Ylipainosta aiheutuneiden sairauksien hoito omakustanteiseksi - mitä mieltä?

Kysyn vain

Vai pitääkö veronmaksajien maksaa toisen syöpöttelyn seuraukset?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Haluaisin näin ylipainoisena eutanasian, uskon että myös monella muulla on vakava syy miksi syömme eli syömme suruumme siksi valtiolle tulisi halvemmaksi antaa meille pilleri.

Vierailija

Miksi ei samalla kaikista syömishäiriöstä?

Entä tupakka ja alkoholi?

Urheiluvammat?

Mikä on ylipainosta johtuvaa? Suvussa on sydänsairauksia ja siskoni on ylipainoinen. Riittääkö siis se paino siihen, että todetaan, että on itseaiheutettu? Jos minä ja sisko joudumme onnettomuuteen ja molemmilta menee polvi, niin minunko hoidetaan ja siskon ei, koska sisko on itse aiheuttanut sen, että polvi menee helposti rikki?

Vierailija

No mites juopottelun, tupakoinnin ja huumausaineiden käyttäjille? Sinäänsä ihan ideaa, tippuis noi sosiaali kulut reippaasti, kun ketään ei tarttee enää hoitaa... Mut se ei ilmeisesti ollu perimmäinen aloittajan ajatus. Muistakaa suurin osa lihavista on aiheuttanut lihavuutensa itse, mutta joukossa on myös niitä joiden painoon vaikuttaa sairaus.

Vierailija

Länsimaiseen ajattelutapaan kuuluu se että niitäkin autetaan, jotka ovat ongelmissa omaa tyhmyyttään.

Hankalahan sitä olisi rajata että kuka on itse syyllinen ja kuka ei. Entä ne jotka ovat parantaneet tapansa ongelmien tultua?

Lihomisessa on geeneilläkin osuutensa, toisten on helpompi olla lihomatta kuin toisten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mites juopottelun, tupakoinnin ja huumausaineiden käyttäjille? Sinäänsä ihan ideaa, tippuis noi sosiaali kulut reippaasti, kun ketään ei tarttee enää hoitaa... Mut se ei ilmeisesti ollu perimmäinen aloittajan ajatus. Muistakaa suurin osa lihavista on aiheuttanut lihavuutensa itse, mutta joukossa on myös niitä joiden painoon vaikuttaa sairaus.

Sairauksien hoitamattomuus voi tulla hyvinkin kalliiksi. Hoitaoja kehitetään ja nopeutetaan juuri siksi että nopealla työkuntoon saattamisella säästetään valtavasti kustannuksia.

Vierailija

Miten todistetaan että sairaus johtuu ylipainosta? Esim mulla oli raskausajan diabetes ekassa raskaudessa, ylipainoa 5 kg. Tokassa raskaudessa olin normaalipainoinen, mutta radi oli pahempi kuin ekassa raskaudessa?!

Miten siis todistetaan että tietty sairaus johtuu ylipainosta? Vai katsotaanko ylipainoisen kaikki sairaudet painosta johtuviksi?

Vierailija

Saisko ylipainoinen rahat takautuvasti takaisin korkojen kera jos ylipainon syyn pystyy todistamaan johtuvan sairaudesta kun ruokailitottumuksetkin ovat terveelliset? Nimim. "vakavan sairauden takia lihonut ja sairauden hoidon (mm. paksusuolen kokonaispoiston ja ohutsuolen osapoiston) jälkeen normaalipainoiseksi laihtunut."

Mitenkäs sitten kaikkien tupakoitsijoiden ym. hoidot sitten kuitenkin maksettaisiin yhteiskunnan varoista kun tupakkataudit, alkoholi, huumeet ja muut väärät elintavat aiheuttavat suuren määrän sairauksia...

Vierailija

Tämä idea pitää sitten jalostaa niinkin, että esim. lapsilisät peritään pois vanhemmilta, joitten jälkikasvusta tulee lihavia, rikollisia, työttömiä, narkkareita jne.

Kaikki ilmaisraha pois. Vain terveille ja työtätekeville yhteiskunnan palvelut.

Vierailija

Mahdotonta todistaa, mistä mikäkin sairaus lopulta johtuu. Mutta ylipainoisille pitäisi olla kunnon palveluita painonpudottamisen ja terveellisten elämäntapojen tukemiseksi. Kunnallisia personal trainereita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saisko ylipainoinen rahat takautuvasti takaisin korkojen kera jos ylipainon syyn pystyy todistamaan johtuvan sairaudesta kun ruokailitottumuksetkin ovat terveelliset? Nimim. "vakavan sairauden takia lihonut ja sairauden hoidon (mm. paksusuolen kokonaispoiston ja ohutsuolen osapoiston) jälkeen normaalipainoiseksi laihtunut."

Mitenkäs sitten kaikkien tupakoitsijoiden ym. hoidot sitten kuitenkin maksettaisiin yhteiskunnan varoista kun tupakkataudit, alkoholi, huumeet ja muut väärät elintavat aiheuttavat suuren määrän sairauksia...

Kuka sitten määrittelee ne terveelliset ruokatottumukset?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalliset suositukset

Vierailija

Miksi ei kaikkia omakustanteisiksi ja vaikkapa vakuutukset yllätysten varalle. Vakuutusmaksuihin ehkä vaikuttaisi BMI, harrastukset, tupakointi, fyysinen kunto jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Kansalliset suositukset

Eipä ole kovinkaan terveellistä. Ainakaan suomalaiset suositukset.

Vierailija

Hmmm... Varsinkin nainen voi olla vielä täydellisen hedelmällinen ja terve lievän ylipainon painoindeksillä, kun taas lieväkin alipaino voi olla selkeä terveysriski. Eli tottahan toki tuo tietyn asteisena kävisi, mutta on kyllä tietyllä tasolla väärin, ettei ylipainoiselle korvattaisi yhtään mitään itsestään riippumatontakaan sairautta, siinä missä samassa bussikolarissa ollut bmi 19 tupakoitsija on kunniapotilas elinsiirtolistalla. Mutta olen tätä jo pohtinut, että voisi toimia osittain. Eli jos henkilöllä on mistä tahansa huonoista elämäntavoista johtuvaa kremppaa, hän saa varoituksen, eli kehotuksen korjata ongelman. Esimerkiksi sairaalloisen lihavan ongelmat hoidetaan, jos hän on ollut riittävän kiinnostunut terveydestään, että on aktiivisesti laihduttanut ylipainoiseksi ja kuitenkin katkaissut jalkansa noustessaan vesijumppa-altaasta. Jos henkilö taas välinpitämättölmästi jatkaa samaa elämää, hän joutuu maksamaan itse sen seurauksista. Näin emme syrji ihan terveinä olleita läskejä jatkuvasti sairastelevien normaalipainoisten edelle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat