Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Ok että uusi LTO painostaa toista vanhempaa tulemaan vasu-keskusteluun?

Minä vaan

Jos kyseessä on eronnut pari, ja toinen ei ole vielä valmis tapaamaan toista vanhempaa erosurun takia. Aiemmin olemme käyneet vuorotellen päiväkodin palavereissa, ja sille joka ei ole ollut paikalla, on toimitettu kirjalinen dokumentti palaverista. 

Nyt uusi LTO soitti meille molemmille ja paasasi miten tärkeää olisi että molemmat olisivat paikalla. 

Minulla ei olisi mitään sitä vastaan että lapsen isä tulisi palavereihin, mutta hän ei siis erosurun vuoksi vielä halua nähdä minua. Minä olen asiasta kysynyt useasti, mutta hän pysyy kannassaan, enkä mahda asialle mitään. Lto paasasi tänään asiasta meille molemmille. Aiemmat ovat suhtautuneet asiaan hienotunteisemmin. 

Onko tämä teistä ihan ok tämä lto:n käytös? Minusta se tuntuu jotenkin tunkeilevalta, on kuitenkin olemassa kaikenlaisia eronneita pareja, ja kaikenlaisia tarinoita. Hienotunteisuus tästä nyt vähän uupui. 

Ja minä en tosiaan mahda mitään sille, ettei lapsen isä halua nähdä minua. Hän saa ihan itse päättää koska on siihen valmis, ei siihen paasaaminen auta, ei minun eikä uuden, pari kk tuossa pk:ssa töissä olleen lton:kan. 

Sivut

Kommentit (44)

psy

Vanhempina teille on molemmille varmasti tärkeää lapsenne hyvinvointi ja terveys. Kannattaa kysyä suoraan lastentarhanopettajalta, että onko jotain sellaista kehitystä huomattu lapsessa, josta olisi hyvä keskustella molempien vanhempien läsnäollessa varhaiskasvatussuunnitelmaa läpikäytäessä.

LTO:lle voi myös kertoa suoraan, että ette ole entisen miehesi kanssa valmiita kohtaamaan kasvotusten vasu-keskustelussa ja arvelet, että kyseinen tilanne on vaikea ja siksi mielellänne hoitaisitte asiat, kuten tähänkin asti.

Vierailija

Mä ajattelen niin, että jos on yhteisiä lapsia pystynyt vääntämään, on pystyttävä myös lapsen asiat yhdessä hoitamaan. Poislukien sitten nämä lähestymiskieltotapaukset sun muut pipipäät, mutta siitähän tässä ei ole kysymys. 

Vierailija

No kyllä pelisilmä ja tilannetaju on nyt hukassa. Minä olen antanut vanhemmille mahdollisuuden tulla erikseen, jos tilanne on tuollainen.

Lto

Vierailija

Tapaako isä lasta ollenkaan?

Millä tavoin lapsen viennit ja tuonnit onnistuvat näkemättä sinua?

Yhteistyökykyiset vanhemmat ovat lapsen etu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikista yhdessä olevistakaan vanhemmista aina molemmat pääse siihen keskusteluun.

Meillä on aina käynyt vain toine.

lto on asiaton tässä aloituksessa

ap

Vierailija kirjoitti:

Tais mamma pettää ja hypätä uuden miehen kyytiin suhteessa ollessaan.

Eipä näin käynyt. Erosin kolmen vuoden harkinnan jälkeen, koska lapsen isä päätti heittäytyä elämäntapatyöttömäksi ja lopettaa kokonaan vastuun kantamisen perheestä ja perheen asioista. 

ap

Vierailija kirjoitti:

Tapaako isä lasta ollenkaan?

Millä tavoin lapsen viennit ja tuonnit onnistuvat näkemättä sinua?

Yhteistyökykyiset vanhemmat ovat lapsen etu.

Tapaa, joka toinen viikko asuu lapsen kanssa. Ja on skarpannut muutenkin, mennyt töihi ja alkanut ottaa vastuuta. 

Toinen vie lapsen päiväkotiin, toinen hakee. 

Minustakin yhteistyökykyiset vanhemmat ovat lapsen etu, ja olen sen viesteissä kirjoittanut lapsen isälle kymmeniä kertoja, mutten saa hänen mieltään muuttumaan. Ei halua kuulemma koskaan nähdä minua, kun hänet jätin. Lapsi kärsii tilanteesta, mutta vaikea minun on hänen luokseen väkisinkään tuppautua, tai raahata häntä väkisin yhteisiin palavereihin. Minä kyllä pystyisin olla saman katon alla hänen kanssaan. 

Vierailija

Kuulostaa, että nyt on kyse lapsen huolenpidosta ja lapsen kautta virinneestä tarpeesta vaatia vanhemmat kommunikoimaan.

Ehkä kuitenkin on mietittävä, että olette yhdessä saaneet lapsen, jolla on tarpeita. Tuskin kukaan ammattilainen lähtee vaatimaan yhdessätuloa, jos ei näe siihen oikeata syytä.

Lastentarhanopettajilla on aika pitkälle viety koulutus lapsen kehityksestä, mutta myös sosiaaliasioista ja psykologiasta oli tausta sitten yliopistolta tai vanhemman koulutuksen mukaisesti lastentarhanopettajaopistolta. Kyllä he tietävät perheen kriisit ja tietävät myös, milloin vanhmpien omat asiat on syytä jättää toiseksi lasten edun vuoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No kyllä pelisilmä ja tilannetaju on nyt hukassa. Minä olen antanut vanhemmille mahdollisuuden tulla erikseen, jos tilanne on tuollainen.

Lto

Miten lapsella voi olla kaksi erillsitä vasukeskustelua? Ensimmäisessä olette sopineet yhteiset linjat hoidolle ja kasvatukslle ja jälkimmäisessä sitten kerrot, että näin on sovittu?! Eihän siinä jälkimmäisessä voi vesittää ensiksi sovittuja käytäntöjä. Kyllä asia on niin, että lapsella voi olla vain yksi vasu-keskustelu ja jos molemmat eivät pääse paikalle, toinen LUKEE sovitut ja kirjatut asiat. Näin toimitaan perheiden kanssa olivat vanhemmat yhdessä tai eronneita.

Johan siitä soppa syntyy, kun toisen kanssa puhutaan toista ja toisen toista.

ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikista yhdessä olevistakaan vanhemmista aina molemmat pääse siihen keskusteluun.

Meillä on aina käynyt vain toine.

lto on asiaton tässä aloituksessa

Minä olen samaa mieltä. Ei koskaan ennen ole edes vaadittu että molempien pitää olla paikalla, eikä silloinkaan kun vielä olimme yhdessä. Enkä ole koskaan kuullut että olisi tällaista vaadittu. 

Vierailija

No höh, selititkö tilanteen? Meille on aina sanottu, että riittää jos toinen on. Vaikka aina molemmat mennään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoiselta kuulostaa. Ei kyllä meilläkään mies ikinä ole töiltään päässyt vasukeskusteluihin. Itsellä vuorotyö niin helpompi järjestää virka-aikaan vapaata. Palkatonta vapaatako täytyisi molempien vanhempien ottaa jos päivätyöt ja kummankin täytyy päiväkodilla "keskustella"? Asia tietenkin eri, jos on jotain huolestuttavaa lapsen kehityksessä. Mutta tavallisesti nämä vasukeskustelut sun muut on kyllä aika diipa dappaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat