Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten säilytätte muistot (vanhat koulutyöt, pääsyliput matkoilta yms) vai säilytättekö?

Vierailija

Olen jo jonkun aikaa pyrkinyt eroon kaikenlaisesta turhasta ja ylimääräisestä tavarasta. Kaiken muun kohdalla tämä on ollut suhteellisen helppoa, mutta erilaiset paperiset muistot ja niiden järjestely tuottavat minulle päänvaivaa. Tällä hetkellä nuo tavarat ovat rajautuneet kolmeen lipastonlaatikkoon, mutta määrää pitäisi kyllä saada karsittua. Kyseessä on siis vanhoja lukiopapereita esimerkiksi esseitä ja joitain kokeita, matkoilta jääneitä pääsylippuja yms, onnittelukortteja ja muuta mitä tulee helposti säästettyä koska ne ovat kivoja muistoja.

Miten te säilytätte vastaavia vai säilytättekö?

Kommentit (15)

Vierailija

Pidän säästämisen arvoisia lippuja ja lappuja pienissä laatikoissa kaapissa, esim. kenkälaatikot ovat hyviä tähän tarkoitukseen.

Vierailija

Mitään vanhoja koulupapereita en säästä. Matkoilta on muistoina valokuvia, joten en tarvitse muistoksi esim. lentolippuja/museolippuja jne. Leffalippuja taitaa olla muutama säilössä pienessä kirjekuoressa, tosin nekin voisin heittää pois. Onnittelukortteja vain tärkeimmistä tapahtumista, en siis mitään joka joulun kortteja säilö. Säilytän kirjekuoressa ja yritän aina välillä karsia, koska haluan pitää tavaran minimissä. Se onnistuukin hyvin kun on pieni asunto. Eräässä asunnonsiistimisohjelmassa näin sellaisen vinkin, että js luopuminen tuntuu vaikealta niin tavarasta voi ottaa valokuvan. Säilyy sitten se muisto ilman tavaraa.

Vierailija

En säästä. Minusta tuollainen on roskaa, suurin osa siis. On mulla joku tärkein kirje tai muu paperi säästössä, mutta muuten en ole sentimentaalinen tavaran tai "muistojen" säilyttelijä.

Vierailija

Pitkään säilytin, mutta kun tajusin etten koskaan oikeastan katso niitä, heitin kaikki roskiin.

Yksi tapa on valokuvata muistot ja säilyttää ne digitaalisesti vaikka pilvipalvelussa.

Vierailija

Koulupaperit on kansioissa. Pienet paperilaput on samoissa pahvilaatikoissa mm. päiväkirjojen kanssa. Kakkosen vinkkaamat kenkälaatikot ovat käteviä.

Vierailija

Joku lentolippu on valokuvakansiossa, uudemmat skannattuna valokuvien kanssa samassa tiedostokansiossa.

Joitain suvun vanhoja papereita ja ikivanhoja valokuvia on matkalaukullinen, ajattelin karsia sitä senverran että saan oman elämän muistot samaan kapsäkkiin...lapsi tehköön sitten sille mitä haluaa.

suurinta tuskaa tuottaa lapsen askartelut...kun joka lippulappu kuulemma on säästämisen arvoinen.

Vierailija

Itse en koskaan ota mitään kuvia, tai säilytä "reliikkejä" matkoistani. Muistini on aika terävä toistaiseksi, enkä itseäni varten tarvi mitään muistoesineitä.

M25

Vierailija

Olen todella huono säilyttelemään oikein mitään vain tunnesyistä. Valokuvatkin lojuu nykyisin vain ulkoisella kovalevyllä, eikä niitä kukaan sieltä kovin usein katsele. Kuvaamisenkin olen siis jättänyt vähemmälle, nautin ennemmin tilanteista ihan livenä. Muu roju taas on kerätty yhteen kenkälaatikkoon joka tällä hetkellä asuu vaatekaapissa. Siihen mitä mahtuu niin saa jäädä :D Muutamia kirjoja ja pehmoja olen myös säästänyt lapsuudesta, joko muistoksi tai mahdollisille omille lapsille annettavaksi.

Vierailija

Valokuvaaminen oli kyllä hyvä vinkki, taidankin kokeilla tuota, että kuvaan tai skannaan varsinkin ne jutut, joista luopumisessa olen kahdenvaiheilla. Pitäisi varmaan päättää joku maksimitila, esimerkiksi yksi lipastonlaatikko, johon tällaiset tavarat saavat mahtua ja siinä pitää pysyä.

Ap

Vierailija

Säilytän ihan siksi, että minusta on ihana lukea 100 vuoden takaisia papereita, kouluhallituksen myöntämiä opetuslupia, rahtilaivan lippuja, viisumeja jne. Jossain pilvipalvelussa oleva kuva ei ole sama asia kuin alkuperäinen lippu. Säilytän näitä omia muistoja kenkälaatikoissa ja ns. muistovihoissa, jotka ovat päiväkirjamaisia matkakertomuksia.

Naapuri poltti aikoinaan siivousvimmassa kaikki vanhat kiinteistökauppakirjat ja perunkirjat jostain 1800-luvun lopulta. Pari vuotta sitten tulivat etsimään, josko meillä vielä olisi jotain (ovat samaa sukua, meillä on naapurin miehen kanssa yhteinen isoisän isä ja äiti), mutta totesin, että se mikä paloi, se jo paloi eikä uutta saa tilalle.

Vierailija

Minulla on tuollaisille lippulappusille ihan sellainen iso kirja/vihko, mihin liimaan kivoimmat muistot. Ja ei-liimattaville on pari pientä boksia, mihin kerään. Itse tykkään katsella noita ja muistella hauskoja juttuja, mutta en näe järkeä säilyttää tuollaisia vain koska niitä kuuluu säilyttää. Mutta tuossa kirjassa nuo lippulaput pysyvät kaikki samassa paikassa ja sitä kirjaa on kiva selailla kun kaikki on suunnilleen aikajärjestyksessä.

Vierailija

Jotain postikortteja, synttärikortteja ja taitaa joukossa olla pari keikkalippuakin olen säilönyt sellaseen a4 kokoiseen laatikkoon. Kaappeja siivotessa on välillä kiva kun tulee sitten käytyä läpi laatikon sisältöä ja tulee muistoja mieleen.

Vierailija

Meillä on jokaiselle oma muistolaatikko. Yksi muovilaatikko johon muistojen pitää mahtua (Ei koske esim. lapsuuden pehmoleluja tai keinuhevosta jne). Laatikoihin on säilötty luokkakuvat, joitakin lehtiä, partiopaita ja -huivi, lapsuuden askarteluja jne.

Omalle pojalleni olen laittanut kuvakirjojen ja pienten nimiäislahjojen lisäksi pari lempparibodya koossa 50 cm, että voi ihastella niitä pikkuisia vaatteita vielä kun poika kasvaa.

Aina silloin tällöin otan laatkon esiin ja ihastelen mennyttä :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat