Voinko vaatia asuntokaupan purkua/hinnan alennusta?

Vierailija

Eli olen ostanut kesällä rivitalo kolmion. Nyt paljastui naapureiden kanssa jutellessa, että lähes koko talon alapohjassa on todettu kosteusvaurio, jota on jo korjailtukin. Tilannetta seurataan, tuleeko lisäkorjauksia. Voinko vaatia kaupan purkua tai hinnan alennusta? Minulle esitetyssä isännöitsijäntodistuksessa lukee että kuntoarvio alapohjaan on suoritettu v.2013 mutta tuloksista en ole ollut tietoinen.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Eikö myyjällä kuitenkin ole velvollisuus kertoa kaikki tieto asunnosta mikä mahdollisesti vaikuttaa ostajan päätökseen? Nyt hän eikä välittäjä ole kertonut :( ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikö myyjällä kuitenkin ole velvollisuus kertoa kaikki tieto asunnosta mikä mahdollisesti vaikuttaa ostajan päätökseen? Nyt hän eikä välittäjä ole kertonut :( ap

Kuntoarvio on tehty, olet siitä tietoinen, joten miksi et kysynyt, mitä löytyi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä löytyi jos kerran ei korjata vaan 'tilannetta seurataan'?

Puutteellinen sadevesijärjestelmä josta aiheutunut kosteusvaurio. Sadevesijärjestelmä asennettu kuntoarvion jälkeen ja taloyhtiö kirjannut "alapohjan tilannetta seurataan". En tiedä kuinka isoja remontteja voi edes olla edessä? En olisi lapsen kanssa tähän muuttanut jos olisin tiennyt :(

Vierailija

Huoh, siis asunnon osto on iso juttu, pitää olla tarkempi kuin auton ostossa! Voithan valittaa välittäjälle jos ovat huonosti kertoneet asioita, mutta eihän niitä kaikkia asioita muutenkaan juurta jaksain selvitellä kuin vähäjärkiselle, vaan oletetaan että ihmiset osaa itse lukea ja sitten kysyä lisää. Esim. tilinpäätöstä varmaan oikeasti harva kunnolla katsoo, vaikka siitähän voisi ilmetä että taloyhtiö on ihan p.a. Mutta jos tilinpäätös on ollut mahdollisuus nähdä (yleensä toimintakertomuksen liitteenä) niin ei sitä sitten voi jälkikäteen siitäkään valittaa, kun kerätäänkin heti kohta ylimääräinen vastike tms. yj:n sallimaa.

Vierailija

Mutta onko tuo niin iso vika/puute että voin peruuttaa kaupat näin 3kk jälkeen tai ainakin saada hinnan alennusta? Olen laittanut jo välittäjälle kirjallisesti tyytymättömyyteni ja mitä naapureilta selvisi, mutta en ole saanut vielä vastausta!

Vierailija

Ostajalla on myös selvilleottovelvollisuus. Esimerkkinä tositapaus, jossa tuli iso putkiremontti, mutta asiasta oli keskusteltu, mutta päätöstä ei oltu tehty vielä kaupan teko vaiheessa, näkyi asiakirjoista. Oikeuden päätös oli, että talon ikä huomioiden ostajan olisi pitänyt ymmärtää, että sen ikäisessä talossa remontoinnin tarve on erittäin todennäköinen ja yleisesti isoja putkiremontteja sen ikäisessä talossa tehdään sekä asiakirjoissa näkyi maininta, että remonttia on suunniteltu, eli ostajan olisi pitänyt lukea asiakirjat tarkemmin. Ostaja hävisi jutun ja päätös piti hovissa. Korkein ei antanut valituslupaa.

Valitettavasti tuo lause "sinulle esitetyssä" antaa kuvan, ettet ole pahemmin vaatinutkaan papereita katsottavaksi. Voit ehkä kysellä hinnanalennusta, jos asiakirjoja on selvästi salailtu. Sen sijaan jos olet itse ollut huoleton ja tutustunut papereihin vain ylimalkaisesti, vastuu jää itsellesi. Itselläni on tapana jo esittelyssä kysellä kaikki mahdollinen. 

Vierailija

"Eli olen ostanut kesällä rivitalo kolmion. Nyt paljastui naapureiden kanssa jutellessa, että lähes koko talon alapohjassa on todettu kosteusvaurio, jota on jo korjailtukin. Tilannetta seurataan, tuleeko lisäkorjauksia. Voinko vaatia kaupan purkua tai hinnan alennusta? Minulle esitetyssä isännöitsijäntodistuksessa lukee että kuntoarvio alapohjaan on suoritettu v.2013 mutta tuloksista en ole ollut tietoinen." - Tämä nyt menee jälkiviisaudeksi, mutta jos olet itse voinut lukea asian isännöitsijätodistusesta ennen kauppaa ja, etkä ole asiaan silloin tarkemmin puuttunut, niin kaupan purkaminen hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole mahdollista. Ja hyvin pienellä todennäköisyydellä hinnan alennuskaan. Eri asia olsi ollut, jos asunnon myyjä olisi salannut, jonkin olennaisen tiedon sinulta kaupanteon yhteydessä. - Ainakin minulle jäi mielikuva, että hän on kertonut kaiken, minkä sillä hetkellä tiesi.  

Vierailija

Et oikeastaan voi ihmeemmin valittaa, jos kuntoraportissa mainitaan tuo alapohjan tilanne ja paperin olet nähnyt eli olet hyväksynyt tilanteen. Kaupan purku ei varmaan tule kyseeseen eikä hinnan alennus, koska asiasta sun olisi pitänyt tietää. Harmi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Et oikeastaan voi ihmeemmin valittaa, jos kuntoraportissa mainitaan tuo alapohjan tilanne ja paperin olet nähnyt eli olet hyväksynyt tilanteen. Kaupan purku ei varmaan tule kyseeseen eikä hinnan alennus, koska asiasta sun olisi pitänyt tietää. Harmi.

En ole nähnyt sitä raporttia kuin vasta jälkikäteen. Tieto siitä että tarkastus on tehty, oli näkyvissä kauppoja tehdessä. Raportin sain nyt isännöitsijältä, kun naapurin kautta selvisi tilanne.

Vierailija

Eli ap, nyt luin tuon aloituksen ajatuksen kanssa eli kuntoarvio on tehyt. Ne kuntoarviot eivät ole mitää salaisia asiapapereita, eli jos et ole pyytänyt kuntoarvioita nähdäksesi, ei mitään ole tehtävissä. Se, että sitä ei ole sinulle nenän eteen työnnetty, ei ole perusteltu syy. Jos se on vielä ollut nähtävissä ja et ole vain sitä viitsinyt lukea, se on sitten vaan että muistapa jatkossa. t. sama kuin 10. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt sitä raporttia kuin vasta jälkikäteen. Tieto siitä että tarkastus on tehty, oli näkyvissä kauppoja tehdessä. Raportin sain nyt isännöitsijältä, kun naapurin kautta selvisi tilanne.

Uskalsit tehdä kaupat vaikket nähnyt paperia siis?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat