"Sulla on aikaa, kun et käy töissä"

Vierailija

Ymmärtävätkö ihmiset, että aikaa saattaa mennä aika paljon siinä köyhänä elämiseen?

Kaupassa käyntiin kävellen Lidlissä n. joka toinen päivä lapsen kanssa menee helposti puolitoista tuntia, viikossa 4,5 tuntia. Edullisen ruuan itse valmistukseen menee aikaa. Astiat pestään käsin joka päivä. Kerran viikossa pestään pyykit pesutuvassa = pyykinpesuun menee koko päivä, eikä ne mene "siinä sivussa" muun kanssa.

Vrt. rahakkaampana ja mukavuudenhaluisena  voisi käydä kaupassa kerran viikossa puolentoista tunnin ajan, ostaa ruuat joita ei tarvitse paljon valmistaa, laittaa vähät tiskit asatianpesukoneeseen ja pestä pyykit kotona ja kuivata ne kuivausrummussa - kotitöiksi jäisi lähinnä pyykin lajittelu, astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö ja roskien vienti. (Tietenkin oikein rikkaana ja laiskana ei tarvitsisi tehdä oikein mitään itse kun kaikkeen voisi palkata jonkun, mutta jos nyt ajatellaan köyhän ja melko keskituloisen eroa.

Sitten köyhällä voi olla myös paperityöt Kelan ja sossun kanssa, työnhaku, tarjousten metsästämiset eli kun jotain tarvitaan, niin se haetaan halvimmasta paikasta ja joka paikkaan jalkaisin tai pyörällä.

Tällainen köyhä elämä voi olla monella tapaa ekologinen ja terveellinenkin. Mua vaan ihmetyttää, että jotkut kai luulevat, että on  oikeasti aikaa vaan kaiket päivät maata sohvalla.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Miksi halvan ruuan valmistaminen veisi aikaa sen enempää kuin kalliimman? Eihän sen hellan ääressä tarvitse seisoa, kun kattila kiehuu tai uuni paistaa. Miksi pesutuvassa menisi sen enempää aikaa, kun ei sinnekään tarvitse jäädä pesukoneen vieressä seisomaan? päinvastoin, se on oiekasti helpompaa kuin kotona pienissä tiloissa nysvääminen.

Miksi kauppareissu tuntuu niin kauhean pitkältä? Meneehän työssäkäyvillä aikaa työmatkaan sen työpäivän lisäksi.

En kyllä nyt ihan allekirjoita kiireen tuntuasi, se on korkeintaan subjektiivinen tunne ja organisointikyvyn puutetta. - Ja todellakin olen elänyt samaa köyhyyttä minäkin kolmen lapsen totaali-yh:na. Samoin ns. kiireistä elämää vuorotyöläisenä ja jopa todella ison  suurperheen kotiäitinä.

Vierailija

No tuskinpa käytät mainitsemiisi asioihin joka päivä työpäivän verran aikaa. Itse olen myös työtön ja "paperihommiin" menee kuukaudessa alle tunti. Tuokakaupassa käyn harvemmin ja ostan kerralla enemmän. En syö eineksiä, mutta en silti kuluta ruoanlaittoon kuin hetken. Paistan esim. broilerfileen salaatin kaveriksi, keitän puuron tai pyöräytän tehosekoittimella smoothien. Tiskit hoidan käsin. Siihenkään ei kauaa mene. Aikaa on yllinkyllin lorvailuunkin asti, vaikka nyt myös opiskelen työkkärin tuella. Ap ei osaa aikatauluttaa asioita, jos toimettomana aika ei riitä. Miten tekisit kaiken jos kävisit töissä?

Vierailija

8 tunnin työpäivä 5päivänä viikossa ja teen nuo samat mitä ap. Lisäksi urheilen 4-5 kertaa viikossa ,tapaan ystäviä jne. Nukun 7-8h yöunet. Että kyllä sulla on vetelys aikaa ainakin se työaika matkoineen päivässä enemmän kuin mulla. Niitä kelan lappuja ei täytetä kahdeksaa tuntia.

Vierailija

Jaa tää oli tätä. Mulla oli aikoinaan toiminimiyritys, ja tein kotona töitä. Silloin kohtasin useinkin tuota asennetta. Ihmisten mielestä en ollut oikeissa töissäkään. Tein kyllä ihan sellaisia töitä, mitä moni tekee palkollisena ja työni tulokset olivat näkyviä, vaikka työ olikin erikoinen. En taida tunnistamisen vuoksi kertoa, mutta vaikkapa joku talojen pohjapiirustusten tekeminen olisi vastaavaa.

Moni tekeekin tuon tyyppistä hommaa kotona. Tällöin monen mielestä minulla oli aikaa, vaikka itse laitoin itselleni säännölliset työajat, että pysyisi rutiinit kunnossa ja töitä oli. Lopetin hyvin pitkälle sen takia, että ei ollut työrauhaa. Kylään tultiin koska haluttiin yms. ja loukkaannuttiin kun sanoin, ettei käy, mulla on töitä. Ethän sinä käy töissä, oli yleinen vastaus. 

Vierailija

Ymmärrän, että et vain laiskottele kaikki päivät mutta tajuathan itse, että vaikka kuinka käytät kotitöihin omasta mielestäsi paljon aikaa niin et mitenkään voi verrata hommaa työhön. Työhön kun menee se 8 tuntia päivässä sekä työmatkat ja sen päälle jokainen tekee kotityöt - kukin tavallaan.

Esim. meillä on auto ja ostokset tehdään autolla mutta meillä ei ole kuivausrumpua ja myös meillä on pyykkipäivä viikonloppuna, kun arkena ei ehdi pyykkiä ripustaa. Ostamme edullista ruokaa ja teemme ruoan aina itse, seuraamme myös tarjouksia ja vertaamme hintoja. Näen kyllä, että et tajua oikean työnteon merkitystä vaan kuvittelet, että se mahdollistaa oikotien onneen. Useat ovat pienipalkkaisissa töissä, monet elävät ihan vapaaehtoisesti ekologisesti ja tekevät aivan samoja asioita kuin sinä sen raskaan työpäivän päätteeksi.

Se, että viikkotasolla käytät pari tuntia enemmän kotitöihin rahattomuuden vuoksi, on minusta aivan naurettavaa vinkumista. Et varmasti myöskään viikkotasolla käytä työn hakuun muutamaa tuntia kauempaa, max yhden työpäivän verran ja sitäkään et varmasti joka viikko.

Eli mihin käytät neljän työpäivän verran aikaa, jotta voisit oikeasti asiasta vinkua? Sinulle jää 32 tuntia aikaa verrattuna työssäkävijään ja työmatkat päälle, jotka minun tapauksessani ovat kaksi tuntia/päivä. Lisäksi moni joutuu tekemään ylitöitä, joista ei makseta korvauksia (voi kiireettöminä aikoina tulla tunnin myöhempään mutta näitä aikoja on ehkä viikko vuodessa).

Kyllä sinulla minun mielestäni nimenomaan on aikaa, ja elät sen verran omassa kuplassa, että et sitä tajua.   

Mies30v

Työttömyysilmoitukseen menee minuutti tietokoneella/kännykällä, asumistuki tulee automaattisesti, viinakauppa on puolen kilometrin päässä.

Vaatteet pesen samalla kun käyn suihkussa, käytän samaa kahvikuppia ja viinalasia.

Lorvailuun jää päivästä 23,5tuntia

ap on kyllä aika dorka provoilija.

Vierailija

PROVOILIJAKSI osoittautui. Ei kommentoi enää itse mitään.

Oikeasti palstan sääntöjen mukaan tämä ketju voitaisiin poistaa tai ap bannata, koska provoilu ja trollaaminen, tahallinen yliärsyttäminen  on kiellettyä.

Vierailija

Yhdessä asiassa tää provo pitää paikkansa. Pienipalkkaisena se edullisen ja terveellisen ruuan suunnittelu ja valmistus on aikaavievää. Vihaan ruuanlaittoa, olusi hienoa voida ostaa valmiita salaatti tai sushi- annoksia..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti palstan sääntöjen mukaan tämä ketju voitaisiin poistaa tai ap bannata, koska provoilu ja trollaaminen, tahallinen yliärsyttäminen  on kiellettyä.

Älä nyt..etko muista et se on Kiireinen :)

Vierailija

Meillä työssäkäyvällä perheellä ei ole autoa. 5-henkisen perheen ruokasostokset haetaan jalkaisin kaupasta. Meillä ei myöskään ole kuivausrumpua. Astianpesukone ja tiskikone löytyy.

Ihan varmasti sinulla on enemmän vapaa-aikaa kuin minulla. Työpäivään matkoineen mulla menee n. 9 tuntia.

Kun kuivausrumpua ei ole pyykkejä pestään pitkin viikkoa, että ison perheen pyykit mahtuvat johonkin kuivumaan. Miltei joka ilta pyörii kone. Viikonloppuisin useampikin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt..etko muista et se on Kiireinen :)

Ai niin. Kestää hirveän kauan laittaa ne halvat punajuuret uuniin ja pottuvesi kiehumaan. Halpa jauhelihakin paistuu niin hitaasti verrattuna paistiversioon.

Vierailija

Ja muuten 5-henkiselle perheelle ei minunkaan ole varaa ostaa valmista ruokaa, kyllä me ihan itse ruoka laitetaan. Ruokabudjetti on n. 500 kuussa. Ei työssäkäyvilläkään raha kasva puussa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat