeassa.

Vierailija
30/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap. ei todellakaan valita turhasta. Toi on just tota päiväkotitätien puolustusta, että hommia ei tarvitse kunnolla hoitaa, kun on aina niin kiire ja on raskas työ. Eipä sitä varmaan kukaan kiistä, mutta onko esim. yhden kasvatuskeskustelun pitäminen niin iso juttu hoitajalle, ettei sitä millään ehdi pitää? Perustele.

Vierailija:

Ja valitettavasti sinusta ei välity " mukava ja helposti lähestyttävä ihminen" -kuvaa. En sano, tätä pahalla, mutta mielestäni sinulla ei ole aihetta " näin isoon ongelmaan" ..

Sanoinhan, että itse ne kestänyt työn paineita vaikka olin erittäin pidetty työntekijä jokaisessa päiväkodissa jossa työskentelin sekä työyhteisön, lasten, että vanhempien keskuudessa (tein lyhyitä tai piedempi sijaisuuksia kun en halunnut vatiuista työstä perhesyiden takia).

Toivottavasti saat luottamuksen päiväkotiin!

T.7,19ja 27

Vierailija
31/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahtavaa, jos hän joskus viikollakin hakisi ja edes viikon loman / vuosi, mutta kaikkea ei kai voi saada, hyvä näin.

Vierailija
32/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aina pyytää jonkun muun keskusteluaikaa ja kysyä lapsesi syksyn sujumisesta, omahoitaja on vain nimellinen omahoitaja kaikki siellä lastasi yhtälailla hoitaa.

Yhdessä päiväkodissa missä olin töissä oli hyvä johtaja, hän sanoi yksille asiakkaille jotka valittavat aina kaikesta (milloin oli ollut väärän värinen paita vääriin housuihin puettu, milloin nenää niistetty liian vähän), että " Jos ei meidän tapa hoitaa lasta miellytä niin vaihtakaa päivähoitoa ja nyt pitää antaa työrauha työntekijöille!"

Kyllä sitä saisi tehdä 24tuntisia päiviä jos 24 lapsen vanhemmille raportoisi vaihe vaiheelta kaiken päivän aikana. Jääkää kotiiin hoitamaan jos, ette raaski antaa niitä palleroita muiden hoitoon.

Kyllä teitä marmattajia riittää! Moni joutuu viemään itkuisen lapsen joka päivä tarhaan ja silti osaavat käyttäytyä eivätkä syytä siitä ekana hoitajia. Sinulla ap on siihen nähden ihan naurettava tilanne! Liian helppo elämä? Kun pitää ongelmat väkisin vääntää!?

Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että onneksi emme tunne toisiamme. Olisit varmasti niitä joiden tapaamisvarttia viivyttelisin ja saattaisin vaikka sinä päivänä sairastuakin kun se tapaaminen olisi..

T. 7, 19.27 ja 30

Vierailija
33/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset ovat vain sellaisia, että kaikki menee hyvin, heitä ei erityisesti huomaa, koska menevät niin hyvin muun porukan mukana, mitään erityistä mainittavaa ei ole, syövät ja nukkuvat hyvin ja muutenkin ovat kiltisti. Kyllä itse ainakin kerron, jos jotain erityistä on ollut, mutta toiset ovat tuollaisia, yritän toki kertoa jotai muutakin esim. mitä on tykännyt jostain toiminnasta, kenen kanssa leikkinyt tms.

Jos et saa mitään muuta tietoa, kysy itse, miten leikkii, tykkääkö askarrella, jumpata, laulaa, onko mukana, onko kavereita? Mitä haluat tietää?

Päiväohjelman puuttuminen voi johtua siitä, että ryhmässä on kovin pieniä lapsia, eikä mitään erityistä ohjelmaa tehdä, koska toiminta painottuu perushoitoon ja leikkiin.

Keskustelut mielestäni olisi hyvä pitää ja asioista ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
34/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis puolustele yhtään päiväkotia, mutta parhaansa siellä tekee jokainen suhteessa työolosuhteisiin! Minulle tai minun lapsilleni se ei kuitenkaan riitä.

T. 7,19.27 jne.

Vierailija
35/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinäpäs sen sanoit. Vältellään siis niitä vanhempia, jotka esittävät kysymyksiä. Ja kuten huomaat, moni alkupään ja tämän loppupään kirjoittaja on minun kanssani samoilla linjoilla. Haluat ilmeisesti nähdä vain ne tekstit, jotka tukevat omaa mielipidettäsi.

Jos otetaan vertailukohteeksi vanhustenhuolto, niin onko niin, että vanhusten hoitoa saa Suomessa kritisoida, mutta päivähoitoa ei? Pitäisikö vanhusten omaisille sanoa, että älkää valittako, hoitakaa itse, jos ei kelpaa. Vastaapa näihin kysymyksiin?

Ja onko tosiaan sinun mielestäsi OK, että ensin keskustelua vitkutetaan kuukausikaupalla useista kyseilyistäni huolimatta ja sitten kun se viimein saadaan sovituksi, hoitaja jää pois tapaamisesta ilmoittamatta? Menen paikalle turhaan. Eikä anteeksipyyntöä perään, ei mitään.

Että siis ihan turhasta natisen ja tällaiset oharit ovat teidän työssänne arkipäivää, joista ei saisi huomautella?

Täytyy ihan alkaa epäilemään, että onko teidän ammattikuntanne niin herkkähipiäistä porukkaa, että heti alkaa vanhempien haukkuminen, jos joku erehtyy kyseenalaistamaan ja kritisoimaan teidän toimintaanne vaikkapa ihan aiheesta? Koko ajanko pitäisi olla suitsuttamassa?

Jos sinulla on omia lapsia, jotka ovat päiväkodissa/perhepäivähoitajalla hoidossa, niin etkö ole itse kiinnostunut siitä, miten heidän päivänsä on mennyt ja mitä he tekevät hoitopaikassa. Tyydytkö itse joka kerta " Hyvin on mennyt" -vastaukseen, vaikka lapsi olisi mustelmilla ja huuli auki?

Ap.

Vierailija
36/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulutustason erosta kertoo jotakin se, että sinä olet syyllistynyt nälvimään ja haukkumaan minua, minä taas en sinua. Taitaa tämä taipumus olla yleistä ammattiryhmässäsi, vai onko?

Terveisin ap., jolla on sh:n tutkinto sekä akateeminen loppututkinto

Vierailija:

En siis puolustele yhtään päiväkotia, mutta parhaansa siellä tekee jokainen suhteessa työolosuhteisiin! Minulle tai minun lapsilleni se ei kuitenkaan riitä.

T. 7,19.27 jne.

Vierailija
37/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis periaattessa tyyliin maanantaina jumpataan, tiistaina käydään retkillä jne. Mutta huonosti se tieto kulki. Aina paikalla ei lasta hakiessa edes ollut enää oman ryhmän hoitajia, jotka olisivat tienneet, miten päivä on mennyt.

Nykyisin lapsi on perhepäivähoitajalla, joka ei oma-alotteisesti kerro yhtään mitään. Lapsi on 2,5 -vuotias eikä itse kysyttäessä osaa kertoa muuta kuin " olin hoidossa" " siellä oli Matti ja Maija" -tyyppisiä juttuja. En sitten jaksa aina tiukata, että onko nukkunut päiväunia ja mitä olette tänään tehneet, vaikka tottahan se kiinnostaisi.

Vierailija
38/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinhan, että olen tehnyt lyhyitä sijaisuuksia päiväkodeissa ja nähnyt n.10päiväkodin tilanteen joka oli huolestuttava pääkaupunkiseudulla. Kysyit avauksessa onko yleistä sanoin, että on, valitettavasti.

En ole puolustellut, tietenkin pitää kritisoida, mutta osoittakaa kritiikkinne sinne missä voidaan asioihin eniten vaikuttaa eli päättäjiin!

Sanoinhan, että kun tiedän tilanteen olevan niin huono, en vie omia lapsia enää päiväkotiin hoitoon.

Tämä on realismia ap, sinuna olisin onnellinen, että lapsesi viihtyy hoidossa.

Mielestäni olet tästä kirjoittanut lähiaikoina toisenkin avauksen, miksi et saa asiaa eteenpäin? Miksi piehtaroit negatiivisten tunteiden kanssa? Tee asialle paikan päällä jotain.

En ole sinua mollannut, se vain sinusta nyt tuntuu siltä! Jos luet viestini olen toivottanut kaikkea hyvää sinulle ja neuvonut, mutta aina ivaat ammattitaidottomuuttani jne hyökkäilet etkä näe pointtiani. Itse kaipaat näköjään sielunkumppaneita, mutta miksi ja mihin? Tarkoituksena panetella päivähoidon työntekijöitä? Lakkaa jatvomasta ja tartu toimiin jos näet sen aiheelliseksi.

P.s. en ole alan ihminen, mutta koulutukseltani sovelluin tekemään Lto:n sijaisuuksia.

T. 7.19,27 30 jne

Vierailija
39/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sivusta seuraaja-

Vierailija:

Sanoinhan, että olen tehnyt lyhyitä sijaisuuksia päiväkodeissa ja nähnyt n.10päiväkodin tilanteen joka oli huolestuttava pääkaupunkiseudulla. Kysyit avauksessa onko yleistä sanoin, että on, valitettavasti.

En ole puolustellut, tietenkin pitää kritisoida, mutta osoittakaa kritiikkinne sinne missä voidaan asioihin eniten vaikuttaa eli päättäjiin!

Sanoinhan, että kun tiedän tilanteen olevan niin huono, en vie omia lapsia enää päiväkotiin hoitoon.

Tämä on realismia ap, sinuna olisin onnellinen, että lapsesi viihtyy hoidossa.

Mielestäni olet tästä kirjoittanut lähiaikoina toisenkin avauksen, miksi et saa asiaa eteenpäin? Miksi piehtaroit negatiivisten tunteiden kanssa? Tee asialle paikan päällä jotain.

En ole sinua mollannut, se vain sinusta nyt tuntuu siltä! Jos luet viestini olen toivottanut kaikkea hyvää sinulle ja neuvonut, mutta aina ivaat ammattitaidottomuuttani jne hyökkäilet etkä näe pointtiani. Itse kaipaat näköjään sielunkumppaneita, mutta miksi ja mihin? Tarkoituksena panetella päivähoidon työntekijöitä? Lakkaa jatvomasta ja tartu toimiin jos näet sen aiheelliseksi.

P.s. en ole alan ihminen, mutta koulutukseltani sovelluin tekemään Lto:n sijaisuuksia.

T. 7.19,27 30 jne

Vierailija
40/48 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla näin vanhustyöntekijän näkökulmasta, mitä mieltä olet päivähoidon ja vanhustenhoidon eroista eli miksi toista saa kritisoida, mutta toista vissiin sitten ei saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan