Ruuanlaitosta tietävät: miten saan valmistettua hyvän sisäpaistin naudasta?

Vierailija

Otsikossa jo kysymykseni 😊 Olisin kiitollinen jos joku kertoisi miten saisin valmistettua murean ja maukkaan paistin naudasta. Itsekin osaan ruokaa laittaa mutta punaista lihaa en käytä joten sen takia vaikea siitä valmistaa hyvää. Nyt kuitenkin vieraille sitä haluan tarjota.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Maustat ensin suolalla ja pippurilla ja vaikka valkosipulilla tai millä sitten ikinä tykkäätkin. Kääräiset kelmuun ja annat olla yön yli jääkaapissa maustumassa. Sitten pyyhkäiset ylimääräiset mausteet pois ja ruskistat pannulla pinnan oikein kunnolla ruskeaksi. Uuni lämpiämään n. 70 asteeseen ja lihaan paistomittari. Antaa olla palan koosta riippuen uunissa muutamia tunteja siihen asti, kun mittari näyttää sisälämpötilaksi 56 astetta. Anna vetäytyä hetken aikaa ja leikkaa ohuiksi siivuiksi. Tarjoilu omien mieltymyksien mukaan.

Vierailija

Ensin pitäisi opiskella naudanlihatarjonta läpi. Että millaista lihaa on saatavilla ja minkätasoista tarjottavaa siitä pystyy tekemään. 

Tottumattoman kokin aivan liian uskaliasta tarjota nautaa vieraille. Hommaa ainakin kunnon veitset millä lihaa leikata :)

Siitä lihasta tulee joko kuivaa tai sitkeää tai sitten molempia.

Vierailija

Patapaistina helpoin ja murein. Tee ajoissa jotta ehtii vetäytymään ja jäähtymään, lihaa ei tarjota kuumana.

kiehauta liemi: 2 l lihalientä, desi soijaa, desi mustaherukkamehua, valkosipulia, mustapippuria kokonaisena , katajanmarjoja. Laita pintaruskistettu paisti pataan liemeen ja kypsennä n 35 min, käännä ja jatka taas 35-45min. Laita folioon jäähtymään

Ohje sopii myös hirvelle tai peuralle

Vierailija

Tekisit ennemmin kirjolohta. Vieraat olisi tyytyväisiä, eikä tarvitsisi käydä keskustelua että mikä lihassa mättää, jos tämmöiseen avoimuuteen pystytään.

Sisäpaisti on sitten mitä on. Uuni ei sille mitään mureutumista enää tee. Jos lihapala on sitkeää alussa niin se on sitä kypsennyksen lopussakin. Tosi ohueksi leikatut siivut voi sitten auttaa kun syömään ruvetaan.

Vierailija

Minä paistan ihan ruskistamatta 175 asteen uunissa kilon paistia noin 1 tunti 10 minuuttia. En ole koskaan onnistunut paistolämpömittarin kanssa, kun lihapala on näin pieni. Lämpömittarin lukemat nousevat aivan liian nopeasti, joten katson vain kellosta.

Vierailija

Mä paistan vin uunissa.  Puoli tuntia iemmin otan esiin.Laitan pintan houkan sinappijahetta, suola ja pippuria.  Paistovatiin sipuli lohkoina, ja paljon porkkanoita, ja paisti siihen päälle. Sit uunniin, ekaksi 230-250 vartti, ja sit n 180- 200 n 40 min ( uunista riippuen ). Esikeitän potut, halkaisen, pyöritän jauhoissa ( suolaa ja pippuria ) ja laitan uuniin puolivälissä, pannulle öljyä. Sitten paisti lepäämään ja potut jatkaa hiukan kuumemmassa uunissa. Porkkanat lopuksi takas uuniin lämpiämään, jos jäähtyy. Sraapaan astian pohjalta vesitilkalla lihamehut ja teen paistinkastikkeen kastikesuurusteen avulla, tilkka kermaa, ja mausta mkusi mukaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vieraana vanhemmat, että enköhän minä uskalla 😅 Ja uskon ettei se nyt ihan ydinfysiikkaa ole nautaa ruuaksi valmistaa

Ap

Ei se olekkaan kun ymmärtää sen että lopputuloksen sanelee täysin se että millaista se liha on kun sitä rupeaa kypsentämään.

Kypsennys sitten ohjeen mukaan . Oli liha siihen menessä mitä tahansa. Lisäaika vaan pahentaa tilannetta, tulos  on sekä kuiva että sitkeä kun alussa oli vaan sitkeä.

Vierailija

Teen yleensä burgundinpataa eli leikkaan lihan paloiksi tai linnapaistia, joka on kokonainen pala. Erittäin mureaa lihaa saa kun hauduttaa padassa liedellä matalalla lämmöllä käännellen noin kolmisen tuntia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä paistan ihan ruskistamatta 175 asteen uunissa kilon paistia noin 1 tunti 10 minuuttia. En ole koskaan onnistunut paistolämpömittarin kanssa, kun lihapala on näin pieni. Lämpömittarin lukemat nousevat aivan liian nopeasti, joten katson vain kellosta.

Juu ei mikään ihme että lämpömittarin lukemat nousee vauhdilla, jos paistat paistisi noin helvetin korkeassa lämpötilassa. Laita uunia pienemmälle ensi kerralla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei mikään ihme että lämpömittarin lukemat nousee vauhdilla, jos paistat paistisi noin helvetin korkeassa lämpötilassa. Laita uunia pienemmälle ensi kerralla.

Kyllä tuo on ihan monessa keittokirjassa ja ohjeessa suositeltu paistolämpötila.

Vierailija

Kaikki ei halua tehdä paahtopaistia. Mä haluan ihan perinteisen englantilistyyppisen Roadt beefin parin vihanneksen kera. Ja Yorkshiren puddingien kera.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei halua tehdä paahtopaistia. Mä haluan ihan perinteisen englantilistyyppisen Roadt beefin parin vihanneksen kera. Ja Yorkshiren puddingien kera.

siis roast beef , Sunday roast

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat