Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Freinet koulu

Vierailija

Esikoinen menee 2 vuoden päästä kouluun ja olen nyt jo alkanut miettiä, miten itselläni lapsuus tavallaan loppui koulun alettua. Alkoi tiukan opettajan pelkääminen ja jatkuva huonommuuden tunne, kun en oppinut mitään helposti. Nyt olen seurannut kummipojan koulutaivalta, ja järkyttyneenä todennut, että koulu ei ole mihinkään muuttunut minun lapsuudestani.

Olenkin päättänyt, että omat lapset saavat aloittaa koulussa , jossa on ainakin mietitty erilaisuuden hyväksymistä ja yhteisöllisyyttä. Helsingissä on yksi koulu, jossa perustetaan opetus freinet-pedagogiikkaan. Nyt siis hakusessa on asunto läheltä koulua. Kuitenkaan koulun lähiympäristö ei viehätä. Olisiko jollain vinkkiä vehreästä rauhallisesta asuinalueesta Pitäjänmäen lähistöllä ?

Olemme huomenna menossa katsomaan yhtä asuntoa, joka voisi sopia ?

Minkälainen alue on Pajamäki ? Entä Tali ?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Toihan on sama kuin Steiner-koulu. Eri nimellä ja vähän varioiden.

Onko lapsellasi oppimisvaikeuksia tai itselläsi? Siihen ei mikään koulu auta vaan erityisopetus. Jos todella on erityisopetusta vaativa lapsi, nämä hörhöt eivät siihen auta vaan lapsi jää auttamatta jälkeen. Valitettavasti. Lahjakkaat lapset pärjäävät kaikkialla.

Vierailija

No , olen kyllä lukenut kasvatusoppia ja mitään yhteyttä steiner-kouluun en näe. Ja ei , minulla tai lapsellani ei ole todettu oppiisvaikeuksia. Olen vaan tyypiltäni tekemällä oppiva ja arka. Hyvin olen silti elämässä pärjännyt , mutta haluaisin , että lapsi saisi omalle oppimistyylilleen tukea jo koulussa.

Lähinnä siis halusin tietää suosituksia kivasta asuinalueesta tuon koulun lähipiirissä. Nyt asumme itäisessä Helsingissä.

Ja tämä on siis aloittajan viesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen menee 2 vuoden päästä kouluun ja olen nyt jo alkanut miettiä, miten itselläni lapsuus tavallaan loppui koulun alettua. Alkoi tiukan opettajan pelkääminen ja jatkuva huonommuuden tunne, kun en oppinut mitään helposti. Nyt olen seurannut kummipojan koulutaivalta, ja järkyttyneenä todennut, että koulu ei ole mihinkään muuttunut minun lapsuudestani.

Olenkin päättänyt, että omat lapset saavat aloittaa koulussa , jossa on ainakin mietitty erilaisuuden hyväksymistä ja yhteisöllisyyttä. Helsingissä on yksi koulu, jossa perustetaan opetus freinet-pedagogiikkaan. Nyt siis hakusessa on asunto läheltä koulua. Kuitenkaan koulun lähiympäristö ei viehätä. Olisiko jollain vinkkiä vehreästä rauhallisesta asuinalueesta Pitäjänmäen lähistöllä ?

Olemme huomenna menossa katsomaan yhtä asuntoa, joka voisi sopia ?

Minkälainen alue on Pajamäki ? Entä Tali ?

Miten olisi sittenkin steinerpedagogiikka? Olisi enemmän valinnanvaraa koulun ja asuinalueen suhteen.

Vierailija

Höpsistä , Freinet ei ole mitään Steinerpedagogiikkaa.

Asun Pitäjänmäellä ja viihdymme hyvin. Aluehan on kyllä melko laaja. Käykää katsomassa asuntoja siitä lähiseudulta.

Strömbergin ala-aste on kyllä aika pieni koulu, joten en tiedä miten paljon sinne otetaan oman oppilaaksiottoalueen ulkopuolelta oppilaita.

Vierailija

Steiner ei viehätä. Ei ole kyse siitä, että etsin jotain erikoisuutta , vaan siistä, että Freinet kuulostaa järkevältä. Ja haluaisimme siis vinkkejä asuinalueesta, ei koulusta. Mutta kiva tietysti että keskustelua syntyy.

Vierailija

Munkkivuori on ihan kivaa aluetta. Tosin siellä on oma ala-aste , mutta ei strömbergiinkään paha matka.

Pajamäki on pieni mummulähiö, siellä ei juuri lapsia ole. Mutta rauhallinen varmaan. Ja vehreä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Steiner ei viehätä. Ei ole kyse siitä, että etsin jotain erikoisuutta , vaan siistä, että Freinet kuulostaa järkevältä. Ja haluaisimme siis vinkkejä asuinalueesta, ei koulusta. Mutta kiva tietysti että keskustelua syntyy.

Mikä siinä kuulostaa järkevältä?

Vierailija

Sanoin mielestäni jo aiemmin, että tekkemällä oppiminen, erilaisuuden kunnioittaminen ja yhtisöllisyys viehättää. Jos joku on kiinnostunut Freinetistä, siitä löytyy hyvää kirjallisuutta ihan suomeksikin.

Nyt tajuan, että minun olisi pitänyt jättää kouluasia selostamatta ja kysyä vaan asuinalueista...

Vierailija

Strömbergin koulua meinasit lapsillesi? Onkohan sinne mahdollisuutta mennä tutustumaan ennen koulun alkua? Ystäväni asuu siinä koulun vieressä ja melkoisesti ainakin ulkopuolisen silmiin paistaa oppilaiden kiroilu.

Siinähän on vieressä myös uusi vastaanottokeskus.

Vierailija

Siinä Pitäjänmäessä on todella viehättävä vanha omakotitaloalue,jolla on kyllä harvoin taloja myynnissä.Ja Pitäjänmäen ala-aste siinä vieressä on kanssa ihan hyvä koulu.Itse en kyllä muuttaisi koulun takia jos nykyinen asuinalue on kiva. Samanlaisia ne kaikki ala-asteet on,opettaja ratkaisee koulussa viihtymisen.

Vierailija

Tiedän, että Srömbergin koulussa on paljon maahanmuuttajlapsia . Niin on myös nykyisellä asuinalueellamme. Se ei ole meille ongelma.

Vierailija

Meillä kokemusta Freinetkoulusta toisessa kaupungissa. Olimme erittäin tyytyväisiä. Sitten muutimme Turkuun ja täällä vastaavaa koulua ei ole. Jos olisi ollut,olisimme kyllä muuttaneet sen läheisyyteen.

Kyllä kouluissa on eroja.

Vierailija

Ei ole kyllä tullu mieleen muuttaa ala-asteen koulun takia ! Varmaan tollasta ei tehdä kun Helsingissä. Hyvä ettei tarvii asua siellä, saa lapsi mennä lähikouluun ja jatkaa samojen kavereiden kanssa.

Kannattaisko vähän miettii onko tollanen lapsen edun mukaista ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat