Ärsyttää palstan kielipoliisit.
Miksi keskusteluun pitää osallistua, jos ei ole muuta asiaa, kuin kommentoida oikeinkirjoistusta? Harva viitsii keskustelupalstalle kirjoittaessaan viilata joka pilkkua ja käyttää pitkiä aikoja tekstinsä ulkoasun arviointiin. Tämähän on viihdettä, eikä mitään äidinkielen oppituntia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on muuten virheellisesti pilkku tuossa kuin-sanan edessä. Siihen sitä ei kuulu laittaa.
Monen olen nähnyt laittavan mutta älä huoli. Se johtuu vain puhelimesta ja nakkisormista. Osaamattomuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Älä nyt viitsi. Suurin osa kielioppivirheistä johtuu ihan vain kirjoittajasta itsestään, ei puhelimesta, tabletista, sormista tai lukihäiriöstäkään. Nämä ovat useimmiten vain tekosyitä, joilla peitellään omaa osaamattomuutta. Onhan ihmisen helpompi vierittää syy tekniikan niskaan kuin myöntää oma tyhmyytensä tai tietämättömyytensä.
osalla ihmisistä ei myöskään ole sarkasmin tajua yhtään :)
Usein sarkasmin ymmärtämättömyys on ihan vain sitä viljelevän henkilön syytä. Kannattaa treenata vähän lisää vielä.
Anteeksi, että sarkasmiyritykseni oli kehno. Ajattelin, että joukkoon eksyisi joku, joka tajuaa huonoakin sarkasmia ja kääntää asiat ja lauseet mielessään sisällöltään tarkoittamaan ihan vastakkaista asiaa.
Kuka tästä piskuisesta kielestämme pitäisi huolta, jos emme me jotka sitä osaamme? Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on muuten virheellisesti pilkku tuossa kuin-sanan edessä. Siihen sitä ei kuulu laittaa.
Monen olen nähnyt laittavan mutta älä huoli. Se johtuu vain puhelimesta ja nakkisormista. Osaamattomuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Siis puhelimen ja nakkisormien syytä on kirjoittaa pilkku ja välilyönti sen sijaan, että kirjoittaisi pelkän välilyönnin? No joo, todella. Live long and prosper.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Suurin osa kielioppivirheistä johtuu ihan vain kirjoittajasta itsestään, ei puhelimesta, tabletista, sormista tai lukihäiriöstäkään. Nämä ovat useimmiten vain tekosyitä, joilla peitellään omaa osaamattomuutta. Onhan ihmisen helpompi vierittää syy tekniikan niskaan kuin myöntää oma tyhmyytensä tai tietämättömyytensä.
osalla ihmisistä ei myöskään ole sarkasmin tajua yhtään :)
Usein sarkasmin ymmärtämättömyys on ihan vain sitä viljelevän henkilön syytä. Kannattaa treenata vähän lisää vielä.
Anteeksi, että sarkasmiyritykseni oli kehno. Ajattelin, että joukkoon eksyisi joku, joka tajuaa huonoakin sarkasmia ja kääntää asiat ja lauseet mielessään sisällöltään tarkoittamaan ihan vastakkaista asiaa.
Kyllä minä ainakin sarkasmin ymmärsin (olen tuo alkuperäinen, joka kuin-pilkusta huomautti).
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että joku viitsii noistakin huomauttaa. Aina oppii itsekin uutta. Kuten Hesarin kommenteissa sanottiin, on aivan eri asia kirjoittaa "tapa kristitty" kuin "tapakristitty".
Eikös tänne jokainen kirjoita siksi, että haluaa ilmaista mielipiteensä, tunteensa tai kysyä neuvoa, ylipäätään keskustella jostain asiasta? Miten se on mahdollista, jos muut eivät edes ymmärrä mitä toinen yrittää sanoa? Niinhän pahimmillaan käy, jos mitään normeja ei olisi.
Nimenomaan kielipoliisit ovat hyväksai. Itse en lue aloituksia, joista ei ymmärrä selvästi, mitä tarkoitetaan (tapapoliisi:))).
Voisi olla joskus tietoakin jostakin asiasta, mutta ei jaksa vaivautua, jos esim. kysyjä ei vaivaudu kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä.
Normaalit kirjoitusvirheet ovat ok, mutta selvät kielioppivirheet häiritsevät.
Itse ainakin kirjoitan tarkoituksella viintä enkä viiniä, ihan vaan vittuillakseni näille kielioppipelleillä.
Samaa mieltä! Osaan itsekin kirjoittaa, mutta miksi vaivautuisin korjailemaan toisten kielioppivirheitä mammapalstalla? Ylimääräinen n-kirjain enää-sanassa tai edes alkeellisimmat yhdyssanavirheet ei mua liikuta, koska palstalaisilla on puutteita niin monissa muissakin taidoissa. Muun muassa logiikka, argumentointitaidot, empatiakyky ja perustiedot esim. politiikasta ja psykologiasta tuntuvat olevan monella hukassa. Nämä ongelmat vaikuttavat keskustelun laatuun paljon enemmän kuin kirjoitusvirheet.
Mitä turhia hermostumaan niistä kielipoliiseista. Minulle ainakin riittää se että saan kirjoitetusta viestistä selvää ja pystyn ymmärtämään kirjoituksia, pienistä kirjoitusvirheistä huolimatta. Kielipoliisit eivät ikinä vaikuta yhtään mitään minun kirjoituksiini ja mikään minun tulevista kirjoituksista ei heidän vuoksi koskaan muutu. Pienistä kirjoitusvirheistä en koskaan välitä.
Joidenkin heikkojen ihmisten kannattaisi lopettaa keskustelufoorumeiden lukeminen jos niin helposti ärsyyntyy/järkyttyy joistakin kirjoituksista. Ei ole mitenkään vaikeaa lopettaa jonkin viestin lukemista ja siirtyä lukemaan toista viestiä. Sinun kannattaisi ottaa huomioon että jotkut ihmiset pyrkivät ihan tahallaan ärsyttämään/järkyttämään sinua kirjoituksillaan ja he itse nauttivat siitä. Raivostumalla/järkyttymällä vain osoitat heille, että he onnistuivat tavoitteessaan ja pirullisesti nauravat sinulle aika suurella todennäköisyydellä. Paras palvelus minkä voit tehdä itsellesi on vain kehittää itsetuntoasi ja paineensietokykyäsi jolloin et enää hermostu/järkyty niin helposti kuin ennen. Se mahdollisesti inhottava viesti on kuitenkin yksi maailman miedoimmista asioista mitä sinä ikinä tulet näkemään elämäsi aikana, olettaen että vietät aikaasi muuallakin kuin vain neljän tai useamman seinän sisäpuolella
Höpö höpö