Lapsi tuli mummolasta kiukkuisena, selvisi että isäni
Oli "ahdistellut" lastani..helvetin vaikea tilanne..muihin serkkuihin ei olluy koskenut kuin omaani. Lapsi on 10-v eli tietää kyllä mikä on oikein ja väärin.
Mutta miten tämä asia pitää hoitaa? Soitan tänään isälleni ja haluaisin pysyä rauhallisena vaikka mieli tekisi huutaa :"sä et lapseeni koske, saatana"...ja se syy miksi edes epäilen että on ahdistellut, johtuu siitä että olen itse kokenut samaa.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
On ihan tavallista että suuri osa perheestä ei halua myöntää eikä nähdä hyväksikäyttöä. Monesti niitä naisia, ketkä pistävät silmät umpeen miehensä teoille, on itseään hyväksikäytetty tai muuten vaan ovat itsekin kasvaneet kieroutuneessa perheessä ja tätä on jatkunut monen sukupolven ajan. Lapset taas voi olla aikuisenakin niin riippuvaisia vanhemmistaan, kun heidät on siihen opetettu, että hyväksikäytetty itse eristetään perheestä eikä hyväksikäyttäjää. Kaikki on näissä kuvioissa enemmän tai vähemmän mieleltään sairaita eikä ajatuskuviot ole ymmärrettäviä.
Juuh, eräässäkin perheessä perheen äiti antoi nukkua lapsensa isänsä viekussa päikkäreitään, vaikka miehen sisko oli kertonut kylläkin vihjailevasti kälylleen, mitä oli itse saanut kokea lapsena samalta taholta. ETTÄ SEMMOSTA! Ehkäpä tässäkin tapauksessa oli vakka kantensa valinnut, ja lapsensa äiti oli tullut vieläkin mielenterveydeltään ongelmallisemmasta perheestään miehensä sukuun. Ja tässäkin tapauksessa kyseessä olevan perheen mies oli ainut mieleltään sairas.
Huomenta kaikki. paljon hyviä kommentteja ja pohdintaa. Nyt otin askeleen eteenpäin ja löysin nettitukinaisen jossa pystyy anonyyminä viestimään. laitoin heille viestiä. Mun on katkaistava tää kierre. Minä voin olla se joka sen tekee, en voi siirtää vastuuta lapsielleni. Ap
No älä vie sitä lasta sinne siskolles jos et kysy vaikka että onko sillä omia juttuja sillä viikolla niin sillä toi ois hyvin voinut välttyä
Vierailija kirjoitti:
No älä vie sitä lasta sinne siskolles jos et kysy vaikka että onko sillä omia juttuja sillä viikolla niin sillä toi ois hyvin voinut välttyä
Oltiin sovittu eikä pitänyt olla mitään.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mummo mielenterveysongelmainen tai esim. poikkeuksellisen yksinkertainen tms. ? Normaali nainen kyllä vaistoaisi omasta lapsestaan tai lapsenlapsestaan mikäli jotain on pielessä. Ns. äidinvaisto on ihan liioiteltu käsite hyvin monien kohdalla; vaikka lapsi huutaisi hätäänsä korvan juuressa, niin siltikään ei kuulla, ollaan vaan kuuroja ja sokeita.
Että kannattaisi vähän miettiä onko mummostakaan turvalliseksi aikuiseksi. Tässä tapauksessa selvästikään ei.
Oletko itse yksinkertainen, ja luulet, että kaikki hyväksikäyttötoiminta tapahtuisi mummon silmien edessä? Ei todellakaan, vaan kahden kesken uhrin sekä hyväksikäyttäjän. Ei kukaan mummokaan ole mikään selvännäkijä sentäs, jos ja kun lapsi ei kerro, ja harva lapsi menee mummolleen ensin kertomaan, kyllä se on oma äiti, jolle kerrotaan tälläiset jutut, jos kerrotaan äidillekään, koska tapaukset ovat hyvin erilaisia, ja riippuu niin paljon ihmisistä ja heidän tavoistaan puhua - asiahan on lapselle hämmentävä ja erittäin arkaluonteinen asia.
Yksinkertainen ei kykene kehittymään tietoiseen itsensä ja ympäristönsä tarkkailuun ja toimintaan. Tämmöiset mummot ja äidit sitten saattavat jopa junailla tilanteita, joissa lapsi/lapsenlapsi tulisi häirityksi/hyväksikäytetyksi (eikä siis pelkästään niin, että vain "sattuvat" olemaan toisessa huoneessa tms.). Esim. voivat patistella pientä tyttölasta menemään saunaan miesten vuorolla tai vievät hoidettavaksi epäilyttävään paikkaan. Turha sitä on kaunistella.
Tuollaisiakin äitejä/isoäitejä saattaa hyväksikäytettyjen lasten aikuisissa olla, mutta älä yleistä kuitenkaan. Tuollaiset tapaukset ovat jo lähtökohtaisesti sairaita, joissa äitikin tai isoäitikin on pedofiili. Yleensä pedofiili tai insestinen perheenjäsen kiusaa kohdettaan salassa ja muilta piilossa. Toimintahan perustuu siihen että hyväksikäyttäjä käyttää lapsen iästä riippuen lapsen tasoa tajuta toimintaa vääräksi tai vaikka lapsi tietäisikin toiminnan vääryyden., niin lapsi häpeää mennä kertomaan arasta asiasta kenellekään tarpeeksi ajoissa. Senpä vuoksi nykyisin on hyvä, että on näitä erilaisia tukipuhelimia,johon voi soittaa,mutta ihan pienille alle kouluikäisille lapsille pitäisi neuvolan taholta järjestää sellainen tarkistus,jossa tällaiset pahoinkohtelut tulisivat ajoissa ilmi.
Aika käsittämätön ketju. Vaikea uskoa todeksi.
- Ap lähettää 10-vuotiaan lapsensa siskonsa luo viikoksi, vaikka tietää siskonsa vievän lapsiaan ahdistelijaisoisän luo (eli normaalijärkinen ihminen tajuaisi, että sisko on kyvytön ajattelemaan lasten turvallisuutta).
- Ap ei halua tehdä rikosilmoitusta, koska lapsi ei voisi pitää mummoon yhteyttä. Miksei voisi? Voittehan te tavata mummon muuallakin kuin ahdistelijaisoisän luona. Kumpikohan mahtaa olla lapsen psyykkisen kehityksen kanssa tärkeämpää: fyysisen koskemattomuuden säilyminen vai mummolakäynnit vain mummon takia?
- Ap ei voi kertoa äidilleen tästä ja uskoo ettei äiti huomannut apn hyväksikäyttöä lapsena, ap uskoo myös että siskon lapsista huomaisi hyväksikäytön. (Vaikka ap:n äitikään ei ap:n käytöksestä kuulemma huomannut...)
En ymmärrä.
Minkä ihmeen takia et tee isästäsi rikosilmoitusta!? Kai nyt hyvä ihminen tajuat, että jos han on a) ahdistellut sinua b) lastasi voi c) tapahtua lapsellesi jotakin vielä pahempaa tai isälläsi voi olla muita uhreja.
Vierailija kirjoitti:
- Ap lähettää 10-vuotiaan lapsensa siskonsa luo viikoksi, vaikka tietää siskonsa vievän lapsiaan ahdistelijaisoisän luo (eli normaalijärkinen ihminen tajuaisi, että sisko on kyvytön ajattelemaan lasten turvallisuutta).
- Ap ei halua tehdä rikosilmoitusta, koska lapsi ei voisi pitää mummoon yhteyttä. Miksei voisi? Voittehan te tavata mummon muuallakin kuin ahdistelijaisoisän luona. Kumpikohan mahtaa olla lapsen psyykkisen kehityksen kanssa tärkeämpää: fyysisen koskemattomuuden säilyminen vai mummolakäynnit vain mummon takia?
- Ap ei voi kertoa äidilleen tästä ja uskoo ettei äiti huomannut apn hyväksikäyttöä lapsena, ap uskoo myös että siskon lapsista huomaisi hyväksikäytön. (Vaikka ap:n äitikään ei ap:n käytöksestä kuulemma huomannut...)En ymmärrä.
Ei sun tarvitsekaan ymmärtää, sillä lasten hyväksikäyttötapaukset ovatkin niin kimuraisia, ettei tosikaan. Ei taatusti ole helppoa vetää omaa isäänsä rikosoikeudelliseen vastuuseen, ja etenkin kun taustalla on, kuten aloittaja kertoo omatkin lapsuutensa kokemukset tältä saralta oman isänsä taholta. Miettikää nyt hyvät ihmiset, onko se helppoa lähteä haastamaan oikeuteen omia läheisiään, miettikää kaksi kertaa ennen kuin alatte haukkumaan ja ihmettelemään aloittajan toimintaa!!!! Sitä paitsi lasten seksuaalista hyväksikäyttöä on niin monenkirjavaa sorttia, ei kaikki saastainen toiminta ole suoranaista raiskausta tms. vaan on kaikenlaista tirkistelystä ja itsensäpaljastamisesta, sormi pystyssä lapsen intiimialueita hamuavia pervoja, jotka yrittävät työntää sormen lapsen haarojen väliin hiplatakseen vaatteiden päältä ym. vastaavaa ahdistelua. Ja kaikki edellä mainitut tapahtuvat aina ahdistelijan ja uhrin ollessa kahden ilman ulkopuolisia näkijöitä, Niinpä tietenkin. Tajutkaa jo, että juurikin tuon takia uhrin on hyvin vaikeaa lähteä viemään asiaa isomman pöydän viskaalien ääreen, koska tottakai syyllinen kiistää tehneensä yhtään mitään, tottakai, jos ja kun ei ole näyttöjä ja kuituja ja mitä niitä onkaan dna-näytettä jne. ja harvoin pelkästä itsensäpaljastelusta tms. jää jälkiä ja todisteaineistoa. Eikä uhrissa välttämättä tapahdu mitään muutoksia sillä tavalla, että hyväksikäytön aiheuttamat henkiset vauriot tulevat ilmi millään muotoa uhrissa. Tai sitten jos tulevatkin, niin saattaa, että se on jo liian myöhäistä, vetää asiaa oikeuteen.
Minä ymmärrän aloittajaa vallan hyvin, vaikkakin nykyisin on sellaisia tahoja, joihin voi ottaa yhteyttä, jos asialle ei muutoin saada stoppinkia. Ap:han lupasi soittaa tukipuhelimeen, ja kysellä neuvoja, joten turhaa täällä on av-palstalaisten mitään ihmetellä, ja sellaisen ihmisen, joka on saanut tuolta osin viettää normin lapsuuden, ei koskaan tule ymmärtämäänkään, että miksi et tehnyt niin ja noin, koska itsellään ei ole ollut samankaltaisia kokemuksia elämässään. Maalta on helppoa neuvoa merellä olijoita, kuten vanha sanontakin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia et tee isästäsi rikosilmoitusta!? Kai nyt hyvä ihminen tajuat, että jos han on a) ahdistellut sinua b) lastasi voi c) tapahtua lapsellesi jotakin vielä pahempaa tai isälläsi voi olla muita uhreja.
Niinpä, mutta mistä aloittaja kaivaa ne ehkä muut uhrit? Ja entäpä jos aloittajan isä kiistää tehneensä yhtään mitään, ja todisteita ei löydetä?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap ei voi kertoa äidilleen tästä ja uskoo ettei äiti huomannut apn hyväksikäyttöä lapsena, ap uskoo myös että siskon lapsista huomaisi hyväksikäytön. (Vaikka ap:n äitikään ei ap:n käytöksestä kuulemma huomannut...)En ymmärrä.
Ei sun tarvitsekaan ymmärtää, sillä lasten hyväksikäyttötapaukset ovatkin niin kimuraisia, ettei tosikaan. Ei taatusti ole helppoa vetää omaa isäänsä rikosoikeudelliseen vastuuseen, ja etenkin kun taustalla on, kuten aloittaja kertoo omatkin lapsuutensa kokemukset tältä saralta oman isänsä taholta. Miettikää nyt hyvät ihmiset, onko se helppoa lähteä haastamaan oikeuteen omia läheisiään, miettikää kaksi kertaa ennen kuin alatte haukkumaan ja ihmettelemään aloittajan toimintaa!!!! Sitä paitsi lasten seksuaalista hyväksikäyttöä on niin monenkirjavaa sorttia, ei kaikki saastainen toiminta ole suoranaista raiskausta tms. vaan on kaikenlaista tirkistelystä ja itsensäpaljastamisesta, sormi pystyssä lapsen intiimialueita hamuavia pervoja, jotka yrittävät työntää sormen lapsen haarojen väliin hiplatakseen vaatteiden päältä ym. vastaavaa ahdistelua. Ja kaikki edellä mainitut tapahtuvat aina ahdistelijan ja uhrin ollessa kahden ilman ulkopuolisia näkijöitä, Niinpä tietenkin. Tajutkaa jo, että juurikin tuon takia uhrin on hyvin vaikeaa lähteä viemään asiaa isomman pöydän viskaalien ääreen, koska tottakai syyllinen kiistää tehneensä yhtään mitään, tottakai, jos ja kun ei ole näyttöjä ja kuituja ja mitä niitä onkaan dna-näytettä jne. ja harvoin pelkästä itsensäpaljastelusta tms. jää jälkiä ja todisteaineistoa. Eikä uhrissa välttämättä tapahdu mitään muutoksia sillä tavalla, että hyväksikäytön aiheuttamat henkiset vauriot tulevat ilmi millään muotoa uhrissa. Tai sitten jos tulevatkin, niin saattaa, että se on jo liian myöhäistä, vetää asiaa oikeuteen.
Minä ymmärrän aloittajaa vallan hyvin, vaikkakin nykyisin on sellaisia tahoja, joihin voi ottaa yhteyttä, jos asialle ei muutoin saada stoppinkia. Ap:han lupasi soittaa tukipuhelimeen, ja kysellä neuvoja, joten turhaa täällä on av-palstalaisten mitään ihmetellä, ja sellaisen ihmisen, joka on saanut tuolta osin viettää normin lapsuuden, ei koskaan tule ymmärtämäänkään, että miksi et tehnyt niin ja noin, koska itsellään ei ole ollut samankaltaisia kokemuksia elämässään. Maalta on helppoa neuvoa merellä olijoita, kuten vanha sanontakin sanoo.
Juurikin edellisen jutun takia en aikonaan omien lasten ollessa pieniä ja perhepäivähoidon piiriin kuuluvia halunnutkaan viedä omia rakkaita kullanmurujamme vieraalle päivähoitoon, vaan hoidin lapseni itse!
Kuka voi tietää, millaisen perhepäivähoitajan kotiin annat lapsesi koko päiväksi? Perhepäivähoitajan puolisokin voi olla vaikkapa millainen irstas pedofiilistelijä? YÄKsit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka keksii tämmösiä juttuja? Ja jos olis totta niin miks ihmeessä tuut tämmösestä asiasta tänne kertoon. Ei se asia täällä palstalla selviä/parane. Muuta en voi sanoo ku et tyhmähän sä oot.
Koska kaipaan näkökulmaa ja onko jotenkin määritelty mitä täällä saa keskustella? Ja kyllähän tässä on ihan hyviä kommentteja tuölut, kiitos niistä.
Ton tyhmyyden tietty voisi perustella, mutta jos oot sitä mieltä niin mikäpä siinä. Ap
Mihinköhän h***ettiin sinä kaipaat näkökulmaa??? Ettei oma järki sano?
Hohhoijjaa... Ei jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka keksii tämmösiä juttuja? Ja jos olis totta niin miks ihmeessä tuut tämmösestä asiasta tänne kertoon. Ei se asia täällä palstalla selviä/parane. Muuta en voi sanoo ku et tyhmähän sä oot.
Koska kaipaan näkökulmaa ja onko jotenkin määritelty mitä täällä saa keskustella? Ja kyllähän tässä on ihan hyviä kommentteja tuölut, kiitos niistä.
Ton tyhmyyden tietty voisi perustella, mutta jos oot sitä mieltä niin mikäpä siinä. Ap
Ja sieltä huutelee ilmeisesti itse syyllistynyt lasten ahdisteluun, kun ei kestä keskustelun aloittajan avausta. No, hyväksikäyttäjän järki loppuukin jalkojensa väliin tai sitä ei ole koskaan ollutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan tavallista että suuri osa perheestä ei halua myöntää eikä nähdä hyväksikäyttöä. Monesti niitä naisia, ketkä pistävät silmät umpeen miehensä teoille, on itseään hyväksikäytetty tai muuten vaan ovat itsekin kasvaneet kieroutuneessa perheessä ja tätä on jatkunut monen sukupolven ajan. Lapset taas voi olla aikuisenakin niin riippuvaisia vanhemmistaan, kun heidät on siihen opetettu, että hyväksikäytetty itse eristetään perheestä eikä hyväksikäyttäjää. Kaikki on näissä kuvioissa enemmän tai vähemmän mieleltään sairaita eikä ajatuskuviot ole ymmärrettäviä.
Juuh, eräässäkin perheessä perheen äiti antoi nukkua lapsensa isänsä viekussa päikkäreitään, vaikka miehen sisko oli kertonut kylläkin vihjailevasti kälylleen, mitä oli itse saanut kokea lapsena samalta taholta. ETTÄ SEMMOSTA! Ehkäpä tässäkin tapauksessa oli vakka kantensa valinnut, ja lapsensa äiti oli tullut vieläkin mielenterveydeltään ongelmallisemmasta perheestään miehensä sukuun. Ja tässäkin tapauksessa kyseessä olevan perheen mies oli ainut mieleltään sairas.
Ja kaiken lisäksi vieläpä yksinkertainen nainen oli mennyt naimisiin tuollaisen "sian" kanssa, olisihan naisen pitänyt nähdä jo kilometrin päähän, millaiseen "paskakasaan" on kätensä iskenyt, mutta kun on niin yksinkertainen, ettei vaistonnut, eikä nähnyt lävitse toisen pääkopan sisuksiin, voivoi,mikä moka!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sieltä huutelee ilmeisesti itse syyllistynyt lasten ahdisteluun, kun ei kestä keskustelun aloittajan avausta. No, hyväksikäyttäjän järki loppuukin jalkojensa väliin tai sitä ei ole koskaan ollutkaan!
Se on niin helppo huudella, jos ei ole tämmöstä kokenut. .ihan uskomatonta kyllä tää eräiden kommentointi..Noh, onneks en oo maailman herkin ihminen eli kestän :)
Iso kiitos kaikille jotka ovat asiallisesti kommentoineet ja tukeneet. 💕💕💕💕ap
RIKOSILMOITUS HETI.
ISÄSI RAISKAA MUUTEN JONKUN PIAN. ESTÄT ISÄÄSI TULEMASTA PEDOFIILKISI JA NAAPURUSTON PIKKUTYTTÖJÄ UHRIUTUMASTA.
OLET HULLU, LAPSENKYTTÄÄJÄÄ SUOJELET, OLET SAIRAS.
Huhhuh. Jos tää on totta, niin mä huutaisin siskolle pääni punaiseksi ja tekisin isästä rikosilmoituksen. Etkö sinä ole siitä tehnyt? Ootko todellakin väleissä tuollaisen ihmisen kanssa? Hyi saakeli toivottavasti en tunne SINUA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi nyt mutta mitä vittua? Sä oot kokenut vastaavaa ja laitat lapsesi hänen hoiviinsa, koska??
Ei mennyt noin. Oli mun siskon luona hoidossa ja kerroin taustat ja sanoin että ei saa jäädä ilman valvontaa. Mutta oli sitten jäänyt ja näin oli käynyt.
Tiesikö sisko miksi lapsia ei saa jättää isänne valvolvottavaksi?
Kyllä tiesi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Jos tää on totta, niin mä huutaisin siskolle pääni punaiseksi ja tekisin isästä rikosilmoituksen. Etkö sinä ole siitä tehnyt? Ootko todellakin väleissä tuollaisen ihmisen kanssa? Hyi saakeli toivottavasti en tunne SINUA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi nyt mutta mitä vittua? Sä oot kokenut vastaavaa ja laitat lapsesi hänen hoiviinsa, koska??
Ei mennyt noin. Oli mun siskon luona hoidossa ja kerroin taustat ja sanoin että ei saa jäädä ilman valvontaa. Mutta oli sitten jäänyt ja näin oli käynyt.
Kyllä tiesi. Ap
Se on raskasta, oikeasti. Mä oon niin paljon hävennyt sitä mitä mulle on tehty..nyt ne asiat nousee taas..ehkä nyt olen tarpeeksi vahva puolustamaan itseäni ja lastani. Se on oikeesti helppo sanoo tee näin tai näin, jos ei ole omalle kohdalle sattunut ei voi tietää miten vaikraa se on. Tai voihan se jolkekin olla helppoa, mulle ei ole .ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesi. Ap
Se on raskasta, oikeasti. Mä oon niin paljon hävennyt sitä mitä mulle on tehty..nyt ne asiat nousee taas..ehkä nyt olen tarpeeksi vahva puolustamaan itseäni ja lastani. Se on oikeesti helppo sanoo tee näin tai näin, jos ei ole omalle kohdalle sattunut ei voi tietää miten vaikraa se on. Tai voihan se jolkekin olla helppoa, mulle ei ole .ap
Mä ymmärrän sua ja sun tilannettasi, koska itse olen ollut lapsena tietyn ajanjakson oman veljeni sairaanloisen seksuaalisen ahdistelun kohteena, mutta olin onneksi sen ikäinen jo, että uskalsin vihdoin viimein mennä kertomaan äidilleni tästä vääränlaisesta häirinnästä mua kohtaan, ja isäni oli sitten pitänyt puhuttelun veljelleni, mutta sitä kadun, että en mennyt jo aikaisemmin kertomaan äidilleni vaan yritin tolkuttaa itse häiritsijälle, että lopettaa. Ei se auttanut kuin jonkin aikaa, ja sitten taasen se häirintä alkoi, ja kirjaimellisesti juoksin karkuun veljeäni ja onnistuinkin puolustautumaan hänen pyrkimyksiään ahdistella mua. Viimeiseltä kuppini täyttyi! Se on vaikeaa, koska perheenjäsenet yleensä pitävät omistaan, ja sitten kuitenkin seksuaalinen häirintä on sairasta ja väärää, ja siitä ei pidä vaieta, vaan se on otettava esiin ja mentävä kertomaan luotettavalle aikuiselle. Toivotan rohkeutta ap. sinullekin, että otat nyt härkää sarvista, ja säälittely sivuun isäsi suhteen! Isäsi on siltä osin vinksahtanut, vaikka olisi muuten ihan ok.
Kaikesta ihminen mukamas selviää, mutta joskus kyllä olen katkera ja olisin halunnut, että en olisi joutunut tuollaisen käytöksen kohteeksi lapsena ollessani. Kunpa olisi niin iso pyyhekumi, että saisi pyyhittyä kaikkien meidän väärin kohdeltujen tuonkaltaisen häirintäosuuden lapsuuden muistoistaan pois.
Ihmiset.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa
a) juttu on totta
Tässä tapauksessa ilkkuminen, trolliksi syyttäminen, vähättely jne. aiheuttavat epäilemättä suurta tuskaa jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa.
b) juttu on keksitty
Mutta vaikka tässä tapauksessa osoittaisittekin myötätuntoa, ei se teiltä olisi mitenkään pois.
Mielestäni jo se, että tämä saattaa olla totta, on kyllin hyvä syy ottaa tämä asia tosissaan.
Yksinkertainen ei kykene kehittymään tietoiseen itsensä ja ympäristönsä tarkkailuun ja toimintaan. Tämmöiset mummot ja äidit sitten saattavat jopa junailla tilanteita, joissa lapsi/lapsenlapsi tulisi häirityksi/hyväksikäytetyksi (eikä siis pelkästään niin, että vain "sattuvat" olemaan toisessa huoneessa tms.). Esim. voivat patistella pientä tyttölasta menemään saunaan miesten vuorolla tai vievät hoidettavaksi epäilyttävään paikkaan. Turha sitä on kaunistella.