Tunnekasvatus

Vierailija

Kaipaisin käytännön neuvoja kuinka lasta tunnekasvatetaan. Sen tärkeyttä korostetaan usein, mutta en ole löytänyt juuri mitään käytännön tason ohjeita/vinkkejä.
Kertokaa tapojanne ja mainitkaa minkä ikäiselle keinot sopivat. Myös hyviä linkkejä tai kirjavinkkejä otan kiitollisena vastaan.

Kommentit (6)

Vierailija

Sanottaminen lähinnä. Antaa tunteille sanat. Nyt olet vihainen, nyt pettynyt, nyt turhautunut. 

Osoitta, että näet tunteen, ja hyväksyt sen.

Ja vastaavasti toisen tunteiden sanottaminen. Maija on loukkaantunut, koska. Maijasta tuntuu pahalta, koska. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanottaminen lähinnä. Antaa tunteille sanat. Nyt olet vihainen, nyt pettynyt, nyt turhautunut. 

Osoitta, että näet tunteen, ja hyväksyt sen.

Ja vastaavasti toisen tunteiden sanottaminen. Maija on loukkaantunut, koska. Maijasta tuntuu pahalta, koska. 

Kuinka ison lapsen kanssa toimisit näin? Mietin esikouluikäisen kohdalla, usein en itsekään tiedä mistä paha mieli pohjimmiltaan johtuu. Usein joku pieni asia saa suutahtamaan, mutta syy siihen onkin jossain muussa. Oman lapsen kohdalla joskus kaverisuhteissa, joskus uusien asioiden tuomassa stressissä. Nämä tulevat jossain vaiheessa kyllä ilmi, mutta uusia keinojakin kaipaisin miten asiat helpommin aukeaisivat minullekin, monesti kun menee useampi päivä kiukkukohtauksineen ennenkuin lapsi kertoo perimmäisen syyn.
Ja jatkoa varten myös pienemmille sopivia vinkkejä lisää, jos vaikka sujuisi heidän kohdallaan paremmin.
Ap

Vierailija

Kaikenlaiset näytelmät ja leikkimieliset esitykset, joissa lapsi pääsee samaistumaan erilaisiin rooleihin ovat tosi hyviä n 4-vuotiaasta esiteini-ikäiseen. Teemat voi valita tarpeen mukaan.

Olemme kokeilleet näytelmän tekemistä omien ja pihapiirin lasten kanssa, ja toimi tosi hyvin.

Ristiriitatilanteissa lapset tulevat aina kertomaan, mitä joku toinen on tehnyt. Näissä tilanteissa voit istua lasten kanssa alas, ja pyytää jokaista/kumpaakin kertomaan vain ja ainoastaan, mitä itse teki. Jostain syystä tämä toimii tosi hyvin. Luulen tämän johtuvan siitä, että lapsi tulee kuunnelleeksi toisen näkökulman, ja miettineeksi omien tekojensa ja sanomiensa vaikutuksia toiseen.

Nämä yllä mainitut vinkit ovat siis n. 4-vuotiaasta ylöspäin olevien lasten tunnekasvatukseen. Pienemmillä lapsilla tuo tunteiden sanottaminen, joka on jo mainittu on tosi tärkeää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottaminen lähinnä. Antaa tunteille sanat. Nyt olet vihainen, nyt pettynyt, nyt turhautunut. 

Osoitta, että näet tunteen, ja hyväksyt sen.

Ja vastaavasti toisen tunteiden sanottaminen. Maija on loukkaantunut, koska. Maijasta tuntuu pahalta, koska. 

Kuinka ison lapsen kanssa toimisit näin? Mietin esikouluikäisen kohdalla, usein en itsekään tiedä mistä paha mieli pohjimmiltaan johtuu. Usein joku pieni asia saa suutahtamaan, mutta syy siihen onkin jossain muussa. Oman lapsen kohdalla joskus kaverisuhteissa, joskus uusien asioiden tuomassa stressissä. Nämä tulevat jossain vaiheessa kyllä ilmi, mutta uusia keinojakin kaipaisin miten asiat helpommin aukeaisivat minullekin, monesti kun menee useampi päivä kiukkukohtauksineen ennenkuin lapsi kertoo perimmäisen syyn.
Ja jatkoa varten myös pienemmille sopivia vinkkejä lisää, jos vaikka sujuisi heidän kohdallaan paremmin.
Ap

lapset ovat erilaisia. Toisilla kiukut kestää päiviä, ja hänelle on annettava se aika rauhoittuakseen. 

Kyllä sitä sanoittamista voi jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta jossain vaiheessa muotoilla se kysymykseksi? Oletko vihainen vain turhautunut?

Vierailija

sanakortit, kirjastoissa on lastenosastoilla erikseen tunteita käsittelevät kirjat, tunteiden sanottaminen, näistä lähtisin. ja hyväksy lapsesi kaikki tunteet, myös vihan tunne. kaikki tunteet pitää olla sallittuja. se mistä voi keskustella on miten tunteensa ilmaisee. vihan tunnetta ei saa ilmaista satuttamalla tai tavaroita hajottamalla, mutta huutamalla kyllä. meillä on kuusivuotias.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat