Mieheni työsuhde koeajalla purettiin... voi kökkö! :(
mies oli ollut pitkäaikaisesti työttömänä jo siis vuoden verran, nyt ehti reilun kuukauden olla työssä jossa lähin esimies ei naamasta tykännyt - ja oikeastaan alusta asti teki koko ajan pientä kiusaa epäreilujen työvuorojen ym muodossa. Lopulta ilmoitettiin ettei enää tarvi tulla töihin :( koska henkilökemiat eivät vaan kohtaa..
Tästä kai pätkähtää 90pvn karenssi työttömyyspäivärahaan automaattisesti? Onko mitään mahdollisuuksia saada lyhempää karenssia :( meillä on rahat totaalisesti ihan loppu, itse olen hoitovapaalla.. Sosiaalitoimiston asiakkaaksi taidamme päätyä..
Kommentit (62)
Minusta miehelläsikin on syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa asennettaan, jos kuukauden sisään nurisee niin paljon, että työsuhde puretaan. Eihän kuukaudessa ehdi olla työvuorojakaan edes kahden listan verran! Seuraavassa listassa tilanne olisi voinut ollakin jo aivan toinen.
Ikävä juttu, mut tästä ei voi kun oppia. Arvostaa seuraavaa työtä ja sitä et ylipäätään on töitä. Tällä hetkellä ei ole mikään itsestäänselvyys
Ihmeellisiä kommentteja.. Missä on ihmisten empatiakyky? Itse toivotan sinulle ja miehellesi hyvää syksyn jatkoa ja toivon, että asiat kääntyy teille parhain päin :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, voisinhan itse palata työhöni, eihän sitä pakko ole hoitovapaalla olla. Surullinen ajatus, vauva on vasta 8kk ja imetän vielä. Työhön olen ilmoittanut palaavani kun vaavi on 1v1kk ja kovasti kyllä haluaisin olla tämän viimeiseksi jäävän vauvani kanssa edes tuonne asti kotona.
AP
Jos vauva on 8kk, etkö ole silloin vanhempainvapaalla, etkä hoitovapaalla?
:) totta, vauva on tosiaankin jo 9kk! Ja muutama aamuvuoro jotka miehelle oli laitettu oli muutettu illoiksi , yksi iltavuoro ensin aamuksi ja sitten takaisin illaksi. Lisätty vuoroja seuraavalle viikolle, ja nämä siis tehty ilmoittamatta.
Olen samaa mieltä siitä että parempi oli että työsuhde päättyi koska tuo oli ihan kamalan stressaavaa koko perheelle, ja kyllä, vaikka olen kotona vauvan kanssa on minullakin sovittuja menoja joita jouduin muuttelemaan. Ei minun mielestäni koeajallakaan esimiehen asiattomaan toimintaan pitäisi vaan nöyränä suhtautua ja antaa kohdella epäreilusti.
Ap
siis jopa annettu lisää vuoroja - siis lisää työtä, josta saa lisää palkkaa? Tämäkin on siis väärin? Voi jestas, missä "mulle tässä kaikki heti nyt minä minä minä" - maailmassa te elätte.
Eiköhän aikuisen ihmisen tulisi tietää, että varsinkin nykytilanteessa määräaikainen / koeajalla / sijaisena oleva tekee hommia, eikä ole varaa valittaa ihan pienistä. Mikään ap:n kertomasta ei nyt ollut mikään isompi juttu, josta oikeasti olisi kannattanut nipottaa.
Ap:n miehen asenteella ei tulla jatkossakaan saamaan töitä - ensin pitää ymmärtää, että se sijainen / viimeisenä taloon tullut ei sanele ehtoja tai käytäntöjä, ellei työnantaja sitten riko lakia. Fiksu kestää pienet epämukavuudetkin, jotta saa koeajan taakseen / pestinsä vakinaistettua. Vain todella tyhmä alkaa valittaa epäolennaisuuksista koeajalla - sehän on työnantajalle varma merkki, että valituksen määrä vain kasvaa, ts. hankala työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja.. Missä on ihmisten empatiakyky? Itse toivotan sinulle ja miehellesi hyvää syksyn jatkoa ja toivon, että asiat kääntyy teille parhain päin :).
Jaa että minkäänlaisia muita viestejä kuin empatiaviestejä ei saisi laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kunhan mies on irtisanottu, ei tule karenssia. Käsitykseni mukaan tuo irtisanominen pitää kuitenkin pystyä todistamaan?
Ei irtisanottu vaan työsuhde purettiin. Sitäkään ei saa tehdä epäasiallisella perusteella. Ei mies ole kuitenkaan tehnyt mitään sellaista, että olisi itse syyllinen potkuihin, vaikka ei olisi riemusta hihkunut työvuorojen vaihdosta.
Mikä ala ja mikä TES, eli paljonko olisikaan tullut lisää liksaa? Kiertävä työvuorolista on helpoin ratkaisu, mutta toisaalta voi olla ja usein onkin niitä, jotka haluavat pelkkiä päivävuoroja ja niitäkin, jotka tekisivät vaikka pelkkiä öitä. Esimerkiksi opiskelija voisi ottaa oikein mielellään sellaisen hiljaisen paikan yövuoroja, joissa ei tavallisesti ole paljonkaan työtä kun asukkaat nukkuvat.
Itse olen tarjoilija ja työpaikallani on aamu-, väli- ja iltavuoroja. Olen siis tietenkin valmis tekemään työtä missä tahansa vuorossa, mutta jos työvuorolistasta toiseen saisin esimerkiksi vain iltavuoroja, kyllä huomauttaisin asiasta. Meitä on kymmenenkunta työntekijää ja onhan se nyt helvetin epäreilua, jos joku saa aina ne "helpot" vuorot eli vaikka aamut tai maanantai-illat. Vuoroja pitäisi jaella tasavertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta miehelläsikin on syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa asennettaan, jos kuukauden sisään nurisee niin paljon, että työsuhde puretaan. Eihän kuukaudessa ehdi olla työvuorojakaan edes kahden listan verran! Seuraavassa listassa tilanne olisi voinut ollakin jo aivan toinen.
Näin juuri! KUUKAUSI ja nyt jo nurinaa työvuoroista. Iltavuoroistahan maksetaan vielä lisiä. Tosi on, että joissain paikoissa joidenkin kohdalla nurinat menee läpi "mä en sitten tee muuta, kuin aamuvuoroa" ja näin ollen muut vuorot jää sitten muille tehtäväksi, epäreilua kyllä, mutta tässä tapauksessa oli vasta kuukausi kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule karenssia jos työnantaja antaa kenkää.
Ilmeisesti miehesi ei ole hoitanut töitään hyvin kun sai potkut. Puhuit epäreiluista työvuoroista, mitä tarkalleen ottaen tarkoitit. Jos mennään töihin tehdään työvuorot jotka on listassa, listat tehdään lakien mukaisesti ja riittävä lepoaika työvuorojen välillä.
Miehesi on vieraantunut työelämästä ja taitaapi olla työtä vieroksuva laiska luuseri. Onneksi on koeaika ja siinä ajassa työnantaja näkee onko työntekijästä kyseiseen työhön vai ei.
Älä puolustele miestäsi ja väitä että vika oli työnantajassa. Olen nähnyt näitä laiskoja luusereita joista ei ole työelämään. Kenkää tulee ihan aiheesta.
Juuri näin se on. Tehnyt töitä alle kuukauden ja työvuorot epäreiluja. Todella vieraantunut työelämästä. Minulla on mennyt joskus kaksikin vuotta firmassa ja silti vanhojen työntekijöiden tekemisiä on katsottu enemmän läpi sormien. Sellainen maailma se vain on.
Nykyisin tosin downshiftailen, eikä kiinnosta tehdä ilmaiseksi töitä toisille.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri! KUUKAUSI ja nyt jo nurinaa työvuoroista. Iltavuoroistahan maksetaan vielä lisiä. Tosi on, että joissain paikoissa joidenkin kohdalla nurinat menee läpi "mä en sitten tee muuta, kuin aamuvuoroa" ja näin ollen muut vuorot jää sitten muille tehtäväksi, epäreilua kyllä, mutta tässä tapauksessa oli vasta kuukausi kulunut.
Ei oo epäreilua. Mä oon aina tehnyt mielummin iltavuoroa. Joskus ehdotin, että voin tehdä pelkkää iltavuoroa, niin näille aamuvuoroon tahtoville jotka joka viikko nurisivat iltavuoroista ei käynyt. Ihmiset ovat kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Nurisija ei sovi joukkoon. Pois.
Ilmoittaudun. Kiitos, samaa mieltä. "Työt" tehkööt ne jotka ovat ryöt keksineetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo epäreilua. Mä oon aina tehnyt mielummin iltavuoroa. Joskus ehdotin, että voin tehdä pelkkää iltavuoroa, niin näille aamuvuoroon tahtoville jotka joka viikko nurisivat iltavuoroista ei käynyt. Ihmiset ovat kusipäitä.
Ei sulle, mutta joillekin muille voi kyllä olla. Ei se ole reilua, että jotkut saa valita vuorot VUOROtyössä ja muut saa sitten ne loput. Esimiehen tehtävä on järjestää työvuorot tasaisesti kaikille. Tosin esim. hoitotyössä yövuoroihin ei ole tunkua varsinkaan konkareilla vaikka iän ja palautumisen vuoksi, joten jos joku nimenomaa haluaa tehdä paljon öitä niitä myös annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulle, mutta joillekin muille voi kyllä olla. Ei se ole reilua, että jotkut saa valita vuorot VUOROtyössä ja muut saa sitten ne loput. Esimiehen tehtävä on järjestää työvuorot tasaisesti kaikille.
Miksi pitäisi järjestää tasaisesti? Jos itse nurisevat iltavuoroista ja minä tarjoudun niitä tekemään, niin mikä on ongelma?
Työhön voidaan myöskin palkata uusi henkilö esim. tekemään pelkkää iltavuoroa tai vaikka pelkkää viikonloppua.
Kyse on siitä millaisen sopimuksen kirjoitat taloon astuessasi, eikä siinä ole mitään väärää.
Nämä jotka täällä kehukoavat täysillä "jaa, vai ei työ kelvannu, taitaa olla luuseri kun ei työtä jaksa!" -asenteella, ovat varmaan itse jossakin kunnan/valtion suojatöissä istuvia pilipalitoimistotätejä, jotka itse istuvat tasan tarkkaan sen 8-16, eivätkä minuuttiakaan kauempaa.
Sitten voikin urputtaa ja päivitellä että kun työttömänä ollut (apua! kauhee luuseri!) kehtaa vielä toivoa oikeudenmukaisuutta työvuoroissa.
Tsemppiä ap sulle ja miehellesi! Jaksamista työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että minkäänlaisia muita viestejä kuin empatiaviestejä ei saisi laittaa?
No saa tietenkin, mutta kuten varmaan huomaat, suurin osa on syyllistäviä kommentteja. Kertoo jotain ihmisestä jos lyö lyötyä:) Mutta ap:lle ja miehellänsä jaksamisia!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarjoilija ja työpaikallani on aamu-, väli- ja iltavuoroja. Olen siis tietenkin valmis tekemään työtä missä tahansa vuorossa, mutta jos työvuorolistasta toiseen saisin esimerkiksi vain iltavuoroja, kyllä huomauttaisin asiasta. Meitä on kymmenenkunta työntekijää ja onhan se nyt helvetin epäreilua, jos joku saa aina ne "helpot" vuorot eli vaikka aamut tai maanantai-illat. Vuoroja pitäisi jaella tasavertaisesti.
Niin no, ap:n mies ei jaksanut odottaa edes listasta toiseen, vaan alkoi valittamaan 4 viikon sisällä ensimmäisen työvuoronsa saamisesta. Kyse on siis muutaman viikon, eli n. yhden listan työvuoroista ja niiden muutoksista. Jos uusi työntekijä ei voi joustaa edes ensimmäisten viikkojen aikana, mikä intressi työnantajalla on pitää tällaista työntekijää, kun joustaviakin on varmasti olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ap:n mies ei jaksanut odottaa edes listasta toiseen, vaan alkoi valittamaan 4 viikon sisällä ensimmäisen työvuoronsa saamisesta. Kyse on siis muutaman viikon, eli n. yhden listan työvuoroista ja niiden muutoksista. Jos uusi työntekijä ei voi joustaa edes ensimmäisten viikkojen aikana, mikä intressi työnantajalla on pitää tällaista työntekijää, kun joustaviakin on varmasti olemassa?
Nimenomaan näin ajattelin minäkin. Tietenkään tes:n vastaisiin asioihin ei pidä suostua, mutta etenkin työsuhteen alussa kannattaa olla hyvinkin joustava. Työnantaja saattaa jopa vähän testata muutoksilla työntekijää, että onko tämä joustava vai ei ole ja näkeekö vähän vaivaa työnsä eteen vai ei halua tehdä mitään. Oma nuoreni, joka on nyt 23-v, oli vuoden verran vuokratyöntekijänä tarvittessa töihin tulevana isossa firmassa yhdessä monen muun kutakuinkin samanikäisen kanssa ja kesäksi 2014 nuoria pääsi kesätöihin kyseiseen firmaan. Siellä moni kesätyöntekijä nillitti työvuorojen kanssa, halusi vapaata festareiden takia jne. Iltavuorot eivät käyneet ja muuta vastaavaa. Hoin omalle lapselle, että koita jaksaa ja joustaa ja jos vaan haluat ja jaksat, urakkaa ja viikonloppua kannattaa ottaa jos niitä tuputetaan ja kyllä pomot sen huomaavat, vaikka joustaminen voikin tuntua typerältä ja työnantajan vedättämiseltä. Sit kesä loppui ja yllättäen tuli pari vaki- ja määräaikaista työpaikkaa auki. Nuori haki molempia eikä edes uskonut että pääsisi vakityöhön, mutta niin vain pääsi ja kun allekirjoitti työsopimuksen, pomo oli kehunut ahkeruutta ja joustavuutta. Eikä tuo mikään orjapaikka ole. Työvuorot pyörivät säännöllisesti vakituisella porukalla ja palkka on minusta hyvä uraansa aloittelevalle ammattitutkinnon suorittaneelle, lisien kanssa jotain reilut 3000 euroa kk. Yritän tässä vain kompata sitä, että jos joustaa koeaikana tai tilapäistyössä, se ei tarkoita, että pitää joustaa maailman tappiin mutta että kannattaa joustaa, koska se voi johtaa johonkin hyvään. Kun ei noi työpaikat kasva puussa kuten meikäläisen nuoruudessa.
Ehkä miehesi sopinut työyhteisöön. Sekin on ymmärrettävä peruste.
Kunhan mies on irtisanottu, ei tule karenssia. Käsitykseni mukaan tuo irtisanominen pitää kuitenkin pystyä todistamaan?
Ap, harmi kun mies sai potkut! Tosi iso stressitekijä teidän perheelle. On täysin mahdollista, että pomo on kettumainen ja tahallaan kiusasi miestäsi. Varsinkin, jos kyseessä yksityinen firma. Mutta pelkään pahoin, että myös miehesi asenne oli huono: hän ehkä valitti kuuluvaan ääneen vuoroista, ja muutenkin antoi pomolle sellaisen kuvan, että jatkossakin miehesi puolelta tulee kuulumaan nurinaa.
Eli mitä tästä opimme? Kunhan seuraava työpaikka löytyy, niin miehesi olisi hyvä pitää suuta pienemmällä ja olla todella kiitollinen ja kuuliainen ensimmäiset 4kk!