Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen että työkaveri mursi tahallaan sormensa.

Vierailija
21.10.2015 |

Meillä päin oli viime viikolla syyslomat ja työkaveri yritti saada koko viikkoa ja erityisesti viime viikonloppua vapaaksi. Ei kuitenkaan saanut koska on meillä pääasiassa extraaja, ja mm pomolla ja minulla oli vapaata silloin (itse olin jo monta kuukautta ennen pyytänyt vapaaksi). Tuli syyslomaviikon ensimmäisen päivän ilta, ja pomo soittaa että pystytkö mitenkään tulemaan sittenkin töihin vaikka on loma, extraaja on murtanut sormensa töissä (jäänyt kuulemman oven väliin) ja sai 3 viikkoa saikkua. Pomo sitten sai suostuteltua mut lomaviikoksi lyhennetylle työviikolle.

Nyt tämä extraaja on päivittänyt Facebookiin tiistaista alkaen kuinka hienoa on olla roadtripillä kaverin kanssa. Viikonlopuksi tuli takaisin suomeen kun oli kaverilla megabileet...

Ottaa päähän ihan himona kun tuollaisen takia jouduin perumaan lomani ja olen varma että extraaja mursi tahallaan sormensa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin helvetin kipakkaa palautetta pomolle ja pitäisin huolen, että extraajalle ei tarjota keikkoja teillä enää. 

Mitenkä sinä siitä pitäisit huolen?

Niinpä, kun mitenkään ei voi todistaa että murtaminen oli tahallista. Lääkärin todistus riittää tapauksessa jossa hän on oikeutettu saikkuun. 

Ja ap, se ei ole laillista että menettäisit työpaikkasi koska et pääse sovitulla lomallasi töihin. 

Et ymmärrä: liike ei pysty olemaan kokoaikaa auki -> menetämme rahaa -> ei pysty maksamaan palkkoja -> ei ole töitä.

Eli en potkuja saa ja pidän lomani toisella viikolla, mutta ottaa päähän kun juuri syysloman ajan ajaksi palkattu extraaja on murtanut sormensa sopivasti kun oli päivää ennen pyytänyt vapaata koko viikoksi...

Ap

Kyllä minä yrittäjänä ymmärrän. Yrittäjällä on näin flunssakauden ja lomakauden yhdistyessä riski siihen että työntekijät ei pääsekään paikalle, tästä syystä yrittäjällä on oltava se plan b. 

Vierailija
22/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työntekijä, joka tahallaan loukkasi itsensä, jotta sai saikkua. Epäiltiin sitä, vaikka todisteita ei ollut. Huono homma vaan, että työntekijä loukkaantui pahemmin kuin oli tarkoitus. Ja pitkällä sairaslomallaan jätti meidät sellaiseen pulaan, ettei aiemmin oltu koettu.

Onneksi työntekijä ei ollut vakituinen. Joten kun sairaslomat lopulta puolen vuoden jälkeen päättyi, niin eihän me omistajat sille enää määräaikaisjaksoa annettu. Itse se jotain ehdotteli, mutta me vaan hymyiltiin, että katsellaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo käy aina 2 kertaa vuodessa ulkomailla ja silloin aina sattuu ja tapahtuu. Viimeksi meni kassa, sitä ennen vesivahinko...

Vastuullinen, firmastaan kiinnostunut yrittäjä sitten vaan lähtee lomalle ja päästää luottotyöntekijänsäkin silloin samaan aikaan lomalle, näinhän ne asiat hoituu.

Vierailija
24/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomolla on varaa lähteä perheineen 2 viikoksi Uuteen-Seelantiin, ei firma ihan pian ole kaatumassa, ei hätää! 

Vierailija
25/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä meni nyt vähän pilalle, tuo Uusi-Seelanti-juttu ei mene läpi. Olisit heti aluksi sanonut, että pomo itse ei pääse millään järki-ilveellä töihin ja siksi sinä suostuit, niin oltaisiin uskottu. Mutta sanoit vain, että sekä pomo, että sinä olit vapaalla ja sinä suostuit lomalla töihin. Ei kannata koristella enää jälkeenpäin, että oma harmistus olisi oikeutetumpaa.

Vierailija
26/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hitto haluaa tähän vuodenaikaan Uuteen Seelantiin kun päivän ylin lämpötila huitelee siinä 15 asteen molemmin puolin?

Vierailija
27/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmastaan kiinnostunut yrittäjä olisi tullut itse töihin vapaaltaan, mutta kun löytyi kynnysmatto, johon pyyhkäistä, niin kivat hänelle. Anteeksi nyt vaan.

Pikkufirmassa homma toimii vähän eri tavalla kuin isossa. Jos on yksi työntekijä, jonka työ on hyvin erikoistunutta, niin tilanne on hyvin haavoittuva. Silti pomokin saattaa olla poissa pelistä sairauden tai matkan vuoksi. Silloin kaikki on työntekijän käsissä.

Toki se plan b pitäisi olla. Mutta joskus ottaa aikaa löytää varahenkilö, joka osaa vaikkapa siementää sikoja tai haluaa edes oppia moista.

Vierailija
28/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firmastaan kiinnostunut yrittäjä olisi tullut itse töihin vapaaltaan, mutta kun löytyi kynnysmatto, johon pyyhkäistä, niin kivat hänelle. Anteeksi nyt vaan.

Pikkufirmassa homma toimii vähän eri tavalla kuin isossa. Jos on yksi työntekijä, jonka työ on hyvin erikoistunutta, niin tilanne on hyvin haavoittuva. Silti pomokin saattaa olla poissa pelistä sairauden tai matkan vuoksi. Silloin kaikki on työntekijän käsissä.

Toki se plan b pitäisi olla. Mutta joskus ottaa aikaa löytää varahenkilö, joka osaa vaikkapa siementää sikoja tai haluaa edes oppia moista.

Nimenomaan, se plan b olisi ollut se, että työntekijät lomaile samaan aikaan kuin pomo itse. Aina se vakituinen työntekijä on varmempi vaihtoehto kuin joku extraaja. Ap:llä nyt vain vähän levisi tämä juttu, kun huomasi, ettei se ollutkaan kuin oma vika, kun suostui tulemaan lomalla töihin. Marttyyrinkruunuja on kiva sovitella päähän, mutta silti harmittaa. Niinpä hän vähän höysti juttuaan.

Joustavuus on tietysti toinen asia, on hienoa, että työntekijä pystyy auttamaan ja suostuu joustamaan, mutta sitten pidetään mölyt mahassa, eikä huudella juttua muualla, ei syytellä ketään eikä kerätä irtopisteitä. Jos auttaa hädässä, niin auttaa, jos ei niin ei.

Vierailija
29/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki saa murtaa tahallaan raajojaan ja saikkuilla ja ketkä ei niin tee on marttyyreja?

Vierailija
30/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sun olisi ollut mikään pakko, olisit sanonut että loma varattu, no can do. Pomon tehtävä hankkia sijainen sitten. 

Meillä on niin pieni yritys että 2 voi olla vielä pois, mutta jos 3 työntekijää on poissa, homma ei enää toimi. Lisäksi syysloma on meille sesonkiaikaa, eli silloin tehdään syksyn tulos myynnistä minkä avulla sinnitellään jouluun. Eli mun oli pakko mennä töihin jos haluan että mulla on työpaikka vielä tulevaisuudessakin.

Ap

Kyllähän se pomo itse olisi tullut, jos olisi oikeasti ollut siitä kyse, että firma kaatuu, jollei työt hoidu. Sinä suostuit, olit ainakin vähän kynnysmatto ja nyt harmittaa. Ymmärrän hyvin.

Muuten olisikin tullut, mutta pomolla on perheineen 2 viikon matka uudessa-seelannissa. Hän sanoi että voi tarvittaessa lähteä, mutta muistaa kyllä jos pääsen töihin nyt ja saan koko joulun, välipäivat ja uudenvuoden vapaaksi.

Ap

Vuoden tärkein myyntisesonki meneillään ja pomo lähtee kahdeksi viikoksi toiselle puolen maailmaa...

Vierailija
31/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki saa murtaa tahallaan raajojaan ja saikkuilla ja ketkä ei niin tee on marttyyreja?

No niinpä tietysti. Tyhmähän se työntekijä oli jos oikeasti vahingoitti itseään päästäkseen reissuun ja ryssiäkseen toisten lomat, tietysti. Ja vielä tyhmempi hehkuttaessaan somessa saikulla tehtyä rymyreissua. Mutta mitä sen jälkeen tapahtuu, se on toinen juttu. On ymmärrettävää, että ap:tä harmittaa, mutta itse hän valitsi olla joustava. Mitä nyt pitäisi sitten tehdä muuta kuin kehua häntä siitä, että kylläpä hän on vuoden työntekijä? 

Vierailija
32/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sun olisi ollut mikään pakko, olisit sanonut että loma varattu, no can do. Pomon tehtävä hankkia sijainen sitten. 

Meillä on niin pieni yritys että 2 voi olla vielä pois, mutta jos 3 työntekijää on poissa, homma ei enää toimi. Lisäksi syysloma on meille sesonkiaikaa, eli silloin tehdään syksyn tulos myynnistä minkä avulla sinnitellään jouluun. Eli mun oli pakko mennä töihin jos haluan että mulla on työpaikka vielä tulevaisuudessakin.

Ap

Kyllähän se pomo itse olisi tullut, jos olisi oikeasti ollut siitä kyse, että firma kaatuu, jollei työt hoidu. Sinä suostuit, olit ainakin vähän kynnysmatto ja nyt harmittaa. Ymmärrän hyvin.

Muuten olisikin tullut, mutta pomolla on perheineen 2 viikon matka uudessa-seelannissa. Hän sanoi että voi tarvittaessa lähteä, mutta muistaa kyllä jos pääsen töihin nyt ja saan koko joulun, välipäivat ja uudenvuoden vapaaksi.

Ap

Vuoden tärkein myyntisesonki meneillään ja pomo lähtee kahdeksi viikoksi toiselle puolen maailmaa...

Ja ap:kin vielä samaan aikaan... Jospa siirtäisitte kaikki noita lomianne syyssesongin ulkopuolelle ja olisitte kaikki vakkarit töissä, niin ei tarvitsisi noita ekstraajia palkata ollenkaan. Lomailisitte sitten hiljaisempina aikoina.

Vierailija
33/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tämä meni nyt vähän pilalle, tuo Uusi-Seelanti-juttu ei mene läpi. Olisit heti aluksi sanonut, että pomo itse ei pääse millään järki-ilveellä töihin ja siksi sinä suostuit, niin oltaisiin uskottu. Mutta sanoit vain, että sekä pomo, että sinä olit vapaalla ja sinä suostuit lomalla töihin. Ei kannata koristella enää jälkeenpäin, että oma harmistus olisi oikeutetumpaa.

Näissä jutuissa aina tahtoo juttuun tulla lisäyksiä matkan varrella. Ja aina aloittajan eduksi. Kas, onhan se niin vaikeaa laittaa ydinkohdat jo aloitukseen...

Ai niin. Ei kukaan murra sormeaan tahallaan välttyäkseen työnteolta.

Mielikuvitusceissi!

Vierailija
34/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt millään pahalla, mutta uskoisin että aika paha psyykeongelma on jos murtaa sormensa tahallaan road tripin ja megabileiden takia. Sellaisesta sais pidemmänkin saikun kun sanoisi lääkärille, että teki sen tahallaan. En usko tähän tahallisuuteen. Työpaikoilla on aina niitä ihmisiä, jotka spekuloivat keskenään muiden sairaslomia. Sellaiset ihmiset kuormittavat työyhteisöä enemmän kuin " satunnaiset sormen murtajat ". Mulle on joskus pomo sanonut, että jää sairaslomalle ja yritä rentoutua ja pitää hauskaa, tavata ystäviä. Muille työntekijöille tätä ei kerrottu, koska puupäät eivät sitä ymmärrä vaan kadehtivat muiden sairaslomia. Myös lääkäri on sanonut, että ei kannata jäädä kotiin makaamaan. Onko sulla jokin järkevä syy, miksi sormen murtaneen ihmisen pitäis maata yksin himassa kolme viikkoa? Meidän firmassa on tullut pikkujouluihinkin jotkut sairaslomalaiset esim. keppien kanssa ja ei oo tarvinnut fotoja näyttää pomolle kun pomo on ollut samoissa juhlissa ihan itse näkemässä. Itsekin menin jalkaleikkauksen jälkeen saikulla karaokebaariin ja tekstailin terkkuja työkavereille. Sairasloma on lakisääteinen juttu ja ellei sulla ole kuvia joissa työkaveri kannattelee painoja sillä murtuneella sormella niin tuskin kannattaa tehdä itsestä naurunalaista.

Vierailija
35/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaisen takia"? Kuollako sen ekstraajan olisi pitänyt että sulla olisi ollut "parempi" syy loman peruutukselle? Murtunut sormi on pätevä syy ja yksi sormi nyt ei matkustelua estä. Mutta aika riskialttiisti kyllä lomailette: siis 50 % yrityksen henkilöistä lomalla parhaaseen sesonkiaikaan??? Haloo, sen pitäisi mennä niin että parhaaseen aikaan kaikki on töissä ja heidän lisäksi sitten ekstraajia jos tarvii. Ja jos koko syksyn tulos tapahtuu tässä parin viikon aikana niin kuulostaa siltä että ehtisitte lomailla ja pitää putiikkia vaikka kiinnikin monta viikkoa.

Vierailija
36/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tiedän tällaisen yrittäjän joka häippäisi uuden miesystävänsä kanssa lomamatkalle Meksikoon kesken kuuminta sesonkia. Työntekijänsä jätti sitten järjestelemään aiheuttamaansa sotkua.

Vierailija
37/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen huonosti rakennettu provo. Uuden Seelannin matkailusesonkiaika ei ole nyt ja noin pienessä firmassa ei tasan tarkkaan kukaan lomaile vuoden vilkkaimman sesongin aikana.

Vierailija
38/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tyyppi murtaa tahallaan sormen saadakseen lomaa niin pienin ongelma tässä on se murtunut sormi. En oikein tahdo uskoa tahallisuuteen tuossa. Ekstraajan kohdalla ehkäpä "onneen onnettomuudessa". Ymmärrän että sinua vituttaa tuo pahemman kerran, ketä nyt ei vituttaisi, mutta on vaarana että teet itsesi tyhmäksi (ja saat työpaikkakiusaajan maineen) jos rupeat syyttelemään. Ystävällistä pomolta korvata joustamisesi antamalla loppuvuoden pyhät vapaaksi.

Vierailija
39/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tämä työkaveri on ekstraaja joka on palkattu juuri syysloman ajaksi mutta sitten hän päättikin haluta lomaa juuri silloin ja järjesti onnettomuuden?

eikö olisi kannattanut palkata joku toinen ekstraaja ja perua tämän ensimmäisen työt silloin kun alkoi lomaa pyytämään?

miksi kukaan edes hakisi töitä sille viikolle jonka haluaa lomaksi?

Vierailija
40/40 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa hienolla roadtripillä. Jotenkin tämän aloituksen ajankohta ei nyt osu. Kopioitko jostain kesäaloituksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi