Me elämme jokainen omassa kuplassamme

Vierailija

Työni puolesta sain tutustua erilaisten ihmisten elämään perusteellisesti. Ja se oli todella hieno kokemus.

Meidän elämän määrää se mitä työtä teemme, mitä harrastamme ja miten vietämme vapaa-aikamme. Millaisia ihmisiä ystäväpiiriimme kuuluu.

On helppo unohtaa että joku toinen elää ihan toisenlaista totuutta arjesta. Joidenkin elämän täyttää musiikki, toisen eläimet, jonkun pelkkä alkoholi.

Kun elämme omaa eläämäämme emmekä mene sisälle toisten ihmisten arkeen ja näe elämää heidän silmin ja koe sitä. Luulemme helposti että kaikki elävät samalla lailla kuin itse. Että se oma arki on sitä ainutta ja oikeaa rakea.

Miten helposti siis vieraantuu muusta maailmasta ja jää elämään omaan kuplaansa. Aina se ei ole pahastakaan, se on totta. Mutta nyt myös ymmärrän mitä on elämä alkoholisoituneessa perheessä. Miten kaukana heidän tajuntansa normaalista arkielämästä onkaan. Tai toinen vaihtoehtoinen elämä. Rahaa ei koskaan tarvitse miettiä riittääkö se vai ei. Siistijä käy kotona kahdesti viikkoon. Pyykki lähetetään pesulaan kahdesti viikkoon. Syödään paljon ravintolassa ja käydään luksus hotellissa lomilla. Heidän elämän katsomuksensa ei voi mitenkään riittää siihen, mitä elämä on  esimerkiksi pientulosella perheen äidillä tai isällä.

Tai elämä yksin elävällä hyvä tulosella, jonka suurin murhe on kodittomat kissat ja heidän pelastamisensa.

Meidän on helppo tuomita toisen elämän tyyli ja olla kiukkunenkin siitä ettei toiset ymmärrä meidän elämäämme. Eihän se ole edes mahdollista sillä ihmisten arki vaihtelee niin kamalan paljon toisistaan. Meistä jokainen elää omassa kuplassaan näkemättä mitä elämä on jollakin toisella. Ellemme joudu tai saa elää hetken toisten ihmisten elämää joka poikkeaa omasta täysin.

Mutta itselleni kokemus oli tosi avartava. Osaltaan siksi että nyt ymmärtää asioita paremmin. Olen omaan elämääni entistäkin tyytyväisempi. Mutta nyt myös ymmärrän miksi politikot ym. tekevät päätöksensä sillä lailla. Tai miksi joku ei kunnioita kenenkään omaisuutta vaan sotkee ja tuhoaa kaiken ympärillä olevan.

Ei meidän tarvitse lähteä kauas seikkailemaan nähdäksemme miten erilaista elämä voi olla. Vaikka näin monta erilaista elämän arkea niin uskon että vielä enemmän jäi näkemättä tässäkin pienessä maassamme.

Huomasin myös että meillä jokaisella on siihen mahdollisuus jos vain pysähdymme ja seuraamme elämää ympärillämme. Näkisimme enemmän ja ehkäpä ymmärtäisimme enemmän.

Mutta uskon että kun menee aikaa niin pian elän minäkin omassa pienessä kupalssa tyytyväisenä ja unohdan sen mitä olen saanut nähdä.

Kommentit (13)

Vierailija

Mulla taas tuon ymmärtäminen on tuonut surua. Tai ehkä pitäisi laajentaa sitä ymmärrystä niihin onnellisiinkin ihmisiin. Tiedän vaan ihmisiä jotka ovat onnettomia tavalla tai toisella.

Vierailija

Minä elän omassa kuplassani, mutta en todellakaan arvostele tai tuomitse kenenkään muiden elämäntapoja, jos he eivät muita vahingoita. Ja niidenkin suhteen, jotka vahingoittavat, usein ajattelen, että he ovat onnettomia tai ilman omaa syytään jotenkin kieroon kasvaneita ihmisiä, jotka eivät voi sille paljoakaan mitä ovat. Eihän kukaan valitsisi viattomana lapsena esimerkiksi, että minä muuten haluan isona olla perhettäni pelossa pitävä alkoholisti!

Mutta niin, ei minun tarvitse henkilökohtaisesti monenlaisten ihmisten elämäntapoja tuntea, että ymmärrän että ihmisillä on täysi oikeus ja vapaus elää kuinka haluavat, valtakunnan lakien rajoissa toki, eikä siihen ole minulla  puuttumista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas tuon ymmärtäminen on tuonut surua. Tai ehkä pitäisi laajentaa sitä ymmärrystä niihin onnellisiinkin ihmisiin. Tiedän vaan ihmisiä jotka ovat onnettomia tavalla tai toisella.

Tieto lisää tuskaa. Tunnetko Oscar Wilden tarinan "Onnellinen prinssi"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen koko ajan muistan ja tiedostan, että ihmiset katsovat maailmaa eri tavalla.

Ja että ihmisillä (yksilöillä) on jokaisella oma henkilöhistoriansa ja kulttuurinsa jossa kasvanut.

Kovin paljon vain tuntuu olevan niitä joiden ajatusmaailmaan ei mahdu että emme ole samasta puusta veistettyjä ja että se oma mielipide ei (välttämättä) ole mikään fakta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä tarkoitat, ehkä? Kun kerran se kupla särkyy, että kaikki on turvallista ja pysyvää, on vaikea olla enää kokonaan optimistinen ja iloinen. Sehän on se perusturvallisuus, joka lapselle luodaan - että oppii luottamaan, että seuraava ateria tulee, ja että pidetään seuraa ja lohdutetaan. Se luottamuksen ja jatkuvuuden tunne pitää myös aikuisen toimintakykyisenä. Mutta faktahan on, että kaikki voi loppua koska vaan, ja kun sen onnen rikkoutuvuuden kerran sisäistää, on vaikea enää ravistaa sitä tunnetta.

Vierailija

Useimpien kuplassa ei näy kylläkään mitään omaa. En ole samaa meltä että eläisimme omissa kuplissamme kun 99% samoja asioita kuin naapurillakin. Crocksit kauppareissut(identtisillä autoilla) vauvanvaatteet ja muutkin vaikka kalastusvälineet, jätskiä kesällä. Ihmisten yksilöllisyys on kupla, myös maahanmuuttajienkin joille länsi on discoa tennareita ja popkornia. Nähty on!

Vierailija

Mä opin jo lapsena, että ihmiset ovat erilaisia ja perheet ovat erilaisia. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija. En ole koskaan kokenut tarvetta tuomita muiden tapaa elää. Jokaisella lienee syynsä tehdä niinkuin tekee. Elän ihan mielelläni omassa kuplassani ja annan muiden elää omissaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Useimpien kuplassa ei näy kylläkään mitään omaa. En ole samaa meltä että eläisimme omissa kuplissamme kun 99% samoja asioita kuin naapurillakin. Crocksit kauppareissut(identtisillä autoilla) vauvanvaatteet ja muutkin vaikka kalastusvälineet, jätskiä kesällä. Ihmisten yksilöllisyys on kupla, myös maahanmuuttajienkin joille länsi on discoa tennareita ja popkornia. Nähty on!

Todennäköisesti asut alueella, jossa on kutakuinkin samantuloisia ja samanlaisessa elämäntilanteessa eläviä. Aloittajan pointti kai oli lähinnä se, että kun menet pois sieltä omasta naapurustostasi vaikkapa Westendiin ja Jakomäkeen, niin noissa ihmisillä on taas erilainen kupla kuin sinulla ja naapureillasi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti asut alueella, jossa on kutakuinkin samantuloisia ja samanlaisessa elämäntilanteessa eläviä. Aloittajan pointti kai oli lähinnä se, että kun menet pois sieltä omasta naapurustostasi vaikkapa Westendiin ja Jakomäkeen, niin noissa ihmisillä on taas erilainen kupla kuin sinulla ja naapureillasi.

Olen tällä hetkellä asunnoton enkä koe samaistuvani massakuplan nimeltä suomi käsitykseen prototyyppi asunnottomasta, selkeä yllätys kuplaasi! Vastakansa vihtakansa ihan samaa kuplaa. Pointtini on se että olet valmiissa käsityksissäsi samassa aivopesuilluusiossa vailla omia mielipiteitä. Suomi vaatimattomasti paras media, koulutus ja politiikka olemmehan erinomaisessa sadussa koko joukko. Valmiina toimiaan muiden ohjeiden ja ideoitten mukaan. Kärsimässä(kansanhupi) joukolla ja kateellisina muille. Edelleen nähty on eikä säväytä. Toivoisin sitä "omaa" kuplaanne näkyville jos sellainen jostain kuorrutuksen alta löytyy. Ehkä yksilöllisyys monille on sitä että valitsee pitsan täytteen ilman apua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat