D-vitamiinia ja rautaa
Miltä viikoilta ja kuinka paljon olette syöneet rautaa ja D-vitamiinia?
Mulla nyt 12+1 ja mietin että raudan voisi varmaan aloittaa kun hemoglobiini oli vkolla 11 116. Olen ihan superväsynyt, joten siitä ehkä saisi vähän helpotusta tähän?
D-vitamiinia olen ottanut Minisun -muodossa, jostain kuitenkin luin että niitä pitäisi ottaa 2 kpl vaikka paketissa lukee 1kpl/vuorokausi?
Niin ja jos alottaa syömään raskausajan multivitaa, paljonkohan nuo määrät on sitten?
Kommentit (2)
Olen itse syönyt rautaa,Obsidania, viikosta 12 alkaen. Annos on ollut 1 kapseli joka toinen päivä. Sillä annoksella hemppari on pysynyt ihan hyvänä. Mutta niinkuin joku toinenkin totesi,sitä ei kannata aloittaa omin päin.
D-vitamiinia,Minisun, olen syönyt lokakuusta koska kuulema kaikkien pitäisi talven pimeinä aikoina syödä sitä,etenkin raskaana olevat ja imettävät. Itse syön tuota Multivitaa päivittäin joten Minisunia tulee ottaa silloin vain 1tbl/päivä kun annostus muuten on 2tbl/päivä. Näin ei D-vitamiinin vuorokausiannos ylity. Sillä on jotakin haittavaikutuksia.
Iloista odotusta!!!
Devil+Toivo 38+6
Normaalisti aikuisella annostus on vain 1 kpl. Eikö terkkari määrännyt sinulle rautaa jo silloin ekalla neuvolakäynnillä? Paljon sulla on yleensä ollut rauta-arvot?
Itselläni on yleensä hemppa 140, toisella neuvolakäynnillä se oli laskenut 113. Silloin terkkari kehoitti ottamaan raudan käyttöön. Olen syönyt sitä 1,5kk ja pari päivää sitten hemppa oli 117. Vielä käskettiin jatkaa syöntiä.
Periaatteessa niitä ei omin päin kannattais aloittaa. Jos sulla on normaalistikin arvot 120 kieppeillä niin ei ole sit tarpeen mut jos normaalisti on reilusti korkeammat niin sitten se on varmaan ok aloittaa.
Yleensä nuo terveydenhuollon ammattilaiset saattaa närkästyä jos tekee omin päin ratkaisuja. Hän on kuitenkin tehnyt silloin oman ratkaisunsa kun ei rautaa sinulle suositellut. Jos kuitenkin ehdottomasti haluat rautaa syödä niin soita neuvolaan ja kysy " lupa" . On parempi, että terkkari tietää sinun lääkityksen raskauden aikana. Se helpottaa hoitoa.
Katso Multitabsin tuoteseloste, eli paljon se sisältää d-vitamiinia ja vähennä se määrä tuosta 10 mikrogrammasta.
Tytteli-83 rv 22+1