Syy miksi "älyköt" haluavat älykästä seuraa

Vierailija

Melkein kaikki itseään erityisen älykkäänä pitävät ihmiset valittavat siitä, että ihmiset ovat liian tyhmiä ja siten tylsää seuraa. Todellinen syy on se, että ihmiset eivät useimmiten ole aidon kiinnostuneita muista ihmisistä, vaan itsestään. Älyköt haluavat älykästä seuraa, jotta pääsisivät tuomaan omaa älyään paremmin esille ja sitä arvostettaisiin - eivätkä tyhmät ihmiset siihen tietenkään kykene. Poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti asia on näin.

Ihmiset (mukaanlukien älyköt) ovat useimmiten huonoja kuuntelijoita ja haluavat mieluummin kuulla omaa ääntänsä. Aidosti älykäs ja empaattinen ihminen saa voi nauttia älystään ihan yksinäänkin. Minusta olisi parempi että toisissa arvostettaisiin enemmän vilpittömyyttä ja sydämellisyyttä.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

No en tiedä olenko minä nyt varsinaisesti älykkö, mutta jos on itseään huomattavasti "tyhmempien" ihmisten seurassa tulee usein aika vaivautunut olo ja itse ainakin tykkään kuunnella älykkäitä ihmisiä.

Vierailija

Mä en todellakaan halua mitään ns. älykästä seuraa. Itsessäni on tarpeeksi kestämistä. Mieluummin sellasia anteeksi nimitys alkeellisempia ja hauskempia ihmisiä. Esim. ryyppä paljon, rellestää, ei murehi huomista, ei keskustele yhteiskunnan surkeudesta ainakaan konkreettisesti eikä yritä päteä. Mä en jaksa miettiä niitä asioita enempää. 

Vierailija

Minä tykkään kaikenlaisesta seurasta. Useimmiten ihan tavallisten ihmisten seurasta, ja tulen hyvin myös toimeen "vähän yksinkertaisina" pidettyjen kanssa. Minusta äly on ihmisissä yleensä yliarvostettu ominaisuus, ja tärkeämpiä ovat esim. hyväntahtoisuus, rehellisyys ja lämmin persoona.

Mutta silloin tällöin nautin kyllä olla sellaisessakin seurassa, jossa keskustelijat on hyvin sivistyneitä ja älykkäitä. Jossa puhutaan ihan jostain muusta kuin arjesta ja ihmissuhteista: abstraktimmista ilmiöistä ja asioista. Toisaalta en jaksaisi pelkästään sellaisten ihmisten seuraa, välillä kaipaa vähemmän älyllistäkin toimintaa.

Minnu

Luulen itse, että pointti on siinä, että kaikkien kanssa ei vaan pysty juttelemaan itseä kiinnostavista asioista. Tälläisiä "älykköjä" yleensä yhdistää samat kiinnostuksen kohteet. En itse koe olevani erityisen älykäs, paremminkin paljon lukenut. Olen erityisen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, filosofiasta. Valitettavasti en pysty keskustelemaan näistä teemoista kovinkaan monen ikäiseni kanssa. Tai en ole ainakaan kovin montaa kohdannut. Se on välillä turhauttavaa ja harmillista, että keskustelukumppania ei löydy.

En usko, että kyse on oman älyn esille tuomisessa, vaan siinä, että on ilo keskustella itseä kiinnostavista asioista ja oppia myös aiheista niistä tietäviltä. Tämä ei tarkoita, etteikö myös kykenisi keskustelemaan muista aiheista muiden ihmisen kanssa ja nauttimaan myös siitä.

Vierailija

Haluan älykästä seuraa koska tykkään haasteista, pohdiskelusta, väittelystä, uudesta tiedosta, toisenlaisista näkökulmista. 

Itse-aiheutettu tyhmyys on todella raskasta. On vaikea keksiä juteltavaa ihmisen kanssa joka hankkii tietonsa ja yhteiskuntanäkemyksensä ip-lehtien nettisivuilta ja jolla on sadan sanan sanavarasto. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Haluan älykästä seuraa koska tykkään haasteista, pohdiskelusta, väittelystä, uudesta tiedosta, toisenlaisista näkökulmista. 

Itse-aiheutettu tyhmyys on todella raskasta. On vaikea keksiä juteltavaa ihmisen kanssa joka hankkii tietonsa ja yhteiskuntanäkemyksensä ip-lehtien nettisivuilta ja jolla on sadan sanan sanavarasto. 

Muuten samaa mieltä, mutta eikö uusia näkulmia ja tietoa saa ihan tarpeeksi muualtakin? En minäkään täydellisten typerysten seurasta nauti, mutta usein ns älykkäät keskustelut ja väittelyt ovat rasittavia, koska kumpikin osapuoli haluaa ensisjaisesti tuoda oman näkemyksen esille. Onhan se välillä hauskaa väitelläkin, mutta kun ymmärtää motiivit niiden väittelyiden takana, on sitä vaikeaa harrastaa jatkuvasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä sellaisiakin kavereita, vaikka monet pitävät minua "huippuälykkäänä". Niiden kanssa ei sitten jutella politiikasta tai taloudesta tai muista sivistystä vaativista aiheista, vaan tutuista ihmisistä, arjen asioista ja vaikka kauppojen hinnoista. Itse nautin välillä valtavasti sellaisista keskusteluista, koska työssäni joudun jo käyttämään älyä ihan tarpeeksi, niin että aivot off-tila on välillä oikein tervetullut :)

Vierailija

Jos ap olisi oikeassa, älykkäät nauttisi juuri tyhmien kanssa keskustelusta koska sitten saisi loistaa paremmuudellaan. Mutta näinhän se ei mene. Eiköhän kaikilla kemiat natsaa parhaiten oman tasoisten kanssa.

Vierailija

Yliopistoon pääsyn paras puoli oli se, että löysin ihmisiä, joiden kanssa voin oikeasti keskustella kiinnostuksenkohteistani. Kyse ei ole siitä, ettenkö voisi olla tyhmien ihmisten kaveri, vaan siitä, etten halua että kiinnostuksenkohteilleni pyöritellään silmiä ja niiden vuoksi nörtitellään ja ivataan. Samaan tapaan ymmärrän sen, että niiden biletys-ja-guessin-laukut -ihmisten olisi hirveän kurjaa olla minun seurassani, kun he eivät voisi keskustella itseään kiehtovista asioista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos ap olisi oikeassa, älykkäät nauttisi juuri tyhmien kanssa keskustelusta koska sitten saisi loistaa paremmuudellaan. Mutta näinhän se ei mene. Eiköhän kaikilla kemiat natsaa parhaiten oman tasoisten kanssa.

Ei tuossa olisi mitään haastetta. Ihmiset haluavat saada hyväksyntää ja tunnustusta. Typerysten näkökulmasta lähes kaikki ovat älykkäitä. Ei Usain Boltkaan jaksaisi kilpailla kilpikonnan kanssa kauaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa olisi mitään haastetta. Ihmiset haluavat saada hyväksyntää ja tunnustusta. Typerysten näkökulmasta lähes kaikki ovat älykkäitä. Ei Usain Boltkaan jaksaisi kilpailla kilpikonnan kanssa kauaa.

Ei kai keskutelu ole mikään kilpailu =O

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon pääsyn paras puoli oli se, että löysin ihmisiä, joiden kanssa voin oikeasti keskustella kiinnostuksenkohteistani. Kyse ei ole siitä, ettenkö voisi olla tyhmien ihmisten kaveri, vaan siitä, etten halua että kiinnostuksenkohteilleni pyöritellään silmiä ja niiden vuoksi nörtitellään ja ivataan. Samaan tapaan ymmärrän sen, että niiden biletys-ja-guessin-laukut -ihmisten olisi hirveän kurjaa olla minun seurassani, kun he eivät voisi keskustella itseään kiehtovista asioista. 

En nyt tarkoittanut että se toinen ääripääkään olisi hyvä asia. Semmoinen perusäly, lisättynä empatialla ja vilpittömyydellä on hyvä yhdistelmä. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta eikö uusia näkulmia ja tietoa saa ihan tarpeeksi muualtakin? En minäkään täydellisten typerysten seurasta nauti, mutta usein ns älykkäät keskustelut ja väittelyt ovat rasittavia, koska kumpikin osapuoli haluaa ensisjaisesti tuoda oman näkemyksen esille. Onhan se välillä hauskaa väitelläkin, mutta kun ymmärtää motiivit niiden väittelyiden takana, on sitä vaikeaa harrastaa jatkuvasti.

Miksi älykäs ihminen edes lähtisi väittelyihin.

Älykäs ihminen ymmärtää että joku ideansa Paavo Arhinmäelläkin on ja voi löytää hänen asiassaan  logiikkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tässä yhteydessä tarpeeksi? 

Mun mielestä keskustelu nimenomaan on sitä, että osapuolet tuovat omia näkemyksiään esille, ei sitä, että yksi on "oikeassa" ja muut sitten samaa mieltä. Onhan se välillä raivostuttavaa ja rasittavaa, mutta sellaista keskustelun mun mielestä kuuluukin olla! On kiva muuttaa mielipiteitään keskustellessa ystävien kanssa.

Älykkö on mun mielestä ihminen joka ajattelee ja epäilee itseään. :)

6

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat