MIKSI niin moni naispuolinen Personal trainer itse löysässä kunnossa?
Käyn eräällä isolla ketjusalilla ja olen pitkään miettinyt oman pt:n palkkaamista. Jotenkin minua häiritsee se, että ainakaan tässä saliketjussa ei missään keskuksessa (joita on paljon!) ole yhtäkään todella tiukassa kunnossa olevaa naispuolista pt:tä. Kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän löysiltä, vaikka varmasti ovat sinänsä liikunnallisia ja hyväkuntoisia. En vaan jotenkin pysty ottamaan varsinkaan ruokavalio-ohjeita vastaan pt:ltä, joka itse näyttää siltä, että tykkää herkutella jne. Uskottavampi olisi hoikka, treenattu PT. Mistä tällaisen löytäisi, ilman että tarvitsee maksaa itsensä kipeäksi? Kyseleepi mamma Helsingistä.
Kommentit (33)
Haluaisin jonkun Mari Valosaaren tai Sofia Ruusilan tyyppisen PT:n, nämä naiset esim. on aina mielestäni tiukassa kunnossa, vaikkeivat olisikaan mihinkään kisoihin treenaamassa./ Ap
Ehkä alaa opiskellut ja mahdollisesti monta vuotta himokkaasti treenannut pt:kin on jossain vaiheessa tajunnut, miten pinnallista ja turhaa jatkuva fitnessmalli -vartalon ylläpitäminen on.
Ja vaikka se osaisi neuvoa asiakkaat oikeanlaiseen treeniin "täydellisen" kropan saavuttamisessa, jopa pt on voinut omassa elämässään on tulla siihen tulokseen, että hyvä kunto ja hyvä olo ei tarkoita samaa kuin median luoma ihanne fitness -kropasta.
Vierailija kirjoitti:
Kärjistetty esimerkki toki, mutta eihän päihdehoitajakaan voi olla itse päihdeongelmainen ollakseen hyvä apu toiselle.
Ohos, mutta itseasiassa moni päihdetyön ammattilainen on itse päihdeongelmainen, ei tokikaan enää itse käyttävä / juova, mutta riippuvuus säilyy läpi elämän. Ja ne yleensä tietää paremmin mistä puhuu, kuin pelkästään kirjasta oppineet.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä alaa opiskellut ja mahdollisesti monta vuotta himokkaasti treenannut pt:kin on jossain vaiheessa tajunnut, miten pinnallista ja turhaa jatkuva fitnessmalli -vartalon ylläpitäminen on.
Ja vaikka se osaisi neuvoa asiakkaat oikeanlaiseen treeniin "täydellisen" kropan saavuttamisessa, jopa pt on voinut omassa elämässään on tulla siihen tulokseen, että hyvä kunto ja hyvä olo ei tarkoita samaa kuin median luoma ihanne fitness -kropasta.
Mutta pointti on siinä että pt myy elämäntapaa, joka pitäisi olla hallittavissa niin hyvin ettei tee edes mieli repsahtaa vaan liikkumisen ja oikean syömisen on voitava olla semmoista koko elämän kestävää. Pääsääntöhän kaikille ruokavalioille ja kuntotavoille on että sillä on kyettävä olemaan koko loppu elämä. Tietenkin kilpaurheilu on erikseen
Ja minä taas halusin sellaisen PT:n, joka olisi mahdollisimman normaalivartaloinen. Ei liian lihaksikasta, ei liian laitettua. Olen keski-ikäinen lievästi ylipainoinen nainen, tavoitteena hyvä kunto ja normaalipaino. En olisi halunnut tätä melko pinnallista fitness-buumia edustavaa henkilöä. Haluan, että PT keskittyy treeneissä minuun eikä oman peilikuvansa ihailemiseen. Ja olen valintaani tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti on siinä että pt myy elämäntapaa, joka pitäisi olla hallittavissa niin hyvin ettei tee edes mieli repsahtaa vaan liikkumisen ja oikean syömisen on voitava olla semmoista koko elämän kestävää. Pääsääntöhän kaikille ruokavalioille ja kuntotavoille on että sillä on kyettävä olemaan koko loppu elämä. Tietenkin kilpaurheilu on erikseen
Missä ihmeessä on määritelty, että personal trainerin "myymä elämäntapa" (eli tietty vartalo) pitäisi olla just se median luoma ihanne "täydellisestä" ja rasvattomasta fitnesskropasta?
PT voi myös palvella vaikka ylipainoisia laihduttajia, alipainoisia tai muuten vaan heikkokuntoisia, joiden tavoite ei välttämättä ole toi yllämainittu vaan ihan normaalipainoinen ja toimiva keho, jota ne "löysät" pt:t edustaa ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä on määritelty, että personal trainerin "myymä elämäntapa" (eli tietty vartalo) pitäisi olla just se median luoma ihanne "täydellisestä" ja rasvattomasta fitnesskropasta?
PT voi myös palvella vaikka ylipainoisia laihduttajia, alipainoisia tai muuten vaan heikkokuntoisia, joiden tavoite ei välttämättä ole toi yllämainittu vaan ihan normaalipainoinen ja toimiva keho, jota ne "löysät" pt:t edustaa ihan riittävästi.
No makuasioista voi kiistellä, mutta itse ainakin ajattelin juuri paria tuntemaani personal traineriajotka ovat jo selvästi lievästi ylipainoisia, joilla läski on myös kertynyt molemmilla samalla lailla ikävästi keskivartaloon ja reisiin eikä esimerkiksi yhtään peppuun.
Vierailija kirjoitti:
No makuasioista voi kiistellä, mutta itse ainakin ajattelin juuri paria tuntemaani personal traineriajotka ovat jo selvästi lievästi ylipainoisia, joilla läski on myös kertynyt molemmilla samalla lailla ikävästi keskivartaloon ja reisiin eikä esimerkiksi yhtään peppuun.
Eli PT:llä saisi geneettisesti kertyä läskiä vain sosiaalisesti hyväksyttyihin paikkoihin ollakseen pätevä työssään?
Ainakin Elixiassa käy paljon treenaajia, jotka ovat itse paremmassa kunnossa kuin ko. ketjun pt:t. Olen havainnut saman kuin ap...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli PT:llä saisi geneettisesti kertyä läskiä vain sosiaalisesti hyväksyttyihin paikkoihin ollakseen pätevä työssään?
Osittain tämä tietenkin voi johtua genetiikasta, mutta myös varmasti nimen omaan ruokavaliosta, lisäksi syvistä vatsalihaksista ja lantionpohjalihaksista. Menisitkö esimerkiksi hammaslääkärille jolla itsellä mätivät ja huonot hampaat?
Niissä on monenlaista porukkaa. On myös sellaisia, joilla on se oma laihdutusprojekti vielä kesken ja ovat sitten alasta innostuneita. Meidän salilla PT:t ovat kyllä kaikki atleettisia, olisiko jopa kriteeri ettei saa paikkaa, jos ei ole itse kunnossa? Yksi jumppaohjaaja, joka ei tosin tee PT:n hommia, on sanonut itse, että älkää tehkö kuten minä teen vaan kuten minä sanon. Hänellä on kuulemma tosi paha karkkiaddiktio. Toisaalta urheilutaustainenkin voi olla huono. Kaverille oli lätkäisty netistä kopioitu ruokaohjelma sekä jumppaohjelma eteen saatesanoilla nähdään kuukauden päästä. Työnantaja oli kuulemma maksanut osan. Tällä oli kuitenkin ollut ihan timmi kroppa ja jotkut koulutuskirjaimet nimensä perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain tämä tietenkin voi johtua genetiikasta, mutta myös varmasti nimen omaan ruokavaliosta, lisäksi syvistä vatsalihaksista ja lantionpohjalihaksista. Menisitkö esimerkiksi hammaslääkärille jolla itsellä mätivät ja huonot hampaat?
Miten "löysä" PT ja mätivähampainen hammaslääkäri on ammattinsa uskottavuuden puolesta yhtään samalla tasolla?
Jos haluat rinnastaa epätimmin PT:n hammaslääkäriin, niin rinnasta vaikka sellaiseen, jolla on muutama reikä koko suussa. Ja ei, mua ei haittaisi käydä hammaslääkärillä, jolla on itsellään pari reikää hampaissa.
Just näin... Käyn Sats-Elixiassa ja olen käynyt vuosikaudet, siellä kaikki naispuoliset trainerit on aika pyöreitä/perseviä. Ja ovat aina olleet, joten en usko että heidän kohdalla kyse on jostain tilapäisestä "massakuurilla" olosta.