Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotkan terveydenhuolto systeemit!!!!! :@ Kukaan ei tiedä mitä muut tekevät...

Vierailija

Tilanne siis tältä viikolta. Mulla on jo jonkun aikaa ollut pieni huoli kun kuukautiskierto ei ole vieläkään palautunut säännölliseksi vaikka lopetin ehkäisypillerit jo 8kk sitten. Toiveena ei ole raskaus vaan lopetin pillerit tarpeettomina. Nyt sitten päätin ottaa selvää että onko tämä vielä normaalia ja pohdin kuuluuko tällaisesta soittaa terveyskeskukseen vaiko perhesuunnitteluneuvolaan. Päätin aloittaa terveyskeskuksesta ja ensimmäiseksi puhelimessa sanoin etten ole varma pitikö soittaa tänne vaiko PSN:aan mutta että hän sielä puhelimen päässä osaisi varmasti ohjata minut oikeaan suuntaan. Hän sitten kyseli aiheesta minulta (pillerimerkkiä, kierron pituutta, vuodon määrää...) ja loppuun totesi että "niin.... no... miähän en nyt ihan tarkalleen tiedä että kelle tää asia nyt oikein kuuluis mutta jos soittaisit vaikka sinne perhesuunnitteluun. Onko sinne joku soittoaika?" Hän siis kysyi minulta onko sinne soittoaika!! Totesin sitten että en tiedä kun otin tosiaan heihin ensin yhteyttä enkä ole edes etsinyt titä PSN:n numeroa vielä. No hän sitten katsoi jostaan että pitäisi olla sinä päivänä klo 12-12:30. Okei. Kysyin (tai oikeastaan totesin) että "se numerohan varmaan löytyy sieltä kaupungin sivuilta?" Arvatkaapa mikä vastaus oli? "En minä tiedä". Jaa... Kiitti kovasti.

Etsin sitten sen numeron ja kyllä, se löytyi kaupungin sivuilta. Soitan sinne (kello noin 12:05) ja kuulen vastaajan: "Hei. Olette yrittäneet soittaa Kotkan perhesuunnitteluneuvolaan. Seuraava puheluaika on (se päivämäärä) kello 12-12:30". Katsoin hölmistyneenä kelloa ja totesin että: eli nyt :D Soitan uudestaan ja taas sama nauha. Kymmenisen minuuttia jatkan soittelua kunnes luovutan ja soitan lapseni neukkarille. Hän toteaa että "jaa siinä on sitten varmaan joku vika. Kyllä mä näin hänet tänään töissä. Annatko sun puhelinnumeron niin minä pyydän häntä soittamaan sulle." Noin 12:40 sitten soittaa PSN neukkari ja kerron hänelle asiani. Hänkin kyselee samat asiat kuin terveyskeskuksen ajanvaraus ja sanoo ettei osaa oikein sanoa tuohon mitään. "En nyt kamalan huolissani olisi kun vuotoa on kuitenkin tullut mutta onhan tossa jo pitkä aika" (niiiiiiin...?) Hän käskee tarkkailemaan tilannetta ja menemään lääkäriin vuoden alusta jos ei kierto palaudu. Selvä. Kysyn vielä ettei jää epäselvyyttä että "menenkö sitten siis ihan terveyskeskuksen kautta lääkäriin vai teidän kautta". Vastaus yllätys yllätys: "niiin... mitenköhän se nyt sitten olisi järkevää? Voisit sitten vaikka soittaa terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja kysyä mitä he on mieltä"

Siis mitäääääh?? Vähän on turhauttavaa kun "terveydenhuollon ammattilaiset" antaa tollaisia ympäripyöreitä ohjeita kuin "mene lääkäriin" mutta eivät itsekkään tiedä että minne. Tk? Naisten poli? PSN? Jos vain olisi varaa niin menisin nyt ehdottomasti yksityiselle. Eikö näillä ole mitään hajua siitä mitä mikäkin elin tässä systeemissä tekee ja hoitaa ja millaiset potilaat kuuluvat kenellekkin. Ja mikä on esim minkäkin paikan puhelinnumero????? Se nyt musta olisi aika vähintä mitä voisivat tehdä, että TK:sta olisi kysynyt onko mulla PSN:n numeroa ja antanut sen siitä kun mulla ei ollut eikä todeta että "en minä tiedä mistä se löytyy"...

Näitä juttuja on ollut useinkin. Voi että kun mulla keittää. Miksei asioita voi tehdä yksinkertaisemmin? Onko tää muissa kunnissa samanlaista?

Kommentit (7)

Vierailija

Hop! Onko muualla samanlaista? Mitä mieltä itse olette tilanteesta? Olisitteko huolissanne? Onko teillä muilla kestänyt kauan ennen kuin kierto on palautunut normaaliksi?

Vierailija

Kieltämättä ap asiasi ei kyllä ole perusterveydenhuollon prioriteetti ykkönen. Ja saithan ohjeen, jos ei menkat ala vuoden vaihteeseen mennessä niin lääkäriin. Jos menisit vaikka gynelle. Tai jos se ei nyt sinulle sovi niin sitten omalääkärille.

Vierailija

Miksi menisit perhesuunnitteluneuvolaan, jos et tarvitse ehkäisyä? Se kun ei ole mikään julkinen gyne vaan enemmänkin ehkäisyneuvola. Miksi et mene suoraa yksityiselle, saisit vastaukset noin 60 eurolla jo ensi viikolla? Julkista puolta kun ei ole suunniteltu auttamaan asiakkaita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisit perhesuunnitteluneuvolaan, jos et tarvitse ehkäisyä? Se kun ei ole mikään julkinen gyne vaan enemmänkin ehkäisyneuvola. Miksi et mene suoraa yksityiselle, saisit vastaukset noin 60 eurolla jo ensi viikolla? Julkista puolta kun ei ole suunniteltu auttamaan asiakkaita.

No siksi juuri soitin ensin terveyskeskukseen kun ajattelin että todennäköisemmin heidän asia. Sieltä ajanvarauksen nainen neuvoi mua soittamaan perhesuunnitteluun. Lisäksi siis noh... perhesuunnittelu. Jos suunnittelisin tulevani raskaaksi mutta menkat olisi edelleen tällaiset niin varmaan soittaisin sinne perhesuunnitteluun. Ajattelin että kai heillä jotain hajua on ehkäisypillereistä ja kuukautisista ynnämuusta naisen hedelmällisyyteen liittyvästä sielä... Kuten sanoin, mulla ei ole kauheesti ylimääräistä rahaa eikä vakuutusta kattamaan tämmöisiä hommia yksityisellä. No kyllä mulla tuo 60e olisi mutta ajattelin että olisi paljon kalliimpaa mennä sinne tutkituttamaan. Lisäksi ajattelin että tää saattaa olla vielä ihan asiaan kuuluvaa että hormoonitasapaino palautuu näin pitkään joten siksi ajattelin varmistella asiaa ensin julkiselta puolelta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ap asiasi ei kyllä ole perusterveydenhuollon prioriteetti ykkönen. Ja saithan ohjeen, jos ei menkat ala vuoden vaihteeseen mennessä niin lääkäriin. Jos menisit vaikka gynelle. Tai jos se ei nyt sinulle sovi niin sitten omalääkärille.

Anteeksi Vaajaavaisuuteni mutta mitä tarkoittaa tuo "gynelle"? Gynekologia tässä nyt lääkärillä lähinnä tarkoitin. Mutta mitä gyneä sinä meinasit? Onko siis olemassa terveyskeskuksen ja neuvoloiden lisäksi joku muu gynekologi joka ei ole yksityinen? Ei varmaankaan.. Tai ainakaan en itse ole törmännyt noita numeroita eri paikkoihin etsiessäni sellaiseen kuin gynekologi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat