Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4v poika uskalsi kakata vain vaippaan - onnistumistarina :)

Vierailija

Kun tätä ongelmaa aikoinaan keskenäni tuskailin ja googlailin, huomasin että monella on sama ongelma - jostain syystä lapsi (usein poika?) ei uskalla kakata kuin vaippaan. 

Mä olin yhteydessä neuvolaan, josta neuvottiin (vanhan kuuloinen täti puhelimessa) että pakota vaan pöntölle, kauheeta kyllä ton ikänen jo pönttöön, jne. Puhuin asiasta lastenlääkärin kanssa, joka sanoi ettei  missään nimessä saa pakottaa. 

Kokeiltiin palkitseminen, ei auttanut - vaikka lapsi itse sai nimetä palkinnon. Oli mieluummin ilman unelmiensa ritarilinnaa kuin jätti vaipan pois. Isänsä yritti sitä, että ei vaan antanut pojalle vaippaa mun ollessa työmatkalla - poika panttasi koko kolme päivää ja oli vatsa kipeänä kun tulin kotiin. Teki itkien kakan vaippaan. 

Mä perustin sitten kakkakoulun pojalle. Puhuttiin (palstalta saamieni ohjeiden mukaan, kiitos!) miten kakka haluaa viemäristöön, se haluaa sujahtaa vuoristorataa pitkin puhdistamoon, miten äitikakka odottaa lapsikakkaa putkissa jne. Sitten aloitettiin istuma-asennossa kakkaamisen harjoittelu: edelleen sai olla vaippa, mutta istui potan päällä. Kun tämä sujui, siirtyi istumaan vaipan kanssa pöntölle (supistaja) kakkaamaan. Oltiin sovittu päivä viikon päähän, milloin ruvettiin leikkaamaan vaipasta takaosa irti, eli hänellä ikään kuin oli vaippa, mutta kakka meni pönttöön. 

Kun vaippapaketti viimein loppui, hän kakkasi paljaalla pyllyllä normaalisti pönttöön. Tähän kakkakouluun meni muutama viikko, eikä kenellekään tullut paha mieli. 

Loppujen lopuksi se palkinto, jonka poika halusi siitä että kakkaa pönttöön ilman vaippaa, oli van yllätysmuna :D 

Ehkä joku muu samasta ongelmasta kärsivä saa tästä vinkkejä, niin kuin mä sain silloin täältä.

Ei muuta, heippa!

Kommentit (7)

Vierailija

Miksi ihmeessä ihmiset ei ajoissa opeta lapsiaan kakkaamaan pottaan ja pyttyyn??? Meillä on neljä lasta ja kaikki ovat kakanneet pottaan jo vuoden ikäisinä. Aivan ihme touhua tuon vaipan kanssa viivyttely.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmiset ei ajoissa opeta lapsiaan kakkaamaan pottaan ja pyttyyn??? Meillä on neljä lasta ja kaikki ovat kakanneet pottaan jo vuoden ikäisinä. Aivan ihme touhua tuon vaipan kanssa viivyttely.

Ohos! Meilläkin esikoinen kävi potalla itse siitä kun oppi kävelemään 11kk ikäisenä, ja siirtyi sujuvasti pöntölle 2-vuotiaana. Tämä keskimmäinen poika kävi 2-vuotiaaksi asti potalla ihan ok, mutta kun sairastui norovirukseen ja ripuloi vahingossa sohvalle, on sen jälkeen jostain syystä pelännyt kakata muualle kuin vaippaan (paitsi siis nyt). Kuopus on 6kk ja pottaharjoittelut aloitettu. 

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohos! Meilläkin esikoinen kävi potalla itse siitä kun oppi kävelemään 11kk ikäisenä, ja siirtyi sujuvasti pöntölle 2-vuotiaana. Tämä keskimmäinen poika kävi 2-vuotiaaksi asti potalla ihan ok, mutta kun sairastui norovirukseen ja ripuloi vahingossa sohvalle, on sen jälkeen jostain syystä pelännyt kakata muualle kuin vaippaan (paitsi siis nyt). Kuopus on 6kk ja pottaharjoittelut aloitettu. 

AP

Ja tämäkin poika on pissannut pönttöön 2-vuotiaasta ja rupesi yökuivaksi samoihin aikoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kaikki kolme lasta ovat olleet ihan erilaisia vessa-asioiden kanssa. Esikoistyttö oli helpoin. Keskimmäinen lapsi, poika, oli pitkään yökastelija, muuten kaikki ok. Kolmas lapsi, poika, oli päiväkuiva vuotiaana, yökuiva kaksivuotiaana ja kakkaamaan oppi ilman vaippaa vasta neljän vanhana. Eka ja toka lapsi ovat käyneet potalla, kolmas ei suostunut potalle istumaan mitenkään vaan suoraan pöntölle.

Ei aina voi katsoa vaan kalenteria, vaan lapset kehittyvät ihan eri tavoin. Jos teillä on menty natsimeiningillä niin, että äiti käskee ja käskyttää koska kakka tulee ja minne, niin se on varmaan teillä ihan fine, sääli lapsia toki tyrannin käsissä, mutta meillä on menty lapsentahtisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Edes sinun neljä lastasi eivät ole mikään merkki siitä, että sinun kasvatustaidoillasi jonkun toisen lapset olisivat toimineet samoin.

Ap:n esimerkki oli minusta hieno esimerkki, miten lapsi ilman pakkoa ja traumoja, kannustuslähtöisesti opetetaan johonkin pelottavaan asiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kerro, miten lapsi joka ei suostu istumaan potalla/pöntöllä, opetetaan kakkaamaan siihen? Ja kakkaa milloin sattuu, ei voi etukäteen tietää? Sidotaanko se siihen pottaan pariksi päiväksi, vai?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat