TSH 5.65!!
Olen raskaana rv 8+1 ja siis eilen kävin verikokeissa. Tuleeko lapsestani nyt kehitysvammainen? Vai kertooko tuo jostain kilpirauhasen syövästä kohdallani?
Kommentit (34)
Mulla on TSH 0,1 ja TV4 13. Onko normaalit arvot vai liikatoiminta? Labran täti ei osannut sanoa, sain soittoajan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhkes raskausaikana kilpirauhasen tulehdus, josta seurasi vajaatoiminta. Ja tämä huomattiin vasta 2-3 v myöhemmin, jolloin TSH oli 6,9. Lapsi on täysin normaali.
0,2 ei ole vielä liikatoiminnan merkki, sitä mitataan T4V:stä. TSH saa olla mittaamattomissa, mullakin nyt lääkityksen kanssa jotain 0,18.
No sitten se oli T4V. Luotan kuitenkin terveydenhoitajan sanaan tässä enemmän, että kyseessä on liikatoiminta.
Sitten kyseessä onkin paha vajaatoiminta.
Koita nyt päättää, onko se T4V liika- vai vajaatoiminnan merkki.
Molempien, väitinkö muuta?
Sinun väitteistäsi ei ota kukaan enää mitään selvää. Todella sekavaa sepustusta.
Hei,
Tsh pitäisi olla nyky suositusten mukaan alle 2,5.. oli raskaana tai ei.
Itsellä oli aikoinaan ollut juuri tsh 2,5 raskauden ensimmäisellä kolmanneksella, myöhemmin selvisi yksityisen erikoislääkärin toimesta, että tuo arvo tuolloin oli huono.
T4v arvon on hyvä olla viitearvojen yläpäässä.
Suomalainen endokrinologi Mehiläisessä, on myös kertonut minulle tuon tsh asian, eli ei ole vain netistä luettu juttu tms. Tämä tieto tuli lääkäriltä minulle vuonna 2013, eli aika uutta tietoa.
Ja jos molemmat arvot ovat viitteen alapäässä, on syytä epäillä aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa, varsinkin jos on vajaatoimintaan tai liikatoimintaan viittaavia oireita. itsellä paljastui aivolisäkekasvain, tsh oli tuolloin 0,9 ja t4v 11 ( viite 9-19)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://naturalmedicinejournal.com/journal/2012-12/thyroid-stimulating-ho...
"This study implies that it is best for patients to have their blood drawn in the morning."
Tämä siis viestille 18. Luulisi asiantuntijoiden tietävän paremmin.
Tämä onkin aika uusi esille tullut tutkimus. Tuo oli vuodelta 2012.
Linkkas tuo tutkimus tähän, mielelläni luen koska kaikki löytämäni tutkimukset toteavat että näyte on otettava aamulla. Minua siis ihan aidosti kiinnostaa jos se on kumottu, sillä tähän asti on ollut aika kiistaton konsensus aamunäytteenotosta.
No, itse olen tuon aivolisäkekasvain asian takia joutunut käymään kilpirauhas kokeissa sekä muissa hormoniverikokeissa monia kertoa parin vuoden aikana ja aina on sanottu, sekä Meilahdessa, että toisessa Hus:in sairaalassa, että kilpirauhas kokeet pitää ottaa ennen klo. 10.00. Mieluiten klo. 8.00...tällöin saadaan se realistisin kilpirauhasarvo otettua.
-Alice5-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"This study implies that it is best for patients to have their blood drawn in the morning."
Linkkas tuo tutkimus tähän, mielelläni luen koska kaikki löytämäni tutkimukset toteavat että näyte on otettava aamulla. Minua siis ihan aidosti kiinnostaa jos se on kumottu, sillä tähän asti on ollut aika kiistaton konsensus aamunäytteenotosta.
Ei minulla ole. Kilpirauhasfoorumilla tästä on ollut monen suusta puhetta, joten uskon kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhkes raskausaikana kilpirauhasen tulehdus, josta seurasi vajaatoiminta. Ja tämä huomattiin vasta 2-3 v myöhemmin, jolloin TSH oli 6,9. Lapsi on täysin normaali.
0,2 ei ole vielä liikatoiminnan merkki, sitä mitataan T4V:stä. TSH saa olla mittaamattomissa, mullakin nyt lääkityksen kanssa jotain 0,18.
No sitten se oli T4V. Luotan kuitenkin terveydenhoitajan sanaan tässä enemmän, että kyseessä on liikatoiminta.
Sitten kyseessä onkin paha vajaatoiminta.
Koita nyt päättää, onko se T4V liika- vai vajaatoiminnan merkki.
Molempien, väitinkö muuta?
Sinun väitteistäsi ei ota kukaan enää mitään selvää. Todella sekavaa sepustusta.
Ei mitään sekavaa, itse sekoilet. T4V on se, josta näkee onko liika- vai vajaatoiminta. TSH saa olla siis mittaamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen tuon aivolisäkekasvain asian takia joutunut käymään kilpirauhas kokeissa sekä muissa hormoniverikokeissa monia kertoa parin vuoden aikana ja aina on sanottu, sekä Meilahdessa, että toisessa Hus:in sairaalassa, että kilpirauhas kokeet pitää ottaa ennen klo. 10.00. Mieluiten klo. 8.00...tällöin saadaan se realistisin kilpirauhasarvo otettua.
-Alice5-
Näinhän se on ollut, joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole. Kilpirauhasfoorumilla tästä on ollut monen suusta puhetta, joten uskon kyllä.
Mm, selvä. Minäkin luin koirafoorumilta että kaikki jotka eivät tykkää koirista ovat hulluja psykopaatteja.
Ei kannata ehkä aina uskoa kaikkea mitä lukee ellei sitä väittämää ole tieteellisesti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm, selvä. Minäkin luin koirafoorumilta että kaikki jotka eivät tykkää koirista ovat hulluja psykopaatteja.
Ei kannata ehkä aina uskoa kaikkea mitä lukee ellei sitä väittämää ole tieteellisesti todistettu.
Jos sama asia tulee monen suusta lähes yhtäaikaa, niin vaikea olla uskomatta. Yritän ottaa selvää, mistä tuo tieto on peräisin.
Siskollani oli raskaudessa vajaatoiminta ja hän sai valitettavasti Down vauvan :( Vaadi lvp
Vierailija kirjoitti:
Siskollani oli raskaudessa vajaatoiminta ja hän sai valitettavasti Down vauvan :( Vaadi lvp
Et kai oikeasti luule, että näillä kahdella on toistensa kanssa tekemistä? LOL!
Vierailija kirjoitti:
Toki tuo on raskaanaolevalle korkea ja jos taso on toistetusti tuollainen, lääkitys on aiheen, mutta ei tuo nyt niiin korkea ole. Omassa työssä hoitajana olen nähnyt kolmenkympinkin TSH:ta ja hyvin on hoidolla laskenut aina (hassua, että nämä joilla on oikeasti arvot ihan perseellään, ovat yleensä niitä jotka valittavat ja mouhoavat vähiten - mouhojen kanssa saa sitten paskaa niskaan, jos on sitä mieltä että TSH 3,2 ja T4v 13 on ihan hyvä). Nykyään vaan vahdataan noita arvoja ihan liian tarkkaan ja tulkitaan viitteissäkin olevat merkiksi sairaudesta.
Niinpä! Mulla oli viime verikokeissa TSH 14, enkä huomaa mitään vajaatoiminnan oireita. Syön silti kiltisti taas lisää Thyroksiinia, koska lääkärisetä niin käskee. Laittoi kelakorttinikin uusiksi. Sen sijaan ne, joilla arvot ovat normaalirajoissa, valittavat ylipainoa, väsymystä, palelua ja ties mitä aivosumua ja itkevät, ettei kukaan ota tosissaan.