Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sulla on aikaa, kun et käy töissä"

Vierailija
17.10.2015 |

Ymmärtävätkö ihmiset, että aikaa saattaa mennä aika paljon siinä köyhänä elämiseen?

Kaupassa käyntiin kävellen Lidlissä n. joka toinen päivä lapsen kanssa menee helposti puolitoista tuntia, viikossa 4,5 tuntia. Edullisen ruuan itse valmistukseen menee aikaa. Astiat pestään käsin joka päivä. Kerran viikossa pestään pyykit pesutuvassa = pyykinpesuun menee koko päivä, eikä ne mene "siinä sivussa" muun kanssa.

Vrt. rahakkaampana ja mukavuudenhaluisena  voisi käydä kaupassa kerran viikossa puolentoista tunnin ajan, ostaa ruuat joita ei tarvitse paljon valmistaa, laittaa vähät tiskit asatianpesukoneeseen ja pestä pyykit kotona ja kuivata ne kuivausrummussa - kotitöiksi jäisi lähinnä pyykin lajittelu, astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö ja roskien vienti. (Tietenkin oikein rikkaana ja laiskana ei tarvitsisi tehdä oikein mitään itse kun kaikkeen voisi palkata jonkun, mutta jos nyt ajatellaan köyhän ja melko keskituloisen eroa.

Sitten köyhällä voi olla myös paperityöt Kelan ja sossun kanssa, työnhaku, tarjousten metsästämiset eli kun jotain tarvitaan, niin se haetaan halvimmasta paikasta ja joka paikkaan jalkaisin tai pyörällä.

Tällainen köyhä elämä voi olla monella tapaa ekologinen ja terveellinenkin. Mua vaan ihmetyttää, että jotkut kai luulevat, että on  oikeasti aikaa vaan kaiket päivät maata sohvalla.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asiassa tää provo pitää paikkansa. Pienipalkkaisena se edullisen ja terveellisen ruuan suunnittelu ja valmistus on aikaavievää. Vihaan ruuanlaittoa, olusi hienoa voida ostaa valmiita salaatti tai sushi- annoksia..

Ruokaa voi tehdä isomman satsin kerrallaan, jota sitten voi lämmittää.

Lämmitettyä sushia ja salaattia.. ? Et tidä ruuasta siis Mitään.

Vierailija
42/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli keskituloinen eikä ollut astianpesukonetta. Työpäivät matkoineen 10-20 tuntia. Siihen päälle lenkit koiran kanssa 2 tuntia päivässä. Ruuan olen aina valmistanut itse, enkä mene riman ali.

Nyt olen työtön ja rötvään vähintään 8 tuntia päivässä. Ihanaa lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysilmoitukseen menee minuutti tietokoneella/kännykällä, asumistuki tulee automaattisesti, viinakauppa on puolen kilometrin päässä.

Vaatteet pesen samalla kun käyn suihkussa, käytän samaa kahvikuppia ja viinalasia.

Lorvailuun jää päivästä 23,5tuntia

ap on kyllä aika dorka provoilija.

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Minä esim teen pätkätöitä ja sovitellun korvauksen saaminen on todella työlästä. Soittelet työnantajille, keräät lappusia ja lippusia, asumistukea en ole edes viitsinyt hakea kun en jaksa joka kuukausi sitä lappushowta. Asiat on usein varsin kaoottisia. Ja osaamisalueeni on aika kaukana noista paperihommista muutenkin. Jollekin toimistomyyrällehän ne ovat perushommia, ihmiselle jonka koulutus ei liity paperien ja numeroiden pyörittämiseen yhtään, ne ovat paljon työläämpi juttu.

Vierailija
44/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh... En ole trolli ja olen kaikkien viestieni loppuun kirjoittanut "ap". Täällä on joku muukin kirjoitellut, jota jotkut varmaan luulee aloittajaksi (?)

Aika väärinymmärretty aloitukseni ilmeisesti oli, kun en kyllä tarkoittanut sanoa, että köyhänä ja työttömänä elämiseen menisi YHTÄ PALJON AIKAA kuin työssä käymiseen. Käsitän kyllä, että töissä monilla menee se 8+ tuntia aikaa.

Mutta olen huomannut, kun itse en ole ollut töissä (ja en muuten ole elämäntapatyötön vaan fyysisesti sairas) niin jotkut tuntuu suhtautuvan ajatuksella, että sullahan on aikaa - aina, koska vaan, esimerkiksi lähteä jonnekin lyhyellä varoituksella. Ja näin ei ole, koska se elämä on kuitenkin rytmitetty arkisesti ja arkihommien tekemiseen (halvalla) menee aikaa. Esimerkiksi olen saattanut varata sen pyykkituvan perjantaiksi, niin silloin en voi lähteä tekemään muuta, jos tilanne on se että seuraava vapaa vuoro ois sunnuntaina ja silloin meillä olisi puhtaat ja kuivat vaatteet vasta maanantaiksi, kun perjantaina pestessä ne on lauantaiksi.

Jotkut kommentoi että käyvät töissä ja tekevät silti kaiken saman. Huom. jos käytte töissä, niin syötte siellä ja lapsenne syövät ja sotkevat päiväkodissa, jolloin teillä ei ole sitä SAMAA hommaa kotona. Mahdollisesti syötte vain välipalan ja iltaruuan ja siivoatte ne jäljet. Kotiin ostettavan ruuankin määrä on vähäisempi.

Mulla on suurivaraisempana ollut mahdollisuus autoon, on ollut tiskikone ja pesukone ja mahdollisuus heräteostoksiin ja ulkona syömiseen, ja kyllä ne arkiasiat silloin on olleet huomattavasti nopeammat hoitaa. Edelleen pointti ei ollut se, että työssäkäyvillä olis enemmän aikaa, koska on rahaa, vaan se, että ei vähillä varoilla elo ole pelkkää letkeää lorvailua.

Vierailija
45/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin ja 45 siis oli ap :D -ap

Vierailija
46/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysilmoitukseen menee minuutti tietokoneella/kännykällä, asumistuki tulee automaattisesti, viinakauppa on puolen kilometrin päässä.

Vaatteet pesen samalla kun käyn suihkussa, käytän samaa kahvikuppia ja viinalasia.

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Minä esim teen pätkätöitä ja sovitellun korvauksen saaminen on todella työlästä. Soittelet työnantajille, keräät lappusia ja lippusia, asumistukea en ole edes viitsinyt hakea kun en jaksa joka kuukausi sitä lappushowta. Asiat on usein varsin kaoottisia. Ja osaamisalueeni on aika kaukana noista paperihommista muutenkin. Jollekin toimistomyyrällehän ne ovat perushommia, ihmiselle jonka koulutus ei liity paperien ja numeroiden pyörittämiseen yhtään, ne ovat paljon työläämpi juttu.

Itse olet jossain 90-luvulla. Ei ole mitään paperihommia, kelahakemukset yms käy netissä.lappuset ja lippuset voi lähettää kelaan PDF-tiedostona. Vittu mikä pässi

Vierailija
47/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet jossain 90-luvulla. Ei ole mitään paperihommia, kelahakemukset yms käy netissä.lappuset ja lippuset voi lähettää kelaan PDF-tiedostona. Vittu mikä pässi

Kyllä jos matkustaa vaikka sairaalaan tarviit kuitit bussilipuista, lääkeostoista viet ne kuitit sossuun jos ttt-asiakas. Kelan hommat voikin monet hoitua koneella, ei nekään silti kaikki.

Vierailija
48/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtön. Siivoan n 5 t päivässä, teen ruuat, hoidan lapset jne mieheni ainoa asia huushollin eteen on kaupassa käynti, kun tulee töistä. Tosin auttelen aika paljon myös mieheni firmassa ( siivoilen jne). Se vie myös paljon aikaa.

Siivousaddiktio? Miten joka päiväksi syntyy niin paljon sotkua, että on pakko siivota 5 h?

kyllä sitä vaan tulee! Pyykkiä  2-3 koneellista, astioita 3-4 ruokailun verran, imurointia, edellisten pyykkien kaappiin laittoa jne.

kuinka monta kymmentä lasta sinulla on? en saisi siivoukseen kulumaan 5 tuntia vaikka asunnossani tapahtuisi pienmuotoinen räjähdys.

ja ihan työssäkäyvänä ja autottomana kävelen kauppaan useamman kerran viikossa, teen ruokaa, tiskaan päivittäin, pyykkään ja pidän asunnon siistinä.

esim miehen työvaatteita tulee jo yksi koneellinen, lapsilta 1-2 koneellista, riippuen ilmoista. Meillä 2 pientä lasta + 2 koiraa, eli sotkua riittää, mulla myös todella korkea siisteystaso! Mitään likaista ei saa olla näkyvillä, päällä jne.

Siis sulla on vain 2 lasta - kyllä olet siivousmaanikko aivan suoraan sanottuna. Onneksi et ole töissä. Sulle ei riittäisi vuorokausi töihin ja puunaamiseen.

Mulla 3 lasta, arkena pestään useampi koneellinen vain poikkeustilanteessa. Lapset meillä on opetettu esim tuomaan astiat lavuaariin tai jopa tiskikoneeseen. Osaavat myös itse laittaa pyykit kaappiin. Niin ja osaa vaatteista tuuletaan käytön jälkeen, kaikkea ei tarvitse aina pestä.

Teen töitä mieheni firmassa, olen kuitenkn työtön, koska en saa palkkaa!

Tuo on muuten laitonta. Et voi samalla saada työttömyyskorvausta ja tehdä työtä palkatta miehesi firmassa.

Vierailija
49/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asiassa tää provo pitää paikkansa. Pienipalkkaisena se edullisen ja terveellisen ruuan suunnittelu ja valmistus on aikaavievää. Vihaan ruuanlaittoa, olusi hienoa voida ostaa valmiita salaatti tai sushi- annoksia..

Ruokaa voi tehdä isomman satsin kerrallaan, jota sitten voi lämmittää.

Lämmitettyä sushia ja salaattia.. ? Et tidä ruuasta siis Mitään.

Et taida ymmärtää lukemaasi...

Vierailija
50/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttomiehen vaimolle tiedoksi, että niiden työvaatteiden kanssa voi pestä muutakin pyykkiä. Lisäksi ymmärrän kyllä halun vaihtaa vaatteita, jos ne ovat hikiset, mutra ihan hetkessähän ne uudetkin vaatteet haisevat. Eli asiakkaaseen on tässä kohtaa ihan turha vedota.

Ohis. Ei kaikkien vaatteiden kanssa voi. Olen auttanut veljeäni, joka on vähän erityinen, mutta käy töissä, pesemään työvaatteita ja niiden kanssa ei kyllä mitää lakanoita samaan laiteta. Puhun nyt ulkoiluvaatteista. Hän myös on niin iso, että varsinkin talvivarusteet täyttää koneen kokonaan. Tämä ihan ohiksena vain. 

Vierailija
51/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi pesen niin paljon pyykkiä kun miehelläni on rikkinäinen sulkijalihas ja se periytyi lapsillenikin, siis sitä paskaa tulee koko ajan vaatteisiin, oi voi sitä paskan määrää kalsareissa, housuissa, sukissa ja kengissä koko perheemme paskoo vaatteisiin 24/7

-ap

Voihan kakkipökäle sentään.

Vierailija
52/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghosts kirjoitti:

Olen köyhä työtön ja omistan tiski- ja pesukoneen, yhteyksillä ja omalla vaivalla kyllä saa ilman kasoittain rahaa jos vain viittii. Olen asunut kyllä ilmankin, ja siinä pyykkituvassa ei ole yhtään enempää vaivaa kun konehan sen pesemisen hoitaa etkä sinä! Se kaikki minimaalinen tekeminen niin kuin pyykkitupaan kävely ja pyykin ripustaminen vie ehkä 5 minuuttia.

Pyykkitupa sitoo koko päiväksi ja pyykit pitää kuivuttuaan hakea pois ennen seuraavaa asiakasta. Koko päivä kyttäilyä. 

Sen sijaan kun laittaa koneen pyörimään tehdessään aamupalaa/aamutoimia, niin pyykit valmistuvat aivan itsestään sillä aikaa. Toinen tapani on, että kun kokkailen niin laitan pyykit sillä aikaa pyörimään. Kun ruoka on syöty ovat pyykit taas valmiina odottamassa vain ripustamista. Tällä tavalla pyykkien kanssa joutuu säätämään vain sen 5-10 minuuttia, mutta pyykkitupa kokemuksen perusteella sitoo koko päiväksi kotiin.

Ohis

Vierailija
53/55 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghosts kirjoitti:

Kaupassa ei todellakaan tarvi käydä noin useasti tai kauan vaikka tekeekin kaiken alusta asti halvalla, minä käyn 1-2 kertaa viikossa ja aikaa menee maks. 45 minuuttia

1-2 kertaa viikossa ja on salaatit koko ajan loppu. Varastoonkaan niitä ei voi ostaa kun mätänevät. Töissä käydessä tosin ei ole joka päivä ollut mahdollisuuttakaan tähän ylellisyyteen. Onneksi nyt työttömänä on aikaa mennä joka päivä kauppaan ja ostaa terveellistä ja tuoretta salaattia. 

Vierailija
54/55 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuko Vantaalla?!

Vierailija
55/55 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä se pyykkitupa sitoo koko päiväksi? Pyykit viedään koneeseen ja ripustetaan kuivumaan kun ovat pesty. Ei siellä tarvitse vieressä vahtia. Minä ainakin tiedän ohjelmien keston. Illalla ne voi hakea kuivaushuoneesta pois.pesun ja kuivumisen aikana sieltä pyykkituvasta tai kotoa voi poistua!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän