Avioero - Miehen varat ulkomailla

Vierailija

Olen eroamassa henkisesti, taloudellisesti ja välillä fyysisestikin väkivaltaisesta miehestäni. Olen sairastunut liittomme aikana vakavaan masennukseen ja ajautunut pitkäaikaistyöttömäksi. Mieheni menestyy urallaan erinomaisesti, on saanut ulkomailta suuripalkkaisia töitä. Minulle tästä varallisuudesta hän ei kuitenkaan halua antaa penniäkään, ei edes siihen, että pääsisin terapiaan ja kuntoutumaan takaisin työkykyiseksi.

Olen joutunut hakemaan Kelalta tukea asumiseen, koska asun itse Suomessa, eikä mies suostunut auttamaan vuokranmaksussa. Nyt Kela on perimässä tukia (asumis- ja työttömyystukia) takaisin useita tuhansia ja mies ehdotti, että otetaan siihen yhdessä laina. Avioerossa se jäisi minulle, eikä minulla ole tuloja millä selvitä siitä. 

Mies on onnistunut järjestämään asiansa siten, että hänellä ei ole avioliiton aikana kertyneitä varoja Suomessa, vaan hänellä on ulkomaisia sijoituksia ja tilejä EU:n ulkopuolella. Näitä hän ei tietenkään myönnä olevan olemassakaan. Voiko pesänselvittäjä saada nämä tilit tietoonsa? Avioliitto on kestänyt alle kaksi vuotta. 

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ja mitäköhän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa? Jätetäänkö sairastunut puoliso kokonaan tyhjän päälle? Entäs jos mies ei suostu sovittelemaan vaan haluaa pitää kaiken itsellään?

Selvitetäänkö ulkomaiset tilit? 

Vierailija

Avioliittoa alle 2 v ja olet sen takia pitkäaikaistyötön? Joku nyt mättää. Todennäköisesti erossa kumpikin saa pitää omansa liiton lyhytaikaisuuden takia jollet pysty todistamaan että olet ratkaisevasti vaikuttanut varallisuuden kertymiseen ennen avioliittoa ja liiton aikana.

Vierailija

En onneksi tehnyt lapsia hänen kanssaan. 

Pitkäaikaistyöttömäksi kai luetaan, jos ei ole ollut pysyvää työpaikkaa kahteen vuoteen? Suhteen alussa minulla oli oman alan työpaikka, mutta jouduin sieltä yllättäen irtisanotuksi vähän sen jälkeen, kun olimme aloittaneet miehen kanssa seurustelun. Mies ei tukenut minua työnhaussa, vaan yritti mitätöidä pyrkimyksiäni. Kun vihdoin sain pätkätyön ja se oli kovin stressaavaa, mies ei tukenut henkisesti. Hän suuttui, jos valitin työhuolista. Viimeistelin myös korkeakoulututkintoani, mutta  mies sai raivareita, jos käytin paljon aikaa tenttiin lukemiseen, enkä huomioinut häntä. Jouduin luopumaan valmistumishaaveista sairastumisen vuoksi. 

Olin hyvin uupunut ja aloin epäilemään, onko minusta enää työntekoon. Mies tuki tätä näkemystä itsestäni, ei koskaan kannustanut, vaikka minä kannustin häntä tarttumaan hienoihin työtilaisuuksiin ulkomailla. 

Hän sanoi, että pitää minusta huolta, eikä minun tarvitse enää tehdä töitä, jos menemme naimisiin ja muutan hänen kanssaan ulkomaille. Naimisiinmenon jälkeen hän kuitenkin käski lopettaa terapian. 

Vierailija

Kertomuksillasi et tule saamaan miehen rahoja oli ne ulkomailla tai Suomessa.

Rakastuneena kuvittelit että mies huolehtii, ajauduit työttömäksi, masennuit koska mies ei tarjonnutkaan sitä mitä odotit. Et voi siirtää vastuuta valinnoistasi toiselle.

Vierailija

Onpa empaattisia ihmisiä liikkeellä... Kyllähän suhde on voinut kestää jo pidempään ennen avioliittoa. 

Voisiko joku vastata alkuperäiseen kysymykseen: voiko pesänselvittäjä selvittää ulkomailla olevia varoja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onpa empaattisia ihmisiä liikkeellä... Kyllähän suhde on voinut kestää jo pidempään ennen avioliittoa. 

Voisiko joku vastata alkuperäiseen kysymykseen: voiko pesänselvittäjä selvittää ulkomailla olevia varoja?

Voi ainakin joitakin varoja selvittää, mutta ap tilanteessa ei ole todennäköistä että niin joku haluaisi tehdä koska sillä ei ole merkitystä. Ap:llä ei miehen rahoihin ole oikeutta.

Vierailija

Mies on voinut edesauttaa sairastumistasi, mutta ei ole ongelmiesi syy - kun ymmärrät tämän, parantuminenkin voi alkaa. Heivaa mies henkisesti historiaan! Älä lähde tappelemaan rahoista, jotka eivät sinulle kuulu. Lähde rakentamaan elämääsi alusta. Kaikki on vielä mahdollista, valmistuminen, työpaikka, uusi tasapainoisempi rakkaus. Mutta anna itsellesi aikaa parantua.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat