Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni työsuhde koeajalla purettiin... voi kökkö! :(

Vierailija
20.10.2015 |

mies oli ollut pitkäaikaisesti työttömänä jo siis vuoden verran, nyt ehti reilun kuukauden olla työssä jossa lähin esimies ei naamasta tykännyt - ja oikeastaan alusta asti teki koko ajan pientä kiusaa epäreilujen työvuorojen ym muodossa. Lopulta ilmoitettiin ettei enää tarvi tulla töihin :( koska henkilökemiat eivät vaan kohtaa.. 

Tästä kai pätkähtää 90pvn karenssi työttömyyspäivärahaan automaattisesti? Onko mitään mahdollisuuksia saada  lyhempää karenssia :( meillä on rahat totaalisesti ihan loppu, itse olen hoitovapaalla.. Sosiaalitoimiston asiakkaaksi taidamme päätyä..

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyötä oli sovittu, sekä aamu- että iltavuoroa. Kuitenkin annettiin vain iltavuoroja. Ja tosiaan vuoroja muuteltiin ilmoittamatta. Tästä kun mies halusi keskustella, sai lopulta siis kenkää.

Ja sanonpa vielä, että en usko että ihan täysin miehen laiskuudesta ja työnvieroksunnasta olisi kyse, työttömyysaikana hän on tehnyt osa-aikaisuuksia sekä ollut työkokeilussakin.

Ja lapsia on kaksi. Kuopus on saanut alkunsa Ennenkuin mies vakityöstään jäi ytn kautta työttömäksi.

Ap

Miksi se on niin vaikeaa teille jos vuoroja vaihdellaan? itselleni ainakin sopisi etenkin jos olisin ollut työtön oli vuorot mitkä vaan.

Vierailija
22/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikeaa teille jos vuoroja vaihdellaan? itselleni ainakin sopisi etenkin jos olisin ollut työtön oli vuorot mitkä vaan.

Vaikeaa vuoronvaihto voi olla esimerkiksi siksi, että on varattu hammaslääkäri / neuvola / tentti / mikä tahansa vapaavuoron kohdalle. Perheellisellä tulee vaikeuksia myös puolison varausten peruuntumisista, kun ei ole lapsilla hoitajaa.

Karenssia ei pitäisi tulla, sillä työnantaja on purkanut työsopimuksen, eikä työntekijä ole itse sitä aiheuttanut. On olemassa niin "tuulisia" työpaikkoja, että niistä lähteville ei tule karenssia siksi, että ne tunnetaan jopa paikkakunnan työkkärissä.

Oikeasti "aina huonoimpia vuoroja" sisältävät listat kannattaa pitää todisteena siitä, että työnantaja on jo alun perin ollut hankala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyötä oli sovittu, sekä aamu- että iltavuoroa. Kuitenkin annettiin vain iltavuoroja. Ja tosiaan vuoroja muuteltiin ilmoittamatta. Tästä kun mies halusi keskustella, sai lopulta siis kenkää.

Ja sanonpa vielä, että en usko että ihan täysin miehen laiskuudesta ja työnvieroksunnasta olisi kyse, työttömyysaikana hän on tehnyt osa-aikaisuuksia sekä ollut työkokeilussakin.

Ja lapsia on kaksi. Kuopus on saanut alkunsa Ennenkuin mies vakityöstään jäi ytn kautta työttömäksi.

Ap

Miten voi olla mahdollista, että miehellesi annettiin vain iltavuoroja, vaikka samaan aikaa vuoroja muuteltiin? Jos miehelle on laitettu listaan vain iltavuoroja, niin vuoroja muuttamalla osa näistä vaihtuu aamuvuoroiksi, eikö vain? Miehelläsi ei siis ole ollut pelkkiä iltavuoroja.

Vierailija
24/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, voisinhan itse palata työhöni, eihän sitä pakko ole hoitovapaalla olla. Surullinen ajatus, vauva on vasta 8kk ja imetän vielä. Työhön olen ilmoittanut palaavani kun vaavi on 1v1kk ja kovasti kyllä haluaisin olla tämän viimeiseksi jäävän vauvani kanssa edes tuonne asti kotona. 

AP

Jos vauva on 8kk, etkö ole silloin vanhempainvapaalla, etkä hoitovapaalla?

Vierailija
25/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa vuoronvaihto voi olla esimerkiksi siksi, että on varattu hammaslääkäri / neuvola / tentti / mikä tahansa vapaavuoron kohdalle. Perheellisellä tulee vaikeuksia myös puolison varausten peruuntumisista, kun ei ole lapsilla hoitajaa.

Karenssia ei pitäisi tulla, sillä työnantaja on purkanut työsopimuksen, eikä työntekijä ole itse sitä aiheuttanut. On olemassa niin "tuulisia" työpaikkoja, että niistä lähteville ei tule karenssia siksi, että ne tunnetaan jopa paikkakunnan työkkärissä.

Oikeasti "aina huonoimpia vuoroja" sisältävät listat kannattaa pitää todisteena siitä, että työnantaja on jo alun perin ollut hankala.

Joillekin on aina kaikki hirmu vaikeaa ihan yleisesti ottaen.

Vierailija
26/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.han on kotona lapsen kanssa niin hän voi hoitaa yksin lapsen neuvolat ja hammaslääkäriin jos itselle tarvitsee saa ilta-aikojakin. Kuulostaa että ap.n mies on vaan joustamaton ja laiska.

Vierailija
27/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule karenssia jos työnantaja antaa kenkää.

Ilmeisesti miehesi ei ole hoitanut töitään hyvin kun sai potkut. Puhuit epäreiluista työvuoroista, mitä tarkalleen ottaen tarkoitit. Jos mennään töihin tehdään työvuorot jotka on listassa, listat tehdään lakien mukaisesti ja riittävä lepoaika työvuorojen välillä.

Miehesi on vieraantunut työelämästä ja taitaapi olla työtä vieroksuva laiska luuseri. Onneksi on koeaika ja siinä ajassa työnantaja näkee onko työntekijästä kyseiseen työhön vai ei.

Älä puolustele miestäsi ja väitä että vika oli työnantajassa. Olen nähnyt näitä laiskoja luusereita joista ei ole työelämään. Kenkää tulee ihan aiheesta. 

Minä olen nähnyt puolestani kuinka irtisanotaan pätevää ja työhaluista porukkaa juurikin siksi, että kemiat eivät kohtaa. Tai alainen voi esittää liian hyviä ideoita, jolloin hän muuodostuu uhkaksi (tyhmälle) esimiehelle.

Joku työnjohtaja voi omalle esimiehelleen selittää, että se ja se työntekijä eivät hoida hommiaan. Tämä suurempi esimies uskoo se, ellei työpanosta voi mitata jotenkin.

Kyllä, tällaista tapahtuu, paljonkin.

Ja jatkuvasti esimiesasemiin rektytoidaan ihmisiä, joilla on paljon narsistisia piirteitä. Itse asiassa niitä toivotaan jo työpaikkailmoituksessa.

Vierailija
28/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, voisinhan itse palata työhöni, eihän sitä pakko ole hoitovapaalla olla. Surullinen ajatus, vauva on vasta 8kk ja imetän vielä. Työhön olen ilmoittanut palaavani kun vaavi on 1v1kk ja kovasti kyllä haluaisin olla tämän viimeiseksi jäävän vauvani kanssa edes tuonne asti kotona. 

AP

:) totta, vauva on tosiaankin jo 9kk! Ja muutama aamuvuoro jotka miehelle oli laitettu oli muutettu illoiksi , yksi iltavuoro ensin aamuksi ja sitten takaisin illaksi. Lisätty vuoroja seuraavalle viikolle, ja nämä siis tehty ilmoittamatta.

Olen samaa mieltä siitä että parempi oli että työsuhde päättyi koska tuo oli ihan kamalan stressaavaa koko perheelle, ja kyllä, vaikka olen kotona vauvan kanssa on minullakin sovittuja menoja joita jouduin muuttelemaan. Ei minun mielestäni koeajallakaan esimiehen asiattomaan toimintaan pitäisi vaan nöyränä suhtautua ja antaa kohdella epäreilusti.

Ap

Vierailija
29/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa samaan malliin niin saat pitää miehesi ikuisesti kotona työttömänä!

Vierailija
30/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä porukka on sitä mieltä, että jos on sattunut oleen työtön niin sen jälkeen jos saa työpaikan nii pitää kaikki passata ja olla nöyrää poikaa, eikä missään nimessä saa keskustella työvuoroista joita muutetaan ja lisätään mitään kyselemättä. Muuten on laiska luuseri?? Mun mielestä tuo ois tosi raivostuttavaa. Ja meidän työpaikalla on myös esimieheltä suoraa vittuilua työvuorolistojen avulla työntekijöille joista ei niin tykkää ja yhden alaisen savusti liikkeestä ulos. Ei ei ole mitään vaikeuksia uskoa ap:n miehen kertomusta. Olkaa onnellisia että pääsi paskasta paikasta heti pois. Ja onnea uuden työn hakuun!

Vierailija
31/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole hoitovapaalla, jos vauva 8 kk! Taisit keksiä koko tarinan! Kukaan ei enää usko, koska et tiedä, kauanko vanhempainvapaa kestää ja milloin hoitovapaa alkaa.

Vierailija
32/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

:) totta, vauva on tosiaankin jo 9kk! Ja muutama aamuvuoro jotka miehelle oli laitettu oli muutettu illoiksi , yksi iltavuoro ensin aamuksi ja sitten takaisin illaksi. Lisätty vuoroja seuraavalle viikolle, ja nämä siis tehty ilmoittamatta.

Olen samaa mieltä siitä että parempi oli että työsuhde päättyi koska tuo oli ihan kamalan stressaavaa koko perheelle, ja kyllä, vaikka olen kotona vauvan kanssa on minullakin sovittuja menoja joita jouduin muuttelemaan. Ei minun mielestäni koeajallakaan esimiehen asiattomaan toimintaan pitäisi vaan nöyränä suhtautua ja antaa kohdella epäreilusti.

Ap

Hupsistakeikkaa, näin se vauvan ikäkin muuttuu kesken provoilun! Olisit nyt edes kirjoitusvirheestä selitellyt.

Vierailija
33/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavuorot on parhaimmat ainakin minusta.  Teen hoitotyötä kolmessa vuorossa.

Minä taas jouduin tekemään pelkkiä iltavuoroja ja vihasin niitä, meni oma elämä ihan sekaisin. Harrastuksista olisi joutunut luopumaan, nehän ovat iltapainotteisia, jne. Mielestäni sellaisille, jotka ovat olleet työttömänä, laitetaan aina ne vuorot, joita ei muut halua tehdä. Onneksi en joutunut tekemään tuota iltatyötä kuin muutaman viikon, sain päivätyön. Äitiliinit eivät kyllä olleet asiasta iloisia tuossa iltatyöpaikassani. Olin muuten jo hakemuksessa maininnut, että haluan työskennellä päivätyöpainotteisesti.

Vierailija
34/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla provo, tai voi olla että ap on halunnut muuttaa joitain tarinan yksityiskohtia jottei ole liian tunnistettavissa. Niin tai näin, paska tilanne. En usko että työkkäristä kateissa tulee kuitenkaan, jos on osoittaa että työnantaja on päättänyt työsuhteen.

Vierailija
35/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) heh, no aika valju aihe provoksi tämä minun mielestäni olisi.. Kummasti kuitenkin monia kiinnostanut - ainakin arvostella asiaa ja akuuttia hätääni.

Tässä väsymyksessä huonosti nukkuvan vauvan kanssa en muista omaa ikäänikään...

Kiva että jokunen vastaus tuli ihan siihen kysymykseenikin, toivottavasti on totta eikä karenssia tulisi. Toki toivottavampaa on että miehen nyt hakemista työpaikoista jokin tärppäisi.

Ap

Vierailija
36/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin  työpaikkoja, joihin on vaikea saada työntekijöitä siksi, että vanhat työntekijät eivät halua tehdä ilta/yövuoroja ja nämä vähiten halutut vuorot on sitten nakitettu tulokkaille. Oikeudenmukaisuudesta ei työvuorolistojen laadinnassa ole ollut tietoakaan. Sitten firmoissa ihmetellään, kun henkilökunnan ovi käy kuin Stockmannin pyöröovi aikoinaan.

Mielestäni työvuorolistat pitää laatia niin, että nämä vähiten halutut  vuorot jakautuvat kaikille tasaisesti.

Vierailija
37/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän joitakin  työpaikkoja, joihin on vaikea saada työntekijöitä siksi, että vanhat työntekijät eivät halua tehdä ilta/yövuoroja ja nämä vähiten halutut vuorot on sitten nakitettu tulokkaille. Oikeudenmukaisuudesta ei työvuorolistojen laadinnassa ole ollut tietoakaan. Sitten firmoissa ihmetellään, kun henkilökunnan ovi käy kuin Stockmannin pyöröovi aikoinaan.

Mielestäni työvuorolistat pitää laatia niin, että nämä vähiten halutut  vuorot jakautuvat kaikille tasaisesti.

Mikä vaikeus on noudattaa kiertävää vuorolistaa? Kiertojahan on mahdollista rakentaa eri mittaisiksi, esim. 3 vkoa, 4 vkoa jne. ihan tarpeen mukaan. Silloin jokaiselle osuu tietyllä aikavälillä tietyt vuorot, jotka myös tietää etukäteen. Ymmärrän, ettei se ole joka alalla mahdollista, kun kiireaikoja paikataan vuokraporukalla tai ttt-jengillä, mutta kyllä peruskierto pitäisi olla mahdollista rakentaa joka paikassa. Kiertävässä vuorolistassa tulee myös oikeudenmukaisuus huomioitua, samoin osa-aikaista työtä tekevät.

Vierailija
38/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä porukka on sitä mieltä, että jos on sattunut oleen työtön niin sen jälkeen jos saa työpaikan nii pitää kaikki passata ja olla nöyrää poikaa, eikä missään nimessä saa keskustella työvuoroista joita muutetaan ja lisätään mitään kyselemättä. Muuten on laiska luuseri?? Mun mielestä tuo ois tosi raivostuttavaa. Ja meidän työpaikalla on myös esimieheltä suoraa vittuilua työvuorolistojen avulla työntekijöille joista ei niin tykkää ja yhden alaisen savusti liikkeestä ulos. Ei ei ole mitään vaikeuksia uskoa ap:n miehen kertomusta. Olkaa onnellisia että pääsi paskasta paikasta heti pois. Ja onnea uuden työn hakuun!

Näinhän se on Suomenmaassa, että jos kerran joudut työttömäksi niin se on kuin polttomerkintä kelvottomuudestasi, ja sen jälkeen pitää sietää ihan mitä hyvänsä kohtelua, että kelpaat enää mihinkään. 

Vierailija
39/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että pitkän työttömyysjakson jälkeen, kahden huollettavan perheessä, jossa toinenkaan vanhempi ei ole töissä, otettaisiin riemusta kiljuen vastaan kaikki iltavuorot, mitä saa. Niistähän saa korvausta, toisin kuin aamuvuoroista.

Vierailija
40/62 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on myös vanhoja työntekijöitä, jotka eivät terveydellisistä syistä saa tehdä yövuoroja, sekä paljon työntekijöitä, jotka mielellään tekisivät pelkkiä öitä. Joskus niille vuorojen jakautumisille on siis ihan perustellut syyt, vaikka yksittäisestä työntekijästä se saattaa henkilökohtaiselta vittuilulta tuntuakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä