Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää palstan kielipoliisit.

Vierailija

Miksi keskusteluun pitää osallistua, jos ei ole muuta asiaa, kuin kommentoida oikeinkirjoistusta? Harva viitsii keskustelupalstalle kirjoittaessaan viilata joka pilkkua ja käyttää pitkiä aikoja tekstinsä ulkoasun arviointiin. Tämähän on viihdettä, eikä mitään äidinkielen oppituntia.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Sinä ärsytät kielipoliiseja - he kommentoivat.
Kielipoliisit ärsyttävät sinua - sitäa teet uuden aloituksen.

Kukin tavallaan.

Vierailija

Täällä aivan vastakkainen mielipide. Minusta on ihana lukea aina näitä korjauksia. Olen itsekin kielellisesti tarkka. 

Ymmärrän kyllä, että on epähienotunteista laittaa ensimmäiseksi jokin kirjoitusvirheen huomautus kommenttiin, jossa pohditaan elämän ja kuoleman suuria kysymyksiä. 

Mutta kielipoliisit pysykööt täällä puolestani. Muutenhan meno äityisi aivan teinitekstittelyn tasolle. 

Vierailija

Minusta on hyvä, että joku viitsii noistakin huomauttaa. Aina oppii itsekin uutta. Kuten Hesarin kommenteissa sanottiin, on aivan eri asia kirjoittaa "tapa kristitty" kuin "tapakristitty".

Eikös tänne jokainen kirjoita siksi, että haluaa ilmaista mielipiteensä, tunteensa tai kysyä neuvoa, ylipäätään keskustella jostain asiasta? Miten se on mahdollista, jos muut eivät edes ymmärrä mitä toinen yrittää sanoa? Niinhän pahimmillaan käy, jos mitään normeja ei olisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Otapa ärsytykseen vaikka viinaa.

Nauroin.
Terv. Kielipoliisi, joka harvoin puuttuu keskusteluun pelkän pilkkuvirheen takia.

Vierailija

No jos on oppinut joskus kirjoittamaan oikein vaikkapa enää, mieluummin, puolustaa ja kuulemma niin ei niitä tännekään kirjoittaessaan tarvi sen kummemmin pähkäillä. Oikeinkirjoitus tulee aika lailla luonnostaan jos on koulun oikeakielisyyden tunneilla ollut läsnä ja lukenut elämässään muutakin kuin Seiska-lehteä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Otapa ärsytykseen vaikka viinaa.

Tai av-tyyliin kulaus viintä, lohkare kaalta ja keskity kuullostelemaan mitä muilla on sanottavna.

Vierailija

Lukihäiriöisenä arvosta sitä valtavasti. Siedän tulla opetetuksi, koska haluan tulla paremmaksi kirjoittajaksi. Tämä on toki ajavietettä, mutta kirjoittaa pitää muuallekin ja tämä on oivallista oppimateriaalia.

Vierailija

7: Samaa olen miettinyt. Teen varmasti itsekin joitain virheitä, mutta ihmettelen, miten yhdyssanavirheitä on niin tavattoman paljon. Minulla ainakin menisi enemmän aikaa, jos ryhtyisin miettimään, miten voisin kirjoittaa nyt tämänkin sanan väärin.

Miksi esim. kansalaisuudet kirjoitetaan niin usein isolla alkukirjaimella? Jos joku yrittää puolustautua sanomalla, että se johtuu englannin kielen vaikutuksesta, niin miksi he sitten ovat niin nopeasti oppineet sen tavan, mutta eivät suomalaista tapaa, vaikka ovat kauemmin opiskelleet äidinkieltään?

Ehkä tietty porukka alkaa pian kirjoittaa sanan 'minä' isolla.

Vierailija

Mjoo. Vaikka työkseni kirjoitan ja kiinnitän paljon huomiota oikeakielisyyteen, koen ap:n tavoin, että täällä on turhaa niuhottaa typoista ja väärin kirjoitetuista yhdyssanoista. Pääasia on, että ihmisellä on sanottavaa, ja sanottavan saa tekstistä selville.
Itse kirjoitan kännykällä, enkä jaksa oikolukea ja korjata kaikkia nakkisormi-typoja ja automaattisen tekstinsyötön muuttamia vääriä sijamuotoja - älykkäät lukijat ovat tähän saakka ymmärtäneet tekstit silti, ja vähemmän älykkäiden mielipiteillä nyt ei muutenkaan ole paljon väliä, eikös niin ap..?

Vierailija

Hyvä se vain on, täälläkin olevat teinit luulevat oikeasti, että suomen kielessä on sanoja kuten;

Niim

elämäm

omko

pinppi...jne

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sulla on muuten virheellisesti pilkku tuossa kuin-sanan edessä. Siihen sitä ei kuulu laittaa.

Monen olen nähnyt laittavan mutta älä huoli. Se johtuu vain puhelimesta ja nakkisormista. Osaamattomuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on muuten virheellisesti pilkku tuossa kuin-sanan edessä. Siihen sitä ei kuulu laittaa.

Monen olen nähnyt laittavan mutta älä huoli. Se johtuu vain puhelimesta ja nakkisormista. Osaamattomuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Älä nyt viitsi. Suurin osa kielioppivirheistä johtuu ihan vain kirjoittajasta itsestään, ei puhelimesta, tabletista, sormista tai lukihäiriöstäkään. Nämä ovat useimmiten vain tekosyitä, joilla peitellään omaa osaamattomuutta. Onhan ihmisen helpompi vierittää syy tekniikan niskaan kuin myöntää oma tyhmyytensä tai tietämättömyytensä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat